Breken met moeder?
donderdag 9 mei 2019 om 14:30
Hallo,
Alvast excuses voor het lange verhaal. Ik zit er op dit moment helemaal doorheen en ik weet niet zo goed meer wat ik heir nog verder mee aanmoet. Het verhaal is als volgt:
Mijn moeder is 10 jaar geleden gescheiden van mijn vader. Dit ging kortgezegde allemaal erg kut en totaal niet zoals het hoorde. Ze verliet hem voor een jeugdliefde van vroeger, wie op dit moment haar huidige man is. Door de scheiding en alles eromheen heb ik een slechte band met mijn moeder. Ik heb al eens aan haar gevraagd of zij nog wel gelukkig is, omdat ik die indruk niet kreeg (dit was een jaar geleden). Ze gaf aan dat dit ook niet het geval was, maar dat ze liever "ongelukkig samen is dan gelukkig alleen". Ze is erg bang om alleen te eindigen.
Nu hadden de twee afgelopen week ruzie. Mijn moeder had aangekondigd dat ze niet meer van hem hield en van hem wilde scheiden. Uiteindelijk heeft ze toch de keuze gemaakt bij hem te blijven (gisteravond). Mijn stiefvader probeerde op allerlei manieren mij mee te sleuren in hun huwelijksdrama. Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik er op geen enkele manier bij betrokken wilde worden en dat hun volwassen mensen zijn en het prima zelf kunnen oplossen.
Gisteravond kreeg ik een berichtje van mijn moeder. Dat ik haar zat zou zijn en zat zou zijn van haar wispelturigheid (volgens mijn stiefzus). Ik belde haar op met de vraag waarom ze dit klakkeloos aanneemt en het niet eerst even aan mij voorlegt van "Goh, ik heb dit en dit vernomen, klopt het dat jij dit hebt gezegd?". Dat was voor mij de druppel. Ik heb tegen haar gezegd dat ik het vervelend vindt dat ze dit zomaar overneemt en het niet eerst eens aan mij had gevraagd. Aangezien het 11 uur 's avonds was, heb ik tegen haar gezegd dat we later wel praten en heb ik met een welterusten opgehangen. Vervolgens heeft ze blijkbaar tussen half 1 en half 2 in ieder geval haar zus en haar zwager in alle paniek opgebeld dat ik 1) met haar zou hebben gebroken en dat 2) haar man zelfmoord wilde plegen.
Ik heb het nummer van zowel mijn moeder als mijn stiefvader geblokkeerd. Ik heb mijn stiefzus nog opgebeld om te vragen wat haar kant van het verhaal was n.a.v. de dingen die ik heb gehoord. Zij gaf aan dat zij het niet op die manier heeft gecommuniceerd en ook de letterlijke woorden niet in de mond heeft genomen. Nu heeft mijn stiefvader contact met mijn stiefzus dat hij denkt dat de relatie over is, omdat hij van mening is dat hij de oorzaak is dat mijn moeder 'mij kwijt is' (komt denk ik door de ruzie dat ze dat denkt). Hij heeft letterlijk tegen haar gezegd dat hun huwelijk er nu vanaf hangt. Ik ben zo boos dat ik nu opnieuw wordt meegesleurd in deze drama (net als 10 jaar geleden) en dat het nu opeens aan mij ligt. Ik wil er niets mee te maken hebben, ik wil geen contact met ze en ik kan nu helemaal hun gezeur niet aan. Ik heb het druk genoeg met mijn scriptie, maar ik kan niet eens mijn gedachten ergens anders op zetten. Ik woon samen met mijn vriend boven de kapsalon van mijn stiefvader. Wij denken eraan om terug te gaan naar onze vaders, want ik trek dit niet meer. Maar ondertussen ben ik wel de persoon die schijnbaar afhankelijk is van het vallen of staan van hun relatie. Wat moet ik hier nu mee?
Bedankt als je het tot dit eind hebt volgehouden.
Alvast excuses voor het lange verhaal. Ik zit er op dit moment helemaal doorheen en ik weet niet zo goed meer wat ik heir nog verder mee aanmoet. Het verhaal is als volgt:
Mijn moeder is 10 jaar geleden gescheiden van mijn vader. Dit ging kortgezegde allemaal erg kut en totaal niet zoals het hoorde. Ze verliet hem voor een jeugdliefde van vroeger, wie op dit moment haar huidige man is. Door de scheiding en alles eromheen heb ik een slechte band met mijn moeder. Ik heb al eens aan haar gevraagd of zij nog wel gelukkig is, omdat ik die indruk niet kreeg (dit was een jaar geleden). Ze gaf aan dat dit ook niet het geval was, maar dat ze liever "ongelukkig samen is dan gelukkig alleen". Ze is erg bang om alleen te eindigen.
Nu hadden de twee afgelopen week ruzie. Mijn moeder had aangekondigd dat ze niet meer van hem hield en van hem wilde scheiden. Uiteindelijk heeft ze toch de keuze gemaakt bij hem te blijven (gisteravond). Mijn stiefvader probeerde op allerlei manieren mij mee te sleuren in hun huwelijksdrama. Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik er op geen enkele manier bij betrokken wilde worden en dat hun volwassen mensen zijn en het prima zelf kunnen oplossen.
Gisteravond kreeg ik een berichtje van mijn moeder. Dat ik haar zat zou zijn en zat zou zijn van haar wispelturigheid (volgens mijn stiefzus). Ik belde haar op met de vraag waarom ze dit klakkeloos aanneemt en het niet eerst even aan mij voorlegt van "Goh, ik heb dit en dit vernomen, klopt het dat jij dit hebt gezegd?". Dat was voor mij de druppel. Ik heb tegen haar gezegd dat ik het vervelend vindt dat ze dit zomaar overneemt en het niet eerst eens aan mij had gevraagd. Aangezien het 11 uur 's avonds was, heb ik tegen haar gezegd dat we later wel praten en heb ik met een welterusten opgehangen. Vervolgens heeft ze blijkbaar tussen half 1 en half 2 in ieder geval haar zus en haar zwager in alle paniek opgebeld dat ik 1) met haar zou hebben gebroken en dat 2) haar man zelfmoord wilde plegen.
Ik heb het nummer van zowel mijn moeder als mijn stiefvader geblokkeerd. Ik heb mijn stiefzus nog opgebeld om te vragen wat haar kant van het verhaal was n.a.v. de dingen die ik heb gehoord. Zij gaf aan dat zij het niet op die manier heeft gecommuniceerd en ook de letterlijke woorden niet in de mond heeft genomen. Nu heeft mijn stiefvader contact met mijn stiefzus dat hij denkt dat de relatie over is, omdat hij van mening is dat hij de oorzaak is dat mijn moeder 'mij kwijt is' (komt denk ik door de ruzie dat ze dat denkt). Hij heeft letterlijk tegen haar gezegd dat hun huwelijk er nu vanaf hangt. Ik ben zo boos dat ik nu opnieuw wordt meegesleurd in deze drama (net als 10 jaar geleden) en dat het nu opeens aan mij ligt. Ik wil er niets mee te maken hebben, ik wil geen contact met ze en ik kan nu helemaal hun gezeur niet aan. Ik heb het druk genoeg met mijn scriptie, maar ik kan niet eens mijn gedachten ergens anders op zetten. Ik woon samen met mijn vriend boven de kapsalon van mijn stiefvader. Wij denken eraan om terug te gaan naar onze vaders, want ik trek dit niet meer. Maar ondertussen ben ik wel de persoon die schijnbaar afhankelijk is van het vallen of staan van hun relatie. Wat moet ik hier nu mee?
Bedankt als je het tot dit eind hebt volgehouden.
donderdag 9 mei 2019 om 14:38
Nog eens herhalen wat je hierboven gezegd hebt. Laat het ze lekker zelf uitzoeken.Sycamor schreef: ↑09-05-2019 14:30Ik heb hem duidelijk gezegd dat ik er op geen enkele manier bij betrokken wilde worden en dat hun volwassen mensen zijn en het prima zelf kunnen oplossen.
....
Maar ondertussen ben ik wel de persoon die schijnbaar afhankelijk is van het vallen of staan van hun relatie. Wat moet ik hier nu mee?
donderdag 9 mei 2019 om 14:49
Mijn moeder heeft mij bij de scheiding betrokken. Hierbij wist ik een jaar voordat ze het mijn vader vertelde, dat ze van hem wilde scheiden. Ik had de man al ontmoet, ik moest alleen mijn mond houden tegen mijn vader. Als ik wel wat zou zeggen zou ze haar spullen pakken en dan zouden we haar niet meer zien. Ook na de scheiding is er een hoop gezeur en gezeik geweest. Maar dat is een te lang verhaal haha.
donderdag 9 mei 2019 om 14:50
Het is moeilijk, maar ik denk dat je nu even voor jezelf moet kiezen. Trek je even terug en neem wanneer je er klaar voor bent weer contact met je moeder op. Je scriptie is nu het belangrijkste.
En de situatie even op afstand bekijken kan je helpen met een goede keuze te maken.
Sterkte met e situatie en let goed op jezelf.
En de situatie even op afstand bekijken kan je helpen met een goede keuze te maken.
Sterkte met e situatie en let goed op jezelf.
donderdag 9 mei 2019 om 14:51
O wat erg, dit vind ik vals en manipulatiefSycamor schreef: ↑09-05-2019 14:49Mijn moeder heeft mij bij de scheiding betrokken. Hierbij wist ik een jaar voordat ze het mijn vader vertelde, dat ze van hem wilde scheiden. Ik had de man al ontmoet, ik moest alleen mijn mond houden tegen mijn vader. Als ik wel wat zou zeggen zou ze haar spullen pakken en dan zouden we haar niet meer zien. Ook na de scheiding is er een hoop gezeur en gezeik geweest. Maar dat is een te lang verhaal haha.
donderdag 9 mei 2019 om 14:57
Oke fair enough. Ik heb een soortgelijke moeder. Ik ben altijd heel duidelijk naar haar, maar laat haar wel toe. Ik heb mijn boosheid aan de kant gezet en ingezien dat ik nu ook een volwassene ben, zij is mijn gelijke en niet mijn meerdere. Wat je echter vaak wel hebt, maar dat is niet het geval als je ouders je betrekken in hun drama.Sycamor schreef: ↑09-05-2019 14:49Mijn moeder heeft mij bij de scheiding betrokken. Hierbij wist ik een jaar voordat ze het mijn vader vertelde, dat ze van hem wilde scheiden. Ik had de man al ontmoet, ik moest alleen mijn mond houden tegen mijn vader. Als ik wel wat zou zeggen zou ze haar spullen pakken en dan zouden we haar niet meer zien. Ook na de scheiding is er een hoop gezeur en gezeik geweest. Maar dat is een te lang verhaal haha.
Ik vind het heel heftig als je het contact zou verbreken. Ik denk ook niet dat het een oplossing is. Wat ik wel denk is dat wat je nu al doet erg goed is. Je geeft je eigen grenzen aan en je moet die ook zeker bewaken. Ook zou ik voor jezelf bepalen welke rol je wilt dat je moeder speelt en dat niet aan haar over laten. Ook kunnen jullie beter dit soort dingen face to face uitspreken om onnodige drama te voorkomen. Je moeder is helaas niet de moeder die je had gewild, maar is wel je moeder. Wellicht is het fijn om samen zelfs systeem therapie te volgen om de beschadigde relatie te herstellen. Ik kan me voorstellen dat je er ergens ook wel echt last van hebt en ook kan krijgen met betrekking tot het aangaan van relaties met andere mensen. Het is toch ergens je basis.
donderdag 9 mei 2019 om 15:10
donderdag 9 mei 2019 om 15:11
En nu doet ze het weer. Je betrekken in haar huwelijks perikelen...Sycamor schreef: ↑09-05-2019 14:49Mijn moeder heeft mij bij de scheiding betrokken. Hierbij wist ik een jaar voordat ze het mijn vader vertelde, dat ze van hem wilde scheiden. Ik had de man al ontmoet, ik moest alleen mijn mond houden tegen mijn vader. Als ik wel wat zou zeggen zou ze haar spullen pakken en dan zouden we haar niet meer zien. Ook na de scheiding is er een hoop gezeur en gezeik geweest. Maar dat is een te lang verhaal haha.
donderdag 9 mei 2019 om 15:22
Ja leuk is anders, haha. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik op geen enkele manier betrokken wil zijn bij hun huwelijksproblemen, maar het lijkt wel alsof ze er geen gehoor aan geven.
donderdag 9 mei 2019 om 15:25
Voelt goed hè? Niet gehoord worden.
donderdag 9 mei 2019 om 15:33
Door iedereen te bellen en hun kreet aandacht te geven, lukt het ze inderdaad wonderwel je te betrekken. Stop met hun kreten aandacht te geven. Wie beter weet zal jou ook wel geloven zonder iedereen te hoeven bellen.
En als je weer iets hoort wat jij zou hebben gedaan, haal je schouders op. Je gaat het toch niet kunnen ontkrachten zonder zinloos veel negatieve energie eraan te besteden.
donderdag 9 mei 2019 om 18:17
Ik zou even duidelijk aangeven dat je niet van plan bent te breken (kan later altijd nog) maar dat zij twee volwassen mensen zijn en dat ze zelf eerst hun problemen moeten oplossen en dat jij je daar niet in wil mengen. Jij moet je eerst concentreren op je scriptie en dat ga je even bij je vader doen zodat je daar de rust voor hebt.
Wat een misselijke streek trouwens hoe ze je gemanipuleerd heeft destijds. Je moet, denk ik, nog een kind geweest zijn.
Wat een misselijke streek trouwens hoe ze je gemanipuleerd heeft destijds. Je moet, denk ik, nog een kind geweest zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 9 mei 2019 om 18:52
Ten eerste hangt de relatie van je moeder niet van jou af.
Dat ze dat op jouw bordje willen schuiven is echt niet correct.
Blokkeer de mensen waar je liever geen contact meer mee hebt en probeer je niet mee te laten slepen in andermans drama.
En ja dat is heel moeilijk, zeker als het je familie betreft.
De beste optie is om ook zoveel mogelijk fysieke afstand te creeren tussen hun en jou.
Sterkte ermee en succes met je scriptie.
Dat ze dat op jouw bordje willen schuiven is echt niet correct.
Blokkeer de mensen waar je liever geen contact meer mee hebt en probeer je niet mee te laten slepen in andermans drama.
En ja dat is heel moeilijk, zeker als het je familie betreft.
De beste optie is om ook zoveel mogelijk fysieke afstand te creeren tussen hun en jou.
Sterkte ermee en succes met je scriptie.