Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
13-05-2019 16:19
Ja en daar heb je uitkeringen enzo voor. Tuurlijk: nobody zei dat het easy was, maar ja jij bent nu ook al je spaargeld kwijt dus als er weer zoiets gebeurd ben jij nu ook gewoon het haasje. Iedereen is een potentieel risico en wanneer heb je genoeg spaargeld om alles te tackelen? Ik denk nooit.
Een uitkering is volgens mij nooit 100% van je salaris en op een gegeven moment zijn die ook eindig...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
BonnieM- schreef:
Ja en daar heb je uitkeringen enzo voor. Tuurlijk: nobody zei dat het easy was, maar ja jij bent nu ook al je spaargeld kwijt dus als er weer zoiets gebeurd ben jij nu ook gewoon het haasje. Iedereen is een potentieel risico en wanneer heb je genoeg spaargeld om alles te tackelen? Ik denk nooit.
Met spaargeld kun je een situatie langer uitzingen.
Maar jij snapt het echt niet.
Wij zijn dus zo'n gezin met een bijna afbetaald huis en een vette spaarrekening. Maar echt niet dat ik dat in de buurt ga roepen, dus misschien ben ik je buurvrouw wel.

Hier komt er veel in en gaat er (in verhouding) niet zo veel uit. We hebben geen grote wensen, kopen veel tweedehands omdat we het leuk vinden en beter voor de wereld, eten groenten uit het seizoen of uit de tuin omdat we dat lekker vinden. En ja dan hou je een bedrag over.
Het is echt niet dat we er dingen voor laten, we gaan nog steeds op vakantie en hebben een auto en een mooi huis.

Onze kinderen hebben nu een leuke spaarpot, maar echt wel dat ze bij de AH gaan werken als ze 16 zijn. Goed voor je ontwikkeling.
Carpediem80 schreef:
13-05-2019 16:18
Dus... samenvattend: omdat ik 25.000 op mijn spaarrekening heb staan ben ik ik irritant maar dat jij 150.000 overwaarde hebt is niet irritant?
:rofl:
Ja joh, logisch toch! :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:48
Irl kom ik ze gewoon nooit tegen. En ik woon behoorlijk in een witte middenklasse wijk met alleen maar 2 verdieners en huizen vanaf 3 en een halve ton. En toch niemand die van die enorme spaarrekeningen en investeringen en hypotheekaflossingen doet als op deze site (voor zover ik weet dan he)
.
De mensen die echt sparen hebben zich ook niet laten verleiden door een huis op hun max capaciteit, maar wonen scheef in sociale huur of goedkoop in een kanswijk.
schorpioentje28 schreef:
13-05-2019 16:10
En ik snap het van jong volwassenen tot op zekere hoogte ook wel..hier in de straat wonen bij zeker 3 gezinnen nog kinderen van rond de 25 thuis..

We wonen in een grote stad, voor huurwoningen is een wachtlijst van 100 jaar, particuliere huur kost handenvol geld en vaak ook geen verhuur aan jongeren, dus de enige korte termijn optie (als je niet anti kraak oid wil) is kopen en daar moet je tegenwoordig eigen geld voor meebrengen.

Dus dan woon je thuis, kun je sparen en als je hier dan een topic opent of 15k genoeg is om op jezelf te gaan als je een huis/appartement wilt kopen vind ik dat niet zo raar..
Wat is er mis met een kamer? Dat valt me hier wel vaker op.
We zijn toch zelf ook op kamers begonnen? (Nou ja, ik niet want ik had een kind op mijn 18e maar had het graag gewild en al mijn vrienden zijn zo begonnen).
We zeggen nu al tegen de jongere kinderen (want die - 8 tot 12 jaar) hebben het beeld dat als ze 18 zijn en het huis gaan meteen een prachtig huis hebben) dat als je uit huis gaat eerst op een kamer gaat wonen en dat je van daaruit misschien een flatje kan huren en zo verder. Echt onzin dat je vanuit huis meteen een heel huis zou moeten hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 16:15
Maar even realistisch: hoeveel heb je nodig ´ voor het geval dat' ? En wat is dat dan? 'Het geval dat?'
En hoeveel kost een vliegticket? 75 duizend euro of misschien een keer 100 euro binnen het seizoen? Moet je daar voor sparen want zoiets kan hier gewoon zo van de lopende rekening.

Als je je druk maakt om allemaal dingen die jij noemt dan woon je te duur denk ik.

Het geval dat is mijn geval als ik mijn baan verlies, onverwacht een nieuwe woonplek moet zoeken, etc. Een vliegticket naar Nederland is zeker niet duur en het kan zeker van de lopende rekening, maar ik vind het gewoon fijn om wat achter de hand te hebben.

Ik maak me er niet druk om en ja, we wonen duur maar we hebben weinig keuze op dit moment.
Jeeeetje waar moeten we ons druk over maken joh... Dus jij bent hartstikke trots dat je 't allemaal doet zonder spaargeld. Gefeliciteerd. Applausje voor jou TO

En anderen hebben liever zekerheid of meer achter de hand omdat ze ander soort (duurdere misschien) aankopen doen en dat niet kunnen betalen zonder spaargeld. Ook prima toch.

Echt, waar je je wel niet druk over kan maken. :whut:
herfstappeltaart schreef:
13-05-2019 16:21
Natuurlijk is dat allemaal heel goed en belangrijk maar ik geloof niet dat TO dit bedoelde. Meer de extreme "spaarbankbedragen" die soms genoemd worden om je leven te kunnen opstarten.
Of heb ik het mis TO?
Ik was toen ook nog geen 30. Maar wat was ik blij met mijn spaargeld :)
Ik herken het volledig Nectarinepitje! Ik woon ook in Engeland en wij hebben echt een bizar hoge huur. Buiten dat ik geen 40k aan spaargeld heb (niet een onrealistisch bedrag dat je hier als deposit moet neerleggen), wil ik nu ook niet hier kopen ivm Brexit.
Een ticket voor rond de kerst kan zo oplopen tot 250 euro, dus daar houd ik rekening mee.
We willen op termijn wel terug naar Nederland. Dat is een van de redenen om te sparen - een internationale verhuizing is duur en de kans is groot dat 1 van ons dan tijdelijk geen werk heeft.
Ik ben nu zwanger en wij zijn zeker van plan om te sparen voor ons kind. Studeren is duur en stufi niet vanzelfsprekend.
Bovendien denk ik dat de wereld juist een beetje mooier is doordat iedereen anders is, andere wensen heeft, andere plekken bezoekt etc. Heb je ook nog eens wat om over te praten, ipv al dat buurtgeroddel.
meringue-123 schreef:
13-05-2019 16:25
Ik herken het volledig Nectarinepitje! Ik woon ook in Engeland en wij hebben echt een bizar hoge huur. Buiten dat ik geen 40k aan spaargeld heb (niet een onrealistisch bedrag dat je hier als deposit moet neerleggen), wil ik nu ook niet hier kopen ivm Brexit.
Een ticket voor rond de kerst kan zo oplopen tot 250 euro, dus daar houd ik rekening mee.
We willen op termijn wel terug naar Nederland. Dat is een van de redenen om te sparen - een internationale verhuizing is duur en de kans is groot dat 1 van ons dan tijdelijk geen werk heeft.
Ik ben nu zwanger en wij zijn zeker van plan om te sparen voor ons kind. Studeren is duur en stufi niet vanzelfsprekend.

Jij snapt het. ;) Frustrerend he!

Ik hoorde van de week van een makelaar dat de gemiddelde deposit (van starters) in de buurt waar we nu wonen ruim een ton is. Ik heb toen echt even moeten slikken. Vervolgens met een online calculator gekeken hoe lang we erover zouden doen om dat bij elkaar te sparen... 76 jaar vond ik toch echt iets te lang.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 16:35
7.24% gewijzigd
schorpioentje28 schreef:
13-05-2019 16:10
En ik snap het van jong volwassenen tot op zekere hoogte ook wel..hier in de straat wonen bij zeker 3 gezinnen nog kinderen van rond de 25 thuis..

We wonen in een grote stad, voor huurwoningen is een wachtlijst van 100 jaar, particuliere huur kost handenvol geld en vaak ook geen verhuur aan jongeren, dus de enige korte termijn optie (als je niet anti kraak oid wil) is kopen en daar moet je tegenwoordig eigen geld voor meebrengen.

Dus dan woon je thuis, kun je sparen en als je hier dan een topic opent of 15k genoeg is om op jezelf te gaan als je een huis/appartement wilt kopen vind ik dat niet zo raar..
Maak de borst maar nat.. Die gaan voorlopig niet het huis uit.
https://www.nu.nl/economie/5888655/twin ... -2008.html
Ach, waar maak je je druk om. Ja we wonen in een afgelost huis, maar dat hebben we gewoon in 30 jaar gedaan, niks bijzonders. En ja, we hebben nu een dikke spaarrekening door een erfenis. We hebben in t verleden door werkloosheid en maar 1 inkomen ook erg krap gezeten, en ik moet zeggen, dat is niet fijn. Bang zijn voor onverwachte rekeningen.
Dus nu slapen we een stuk lekkerder maar we leven er ook lekker van. Alles maar oppotten is zinloos. Over een week met de kinderen naar t buitenland, en wij betalen. Die dingen zijn onbetaalbaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Geen spaargeld hebben is gewoon dom. Zeker als je van middelbare leeftijd bent en er 5000 euro iedere maand binnenkomt. Dan leef je gewoon op veel te grote voet. Kunstenaars die geen nagel hebben om aan hun kont te krabben zijn gewoon te slecht om kunstenaar te zijn. En moeten dus een ander beroep vinden. Om gewoon je eigen broek op te kunnen houden. Als het een keer tegenzit. I.p.v. op allerlei sociale voorzieningen terug te vallen, gewoon omdat het zo lekker recalcitrant en vrijzinnig is.

Ik heb ook een dikke overwaarde op mijn huis, maar zolang ik hier woon, koop ik daar niets voor. Ik probeer mijn spaargeld op 5 cijfers te houden. Lukt niet altijd, maar meestal wel. Juist voor als mijn huis weer onder water komt te staan (vergis je niet, dat kan maar zo weer gebeuren). Nu wil iedereen hier wonen, maar er waren tijden dat deze woningen aan de straatstenen niet kwijt kwamen. De buurman heeft het vier of vijf jaar geleden voor 2 ton gekocht, terwijl precies dezelfde woningen nu voor 3 ton over de toonbank gaan. Dus reken je vooral niet te rijk met je overwaarde.
Daarnaast lees ik dat soort topics juist graag. Het is onze droom om hypotheekvrij (en dus ook niet huren) te wonen "als we later groot zijn" en passief inkomen te genereren. Zodat we niet elke dag naar kantoor hoeven maar creatieve ideeën kunnen uitproberen, of tijd doorbrengen met het gezin.
Ik lees die topics dan ook als inspiratie.
Als dit niet jouw idee is en je jouw geld graag anders regelt, ook prima toch? Waarom stoort het je?
Ik ben zzp-er dus ik heb een buffer nodig voor als het werk wegvalt, ik krijg uiteraard geen ww-uitkering. Daarnaast hoef ik niet tot eind zestig te werken en wil ik graag wat eerder stoppen met werken. Daar heb je een aardige spaarpot voor nodig.

Uiteraard leef je nu een moet je ook genieten van het leven. maar het 1 sluit het ander niet uit. Je kunt prima nu lekker leven en ook een potje sparen voor later. Lijkt mij heerlijk als ik 60 ben om te kunnen stoppen en lekker te kunnen leven. In plaats van dat ik gedwongen ben om door te werken vanwege het geld.
Nectarinepit schreef:
13-05-2019 16:28
Jij snapt het. ;) Frustrerend he!

Ik hoorde van de week van een makelaar dat de gemiddelde deposit (van starters) in de buurt waar we nu wonen ruim een ton is. Ik heb toen echt even moeten slikken. Vervolgens met een online calculator gekeken hoe lang we erover zouden doen om dat bij elkaar te sparen... 76 jaar vond ik toch echt iets te lang.
Haha! Ja bizar he! Het is 1 van de redenen dat we er aan denken om terug te gaan. Ik zou graag een huis met tuin willen, maar dat is absoluut niet haalbaar hier.

Voor erover gevallen wordt dat dit verwend is. Wij zijn ook op een kamertje begonnen. Mijn man is inmiddels eind 30 en die wil ook weleens een huis met meerdere verdiepingen ;)
Ik krijg vooral een punthoofd van al die topic diarree van Bonnie. Leven en laten leven. Als je veel spaart maar vroeg overlijdt; niet huilen. Als je alles verbrast en daardoor in de schulden raakt; ook niet huilen.

Zelf heb ik wel wat spaargeld, omdat ik daar een zorgeloos gevoel van krijg. Maar ik leef ook nu dus durf ook geld uit te geven aan dingen waar ik nu van geniet. En zo maakt iedereen eigen keuzes, helemaal prima.
BonnieM- schreef:
Ik ben helemaal niet al mijn spaargeld kwijt, hoe kom je daar nou bij? Wat ik toen uitgegeven heb, is inmiddels alweer aangevuld. Het gaat erom dat je niet meteen je huis hoeft te verkopen als je je inkomen gigantisch ziet kelderen en je uitgaven ziet stijgen (want ziek zijn is duur).

En uitkeringen bij ziekte en werkloosheid komen helaas niet overeen met het salaris dat je gewend bent. Sterker nog, toen de WW van mijn man ophield had hij nergens recht op, want mijn ziektewetuitkering van 70% van mijn vorige inkomen was daar te hoog voor. Kortom, je kunt totaal onverwacht en volledig buiten eigen schuld in een situatie terechtkomen waarin je inkomen ineens is gehalveerd.
Ik herken het wel, TO. Mij stoort vooral de vanzelfsprekendheid die je in dergelijke topics soms leest, waarbij er klaarblijkelijk vanuit gegaan wordt dat iedereen wel eventjes kan sparen. Terwijl de realiteit natuurlijk is dat als je doorvraagt men in een groot aantal gevallen zo veel kan sparen omdat iemand anders voor het levensonderhoud opdraait. Volwassenen met een baan die jarenlang bij pa en moe blijven plakken, ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen. En dat het makkelijk sparen is als je een stel bent en 1 van de twee verdient een groot salaris en de ander een gewoon salaris, dat snapt iedereen natuurlijk.

Ik gun het iedereen verder, fijn voor al die mensen, maar dat veroordelende dat ik hier soms lees omdat mensen die gewoon modale salarissen verdienen, of bijvoorbeeld single zijn, of een uitkering hebben, niet ook een ton op de bank hebben vind ik soms wel wat naar overkomen.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:56
Ik kreeg een aantal kinderen terwijl ik als zzp er soms maar een paar tientjes per maand binnen bracht. We hadden geen cent om onze kont mee te krabben maar hebben nooit een uitkering ofzo gehad. Een baby kost geen drol. Ze worden naarmate ze ouder worden pas duur (met clubjes en kleding waar ze om de zoveel weken uitgroeien) en fietsen en zwemles. Pas nog veel later komen daar dingen als schoolgeld ed bij.

Een ton sparen voordat je je voortwiltplanten vind ik jereinste kul. Het leven is niet maakbaar en je kunt niet alles dichttimmeren. Live a little.

Ik maak dat zelf wel uit. Bedankt.
I wanna live my life with the volume full!
SuperflySister schreef:
13-05-2019 16:36
Ik herken het wel, TO. Mij stoort vooral de vanzelfsprekendheid die je in dergelijke topics soms leest, waarbij er klaarblijkelijk vanuit gegaan wordt dat iedereen wel eventjes kan sparen. Terwijl de realiteit natuurlijk is dat als je doorvraagt men in een groot aantal gevallen zo veel kan sparen omdat iemand anders voor het levensonderhoud opdraait. Volwassenen met een baan die jarenlang bij pa en moe blijven plakken, ja, zo kan ik ook tienduizenden euro's sparen. En dat het makkelijk sparen is als je een stel bent en 1 van de twee verdient een groot salaris en de ander een gewoon salaris, dat snapt iedereen natuurlijk.

Ik gun het iedereen verder, fijn voor al die mensen, maar dat veroordelende dat ik hier soms lees omdat mensen die gewoon modale salarissen verdienen, of bijvoorbeeld single zijn, of een uitkering hebben, niet ook een ton op de bank hebben vind ik soms wel wat naar overkomen.

Hier, paar posts boven de jouwe nog, dat het gewoon dom is. Verheven gelul.
EHV1981 schreef:
13-05-2019 16:31
Ik ben zzp-er dus ik heb een buffer nodig voor als het werk wegvalt, ik krijg uiteraard geen ww-uitkering. Daarnaast hoef ik niet tot eind zestig te werken en wil ik graag wat eerder stoppen met werken. Daar heb je een aardige spaarpot voor nodig.

Uiteraard leef je nu een moet je ook genieten van het leven. maar het 1 sluit het ander niet uit. Je kunt prima nu lekker leven en ook een potje sparen voor later. Lijkt mij heerlijk als ik 60 ben om te kunnen stoppen en lekker te kunnen leven. In plaats van dat ik gedwongen ben om door te werken vanwege het geld.
Ik ben wel benieuwd naar wat je hier zegt. Jij zegt: het een sluit het ander niet uit. Ik zou serieus niet weten hoe ik nu lekker zou kunnen leven en tegelijkertijd zeg 1000 euro per maand sparen, wat ik hier regelmatig als spaarbedrag lees. Hoe doe je dat dan? Nu lekker leven maar ook sparen? Of heb je een partner die dat lekkere leven bekostigd ofzo?
Echt 0 spaargeld hebben en een hoog yolo-gehalte enerzijds en tonnen op de bank en geen cent uitgeven anderzijds zijn natuurlijk twee uitersten.

Sommigen hebben 0 spaargeld en ook gewoon geen cent om uit te geven, anderen hebben tonnen op de bank en geven ook nog geld uit als water. En dan zit daar nog van alles tussenin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven