Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
14-05-2019 09:36
Sommige mensen voelen het niet als zuinig leven om weinig geld uit te geven en vinden dus ook niet dat ze zichzelf dingen ontzeggen. Niet iedereen heeft voortdurend de wens om dingen te kopen.
Ik heb het vooral over woonlasten en andere vaste lasten die zo enorm zijn gestegen, niet met jezelf geen dingen willen ontzeggen. Het is een farce te denken dat je zulke stijgingen makkelijk opvangt met geen pakje kauwgom kopen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
14-05-2019 09:36
Wie doet dat nou écht? Het geld van lattes wegezetten?

Er zullen er idd weinig zijn die dit doen. Maar dat was mijn punt ook niet. Dat was dat als je het geld niet hebt maar wel uitgeeft en dan de keuze maakt om het geld, wat je dus eigenlijk al niet had, niet meer uit te geven aan een latte je dan ook geen geld over houdt. Dat hou je alleen over als het een extraatje was en geen tekort.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
rosanna08 schreef:
14-05-2019 09:42
Je schiet er in zoverre iets mee op dat je een het einde van je salaris wat minder maand overhoudt
Ja, precies, je schiet er mee op dat je minder tekort komt. Maar je bouwt er dus geen spaargeld mee op.
SuperflySister schreef:
14-05-2019 09:37
Nee, natuurlijk niet. Lees nu eens wat Boebezoebe en ik en nog wat anderen schrijven. De huizenprijzen in Utrecht zijn tussen 1995 en 2017 met bijna 200% gestegen. Dat betekent dat een huis dat in 1995 109.000 euro kostte in 2017 317.000 euro kost. Precies hetzelfde huis.

Ik kon me dus in 1995 prima een kop thee en een krantje voor in de trein veroorloven, maar ben dat gaan laten omdat ik naïef genoeg toen ook dacht dat als ik die 3 euro per dag zou sparen dat ik dan in 2017 een heel mooi bedragje zou hebben. ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat de vaste lasten zo extreem zouden stijgen.

Kijk alleen maar naar het verschil tussen 2018 en 2019: de vaste lasten van een gezin zijn vergeleken met vorig jaar dit jaar met 700 euro gestegen, en voor een alleenstaande met 450 euro. Dan kan je wel heel braaf 2 euro per dag besparen, maar daar schiet je onder aan de streep dus niks mee op.
Onder de streep heb je zo'n zestig euro minder uitgegeven die je dan zou kunnen besteden aan je vaste lasten waardoor er geen schulden ontstaan. Ik snap dat je het liever als spaargeld zou zien, maar dat was mijn punt niet.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Haasjehop schreef:
13-05-2019 15:56
Hier komt iedere maand 5000 euro netto binnen en toch hebben we slechts datzelfde bedrag op onze spaarrekening. Voor ons gevoel doen we echt niks geks..

Als ik de bedragen in die topics lees denk ik, hoe krijg je dat voor elkaar? Maar ik kan me er niet druk om maken. :D
Hier zo’n €4000,- en er blijft weinig over om te sparen. Wel een klein spaarpotje voor onverwachte kosten (ca. 3000,-). Maar ik zou ook echt geen €25.000 aan een keuken uitgeven. We kopen ook veel spullen tweedehands. En verkopen ongebruikte spullen ook weer. Laatst hoorde ik collega's over hun pubers die hun ouders tikkies sturen omdat ze kleding shoppen, lekker op het terras zitten of uit eten willen. Terwijl ze ook nog zak- en kledinggeld krijgen. Rijbewijzen en collegegeld worden betaald. Ze krijgen zomaar even een nieuwe i-phone 7. Het moet niet gekker worden! :O
Kia•Ora schreef:
14-05-2019 09:43
Er zullen er idd weinig zijn die dit doen. Maar dat was mijn punt ook niet. Dat was dat als je het geld niet hebt maar wel uitgeeft en dan de keuze maakt om het geld, wat je dus eigenlijk al niet had, niet meer uit te geven aan een latte je dan ook geen geld over houdt. Dat hou je alleen over als het een extraatje was en geen tekort.
Als je in 1995 zeg 2000 euro per maand te besteden hebt, en je hebt vaste lasten van 1000 euro, dan kan je je die latte dus prima veroorloven. Het is geen tekort.

Nu is het echter 2019, en in plaats van 2000 euro heb je 3000 euro te besteden. Je vaste lasten zijn echter inmiddels 2500 euro. Met precies dezelfde levensstijl en in precies hetzelfde huis. Die latte die je bent gaan besparen is dan toch lang niet toereikend om die stijging van 1500 euro te compenseren?
Lady_Day schreef:
14-05-2019 08:38
Ik zit nu naar een appartement te kijken van 1200 euro (incl. servicekosten, dat weer wel dan). Het is niet eens in het centrum, wel een nieuwer gebouw. Ik denk dat er van sparen weinig meer terecht komt.

Ik heb dan nog wel de mazzel dat ik wat spaargeld heb maar als ik nu een starter zou zijn was het een heel ander verhaal. Niet kunnen kopen, alleen duur kunnen huren en dan niet kunnen sparen om te kopen.
Situatie voor jongeren met ouders op bijstandsniveau: studie met een lening, als je gaat werken moet je het gezinsinkomen aanvullen want worden de ouders gekort op evt uitkering en toeslagen.
Dus dan leef je met je salaris met je hele gezin.
Mijn zusje was per maand 600 euro kwijt.
Dus dan kom je uit een arm gezin, moet je studie zelf betalen (ouders dragen niks bij) geen middelen om voor je einde studie veel te sparen, je eerste baan ben je al je geld kwijt aan thuis wonen.
Plus ook weinig woonruimte beschikbaar.
Ieder zijn /haar eigen keuze To,

Ik heb alleen het begin gelezen, en snap niet wat je met dit Topic wil..... Ieder moet toch zelf weten hoe hij/zijn zijn geld besteed?

Ik heb nooit iets geërfd, en met hard werken kunnen man en ik nu aangenaam leven. En ik vind het fijn dat mijn 5 kinderen zonder lenen kunnen studeren, en dat ik later kan zeggen ; willen jullie een huis kopen; ik betaal de keuken.

Maar daarvoor ben ik met ze niet de wereld over gevlogen...of zo!
Solomio schreef:
14-05-2019 09:27
Volgens mij vraagt Minke zich vooral af waarom je 2 ton op de bank wilt hebben.
Misschien weten ze niet waar ze hun geld aan willen/zouden moeten uitgeven? Las dat ze oude auto’s rijden en niet op vakantie gaan. Als ze geen hobby’s/ontspanning hebben die hen veel geld kost, blijft er veel over op hun spaarrekening.
Kia•Ora schreef:
14-05-2019 09:46
Onder de streep heb je zo'n zestig euro minder uitgegeven die je dan zou kunnen besteden aan je vaste lasten waardoor er geen schulden ontstaan. Ik snap dat je het liever als spaargeld zou zien, maar dat was mijn punt niet.
Eeehhhh, je hebt het over 'een leuk bedragje overhouden' als je maar geen koffies drinkt en dat geld opzij zet en als wij aangeven dat het zo niet werkte in de praktijk wegens anders steigingen is dat ineens het punt niet? Apart.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Kia•Ora schreef:
14-05-2019 09:46
Nee, je punt was dat ik me geen latte kon veroorloven. Dat statement is incorrect, zoals ik nu al 3 keer heb uitgelegd.
Het-groepje schreef:
14-05-2019 09:48
Situatie voor jongeren met ouders op bijstandsniveau: studie met een lening, als je gaat werken moet je het gezinsinkomen aanvullen want worden de ouders gekort op evt uitkering en toeslagen.
Dus dan leef je met je salaris met je hele gezin.
Mijn zusje was per maand 600 euro kwijt.
Dus dan kom je uit een arm gezin, moet je studie zelf betalen (ouders dragen niks bij) geen middelen om voor je einde studie veel te sparen, je eerste baan ben je al je geld kwijt aan thuis wonen.
Plus ook weinig woonruimte beschikbaar.
Nou inderdaad. Maar ook voor veel jonge mensen in het algemeen. Een collega van mij heeft op zich een okaye baan. Kan niet kopen want heeft geen eigen spaargeld want huurt vrije sector en dat is meer dan de helft van haar inkomen. En dan zit zij nog in de luxe positie dat ze vrije sector kan huren, en een inkomen wat ongeveer modaal zal zijn.
Ik lees net in de krant dat in Utrecht sociale huurwoningen werden verkocht aan een beleggingsmaatschappij en dat de huur toen met 51% werd verhoogd. Die mensen gingen binnen een half jaar tijd van een huur van 647 naar 975 euro. Ka-ching.

Overigens is 975 euro in Utrecht nog steeds goedkoop, maar dat terzijde.
SuperflySister schreef:
14-05-2019 10:00
Ik lees net in de krant dat in Utrecht sociale huurwoningen werden verkocht aan een beleggingsmaatschappij en dat de huur toen met 51% werd verhoogd. Die mensen gingen binnen een half jaar tijd van een huur van 647 naar 975 euro. Ka-ching.

Overigens is 975 euro in Utrecht nog steeds goedkoop, maar dat terzijde.
Mag dat? Ik weet dat mijn tante (die al meer dan veertig jaar huurt in een gewilde wijk in Amsterdam) nog steeds een bizar lage huur pm betaalt omdat de verhuurder gebonden is aan bepaalde regels en wetten. Ik geloof dat ze minder dan 500 betaalt voor hs+souterrain.
NYC schreef:
14-05-2019 10:05
Mag dat? Ik weet dat mijn tante (die al meer dan veertig jaar huurt in een gewilde wijk in Amsterdam) nog steeds een bizar lage huur pm betaalt omdat de verhuurder gebonden is aan bepaalde regels en wetten. Ik geloof dat ze minder dan 500 betaalt voor hs+souterrain.
Volgens mij gaat het dan om nieuwe huurders voor die woningen. Het is volgens mij wettelijk niet toegestaan om de huur voor bestaande huurders zoveel te verhogen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik denk dat mensen over het algemeen inderdaad zekerheden gaan inbouwen, als ze onzekerheden kennen. Voor jouw generatie, TO is dat nooit nodig geweest, omdat jullie het altijd goed hebben gehad. Mijn generatie is daar wel mee bezig, omdat we in de crisis zaten toen we net afgestudeerd waren.

Daarbij ziet de toekomst er voor mijn generatie niet zo gunstig uit. Wij werken tot ons 70-75e en daarna is er geen pensioen en ik betwijfel of er tegen die tijd nog zoiets als AOW bestaat. Wel zo fijn dat je dan in ieder geval een afbetaald huis hebt, zodat je niet onder een brug hoeft te wonen.
rosanna08 schreef:
14-05-2019 10:09
Volgens mij gaat het dan om nieuwe huurders voor die woningen. Het is volgens mij wettelijk niet toegestaan om de huur voor bestaande huurders zoveel te verhogen
Oh ja, dat kan idd, zoiets vertelde ze, dat de nieuwe huurders veel meer betalen. Voor zover er nog gehuurd wordt want het merendeel is inmiddels koopwoning geworden. En dan vinden sommige mensen het ook nog sneu dat zij (65+) nog steeds huurt.
rosanna08 schreef:
14-05-2019 10:09
Ja, klopt, ik heb het nog een keer gelezen maar het gaat dan om volgende huurders. In mijn oude appartement betaalde mijn buurvrouw ook een paar honderd euro meer per maand dan ik en toen ik eruit ging werd de huur direct bijna verdubbeld.
Zo, het was ff een klus, maar alles gelezen, 21 pagina's lang. Erg vermakelijk dit topic.

TO blijft maar zeggen dat ze vraagt om reacties van mensen die zeggen geen spaargeld te hebben, maar degenen die dat zeggen worden consequent door TO genegeerd. Alleen Rosanna die heel nadrukkelijk een tweede keer aangeeft geen spaargeld te hebben krijgt een paar vervolgvragen en daarna alleen de reactie 'rot voor je'. Heel duidelijk dus dat TO niets wil doen met postings over het niet hebben van spaargeld. Maar alleen aan het afgeven is op mensen die wel spaargeld hebben.
Maar even terug naar het openingsbericht. Als jij het toch goed vind zoals het is, wat maakt het jou dan uit wat anderen op hun bankrekening hebben staan?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:46
Omdat het bijna als norm wordt gezien hier op deze site. Echt die topics zitten enorm in mijn allergie.
20 en 10k op je rekening en je afvragen of dat wel genoeg is.
Echt, pleurt op.
Nou, als je op oudere leeftijd werkloos wordt, ben je dolblij met zo'n bedrag.

Mijn man werd toen hij 53 jaar was werkloos. Gelukkig vond hij werk toen het einde van zijn WW na bijna 3 jaar in zicht was, anders hadden we toch echt ons spaargeld aan moeten spreken om ons huis niet te hoeven verkopen. En dan is 20 K zó op....
amarna wijzigde dit bericht op 14-05-2019 10:33
27.35% gewijzigd
Het klinkt bijna als een soort kick/obsessie en ik denk trouwens ook een beetje het volgende: Mensen die zich ergeren aan mensen met veel spaargeld zijn niet degenen die (bijna) niks hebben maar m.i. eerder mensen die dachten het best redelijk/goed te hebben en door dit soort topics dan ineens ermee geconfronteerd worden dat er anderen (en ook jonge piepkuikens) zijn die er financieel beter voor staan waardoor de eigen financiële situatie (die heus niet slecht is) er een beetje bij in het niet valt.

En daardoor een beetje willen peilen/vissen of er zich anderen komen melden die het financieel slechter hebben terwijl je ze feitelijk niets te melden hebt.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 10:33
0.68% gewijzigd
SuperFlySister, de huizenprijzen in Amsterdam zijn absurd, en een eengezinswoning kopen is voor een single op dit moment zeker niet te doen. Maar in 2012 lagen de prijzen in Amsterdam op hetzelfde niveau als in de rest van Nederland, en een stuk lager dan nu. Waarom niet in 2012-2014 in de huizenmarkt gestapt?

Over het reiskosten maken als je buiten Amsterdam gaat wonen: het prijsverschil tussen woningen in bijv Lelystad is zo groot, dat de reiskosten daar absoluut tegenop wegen. Ja, ik weet dat bijna niemand in Lelystad wil wonen, maar het argument 'reiskosten' is niet valide. Voor 3 ton kun je in Lelystad prima 2-onder-1-kappers kopen, er staat zelfs een vrijstaande woning voor 325.000 euro op Funda. Voor 2 ton prijsverschil kun je heel wat treinkosten maken (40-55 minuten van naar A'dam CS, eerste trein al voor 5 uur 's ochtends, laatste trein terug om twintig na middernacht).
NYC schreef:
14-05-2019 10:33
Het klinkt bijna als een soort kick/obsessie en ik denk trouwens ook een beetje het volgende: Mensen die zich ergeren aan mensen met veel spaargeld zijn niet degenen die (bijna) niks hebben maar m.i. eerder mensen die dachten het best redelijk/goed te hebben en door dit soort topics dan ineens ermee geconfronteerd worden dat er anderen (en ook jonge piepkuikens) zijn die er financieel beter voor staan waardoor de eigen financiële situatie (die heus niet slecht is) er een beetje bij in het niet valt.
Precies.
Marana schreef:
14-05-2019 10:33
SuperFlySister, de huizenprijzen in Amsterdam zijn absurd, en een eengezinswoning kopen is voor een single op dit moment zeker niet te doen. Maar in 2012 lagen de prijzen in Amsterdam op hetzelfde niveau als in de rest van Nederland, en een stuk lager dan nu. Waarom niet in 2012-2014 in de huizenmarkt gestapt?

Over het reiskosten maken als je buiten Amsterdam gaat wonen: het prijsverschil tussen woningen in bijv Lelystad is zo groot, dat de reiskosten daar absoluut tegenop wegen. Ja, ik weet dat bijna niemand in Lelystad wil wonen, maar het argument 'reiskosten' is niet valide. Voor 3 ton kun je in Lelystad prima 2-onder-1-kappers kopen, er staat zelfs een vrijstaande woning voor 325.000 euro op Funda. Voor 2 ton prijsverschil kun je heel wat treinkosten maken (40-55 minuten van naar A'dam CS, eerste trein al voor 5 uur 's ochtends, laatste trein terug om twintig na middernacht).
Ik woon niet in Amsterdam. Ik woon zelfs niet in een grote stad. En ik heb nog nooit een contract voor onbepaalde tijd gehad dus het is / was niet heel gemakkelijk om een hypotheek te krijgen. Inmiddels heb ik schoolgaande kinderen die je niet zomaar uit hun leven weg wil rukken. Dus tja, ik vind het een lastige kwestie. Ik kan me namelijk ook niet permitteren dat mijn huur elk jaar met x procent blijft stijgen, ik weet niet waar daar de grens voor ligt maar dan zal ik op een gegeven moment wel moeten verhuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven