Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Maar voor de meeste mensen in de Randstad geldt natuurlijk dat aan die grootste kostenpost per maand, namelijk dat dak boven je hoofd, niet zo gek veel valt te bezuinigen. Of je nu 5000 euro of maar 3000 euro verdient, dat rijtjeshuis in Utrecht wordt er niet goedkoper van en bij 3000 euro is die netto hypotheek of die huur van 1250 euro bijna de helft van je inkomen. Dan wordt sparen al snel moeilijk.
Ik vraag me namelijk af he? Dan heb je 3 ton gespaard. Je huis afbetaald. En ben je, zoals hier al eerder was gemeld niet gewend om met geld om te gaan/geld uit te geven (mijn opa en oma zijn ook goede voorbeelden van calvinistische zuinigheid - is een deugd)of dan ga je of dood en gaat alles na je dood dus naar je kinderen. Nou dat vind ik dus echt zonde.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:07
Maar goed, nu reageren nog steeds (bijna) geen mensen zonder (of met heel weinig) spaargeld. Waar zijn ze?

Je hebt een overwaarde van €150.000. Je hebt dus meer geld achter de hand dan de meeste Nederlanders, alleen staat het bij jou niet op een bankrekening.

Die verwende millennials waar jij op afgeeft, hebben vaak niet eens de kans om een koophuis te kopen. Als ze dat wel kunnen, moeten ze de kosten koper contant op tafel leggen. Alleen daar moet je al een heel fors bedrag voor sparen. Ook is die generatie opgegroeid met een onbetrouwbare overheid. Dat kun je niet vergelijken met 40-plussers die zijn opgegroeid met het idee dat de overheid hoe dan ook van de wieg tot het graf voor je zorgt.
Alle reacties Link kopieren
SuperflySister schreef:
13-05-2019 17:05
Maar dit is toch op geen enkele manier te vergelijken met gezinnen met kinderen die wel in de Randstad wonen?

Ik zou ook wel maar 400 euro per maand aan woonlasten willen hebben bijvoorbeeld, maar dan moet ik in een garagebox gaan kamperen.
Nee, snap ik. Ik reageerde op de vraag 'hoe hou je 1000 euro in de maand over van 5000 euro en leef je toch nog een beetje lekker' en nam mijn eigen situatie als voorbeeld (al is dat meer antwoord op de vraag ' hoe hou je genoeg geld over van 2.500 euro en leef je nog een beetje lekker'). Mijn antwoord is: door een combinatie van verschillende factoren. Ik vraag me dus af of die viva-forummers die dit doen in de Randstad wonen met 3 kleine kinderen. Ik denk het niet. Ik denk dat waar je woont en of je kinderen hebt voor een groot deel je budget bepaalt. En dan zijn er nog wat andere (wellicht minder bepalende factoren) die ook meespelen, zoals de levensstijlkeuzes die je maakt.
Vervelend voor je Bonnie, dat jij geen geld achter de hand hebt. Om mensen die in het verleden andere keuzes hebben gemaakt en nu dus wel een spaarpotje hebben verwend te noemen raakt echt kant noch wal. Verwend ben je als je veel krijgt zonder er iets voor te doen, dan zou het geen SPAARgeld zijn.
Je zegt, wie heeft er OOK geen spaargeld, maar dat ook kun je wel weglaten, want je hebt wel spaargeld.
Maar goed, om je vraag te beantwoorden: ik heb geen spaargeld
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bells_ schreef:
13-05-2019 17:15
Nee, snap ik. Ik reageerde op de vraag 'hoe hou je 1000 euro in de maand over van 5000 euro en leef je toch nog een beetje lekker' en nam mijn eigen situatie als voorbeeld (al is dat meer antwoord op de vraag ' hoe hou je genoeg geld over van 2.500 euro en leef je nog een beetje lekker'). Mijn antwoord is: door een combinatie van verschillende factoren. Ik vraag me dus af of die viva-forummers die dit doen in de Randstad wonen met 3 kleine kinderen. Ik denk het niet. Ik denk dat waar je woont en of je kinderen hebt voor een groot deel je budget bepaalt. En dan zijn er nog wat andere (wellicht minder bepalende factoren) die ook meespelen, zoals de levensstijlkeuzes die je maakt.
Over het algemeen hebben Vivaforummers wel kinderen, heb ik de indruk. Maar inmiddels heb ik inderdaad ook de indruk dat ze voor het grootste deel diep in de provincie moeten wonen. Ik lees hier namelijk vaak hele onrealistische statements over met name wonen en woonlasten. Je leest hier ook vaak dat je makkelijk goedkoper zou moeten kunnen wonen en dan komen er bedragen voorbij als 400 euro per maand. Of men adviseert huizen te kopen op 1 salaris. Dat kúnnen echt geen mensen uit de Randstad zijn, lijkt me.
anoniem_384639 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 17:19
1.88% gewijzigd
Hi TO, ik heb ruim 383.000 euro geërfd. Hiervan is 83.000 euro opgegaan aan reizen en zal ik 50.000 reserveren voor mijn studie. Verder ben ik 21 jaar. Is dit genoeg? Verder, waarom is het erg dat ik vermogend ben?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:14
Ik vraag me namelijk af he? Dan heb je 3 ton gespaard. Je huis afbetaald. En ben je, zoals hier al eerder was gemeld niet gewend om met geld om te gaan/geld uit te geven (mijn opa en oma zijn ook goede voorbeelden van calvinistische zuinigheid - is een deugd)of dan ga je of dood en gaat alles na je dood dus naar je kinderen. Nou dat vind ik dus echt zonde.
Ik dus absoluut niet.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 16:39
Ik ben wel benieuwd naar wat je hier zegt. Jij zegt: het een sluit het ander niet uit. Ik zou serieus niet weten hoe ik nu lekker zou kunnen leven en tegelijkertijd zeg 1000 euro per maand sparen, wat ik hier regelmatig als spaarbedrag lees. Hoe doe je dat dan? Nu lekker leven maar ook sparen? Of heb je een partner die dat lekkere leven bekostigd ofzo?
Want een leuk leven moet altijd duur zijn?

@JollyRider: dat jij geen reserve opbouwt geloven we direct.
BonnieM- schreef:
Waarom is dat zonde? Als ik het iemand gun dan zijn het mijn kinderen.
Ik zou willen dat ik die mogelijkheid had!
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:45
Hoi schat,

Die werkten gewoon zelf. Inmiddels veertigers en vijftigers en hun caravan op bakkum verruilt voor een yurt in kuttekrabbeveen huisje in de stad en leven een prima leven met prima banen maar zonder die twee ton achter de hand (en ook geen 1, en ook geen halve en ook geen kwart ton, hooguit 500-3000 euro)
En ze leven nog lang en gelukkig...
:rofl: Het was de tijd dat alles kon en er vol op geld was. Ja hoor die hadden gewoon een uitkering.
NYC schreef:
13-05-2019 16:42
Maar TO, wat vind jij dan dat mensen ermee moeten? Gewoon alles uitgeven wat ze hebben? Krijg je weer een andere discussie van, waarom geven jullie 600 euro per maand uit aan boodschappen, moet die vakantie een week weg 4000,- euro kosten en kopen jullie zoveel kleren?
Mogen mensen gerust topics over openen dan. Er worden zoveel rare of bizarre of niet-boeiende topics geopend door jan en allemaal. Bij die gratie bestaat dit hele forum dus by all means.

Hoe dan ook. Ik geef makkelijk 600 euro uit aan boodschappen per maand (meer zelfs) en onze vakanties kosten idd altijd gemiddeld 4000 euro (meestal meer) dus ja, daar gaat idd ons geld naartoe dan. Ja i know, dat zijn keuzes. Maar zoals ik al zei: open er een topic over.

Mijn verbazing zit hem meer in de jonge generatie die net uit het ei komt en al duizenden en duizenden euro's achter de hand heeft voor (dure) auto's en een eventuele babyuitzet en allemaal nieuwe meubels. Daar kan ik me wel eens aan irriteren. En over verbazen. Dat 50ers wat achter de hand hebben vind ik logisch. Wij hebben heel lang niet kunnen sparen want kunstenaars en vrijzinnigen die werkten als zzp'er etc. Hoe dan ook, nu fatsoenlijk in loondienst en nu gaat het goed. Maar van echt sparen is het nooit gekomen. Soms word ik er een beetje iebelig van zoals toen het over ons pensioen ging. Maar dat is voor hier erg offtopic maar is wel inmiddels geregeld zeg maar. We leggen nu vrij veel in op banksparen. Dat is pittig maar een keuze. Dat betekent wel dat we weer niet gewoon kunnen sparen. Je kan het maar 1 keer uitgeven he?
2019 schreef:
13-05-2019 15:45
Ik ken verschillende anti kraak bewoners die een goede ict baan hebben.
Die komen te kort voor sociaal huur maar hebben het spaargeld niet voor te kopen.
Dat is nu, het ging over toen.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:20
Mogen mensen gerust topics over openen dan. Er worden zoveel rare of bizarre of niet-boeiende topics geopend door jan en allemaal. Bij die gratie bestaat dit hele forum dus by all means.

Hoe dan ook. Ik geef makkelijk 600 euro uit aan boodschappen per maand (meer zelfs) en onze vakanties kosten idd altijd gemiddeld 4000 euro (meestal meer) dus ja, daar gaat idd ons geld naartoe dan. Ja i know, dat zijn keuzes. Maar zoals ik al zei: open er een topic over.

Mijn verbazing zit hem meer in de jonge generatie die net uit het ei komt en al duizenden en duizenden euro's achter de hand heeft voor (dure) auto's en een eventuele babyuitzet en allemaal nieuwe meubels. Daar kan ik me wel eens aan irriteren. En over verbazen. Dat 50ers wat achter de hand hebben vind ik logisch. Wij hebben heel lang niet kunnen sparen want kunstenaars en vrijzinnigen die werkten als zzp'er etc. Hoe dan ook, nu fatsoenlijk in loondienst en nu gaat het goed. Maar van echt sparen is het nooit gekomen. Soms word ik er een beetje iebelig van zoals toen het over ons pensioen ging. Maar dat is voor hier erg offtopic maar is wel inmiddels geregeld zeg maar. We leggen nu vrij veel in op banksparen. Dat is pittig maar een keuze. Dat betekent wel dat we weer niet gewoon kunnen sparen. Je kan het maar 1 keer uitgeven he?
Oh, het is gewoon afgunst. Duidelijk hoor.
BonnieM- schreef:
Kun je juist niet wel met geld omgaan als je zoveel hebt gespaard? Misschien kun je het inderdaad niet goed uitgeven, maar er mee omgaan lijkt me geen probleem. En ja, ik vind het ook zonde als mensen hun geld (als ze het gewoon hebben) niet uitgeven aan dingen waar ze behoefte aan hebben. Dan denk ik aan mijn oma die haar verjaardag niet wilde vieren omdat het huis geschilderd moest worden en ze niet aan het spaargeld wilde komen want 'dat is voor de erfenis'. Alsjeblieft zeg, geef uit, geef uit. Maar soms zijn mensen volledig in hun behoeftes voorzien en is er toch nog geld over. Tja. Dat maakt ze toch niet meteen calvinistische angsthazen/verwende millennials? Ik zou zeggen: lijkt me juist wel handig. Prettige situatie om in te zitten.
Valdemar_II schreef:
13-05-2019 17:19

Wat een rare vraag. Een leuk leven kost geld. Wat duur of goedkoop is hangt van je referentiekader af. Maar ik heb net al een paar posts een tipje van de sluier opgelicht van wat ik oa. onder leuk leven versta: een lekker dak boven je hoofd. En dat hoeft helemaal geen overdreven luxe te zijn, ik ben al blij met een leuk rijtjeshuis met voor elk gezinslid een eigen slaapkamer. Dat kost in mijn deel van Nederland al sowieso meer dan de helft van mijn netto inkomen, dus ik vind het knap als mensen in een vergelijkbare situatie ook zulke hoge bedragen kunnen sparen. Ik krijg graag tips, want dat wil ik ook wel.
Valdemar_II schreef:
13-05-2019 17:19

Ik heb een pensioenvoorziening, een huis en een hypotheek. Aan een spaarrekening heb ik niks
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
13-05-2019 17:23
Ik heb een pensioenvoorziening, een huis en een hypotheek. Aan een spaarrekening heb ik niks
ik wilde net zeggen, geen spaarrekening hebben, is niet gelijk aan geen reserves hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
DokterBailey schreef:
13-05-2019 15:48
Ik heb ook geen spaargeld, en niet perse omdat ik dat niet wil want het zou me net iets meer rust geven als ik wel wat achter de hand had, al is het een paar honderd euro. Maar simpelweg omdat ik niks over hou om te sparen.
Hier net zo.......
Maar ben gelukkig!!
Solomio schreef:
13-05-2019 15:58
Rare topictitel als je schrijft dat je wat geld achter de hand hebt.

Ik heb echt 0,0 spaargeld, dus als morgen mijn wasmachine ermee uitscheidt heb ik een probleem.

Maar ik leef in een omgeving waar dat heel normaal is: uitkeringstrekkers die maar net rond kunnen komen.
Maar wat doe je dan met bv vakantie reservering? Die zet ik dus opzij voor zulke dingen . Jaren geleden toen je nog chronisch zieke geld terug kreeg van de belasting zette ik dat ook altijd opzij.
BonnieM- schreef:
Wij hebben heel lang niet kunnen sparen want kunstenaars en vrijzinnigen die werkten als zzp'er etc. Hoe dan ook, nu fatsoenlijk in loondienst en nu gaat het goed. Maar van echt sparen is het nooit gekomen. Soms word ik er een beetje iebelig van zoals toen het over ons pensioen ging. Maar dat is voor hier erg offtopic maar is wel inmiddels geregeld zeg maar. We leggen nu vrij veel in op banksparen. Dat is pittig maar een keuze. Dat betekent wel dat we weer niet gewoon kunnen sparen. Je kan het maar 1 keer uitgeven he?
Je spaart dus wel en je hoeft je dan niet af te vragen wie ook geen spaargeld heeft. Niet mijn probleem dat jij gekozen hebt voor een onzeker bestaan als kunstenaar en dat het dan zomaar zou kunnen dat je geen cent te makken hebt omdat niemand jouw kunstzinnige rotzooi wil kopen.
huisduif wijzigde dit bericht op 13-05-2019 17:27
0.06% gewijzigd
nina1966 schreef:
:rofl: Het was de tijd dat alles kon en er vol op geld was. Ja hoor die hadden gewoon een uitkering.
Dat was weer net effe een generatie voor mij :-)

Alle gekheid op een stokje: dat zou vast gebeuren. Maar gold iig niet voor ons.
Rosalind schreef:
Waarom is dat zonde? Als ik het iemand gun dan zijn het mijn kinderen.
Ik zou willen dat ik die mogelijkheid had!
Nou ja ik gun mijn kinderen een heleboel maar voor hun geld mogen ze toch echt lekker zelf werken.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:27
Nou ja ik gun mijn kinderen een heleboel maar voor hun geld mogen ze toch echt lekker zelf werken.
Dan heb jij hopelijk kinderen die dat kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven