Kat onrustig na sterilisatie

13-05-2019 12:38 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is net gesteriliseerd . Het advies was haar op een warme plek te laten liggen en oppassen dat ze niet ergens valt . Maar mijn poes wil helemaal niet liggen. Ze loopt dronken rond, valt dan soms om en probeert op dingen te springen. Ik heb haar daarom in haar reismandje gedaan zodat ze zichzelf geen pijn kan doen, maar daar wil ze ook uit. Ze gaat niet rustig liggen. Ze heeft er ook in gekotst ( nu kan dat door de narcose komen maar waarschijnlijk stresst ze in het mandje en wordt het kotsen extra gestimuleerd daar.

Hoe ging dat bij jullie? Is haar in het reismandje laten denken jullie het beste?
sunshineandblueskies schreef:
13-05-2019 15:46
Ze kan misselijk zijn van de narcose. Het zwalken/gek lopen kan ook zijn als gevolg van de narcose. Het niet mogen rennen/springen/gek doen is geadviseerd (als het goed is) omdat er anders veel druk op de hechtingen kan komen te staan en deze kunnen loslaten. Heeft je dierenarts je de nazorg uitgelegd en uitgelegd welke medicijnen ze heeft gehad (naast de narcose) en thuis nog moet krijgen?

Als je er geen goed gevoel over hebt, bel dan gewoon je dierenarts.
Dat van niet springen/ gek doen is niet gezegd , maar klinkt wel als een goede tip ja. Wel is er gezegd dat ik moest opletten dat ze niet valt. Maar deze kat springt nogal graag wat af op een dag. Komt ook van een baasje die een huis met allerlei spring concours had. Ik ga dat nooit tegen kunnen houden:0
Doemijmaarsnacks schreef:
13-05-2019 16:05
Dat van niet springen/ gek doen is niet gezegd , maar klinkt wel als een goede tip ja. Wel is er gezegd dat ik moest opletten dat ze niet valt. Maar deze kat springt nogal graag wat af op een dag. Komt ook van een baasje die een huis met allerlei spring concours had. Ik ga dat nooit tegen kunnen houden:0
Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om haar rustig te houden, maar het is echt heel erg belangrijk om te voorkomen dat de hechtingen scheuren. Als dat gebeurt en het gaat echt mis komt de buikinhoud naar buiten. Dus zeker de eerste 3 dagen in een aparte kamer zonder dingen waar ze op kan springen. Daarnaast kleine beetjes eten geven, als ze overgeeft/niet wil morgenochtend weer proberen. Heeft ze een kraag/pakje aan gekregen? Ze mag niet aan de wond likken, om dezelfde reden (hechtingen open likken en dan gaat de boel dus open). Heeft ze pijnstilling en/of antibiotica mee naar huis gekregen? Heb je een brief met de nazorginstructies mee naar huis gehad?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
13-05-2019 16:42
Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om haar rustig te houden, maar het is echt heel erg belangrijk om te voorkomen dat de hechtingen scheuren. Als dat gebeurt en het gaat echt mis komt de buikinhoud naar buiten. Dus zeker de eerste 3 dagen in een aparte kamer zonder dingen waar ze op kan springen. Daarnaast kleine beetjes eten geven, als ze overgeeft/niet wil morgenochtend weer proberen. Heeft ze een kraag/pakje aan gekregen? Ze mag niet aan de wond likken, om dezelfde reden (hechtingen open likken en dan gaat de boel dus open). Heeft ze pijnstilling en/of antibiotica mee naar huis gekregen? Heb je een brief met de nazorginstructies mee naar huis gehad?

Kragen? Antibiotica?
Hebben wij ook allemaal niet meegekregen hoor. Geen enkel probleem. Het voorkomen om te springen was voor mij puur vanwege de narcose, dat ze het nog niet kon en dus zou vallen. Daarna heb ik haar gewoon haar gang laten gaan en goed in de gaten gehouden. Volgens mij ben ik nog een keer terug geweest om de hechtingen te laten controleren omdat ik twijfelde, maar ook die waren prima in orde. Arts zei toen dat ze dubbel gehecht was (dus door twee huidlagen heen zeg maar).
Maak TO nu niet bang voor niks.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
13-05-2019 16:42
Geen meds mee gekregen. Die heeft ze daar wel gehad. En ze zeiden dat ze aan de wond mocht likken alleen niet bijten. De hechtingen worden over 10 dagen verwijderd. Geen kraag of pakje, dat hoeft pas als ze gaat bijten eraan. Wat best raar is want de praktijk zal maar net dicht zijn :p
13-05-2019 15:20
Ze mag niet eten ivm met stikgevaar, maar wel drinken zei de arts
Ik bedoelde dat je haar niet alleen mag laten terwijl dat er staat en je haar niet in de gaten kan houden, niet dat ze niet mag drinken hè ;)
Coerage schreef:
13-05-2019 17:13
Kragen? Antibiotica?
Hebben wij ook allemaal niet meegekregen hoor. Geen enkel probleem. Het voorkomen om te springen was voor mij puur vanwege de narcose, dat ze het nog niet kon en dus zou vallen. Daarna heb ik haar gewoon haar gang laten gaan en goed in de gaten gehouden. Volgens mij ben ik nog een keer terug geweest om de hechtingen te laten controleren omdat ik twijfelde, maar ook die waren prima in orde. Arts zei toen dat ze dubbel gehecht was (dus door twee huidlagen heen zeg maar).
Maak TO nu niet bang voor niks.
Ik ben paraveterinair, dus ik weet waar ik over praat. Heb jij wel eens een poes gezien die haar operatiewond helemaal heeft open gelikt of die open is gegaan door te veel springen?
Het is niet bang maken voor niks. Het is waarschuwen. Voorkomen is beter dan genezen.
13-05-2019 19:28
Geen meds mee gekregen. Die heeft ze daar wel gehad. En ze zeiden dat ze aan de wond mocht likken alleen niet bijten. De hechtingen worden over 10 dagen verwijderd. Geen kraag of pakje, dat hoeft pas als ze gaat bijten eraan. Wat best raar is want de praktijk zal maar net dicht zijn :p
Hmmm dat is inderdaad best apart ja. Als een poes een paar minuten heel fanatiek aan de wond gaat likken komen ze al een heel eind (qua open likken van de wond). En inderdaad de praktijk zal maar net dicht zijn. Ik vind het een apart advies (wel likken, niet bijten) maar goed iedere praktijk heeft zijn eigen nazorginstructies.
Ik hoop dat het inmiddels weer wat beter gaat :)
sunshineandblueskies wijzigde dit bericht op 14-05-2019 14:27
Reden: Typfout
0.40% gewijzigd
14-05-2019 14:25
Ik ben paraveterinair, dus ik weet waar ik over praat. Heb jij wel eens een poes gezien die haar operatiewond helemaal heeft open gelikt of die open is gegaan door te veel springen?
Het is niet bang maken voor niks. Het is waarschuwen. Voorkomen is beter dan genezen.

Misschien is je vakkennis juist teveel voor deze simpele case? Het is toch niet zo dat een poes na de sterilisatie standaard een kraag en antibiotica mee krijgt? Of vergis ik me?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven