Omgaan buurman?

12-05-2019 23:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe buurman en hij is heel aardig, alleen word ik er ongemakkelijk van. Ik ben sowieso niet iemand die de behoefte heeft om contact te hebben met mijn buren, op een groet en een klein praatje in de hal na.

Alleen nu heb ik een buurman die mij meteen zegt dat ik altijd langs kan komen voor koffie en als ik iets nodig heb altijd bij hem terecht kan.

Tot zover geen probleem, maar nu dringt hij zich voor mijn gevoel op, hij zei dat hij mijn balkon heeft gezien en dat het niet goed is en dat hij het voor mij gaat maken, ik heb hem vriendelijk gezegd dat hij voor mij niet hoeft, waarop hij vervolgens zegt: als ik klaar ben met mijn eigen huis maak ik jouw balkon geen probleem. Het volgende moment begint hij over mijn gordijnen, dat die niet mooi zijn en dat hij wel mooie gordijnen voor mij heeft. Laatst vroeg hij ook of ik al een hvcpas had besteld, omdat hij had gezien dat ik de vuilniszak naast de container had gezet.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, kan het door een cultuurverschil komen? Mijn buurman is moslim, is het voor hen misschien gewoon om zo hulpvaardig en vrijgevig te zijn? Ik voel mij er juist opgelaten door en ongemakkelijk. Verder ben ik er ook een beetje huiverig voor dat ik misschien met een man te maken heb die andere in de gaten houdt en zich met andere bemoeit. Dat hij eigenlijk met een omweg wil zeggen dat hij mijn balkon en gordijnen niet kan aanzien of dat hij het niet vind kunnen dat mijn vuilniszak naast de container heb gezet (Ik had nog geen pas).

Hoe ga ik hiermee om en kan ik voorkomen dat ik mij niets straks ongemakkelijk voel?
Huh? Hier was toch nog niet zo lang geleden een topic over?
Duidelijk zijn.
Opzouten buurman, je spoort niet.
Gewoon zeggen dat je het een vriendelijk aanbod vindt, maar dat je je eigen keuzes maakt.
En dan doorlopen en niet teveel contact zoeken.
Selisela schreef:
12-05-2019 23:43
Duidelijk zijn.
?!?
Ik lees gewoon een behulpzame buurman, niets meer en niets minder.
Taralina schreef:
12-05-2019 23:51
?!?
Behulpzaam? Misschien, maar ook wel wat grensoverschrijdend met al die meningen. Daar zou ik de kriebels van krijgen. Ik zou dit zeker niet aanhalen en geen hulp accepteren.
Ik denk wel dat het komt omdat hij moslim is. Moslims houden namelijk erg van een net balkon en mooie gordijnen, en als ze ergens een lelijk balkon of rare gordijnen zien zien schieten ze meteen in de 'Moslim modus' en moeten ze helpen...
Doe je niks aan.
What have we done....
Ik zou hier toch ook wat ongemakkelijk van worden, maar een goede relatie met mijn buren is me ook wat waard.

Ik zou zijn ego intact laten door hem te bedanken voor zijn oplettendheid maar vervolgens wel duidelijk zijn dat je het zelf op zal lossen. Dus: "wat fijn buurman dat u mij er op wijst dat er iets mis is met mijn balkon. Denkt u dat de situatie op deze manier gevaarlijk is? Ik zal er eens naar (laten) kijken!". Als het een cultuurdingetje is kan het misschien ook helpen om er wat 'hulp' bij te halen door te opperen dat je er je vader/broer/vriend eens naar zal laten kijken.

Zijn aanbod om te helpen zou ik vriendelijke afslaan. Maar wel duidelijk! Dus niet: "nee hoor, daar wil ik u niet mee belasten" want dan zegt hij toch dat het geen enkele moeite is en wil hij dat bewijzen (again, ego). Maar blijven herhalen dat je het zelf zal regelen en dat je gelukkig genoeg mensen om je heen hebt om je te helpen.

Mits dat ook zo is. Zo niet dan kan een actieve en fijne buur soms best fijn zijn...
Wat heftig zeg! Probeer gesprekken met hem te vermijden meer kun je niet doen. En als hij nog langer hiermee door gaat aangeven dat je het niet prettig vindt!
Misschien doet hij op zijn manier zijn best om te integreren, door hulp te bieden en aardig te zijn. Ik ken meerdere moslims die nogal vasthoudend kunnen zijn in hun vriendelijkheid. Is echt wel goed bedoeld, maar het kan op autochtonen wat opdringerig en aanhoudend overkomen. Misschien een cultuurverschil, misschien hebben sommige moslims het gevoel dat ze moeten "compenseren" voor al de negativiteit rond moslims.

Ik weet niet of je man of vrouw bent, maar als vrouw zou ik echter wel een beetje op mijn hoede zijn en afstand houden. Niet vanwege het moslim zijn, maar vanwege het een opdringerige man zijn.
gsleutel schreef:
13-05-2019 00:05
Ik zou hier toch ook wat ongemakkelijk van worden, maar een goede relatie met mijn buren is me ook wat waard.

Ik zou zijn ego intact laten door hem te bedanken voor zijn oplettendheid maar vervolgens wel duidelijk zijn dat je het zelf op zal lossen. Dus: "wat fijn buurman dat u mij er op wijst dat er iets mis is met mijn balkon. Denkt u dat de situatie op deze manier gevaarlijk is? Ik zal er eens naar (laten) kijken!". Als het een cultuurdingetje is kan het misschien ook helpen om er wat 'hulp' bij te halen door te opperen dat je er je vader/broer/vriend eens naar zal laten kijken.

Zijn aanbod om te helpen zou ik vriendelijke afslaan. Maar wel duidelijk! Dus niet: "nee hoor, daar wil ik u niet mee belasten" want dan zegt hij toch dat het geen enkele moeite is en wil hij dat bewijzen (again, ego). Maar blijven herhalen dat je het zelf zal regelen en dat je gelukkig genoeg mensen om je heen hebt om je te helpen.

Mits dat ook zo is. Zo niet dan kan een actieve en fijne buur soms best fijn zijn...
Dit dus. Balans zoeken tussen zijn goede bedoelingen maar wel duidelijk zijn.

Succes!
Joe.
nbk schreef:
13-05-2019 00:03
Ik denk wel dat het komt omdat hij moslim is. Moslims houden namelijk erg van een net balkon en mooie gordijnen, en als ze ergens een lelijk balkon of rare gordijnen zien zien schieten ze meteen in de 'Moslim modus' en moeten ze helpen...
Doe je niks aan.
Die ervaring heb ik niet.
Over die hvc pas heeft hij natuurlijk gelijk. Je vuil hoort in de container, niet er naast.
himalaya wijzigde dit bericht op 13-05-2019 08:58
1.66% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Arizona2019 schreef:
13-05-2019 00:19
Wat heftig zeg! Probeer gesprekken met hem te vermijden meer kun je niet doen. En als hij nog langer hiermee door gaat aangeven dat je het niet prettig vindt!
Hahaha heftig! Als je dit al heftig vindt... sterkte.
Taralina schreef:
?!?
Dit
Maelstrom schreef:
12-05-2019 23:41
Huh? Hier was toch nog niet zo lang geleden een topic over?
Leek erop, die buurman had een bloemenbak als welkom op het balkon gezet, hij kon zo haar balkon op.
Ze was bang dat ze as zomer niet op het balkon kon zitten zonder hem erbij, stonden geen hekken of een schutting. Ook érg behulpzaam..

TO, als het alleen die vuilniszak was geweest had ik gedacht: een hele slimme manier om je er beleefd op te wijzen dat die vuilniszak in de container hoort, niet ernaast. Maar met het balkon, die gordijnen...
Snel de kop indrukken. Mss bedoelt hij het goed maar zeg gewoon standaard: als ik je hulp nodig heb hoor je het wel, doei.
V.w.b. dat balkon: als echt het hekwerk vervangen moet worden of de boel geschilderd zou ik zeggen: kijk hoe hij het doet bij zijn eigen balkon.
Is dat mooi en is het eigenlijk wel nodig kan je hem mss voor een vriendenprijsje strikken.

Tenzij je intuïtie zegt: niet doen.. hij is eng. Dan afkappen. Resoluut.
Selisela schreef:
Duidelijk zijn.

Ga jij zo met mensen om?
I wanna live my life with the volume full!
Selisela schreef:
Duidelijk zijn.
Het recept voor een burenruzie.
Beter dit netjes en beleefd afwijzen.
Nope
Mijn buurman is oerhollands en die wil ook echt alles van me weten en dat als er iets ik kan langskomen
Zelf komt die ook langs en gaat dan mijn schilderwerk controleren en opmerkingen er over maken.

Ik houd er ook niet van en vind het echt bemoeien en controleren.
Weet ook precies wanneer ik thuis ben en dat ik bezoek heb gehad.
Dan wil hij weten wie dat waren.

Echt heel erg en ook ik weet niet goed wat ik er mee aan moet, dus geef ik kort vaag antwoord en verder wens ik hem een fijne dag.

Het heeft dus niks met cultuur te maken maar is gewoon een karaktertrek die blijkbaar sommige mensen hebben.
Ik denk dat het gewoon controlfreaks zijn waarbij alles moet zoals hun het willen, anders worden ze nerveus.

Moeilijk om mee om te gaan, houd hem dus zoveel mogelijk op afstand.
Labrujajoder schreef:
13-05-2019 07:35
Mijn buurman is oerhollands en die wil ook echt alles van me weten en dat als er iets ik kan langskomen
Zelf komt die ook langs en gaat dan mijn schilderwerk controleren en opmerkingen er over maken.

Ik houd er ook niet van en vind het echt bemoeien en controleren.
Weet ook precies wanneer ik thuis ben en dat ik bezoek heb gehad.
Dan wil hij weten wie dat waren.

Echt heel erg en ook ik weet niet goed wat ik er mee aan moet, dus geef ik kort vaag antwoord en verder wens ik hem een fijne dag.

Het heeft dus niks met cultuur te maken maar is gewoon een karaktertrek die blijkbaar sommige mensen hebben.
Ik denk dat het gewoon controlfreaks zijn waarbij alles moet zoals hun het willen, anders worden ze nerveus.

Moeilijk om mee om te gaan, houd hem dus zoveel mogelijk op afstand.
Dat zou ik dus niet meer doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
13-05-2019 07:42
Dat zou ik dus niet meer doen.
Wat zou jij dan wel doen?
gsleutel schreef:
13-05-2019 00:05

Ja dit dus
Over die vuilzak heeft hij natuurlijk wel gelijk. En aangezien je nog geen pas hebt ga ik er van uit dat je er maar net woont en hij gewoon behulpzaam is voor de nieuwe buur.
Het is in de islamitische cultuur heel ongewoon dat een vrouw alleen woont en hij denkt waarschijnlijk dat je hulp 'nodig' hebt.

Ik ontmoette eens een moslim die nog niet zo lang in B was en toen hij hoorde dat ik alleen woonde met kind stelde hij meteen voor om een goede man voor mij te zoeken want zoiets kon toch niet. Hij maakte geen grapje.
Taralina schreef:
?!?
Huh?!!! Commentaar over haar gordijnen?? Ojenee, dit zou een goede voor mij zijn.

,, Weet je buurman, sommige mensen houden niet van dat over-sociaal gehang aan elkaar. Zo ook ik niet. Leuk je te leren kennen, in geval van nood ben je áltijd welkom maar tot daar en niet verder. Wat jij van mijn gordijnen vind zijn mijn zaken niet, en mijn woning en balkon die van jou niet! Fijne dag hè, doehoei!"

Wat een gek!
nbk schreef:
13-05-2019 00:03
Doe je niks aan.
Ik mis de tijd dat er een schaap op het balkon werd geslacht en het slachtafval gewoon naar beneden werd geflikkerd. Deden ze maar gewoon weer normaal ipv goed geïntegreerd...zucht :"-(
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven