Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 16:41
meringue-123 schreef: ↑13-05-2019 16:35Haha! Ja bizar he! Het is 1 van de redenen dat we er aan denken om terug te gaan. Ik zou graag een huis met tuin willen, maar dat is absoluut niet haalbaar hier.
Voor erover gevallen wordt dat dit verwend is. Wij zijn ook op een kamertje begonnen. Mijn man is inmiddels eind 30 en die wil ook weleens een huis met meerdere verdiepingen![]()
Dat snap ik helemaal.
Vriend en ik wonen alweer enkele jaren samen in een kleine studio. Ik ben echt toe aan meer ruimte en zou ook dolgraag een huis met tuin willen, maar dat is voor ons ook niet haalbaar. Naar Nederland gaan is voor ons niet echt een optie. Vriend is Engels en spreekt de taal niet goed genoeg, wat hij voor zijn beroep wel echt zou moeten. Bovendien wil ik ook niet terug, maar wellicht komt daar verandering in na Brexit.
Verhuizen naar buiten de stad heeft ook weinig zin, zoals ik al eerder aangaf. Maar ik klaag niet hoor; ik woon hier graag en we hebben nu eenmaal deze keuze gemaakt om hier te wonen. Neemt niet weg dat de hele huizensituatie ontzettend frusterend is en dat mag best benoemd worden, vind ik.
maandag 13 mei 2019 om 16:42
Ik lees hier over inkomens van €5000 en dan moet het normaal gesproken makkelijk lukken om €1000 per maand te sparen.SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 16:39Ik ben wel benieuwd naar wat je hier zegt. Jij zegt: het een sluit het ander niet uit. Ik zou serieus niet weten hoe ik nu lekker zou kunnen leven en tegelijkertijd zeg 1000 euro per maand sparen, wat ik hier regelmatig als spaarbedrag lees. Hoe doe je dat dan? Nu lekker leven maar ook sparen? Of heb je een partner die dat lekkere leven bekostigd ofzo?
maandag 13 mei 2019 om 16:43
Reken mij dan eens voor hoe je in bijvoorbeeld Utrecht kunt wonen in een eengezinswoning van 100m2 met 3 jonge kinderen waarvan er 2 op de crèche zitten en 1 op de BSO, en dan toch duizenden euro's per maand kunt overhouden van die 5000 euro?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑13-05-2019 16:30Geen spaargeld hebben is gewoon dom. Zeker als je van middelbare leeftijd bent en er 5000 euro iedere maand binnenkomt. Dan leef je gewoon op veel te grote voet.
maandag 13 mei 2019 om 16:43
Ik stel toevallig net de vraag om dat eens even voor te rekenen, want ik zie het niet.Poppy_del_Rio schreef: ↑13-05-2019 16:42Ik lees hier over inkomens van €5000 en dan moet het normaal gesproken makkelijk lukken om €1000 per maand te sparen.
maandag 13 mei 2019 om 16:49
Onze gezamenlijke lasten bedragen bijna 3000 euro, dus is er nog 2000 euro over (zeg ieder 1000 euro). Dan gaan daar nog mijn “eigen” maandelijkse lasten à een kleine 800 euro vanaf. Dan heb ik nog geen kleding, cadeautjes of andere extraatjes meegerekend. Wel een hobby die 200 euro per maand kost (eigen keuze).Poppy_del_Rio schreef: ↑13-05-2019 16:42Ik lees hier over inkomens van €5000 en dan moet het normaal gesproken makkelijk lukken om €1000 per maand te sparen.
Maar goed, ik klaag dan ook niet dat we “maar” 5000 euro op de spaarrekening hebben.
maandag 13 mei 2019 om 16:50
Ik.
Wil wel, maar gaf gewoon teveel uit, en pech gehad met auto, extra kosten etc.
Ik moet nu dus eerst alles afbetalen
Daarna doe ik weer een poging om een beetje geld opzij te zetten. Voor kinderen later maar ook voor mezelf.
Ik leef nu en zo geef ik geld ook vaak uit, dus als ik dan te weinig heb haal ik het er vaak weer af. Dat moet toch anders, want ik moet wel iets achter de hand hebben... Maar ja.
Wil wel, maar gaf gewoon teveel uit, en pech gehad met auto, extra kosten etc.
Ik moet nu dus eerst alles afbetalen
Daarna doe ik weer een poging om een beetje geld opzij te zetten. Voor kinderen later maar ook voor mezelf.
Ik leef nu en zo geef ik geld ook vaak uit, dus als ik dan te weinig heb haal ik het er vaak weer af. Dat moet toch anders, want ik moet wel iets achter de hand hebben... Maar ja.
maandag 13 mei 2019 om 16:51
Hypotheek en BSO samen circa €2000 per maand (na HRA en KOT). €1000 per maand sparen. €2000 per maand over voor de boodschappen en andere vaste lasten. Dat is bijna €500 per week en dat moet normaal gesproken toch lukken.SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 16:43Ik stel toevallig net de vraag om dat eens even voor te rekenen, want ik zie het niet.
maandag 13 mei 2019 om 16:52
Lees ik nu goed dat er bij jullie elke maand 5000 euro binnenkomt en jullie anderhalve ton overwaarde op jullie huis hebben?
En dan kom jij hier verkondigen dat je geen weinig spaargeld hebt? Dan moet je of niet klagen of je uitgavenpatroon eens onder de loep nemen.
Overigens begrijp ik ook niks van studenten en andere 19-jarigen met een vette spaarrekening en de wens voor een koophuis, meteen als ze het huis uit gaan. Ik begon op een studentenkamer, met wat gekregen meubeltjes en 150 gulden op mn rekening.
Maar dart neemt niet weg dat ik het nu, in mijn volwassen leven met de verantwoordelijkheid voor twee kinderen, het toch best fijn vind wat geld achter de hand te hebben. En dan heb ik het niet over tonnen natuurlijk.
En dan kom jij hier verkondigen dat je geen weinig spaargeld hebt? Dan moet je of niet klagen of je uitgavenpatroon eens onder de loep nemen.
Overigens begrijp ik ook niks van studenten en andere 19-jarigen met een vette spaarrekening en de wens voor een koophuis, meteen als ze het huis uit gaan. Ik begon op een studentenkamer, met wat gekregen meubeltjes en 150 gulden op mn rekening.
Maar dart neemt niet weg dat ik het nu, in mijn volwassen leven met de verantwoordelijkheid voor twee kinderen, het toch best fijn vind wat geld achter de hand te hebben. En dan heb ik het niet over tonnen natuurlijk.
maandag 13 mei 2019 om 16:52
SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 16:43Reken mij dan eens voor hoe je in bijvoorbeeld Utrecht kunt wonen in een eengezinswoning van 100m2 met 3 jonge kinderen waarvan er 2 op de crèche zitten en 1 op de BSO, en dan toch duizenden euro's per maand kunt overhouden van die 5000 euro?
Leer even lezen
Ik heb het over mensen van middelbare leeftijd (zonder kleine kinderen) die zeggen dat er 5000 per maand binnenkomt en NUL spaargeld hebben. Dat vind ik dom. En dan heb ik het ook nog eens nergens over duizenden euro's per maand sparen. Maar 200 - 300 moet zeker lukken. Ook in je rijtjeshuis in Utrecht. Of je woont te duur.
maandag 13 mei 2019 om 16:56
Dat studenten die net uit huis gaan verwend kunnen overkomen snap ik wel, maar toen ik ruim 20 jaar geleden op mijzelf ging werd ik ook al door mijn tante op mijn vingers getikt dat ik veel te luxe begon en zij in hun tijd op sinaasappelkistjes begonnen. En ik hoor mensen van mijn leeftijd dat nu ook zeggen tegen studenten van nu terwijl in mijn tijd ook al verschillen zaten tussen hoe mensen startten en hun kamer inrichtten en wat zij per week wel/niet konden doen van hun geld. Ik kon redelijk wat doen maar mijn meeste vrienden niet dus deed ik alsnog weinig, maar mijn nichtje bij een studentenvereniging leefde er toen al (geleend of niet) veel ruimer op los.
Daarnaast, we kunnen het inderdaad wel verwend vinden, maar is de ouder die op zijn/haar 93e sterft en de erfenis dan pas vrijgeeft aan haar kinderen in de zestig per se beter bezig dan de ouder die dat geld al tijdens de studentenjaren vrijgeeft? Ik denk het niet. Ook niet slechter trouwens hoor.
Daarnaast, we kunnen het inderdaad wel verwend vinden, maar is de ouder die op zijn/haar 93e sterft en de erfenis dan pas vrijgeeft aan haar kinderen in de zestig per se beter bezig dan de ouder die dat geld al tijdens de studentenjaren vrijgeeft? Ik denk het niet. Ook niet slechter trouwens hoor.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 16:57
0.26% gewijzigd
maandag 13 mei 2019 om 16:56
Wij kunnen dat omdat ik nu als zzp-er aanzienlijk meer verdien als toen ik in loondienst was. Inderdaad toen ik in loondienst was, waren de mogelijkheden minder. Dus ik bekostig het zelf. Aan de andere kant als je op tijd begint met apart zetten en de discipline hebt om er af te blijven kan je met een relatief klein bedrag per maand een leuk kapitaal opbouwen per maand. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat voorheen ook niet deed omdat ik de discipline niet had. Maar ik had best 150 euro per maand apart kunnen zetten. Met 150 euro per maand en een gemiddeld rendement van 5% (wat makkelijk haalbaar is over een lange tijd) bouw je in 40 jaar ruim 225.000 euro op. 150 euro per maand kunnen de meeste mensen wel apart zetten (als je in de bijstand zit begrijp ik dat dat niet haalbaar is).SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 16:39Ik ben wel benieuwd naar wat je hier zegt. Jij zegt: het een sluit het ander niet uit. Ik zou serieus niet weten hoe ik nu lekker zou kunnen leven en tegelijkertijd zeg 1000 euro per maand sparen, wat ik hier regelmatig als spaarbedrag lees. Hoe doe je dat dan? Nu lekker leven maar ook sparen? Of heb je een partner die dat lekkere leven bekostigd ofzo?
maandag 13 mei 2019 om 16:58
maandag 13 mei 2019 om 17:00
Ik denk dat het een combinatie is van een paar factoren. Hier komt er maandelijks zo'n 2.500 euro netto binnen, de helft dus van wat TO verdient. Wij leven best lekker, vind ik zelf. Stuk of 5-6 keer per jaar op vakantie/weekendje weg, regelmatig naar bioscoop of uit eten, iedere (werk)dag een lekkere dure koffie afhalen, museumjaarkaart, abonnementen op krant en Netflix en we hebben een hond. Toch houden we iedere maand ruim over. Hoeveel weet ik niet precies, ik laat het bedrag op de lopende rekening meestal oplopen tot een paar duizend euro en maak het dan over naar de spaarrekening. We sparen dus niet bewust en ik heb nooit het gevoel dat ik iets moet laten.SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 16:43Ik stel toevallig net de vraag om dat eens even voor te rekenen, want ik zie het niet.
De redenen daarvoor: we wonen niet in de Randstad en in een relatief klein huis dat ik goedkoop heb kunnen kopen (dieptepunt huizenmarkt tijdens de crisis), ik had toen een groter huis kunnen kopen maar vond dat niet nodig. We hebben nog geen kinderen. Onze hobbies zijn goedkoop. We hebben heel weinig koopdrang: kleren, gadgets, etc. We kopen het als we het willen, maar we willen het vaak niet. We hebben 1 auto en die is zuinig en klein. We gebruiken onze spullen totdat ze kapot zijn. We zijn zuinig op onze spullen dus ze gaan niet snel kapot. We hoeven niet op vakantie in een duur hotel en we gaan meestal met de auto.
En natuurlijk de grootste mazzel van alles: we kunnen gewoon werken, hebben een vaste baan (ik) of voldoende werk als freelancer (mijn vriend).
maandag 13 mei 2019 om 17:01
Mijn ouders kunnen niet met geld om gaan en ik heb gezien en zie wat voor zorgen dat met zich mee brengt. Zij hebben geen spaargeld, kunnen net rondkomen en als er iets kapot gaat kunnen ze dat niet altijd betalen. Ze hebben gewoon niet altijd de beste keuzes gemaakt (en nog steeds af en toe).
Door dat te zien, ga ik heel anders met geld om. Op onze spaarrekening staat een behoorlijk bedrag. We hebben geen koophuis maar huren en op termijn zouden we wel weer willen kopen. Daarnaast bouw ik nu geen pensioen op (man wel), dus ook een stukje spaarpot voor later.
Ik ben blij met ons potje. We hoeven ons financieel geen zorgen te maken, ook niet als we een tegenslag krijgen, en dat is fijn.
Door dat te zien, ga ik heel anders met geld om. Op onze spaarrekening staat een behoorlijk bedrag. We hebben geen koophuis maar huren en op termijn zouden we wel weer willen kopen. Daarnaast bouw ik nu geen pensioen op (man wel), dus ook een stukje spaarpot voor later.
Ik ben blij met ons potje. We hoeven ons financieel geen zorgen te maken, ook niet als we een tegenslag krijgen, en dat is fijn.
maandag 13 mei 2019 om 17:02
Tegenwoordig zit je op middelbare leeftijd nog volop in de kinderen, hoor. En met 200 euro per maand sparen bouw je echt geen buffer van een ton op. Was het maar zo'n feest.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑13-05-2019 16:52Leer even lezen.
Ik heb het over mensen van middelbare leeftijd (zonder kleine kinderen) die zeggen dat er 5000 per maand binnenkomt en NUL spaargeld hebben. Dat vind ik dom. En dan heb ik het ook nog eens nergens over duizenden euro's per maand sparen. Maar 200 - 300 moet zeker lukken. Ook in je rijtjeshuis in Utrecht. Of je woont te duur.
maandag 13 mei 2019 om 17:03
EHV1981 schreef: ↑13-05-2019 16:58nu zie ik pas wie de topic gestart is.. Dat is degene die 0,0 spaargeld heeft en een enorm pensioengat heeft. Die is op dit forum tot de conclusie gekomen dat ze er enorm beroerd voor staat en uit nu haar frustratie. En geen spaargeld en geen pensioenpot, ja dan heb je het gewoon niet op orde.
maandag 13 mei 2019 om 17:05
Maar dit is toch op geen enkele manier te vergelijken met gezinnen met kinderen die wel in de Randstad wonen?Bells_ schreef: ↑13-05-2019 17:00Ik denk dat het een combinatie is van een paar factoren. Hier komt er maandelijks zo'n 2.500 euro netto binnen, de helft dus van wat TO verdient. Wij leven best lekker, vind ik zelf. Stuk of 5-6 keer per jaar op vakantie/weekendje weg, regelmatig naar bioscoop of uit eten, iedere (werk)dag een lekkere dure koffie afhalen, museumjaarkaart, abonnementen op krant en Netflix en we hebben een hond. Toch houden we iedere maand ruim over. Hoeveel weet ik niet precies, ik laat het bedrag op de lopende rekening meestal oplopen tot een paar duizend euro en maak het dan over naar de spaarrekening. We sparen dus niet bewust en ik heb nooit het gevoel dat ik iets moet laten.
De redenen daarvoor: we wonen niet in de Randstad en in een relatief klein huis dat ik goedkoop heb kunnen kopen (dieptepunt huizenmarkt tijdens de crisis), ik had toen een groter huis kunnen kopen maar vond dat niet nodig. We hebben nog geen kinderen. Onze hobbies zijn goedkoop. We hebben heel weinig koopdrang: kleren, gadgets, etc. We kopen het als we het willen, maar we willen het vaak niet. We hebben 1 auto en die is zuinig en klein. We gebruiken onze spullen totdat ze kapot zijn. We zijn zuinig op onze spullen dus ze gaan niet snel kapot. We hoeven niet op vakantie in een duur hotel en we gaan meestal met de auto.
En natuurlijk de grootste mazzel van alles: we kunnen gewoon werken, hebben een vaste baan (ik) of voldoende werk als freelancer (mijn vriend).
Ik zou ook wel maar 400 euro per maand aan woonlasten willen hebben bijvoorbeeld, maar dan moet ik in een garagebox gaan kamperen.
maandag 13 mei 2019 om 17:06
EHV1981 schreef: ↑13-05-2019 16:58nu zie ik pas wie de topic gestart is.. Dat is degene die 0,0 spaargeld heeft en een enorm pensioengat heeft. Die is op dit forum tot de conclusie gekomen dat ze er enorm beroerd voor staat en uit nu haar frustratie. En geen spaargeld en geen pensioenpot, ja dan heb je het gewoon niet op orde.
maandag 13 mei 2019 om 17:09
Nou, dat zal je verbazen. We hebben inmiddels behoorlijk de boel op orde. We hebben namelijk niet stil gezeten en het blijkt allemaal best mee te vallen. Dat dan weer wel (mede) dankzij het inzicht en de vaak toch wel goede info van sommigenEHV1981 schreef: ↑13-05-2019 16:58nu zie ik pas wie de topic gestart is.. Dat is degene die 0,0 spaargeld heeft en een enorm pensioengat heeft. Die is op dit forum tot de conclusie gekomen dat ze er enorm beroerd voor staat en uit nu haar frustratie. En geen spaargeld en geen pensioenpot, ja dan heb je het gewoon niet op orde.
Ik zag net inderdaad dat je nog behoorlijk wat meer kinderopvangtoeslag krijgt dan ik had gedacht met zo'n hoog inkomen. Ik was er vanuit gegaan dat je eigen bijdrage dan ongeveer zou verdubbelen maar dat viel mee. Dan moet het inderdaad wel lukken.Poppy_del_Rio schreef: ↑13-05-2019 16:51Hypotheek en BSO samen circa €2000 per maand (na HRA en KOT). €1000 per maand sparen. €2000 per maand over voor de boodschappen en andere vaste lasten. Dat is bijna €500 per week en dat moet normaal gesproken toch lukken.
Oh shit ik had ff moeten loepenEHV1981 schreef: ↑13-05-2019 16:58nu zie ik pas wie de topic gestart is.. Dat is degene die 0,0 spaargeld heeft en een enorm pensioengat heeft. Die is op dit forum tot de conclusie gekomen dat ze er enorm beroerd voor staat en uit nu haar frustratie. En geen spaargeld en geen pensioenpot, ja dan heb je het gewoon niet op orde.
Dan is die 1,5 ton overwaarde ook nog eens fictief en bij een volgende crisis waarschijnlijk volledig verdampt, want die hypotheek hebben ze pas 2 jaar en extra aflossen doen ze niet.
maandag 13 mei 2019 om 17:11
Exact. En studerende en thuiswonende pubers zijn pas echt duur. Kleine kinderen leven nog van de lucht.SuperflySister schreef: ↑13-05-2019 17:02Tegenwoordig zit je op middelbare leeftijd nog volop in de kinderen, hoor. En met 200 euro per maand sparen bouw je echt geen buffer van een ton op. Was het maar zo'n feest.
En we sparen wel (maar geen 2000 euro) en we geven dus ook weer uit (want we sparen voor dingen en niet voor mogelijke problemen)