Vrouw aanspreken

19-05-2019 21:10 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik al best veel heb gelezen over het aanspreken van vrouwen enzovoorts, maar wilde ook zelf een topic aanmaken op een forum en dacht aan dit forum. Gedurende mijn 25 jaren heb ik geen relatie gehad. Ik heb heel veel obstakels moeten overwinnen en op dit moment kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en zelfwaarde heb ontwikkeld.

Echter, door die bepaalde persoonlijke omstandigheden loop ik ver achter wat betreft daten. Eerlijk gezegd wil ik hier een eind aan maken, al een lange tijd, en ik begin me te beseffen dat het ''het komt wel als het komt'' eigenlijk onzin is. Het gaat er bij mij niet zomaar komen, ook niet met hetgeen ik tot nu toe in mijn leven heb bereikt.

Vandaag was ik in de bieb en in de ochtend had ik mezelf beloofd dat als ik iemand zou zien zitten die er aantrekkelijk uitzag, dat ik haar dan zou aanspreken. Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor. Ik dacht echt bij mezelf wauw, wist niet dat het nog zo'n angst is. Dit heeft te maken met zelfvertrouwen op dit gebied.

En nee, ik spreek vrouwen niet aan op hun uiterlijk/ongewenste complimenten, maar ja het is wel het eerste waardoor ik een vrouw aanspreek. Ik wil meer vrouwen leren kennen, maar als haar persoonlijkheid mij niet aanstaat dan leave ik for a dime. Heb geen openingszin in mijn hoofd, behalve ''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..'' en dan volgt er vanzelf wel iets uit mijn mond.

Ik vraag me af of de leden hier mannen hebben die jullie aanspreken. En dan bedoel ik overdag, uitgezonderd van complimenten/gefluit. iemand die op je afkomt en die aangeeft je te willen leren kennen. Vinden vrouwen het zelf heel vreemd als een man haar op die manier aanspreekt is eigenlijk mijn kernvraag? Zou dat echt zo erg zijn? Het is direct, maar ik heb geen zin in spelletjes. Ik kan prima zonder een vrouw leven, maar daarin schuilt ook het probleem, dat ik dan nooit zin heb om erop uit te gaan.
Coerage schreef:
20-05-2019 01:52
Hou er rekening mee dat Tinder je ook geld gaat kosten hoor. Als het online lijkt te klikken en je vraagt haar op een date, zal íemand de drankjes moeten betalen... Al is het maar de helft. Maar als jij haar mee uitvraagt, it will be on you. Om maar even in het Engels te blijven.
Dan vind ik het prima, als er een baseline vertrouwen is en ik vraag haar uit. Dan betaal ik alles uiteraard. Sorry als je het zo opvat alsof ik nooit iets wil betalen, ik ben juist gul, gaat ook niet om het geld. Hopelijk heb ik je niet gekwetst, maar wellicht dat tijden veranderd zijn en ik kijk er tegenwoordig anders naar dan wellicht in jouw tijd (weet niet wanneer dat is, wellicht is het gewoon zelfde periode waarin je man jou had versierd).
Forever1994 schreef:
20-05-2019 01:59
Dan vind ik het prima, als er een baseline vertrouwen is en ik vraag haar uit. Dan betaal ik alles uiteraard. Sorry als je het zo opvat alsof ik nooit iets wil betalen, ik ben juist gul, gaat ook niet om het geld. Hopelijk heb ik je niet gekwetst, maar wellicht dat tijden veranderd zijn en ik kijk er tegenwoordig anders naar dan wellicht in jouw tijd (weet niet wanneer dat is, wellicht is het gewoon zelfde periode waarin je man jou had versierd).

Oh...! Ik begrijp het nu. Mea culpa, ik zit er helemaal naast en je hebt helemaal gelijk.
Het aanbieden van een drankje is niet meer van deze tijd. Dat is iets van vroeger. Stom van me.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 01:55
Zou dat wel vreemd vinden ''Hey, wil je een drankje''. Het al schrijven vind ik lastig..
Ja, zo moet je het ook niet zeggen natuurlijk en ook niet zomaar. Er moet wel iets aan vooraf zijn gegaan, zodat een drankje aanbieden niet raar is. Een groet, een losse opmerking of complimentje ofzo.
Forever1994 schreef:
19-05-2019 22:34
Wat bedoel je met openingszin? Ik stel me gewoon voor, wat moet je anders doen? Als dit al onwijs vreemd is dan is er voor de rest niks wat je eigenlijk kan zeggen, alles kan creepy zijn. Of bedoel je dat je haar op iets moet aanspreken, zoals wat ze aan het leren is? Dat is toch ook raar, wat interesseert mij dat in eerste instantie, wellicht daarna, maar dat vind ik oneerlijkheid tegenover de ander, indirect zijn..

En ik heb geen angst omdat ze mooi zijn of zo, dat interesseert me vrij weinig. Elke vrouw is wel knap, het is meer iets wat ik nog nooit heb gedaan. De ene vrouw vind ik er interessanter uitzien dan andere vrouwen, genoeg vrouwen die knapper zijn dan degene die ik wil aanspreken.

Ik vond je topic in het begin al ongeloofwaardig overkomen. Dat gevoel is alleen maar versterkt na het lezen van al je reacties.
Maar voor het geval je niet aan het trollen bent, toch even mijn reactie.

Forever1994 schreef:
19-05-2019 22:34
Wat bedoel je met openingszin? Ik stel me gewoon voor, wat moet je anders doen? Als dit al onwijs vreemd is dan is er voor de rest niks wat je eigenlijk kan zeggen, alles kan creepy zijn. Of bedoel je dat je haar op iets moet aanspreken, zoals wat ze aan het leren is? Dat is toch ook raar, wat interesseert mij dat in eerste instantie, wellicht daarna, maar dat vind ik oneerlijkheid tegenover de ander, indirect zijn..

En ik heb geen angst omdat ze mooi zijn of zo, dat interesseert me vrij weinig. Elke vrouw is wel knap, het is meer iets wat ik nog nooit heb gedaan. De ene vrouw vind ik er interessanter uitzien dan andere vrouwen, genoeg vrouwen die knapper zijn dan degene die ik wil aanspreken.
Forever1994 schreef:
19-05-2019 21:10

Vandaag was ik in de bieb en in de ochtend had ik mezelf beloofd dat als ik iemand zou zien zitten die er aantrekkelijk uitzag, dat ik haar dan zou aanspreken. Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor. Ik dacht echt bij mezelf wauw, wist niet dat het nog zo'n angst is. Dit heeft te maken met zelfvertrouwen op dit gebied.

En nee, ik spreek vrouwen niet aan op hun uiterlijk/ongewenste complimenten, maar ja het is wel het eerste waardoor ik een vrouw aanspreek. Ik wil meer vrouwen leren kennen, maar als haar persoonlijkheid mij niet aanstaat dan leave ik for a dime. Heb geen openingszin in mijn hoofd, behalve ''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..'' en dan volgt er vanzelf wel iets uit mijn mond.

In rood de openingszin. Dat vind ik geen gewoon voorstellen. Gewoon voorstellen doe je tijdens je eerste werkdag, bij vrienden op een verjaardagsfeest als je iemand die ook op dit verjaardag is niet kent etc. Niet in de bieb als iemand daar zit te studeren of rust zoekt en al helemaal niet met de door jouw genoemde woorden, Dat is vreemd en al snel bedreigend gedrag.

Je geeft verder toch echt duidelijk zelf aan dat het uiterlijk voor jou de reden is waarom je een vrouw wilt spreken.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-05-2019 07:48
0.50% gewijzigd
Ik heb dat boek gelezen en op zich, als je niet meerekent dat het echt alleen maar de visie van 1man is, en vooral gericht op het vullen van zijn portomonnee, staan er wel een aantal dingen in die kloppen. Maar dan op een geheel Amerikaanse wijze, die je niet zomaar kunt toepassen ik Nederland.

Daarnaast is het wel érg halleluja en heeft het bijzonder weinig diepgang. Je ziet wat ervan komt: jij denkt dat het zo moet als in dat boek en wil het gaan toepassen. De bedoeling is meer dat die schrijver je vertelt hoe het voor hem was, en dat jij daar je eigen draai aan kunt geven. Ga je doen wat hij doet dan ben gedoemd om te mislukken.

Daarnaast is dit een man die dóet alsof hij onsuccesvol was, maar even voorbij gaat aan het feit dat hij al jaren en jaren zeer succesvol is. En nu doet alsof je dat kunt kiezen, als je maar wilt. Succes is een keuze, dat geneuzel.

Op zich niet onwaar, maar het helpt wel als je in basis al intelligent, knap, sociaal vaardig en ambitieus bent. Dit boek is geschreven voor mensen waar niets mee is. Mensen met beschadigingen, achterstanden, handicaps of wat voor moeilijkheden dan ook hebben er niets aan, daar is het te oppervlakkig voor. En dat is dus een heel groot gedeelte van zijn publiek. En daar verdient hij aan.
Fransje-Noord schreef:
19-05-2019 21:55
Beste Forever1994,
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor door dit te zeggen:
''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..''
Dat is zo formeel.

Spreek haar gewoon aan en zeg iets leuks tegen haar. Je merkt vanzelf wel of ze ervoor open staat om namen uit te wisselen (...of een telefoonnummer)
- Maak bijvoorbeeld een opmerking over het boek dat ze pakt: "Oh, een reisgids over Italië, leuk, daar ben ik ook eens geweest! Goede keus!"
- Maak bijvoorbeeld een opmerking over de situatie: "Lukt het? Zal ik het boek anders even voor je terugzetten, ik kan er wat makkelijker bij omdat ik lang ben."

Je kunt ook de kroeg in gaan. Ik kom daar vaak vrijgezelle mannen tegen die graag een praatje maken...en dames die graag een praatje maken. Bied dan niet direct een drankje aan, sommige meiden maken daar misbruik van en dat kost je handen vol geld. Wanneer een gesprek op gang is gekomen kan dat wel, als je wilt, als blijk dat je interesse hebt.

Succes!
Dit zijn leuke tips idd!
Werd ook wel eens door mannen benaderd (soms na het uitwisselen van een glimlach of begroeting) toen ik nog single was en ik vond dat altijd erg leuk als een man de moeite nam om dat te doen.

Gewoon doen, heel veel plezier!
Forever1994 schreef:
20-05-2019 00:54
Ik had ooit Tinder aangemaakt. 100 likes uitgedeeld, rond 20 teruggekregen-10 matches-uiteindelijk maar 2 bericht die ik echt interessant achteraf. Niks uitgekomen, zit je hoor, met je 100 likes elke paar dagen. Oh ja, en Tinder, heb ik begrepen, laat nu ook niet meer toe dat je veel likes krijgt, want ze willen dat je een abbo neemt bijvoorbeeld. Maar het is oke, wilde gewoon meer ervaring, maar clearly is dit niet de weg en dat is goed om te weten!
Je hebt 10 matches uit 100 likes gehaald? Wow, ik denk dat menig man jaloers op je is! Dat is namelijk een hele goede score.
Ik heb zelf ooit op Tinder gestaan, maar van de 100 mannen die voorbij komen like ik er misschien 1 of 2. Ik denk dat de meeste vrouwen zo kieskeurig zijn. Het werkt nu eenmaal zo dat mannen constant vrouwen aanspreken en dat er uiteindelijk een keer een vrouw toehapt.

...wat betreft dronken vrouwen. Die zijn makkelijker benaderbaar. Bovendien heb ik ooit geleerd dat als je dronken bent, je je echte zelf bent. Ideaal dus om een vrouw te leren kennen in de kroeg!

Trouwens, Tinderdaten is veel kostbaarder dan een drankje uitdelen in de kroeg. Als je officieel "op date" gaat zal er aan het einde van de avond een rekening moeten worden betaald/gesplit. Ook als de date ontzettend tegenviel. (Wat vaak gebeurt).
To,je kunt een leuk gesprek beginnen met een vrouw of haar een compliment geven over haar uiterlijk/glimlach/uitstraling/ intelligentie etc... Een praatje maken over alledaagse dingen kan ook. Gewoon met kleine dingen beginnen en een beetje contact maken en kijken hoe het verloopt! En niet het bijltje erbij neergooien als het niet meteen lukt!

Ik heb lang niet alles gelezen maar er zijn al veel goede tips voorbijgekomen. Ik heb zelf wel een vriend maar vind het alsnog leuk als mannen mij een compliment geven over mijn lach of uiterlijk en woon een praatje met me maken. En als ik vrolijk goede morgen zeg dan komt dat ook goed over of andersom. Dat noem je gewoon smalltalk als je een praatje maakt. Willen ze mijn telefoonnummer dat zeg ik dat ik al een vriend heb. Meer dan platonisch zit er niet in en mijn nr.geef ik niet zomaar aan iedereen. Ben met 2 mannen platonisch bevriend en voor de rest veel vriendinnen. En je hoeft ook niet altijd op vrouwen af te stappen. Ik ben toen op mijn vriend afgestapt en we zijn al lang gelukkig samen.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 00:22
Maar je bent toch niet op dezelfde manier in die persoon geinteresseerd denk ik dan? Natuurlijk doe ik dat dan niet.
Als je nog geen woord met elkaar gewisseld hebt en je bent dan al op 'n geile manier geinteresseerd in iemand moet je dat vooral niet laten blijken om geen creep gevonden te worden. Je weet immers nog helemaal niet of je wel geinteresseerd in die vrouw bent om wie ze is, alleen maar omdat ze er voor jouw maatstaven neukbaar uitziet.
Een openingszin als "ik zag je zitten/staan etc. etc." vind ik veel te direct.
Begin eerst eens over koetjes en kalfjes. In de bieb bijvoorbeeld over een boek waarin je haar ziet lezen. Of vraag waar je zus en zo afdeling kunt vinden.
In de supermarkt over iets wat je haar ziet pakken. Bij de bushalte over het weer, of ze vakantieplannen heeft, dat het vies of juist netjes is op straat, dat die huizen aan de overkant mooi zijn gerenoveerd. Of over een poster van een tentoonstelling of reclame. Over de jonge zwaantjes in de singel naast de halte.
100.000 mogelijkheden !
Je merkt vanzelf wel of ze geïnteresseerd is in een praatje.
redbulletje schreef:
20-05-2019 09:50
Als je nog geen woord met elkaar gewisseld hebt en je bent dan al op 'n geile manier geinteresseerd in iemand moet je dat vooral niet laten blijken om geen creep gevonden te worden. Je weet immers nog helemaal niet of je wel geinteresseerd in die vrouw bent om wie ze is, alleen maar omdat ze er voor jouw maatstaven neukbaar uitziet.
Dat. Je kunt het wel verpakken in ‘lijkt een interessant mens’ maar als je niets meer weet dan hoe ze eruit ziet dan is dat dus een verkapte ‘ik wil wat van dr’. Dat is onpersoonlijk en je hebt naast haar uiterlijk geen enkele reden om geïnteresseerd te zijn. En dat weet zo’n vrouw ook, dat het je niet om háár gaat.

Iemand beter leren kennen doe je doorgaans als daar reden voor is:
Je komt elkaar elke week tegen in de bieb en hebt al eens een praatje gemaakt over de niet functionerende uitleenmachine, of je begint elkaar op een gegeven moment te groeten omdat je elkaar herkent omdat je er steeds tegelijk bent en na een aantal keren groeten maak je eens een opmerking over ‘Ha jij ook weer hier, wat ga je vandaag doen/lezen’ en dán is je naam noemen prima. Dan herken je elkaar, je merkt dat ze teruggroet, enz.

Of je zit op dezelfde sportclub, níet een basicfit, daar komt ieder voor zich, maar een vereniging voor hardlopen, roeien, zwemmen, wat dan ook, en je kletst eens wat over de training, en op een gegeven moment stel je je voor.
Of je komt een vriendin van een vriend steeds tegen op diens verjaardag, je kletst eens wat. Dan mag je je direct voorstellen en uitleggen wat je relatie tot jullie gezamenlijke vriend is, dat is namelijk alweer een stuk intiemer dan een sportclub of een bieb.

Hoe algemener de situatie hoe langer je wacht met iemand beter leren kennen en jezelf voorstellen. Op straat doe je dat pas als er een verdomd goede reden voor is, of eigenlijk niet, want dat is vreselijk algemeen. In de bieb heb je al iets gemeenschappelijks, maar dan pas nadat je een aantal keren contact hebt gemaakt. Op de sportclub weet je zéker dat je een aantal dingen gemeen hebt en kun je iets sneller overgaan tot elkaar beter leren kennen, in je vriendenkring of sociale omgeving nog iets sneller, en het allersnelst via daten. Op een datingsite heb je beiden hetzelfde doel: iemand leren kennen en een relatie zoeken. Dat maakt dat je heel veel stappen kunt overslaan. Maar dat kan niet op straat en in de bieb, want jij zoekt een relatie en wilt iemand beter leren kennen, zij wil misschien alleen zijn en studeren en heeft geen zin in contact of is allang bezet, lesbisch of niet geïnteresseerd in daten.

De kans dat je over iemands grens gaat is véél groter als je niets van iemand weet. In de bieb of op straat weet je niets van elkaar en je hebt niet hetzelfde doel. Je hebt geen énkele reden om iemand beter te leren kennen behalve uiterlijk.

Op een datingsite weet je veel meer van elkaar en heb je hetzelfde doel.
Bij een sportvereniging weet je na een week of wat in ieder geval dat diegene regelmatig sport, makkelijk praat en lacht met anderen of bijvoorbeeld juist verlegen is, heb je een globaal idee van elkaars gevoel voor humor, enz. Dan heb je reden om te denken ‘die wil ik wel beter leren kennen’.
Dán is het een goed idee om het contact wat persoonlijker te maken.

Doe je dat in de bieb dan sla je 15 stappen over.

Het verwondert me dat je dit niet aanvoelt, aangezien dit ongeschreven sociale afspraken zijn. Die volgen de meeste mensen zonder ze echt te kennen. Ik moest ook heel goed nadenken waar het verschil nu ik zat, en ik heb geprobeerd het op te schrijven.
Ranveig schreef:
20-05-2019 10:09
Dat. Je kunt het wel verpakken in ‘lijkt een interessant mens’ maar als je niets meer weet dan hoe ze eruit ziet dan is dat dus een verkapte ‘ik wil wat van dr’. Dat is onpersoonlijk en je hebt naast haar uiterlijk geen enkele reden om geïnteresseerd te zijn. En dat weet zo’n vrouw ook, dat het je niet om háár gaat.

Je komt elkaar elke week tegen in de bieb en hebt al eens een praatje gemaakt over de niet functionerende uitleenmachine, of je begint elkaar op een gegeven moment te groeten omdat je elkaar herkent omdat je er steeds tegelijk bent en na een aantal keren groeten maak je eens een opmerking over ‘Ha jij ook weer hier, wat ga je vandaag doen/lezen’ en dán is je naam noemen prima. Dan herken je elkaar, je merkt dat ze teruggroet, enz.

Of je zit op dezelfde sportclub, níet een basicfit, daar komt ieder voor zich, maar een vereniging voor hardlopen, roeien, zwemmen, wat dan ook, en je kletst eens wat over de training, en op een gegeven moment stel je je voor.
Of je komt een vriendin van een vriend steeds tegen op diens verjaardag, je kletst eens wat. Dan mag je je direct voorstellen en uitleggen wat je relatie tot jullie gezamenlijke vriend is, dat is namelijk alweer een stuk intiemer dan een sportclub of een bieb.

Hoe algemener de situatie hoe langer je wacht met iemand beter leren kennen en jezelf voorstellen. Op straat doe je dat pas als er een verdomd goede reden voor is, of eigenlijk niet, want dat is vreselijk algemeen. In de bieb heb je al iets gemeenschappelijks, maar dan pas nadat je een aantal keren contact hebt gemaakt. Op de sportclub weet je zéker dat je een aantal dingen gemeen hebt en kun je iets sneller overgaan tot elkaar beter leren kennen, in je vriendenkring of sociale omgeving nog iets sneller, en het allersnelst via daten. Op een datingsite heb je beiden hetzelfde doel: iemand leren kennen en een relatie zoeken. Dat maakt dat je heel veel stappen kunt overslaan. Maar dat kan niet op straat en in de bieb, want jij zoekt een relatie en wilt iemand beter leren kennen, zij wil misschien alleen zijn en studeren en heeft geen zin in contact of is allang bezet, lesbisch of niet geïnteresseerd in daten.

De kans dat je over iemands grens gaat is véél groter als je niets van iemand weet. In de bieb of op straat weet je niets van elkaar en je hebt niet hetzelfde doel. Je hebt geen énkele reden om iemand beter te leren kennen behalve uiterlijk.

Bij een sportvereniging weet je na een week of wat in ieder geval dat diegene regelmatig sport, makkelijk praat en lacht met anderen of bijvoorbeeld juist verlegen is, heb je een globaal idee van elkaars gevoel voor humor, enz. Dan heb je reden om te denken ‘die wil ik wel beter leren kennen’.

Het verwondert me dat je dit niet aanvoelt, aangezien dit ongeschreven sociale afspraken zijn. Die volgen de meeste mensen zonder ze echt te kennen. Ik moest ook heel goed nadenken waar het verschil nu ik zat, en ik heb geprobeerd het op te schrijven.
Mooi omschreven!
Ranveig schreef:
20-05-2019 10:09

Bedankt voor deze reactie en de geschetste nuances. Waar het bij mij meer in zit is de conclusie dat je dus geen vrouwen overdag kan aanspreken. Dus stel ik zie iemand zitten en denk van oh oke, dan kan ik dus nooit wat zeggen. Ernaast gaan zitten is creepy, zomaar iets zeggen is creepy, mezelf voorstellen is creepy. En als ik er al naast zit, dan kan ik dat wel doen - een praatje aanknopen over wat ze aan het leren is bijvoorbeeld. Het is dus altijd sociaal ongepast om iemand dus out of the blue aan te spreken, ook na oogcontact.
Geraldine schreef:
20-05-2019 09:40
To,je kunt een leuk gesprek beginnen met een vrouw of haar een compliment geven over haar uiterlijk/glimlach/uitstraling/ intelligentie etc... Een praatje maken over alledaagse dingen kan ook. Gewoon met kleine dingen beginnen en een beetje contact maken en kijken hoe het verloopt! En niet het bijltje erbij neergooien als het niet meteen lukt!

Ik heb lang niet alles gelezen maar er zijn al veel goede tips voorbijgekomen. Ik heb zelf wel een vriend maar vind het alsnog leuk als mannen mij een compliment geven over mijn lach of uiterlijk en woon een praatje met me maken. En als ik vrolijk goede morgen zeg dan komt dat ook goed over of andersom. Dat noem je gewoon smalltalk als je een praatje maakt. Willen ze mijn telefoonnummer dat zeg ik dat ik al een vriend heb. Meer dan platonisch zit er niet in en mijn nr.geef ik niet zomaar aan iedereen. Ben met 2 mannen platonisch bevriend en voor de rest veel vriendinnen. En je hoeft ook niet altijd op vrouwen af te stappen. Ik ben toen op mijn vriend afgestapt en we zijn al lang gelukkig samen.
Dus ik zie iemand zitten in een cafe ''hey je hebt leuk haar'', maar ook dat valt met gemak in creepiness, immers gaat het om haar uiterlijk.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 11:29
Dus ik zie iemand zitten in een cafe ''hey je hebt leuk haar'', maar ook dat valt met gemak in creepiness, immers gaat het om haar uiterlijk.
Inderdaad! Zeker niet doen.

Praat met een leuke vrouw hoe je met je buurvrouw zou praten, een collega, of een studiegenoot.

Ik ben een oudere forumster, maar ik schrik als iemand me aanspreekt met "wat zie je er leuk uit". Laatst sprak een man bij de bushalte me op die manier aan. Als hij over het weer, de verkiezingen of iets anders begonnen was, had hij echt wel aan me gemerkt of ik hem leuk vond of juist niet.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 11:28
Bedankt voor deze reactie en de geschetste nuances. Waar het bij mij meer in zit is de conclusie dat je dus geen vrouwen overdag kan aanspreken. Dus stel ik zie iemand zitten en denk van oh oke, dan kan ik dus nooit wat zeggen. Ernaast gaan zitten is creepy, zomaar iets zeggen is creepy, mezelf voorstellen is creepy. En als ik er al naast zit, dan kan ik dat wel doen - een praatje aanknopen over wat ze aan het leren is bijvoorbeeld. Het is dus altijd sociaal ongepast om iemand dus out of the blue aan te spreken, ook na oogcontact.
Nee, het is niet sociaal ongepast. Maar het gaat om de manier waarop! Dat moet toch wel duidelijk zijn uit de laatste paar posts in dit topic.
Stel je NIET voor, zeg NIET dat ze er leuk uit ziet, maar praat over koetjes en kalfjes. Is ze niet geïnteresseerd in je, dan laat ze dat echt wel merken.
Begin met goedemorgen als je naast iemand op het bankje bij de bus gaat zitten. Of naast iemand in de bus. Of dat nu een man of een vrouw is. Is simpelweg beleefd en beslist NIET sociaal ongepast.
ik heb het echt nog nooit, werkelijk nooit, interessant gevonden als een man me aansprak
met welk compliment dan ook...

wat ik wel kan aanraden; doe aan vrijwilligerswerk, begin een cursus en ga van de zomer eens naar een (gratis) festival ofzo
Lorem Ipsum
Forever1994 schreef:
Ernaast gaan zitten mag. Bijvoorbeeld in een drukke kroeg/volle bibliotheek. "Hoi, is deze plaats nog vrij?"
Zomaar iets zeggen is ook leuk. Bijvoorbeeld in de supermarkt. "Sorry, ik ben ook zo onhandig!"
Jezelf voorstellen is inderdaad niet OK.

Er is alleen een opmerkelijk verschil:
Jij spreekt iemand aan met de directe intentie om elkaar beter te leren kennen, maar dat gebeurt alleen in films of slechts 1 op de 100 keer dat je een vrouw op deze manier aanspreekt. Je moet eerst zaaien en dan oogsten. Anders lijk je een engerd die haar in de gaten houdt.

Stel, je zit in de bibliotheek en je ziet een leuke vrouw die je beter wilt leren kennen. Ze is je opgevallen en nu wil je haar aanspreken. Dat kan: "hoi, is deze plaats nog vrij?" En de keer daarop spreek je haar weer aan en zeg je: "Hoi". En de keer daarop dat je haar toevallig (echt toevallig, niet gaan stalken) ziet: "Lekker weer is het buiten, niet waar?" Als jij haar aanstaat, zal ze vanzelf op je praatje ingaan: "Natuurlijk, ga zitten!", of: "Hoi, heb ik jou vorige week ook niet gezien?" of: "Ja, het is heerlijk weer, eigenlijk is het jammer om binnen te zitten!"

Dat een vrouw iets vriendelijks terug zegt, wil natuurlijk niet zeggen dat zij werkelijk geïnteresseerd is in je, misschien wil ze gewoon aardig terug doen.
Sowieso ga je nooit vlak naast iemand zitten als er in de nabijheid nog ruimte over is met een lege stoel ertussen.
Vind ik in wachtkamers ook zo irritant. Ik sta dan gewoon op en ga zelf op een andere plek zitten als iemand pal naast me gaat zitten.
Forever1994 schreef:
Lees mijn tekst nog eens door. Het is niet ongepast om contact te maken, maar wél als je dat te snel en met de verkeerde intentie doet.

Iemand aanspreken om het aanspreken is altijd fout. Wat ik al schreef: iemand groeten omdat ze je al vaker is opgevallen en er een blik van herkenning is is prima. Met iemand een kletspraatje maken omdat er iets gebeurt wat je alletwee ziet en hoort, ook prima (je staat bij de uitgang van de bieb maar het regent keihard, dan is het prima om te benoemen dat het keihard regent en je dus even binnen wacht, of als de trein vertraging heeft en je zucht alletwee geeegerd is het prima om te benoemen dat het al de 3e keer die maand is en of zij er ook zo’n last van heeft) maar iemand aanspreken om te leren kennen is alleen ok als de ander ook in die setting is voor sociale contacten, een single party, een datingsite, of als er een basis is, dus een vereniging, vriendenclub enz.

Dat heeft niets met overdag en s avonds te maken maar met de setting.
Mannen die je aanspreken met een geheime agenda vallen metéén door de mand. Ik ben weleens aangesproken in de sauna, zit je toch in je blote kont, maar dat er niets ongemakkelijks aan was, gewoon omdat het een kletspraatje was over de sauna, het weer, verschillen tussen verschillende sauna’s enzo. Maar dan voel ik aan alles dat het alleen een kletspraatje is, dat die man nergens heen wil qua contact en dat hij datzelfde praatje ook had gemaakt als ik een man was geweest of een oma van 70.
Dat praatje ontstaat dan spontaan en er zijn geen verwachtingen.

Zodra een man heeft zitten nadenken wat hij zal gaan zeggen omdat hij per se iets tegen je wil zeggen dan voel je dat aan. En dat is eng en onveilig. Dan is het praatje een doel op zich en dat voelt naar. Dan weet je dat hij diezelfde opmerking niet had gemaakt als je daar met je vriend had gezeten of als je een oma van 70 was.

Als het onnatuurlijk is moet je het niet doen. Oefen eerst eens met gewoon contact maken met mensen. Een grapje met de kassamedewerker, een opmerking maken tegen een oma waar je naast staat bij de kassa. Pas als je net zo makkelijk tegen een opa zegt ‘wat een storm he, buiten’ als tegen een vrouw van je eigen leeftijd gaat het natuurlijk
Ranveig schreef:
20-05-2019 12:21
Mannen die je aanspreken met een geheime agenda vallen metéén door de mand. Ik ben weleens aangesproken in de sauna, zit je toch in je blote kont, maar dat er niets ongemakkelijks aan was, gewoon omdat het een kletspraatje was over de sauna, het weer, verschillen tussen verschillende sauna’s enzo. Maar dan voel ik aan alles dat het alleen een kletspraatje is, dat die man nergens heen wil qua contact en dat hij datzelfde praatje ook had gemaakt als ik een man was geweest of een oma van 70.
Dat praatje ontstaat dan spontaan en er zijn geen verwachtingen.

Zodra een man heeft zitten nadenken wat hij zal gaan zeggen omdat hij per se iets tegen je wil zeggen dan voel je dat aan. En dat is eng en onveilig. Dan is het praatje een doel op zich en dat voelt naar. Dan weet je dat hij diezelfde opmerking niet had gemaakt als je daar met je vriend had gezeten of als je een oma van 70 was.

Als het onnatuurlijk is moet je het niet doen. Oefen eerst eens met gewoon contact maken met mensen. Een grapje met de kassamedewerker, een opmerking maken tegen een oma waar je naast staat bij de kassa. Pas als je net zo makkelijk tegen een opa zegt ‘wat een storm he, buiten’ als tegen een vrouw van je eigen leeftijd gaat het natuurlijk
Hmm..

Andere twee plekken dan, wat ik laatst had meegemaakt. Ik was in een supermarkt en (ik liep erheen en zij ook) festival en zag een meisje oogcontact maken, wegkijken, lachen en weer oogcontact maken. In een supermarkt moet ik het hebben over het weer, dus een kletspraatje, maar eerlijk gezegd is een kletspraatje toch ook niet wat ik wil. Stel we maken een kletspraatje en het is leuk, dan moet ik het daarbij laten, terwijl ik ook kan denken oke, deze persoon zou ik wellicht wat beter willen leren kennen.

En op straat eveneens vaak oogcontact, of moet ik dat dan gewoon laten voor wat het is. Heb dat namelijk zovaak, laatst zei mijn beste vriendin ook dat een meisje echt vaak naar me keek in een winkel. Ik kan niks bedenken wat niet creepy is na het lezen van dit topic.

Moet ook toegeven dat ik een tijdje zelf in de VS heb gewoond, dus ik denk dan van waarom maakt iedereen er zo'n probleem over. Ik zou het oprecht niet erg vinden als een vrouw (of ze nou er leuk uitziet of niet) zou zeggen hey alles goed. Een homoseksuele man, wat hierboven als voorbeeld wordt aangegeven, zou ik inderdaad niet fijn vinden, maar goed dat heeft te maken met geaardheid denk ik dan. Dat zou ik nooit fijn vinden. In geen enkele setting.

En het is toch logisch dat wanneer ik iemand zie die er dan leuk uit zou zien dat ik dan een praatje zou willen maken ipv iemand van 70. Als ik kletspraatje wil maken dan kan ik dat inderdaad voor de rest van mijn leven doen met 70-jarige, maar wat bereik ik daar precies mee? Niet veel..
anoniem_386302 wijzigde dit bericht op 20-05-2019 12:58
5.59% gewijzigd
Anders probeer je alles gewoon een keer uit, er staat geen doodstraf op en: nee heb je ja kun je krijgen, live life too the max, je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan dat je ze nooit gedurfd hebt, spring in het diepe, durf te leven en meer van dat al.

Je merkt vanzelf wat wel en niet werkt en je gaat vanzelf een paar keer op je bek, of als je er heel slecht in bent krijg je een paar blauwe ballen.
Succes!
Forever1994 schreef:
20-05-2019 12:50
Duidelijk.

Andere twee plekken dan, wat ik laatst had meegemaakt. Ik was in een supermarkt en (ik liep erheen en zij ook) festival en zag een meisje oogcontact maken, wegkijken, lachen en weer oogcontact maken. In een supermarkt moet ik het hebben over het weer, dus een kletspraatje, maar eerlijk gezegd is een kletspraatje toch ook niet wat ik wil. Stel we maken een kletspraatje en het is leuk, dan moet ik het daarbij laten, terwijl ik ook kan denken oke, deze persoon zou ik wellicht wat beter willen leren kennen.

En op straat eveneens vaak oogcontact, of moet ik dat dan gewoon laten voor wat het is. Heb dat namelijk zovaak, laatst zei mijn beste vriendin ook dat een meisje echt vaak naar me keek in een winkel. Ik kan niks bedenken wat niet creepy is na het lezen van dit topic.

Moet ook toegeven dat ik een tijdje zelf in de VS heb gewoond, dus ik denk dan van waarom maakt iedereen er zo'n probleem over. Ik zou het oprecht niet erg vinden als een vrouw (of ze nou er leuk uitziet of niet) zou zeggen hey alles goed. Een homoseksuele man, wat hierboven als voorbeeld wordt aangegeven, zou ik inderdaad niet fijn vinden, maar goed dat heeft te maken met geaardheid denk ik dan. Dat zou ik nooit fijn vinden. In geen enkele setting.
Nou dan! Jij vind het blijkbaar ook niet leuk als iemand je alleen maar als seksuele prooi ziet.

Ga wat meer op reis. Merk zelf dat je vaak vanuit een kort contact omdat je beiden toevallig naar een zelfde activiteit of bezienswaardigheid bent, je makkelijker je facebook uitwisselt omdat je het leuk vind elkaars reisfoto's te kunnen zien. Als ik merk dat iemand seksuele bijbedoelingen heeft zou ik dat overigens niet doen of hem zo snel ik het merk weer deleten.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 12:50
Duidelijk.

Wat is het verschil tussen zo'n benadering van een heteroseksuele man naar een heteroseksuele vrouw? De bedoeling is toch hetzelfde?

Je bent er veel te krampachtig mee bezig! En ik heb het het idee dat je lichaamstaal niet goed kunt lezen. Dat je meer denkt achter vluchtig oogcontact dan er werkelijk is.
Ga nou eerst eens oefenen met een praatje maken in de supermarkt. En niet alleen met aantrekkelijke vrouwen met willekeurige mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven