Wat doet een kraamhulp?

20-05-2019 14:10 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik ben momenteel zwanger van ons eerste kindje. Ik woon in het buitenland en hier is kraamhulp niet gebruikelijk. Ik zou dit kunnen inkopen, maar ik vraag mij af of het echt nodig is?

Het is een behoorlijke smak geld en aangezien zwangerschapsverlof ook al geen vetpot is kunnen we dat geld goed gebruiken.

Zoals ik het nu voor me zie komen direct na de bevalling mijn twee zussen langs (eventueel met hun partners ook). Mijn man is de eerste 2 weken vrij en als hij weer moet werken wil ik vragen of mijn moeder voor een paar dagen komt. Waarschijnlijk zullen ook mijn schoonouders rond die tijd een paar dagen langskomen.

We gaan voor de bevalling wel op een baby cursus van zo'n 10 avonden waar je vanalles leert over het hebben van een baby. Ik begreep van mijn schoonzus dat haar kraamhulp vooral hielp met het huishouden zoals koken en de was doen. Maar als mijn zussen er zijn kunnen die dat ook doen, toch?

Aangezien het mijn eerste is en ik verder niet echt veel mensen met baby's ken, heb ik dus echt geen flauw idee! Dus, wat doet een kraamhulp en was zij voor jullie onmisbaar?
Bij mij keek de kraamhulp vooral naar mij, naar de hechtingen, mijn buik, de borstvoeding etc. Wassen deed ze ook, koken niet. Ik weet niet hoe jouw verzorging in het land waar je woont gaat doen. Misschien doet de vroedvrouw dat? Ik vond het in ieder geval heel prettig dat iemand mijn kind meekijken met de borstvoeding en mijn kind kon verzorgen aangezien ik niet veel kon na mijn zware bevalling. Maar wellicht is het in jouw land gebruikelijk dat je langer in het ziekenhuis blijft als je een zware bevalling heb gehad.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hangt van je kraamhulp af. Die van mij temperatuurde mij en baby, verschoonde dagelijks de bedden en schreef heeeeeeeeel nauwkeurig en sierlijk op in een schriftje dat ‘mama en baby het goed doen’ :-[ Met dat laatste was ze echt uren bezig.

Ik had meer aan mijn man. Hij maakte schoon, haalde boodschappen, kookte en haalde alles waar ik om vroeg ivm met keizersnee en pijn bij bewegen.
Ik vond de kraamhulp heerlijk. Besprong haar zowat als ze binnen kwam s ochtends. Ik vond de nachten zo heftig, dat ik het fijn vond om van een baby expert te horen hoe en wat.

Ook al die rare kleuren poep de eerste week. Fijn om een professional te horen zeggen: 'oh mooi, nu al oranje met witte spikkels, het gaat heel goed'

Kraamhulp is lekker neutraal, veel beter in zorgen dan een gemiddeld persoon en houdt jouw belangen beter in het oog dan iemand die het alleen zelf meegemaakt heeft.

Als je huishoudelijke hulp hebt van je familie, kun je ook met de helft van de uren toe.
De verloskundige komt de dag na de bevalling langs (als ik dan al thuis ben), bij drie dagen en bij vijf dagen. Eventueel meer als dat nodig is. Dan checkt zij je gezondheid en die van de baby.
meringue-123 schreef:
20-05-2019 14:23
De verloskundige komt de dag na de bevalling langs (als ik dan al thuis ben), bij drie dagen en bij vijf dagen. Eventueel meer als dat nodig is. Dan checkt zij je gezondheid en die van de baby.
Dat lijkt me prima en dan kun je het wel af, samen met je man, en eventuele hulp van familie.
Bedenk echter wel dat een bevalling heftig kan zijn en je misschien niet zo´n behoefte hebt aan een hele bups familie aan je bed. Dus twee zussen met aanhang is misschien wat veel. Tenzij ze niet bij jullie logeren maar gewoon af en toe langskomen natuurlijk.
De mijne: hielp met de borstvoeding (heel belangrijk vind ik) leerde ons alles over de verzorging van de baby (badderen, verschonen, etc), lette erop dat het goed ging met mij en met de baby (woog de baby, hield de hoeveelheid plas- en poepluiers in de gaten, hield de kleur van de huid in de gaten. Verzorgde mijn grote hoeveelheid hechtingen, gaf me tips tegen stuwing, voelde of mijn baarmoeder al slonk, etc.). Daarnaast verschoonde ze het bed elke dag, maakte ontbijt en lunch, stuurde mijn man erop uit voor boodschappen (maakte een lijstje ook), maakte beschuit met muisjes voor bezoek, stofzuigde, deed de vaatwasser en allerlei andere dingen die ik niet gezien heb, want ik lag in bed.
Heb vooral iets aan de kraamhulp gehad met de borstvoeding op gang helpen en de verzorging van de baby. Alle vragen die je hebt stellen en iemand die met je mee kijkt. ik vond onze kraamhulp echt een held.

De huishoudelijke taken deed ze ook,maar dat had natuurlijk ook iemand zonder verstand van baby's kunnen doen.

Als je zussen kinderen hebben en je het niet vervelend vindt dat een van hun je hechtingen (als je die hebt) checkt, dan kan het vast prima
GlitterCupcake schreef:
20-05-2019 14:14
Hangt van je kraamhulp af. Die van mij temperatuurde mij en baby, verschoonde dagelijks de bedden en schreef heeeeeeeeel nauwkeurig en sierlijk op in een schriftje dat ‘mama en baby het goed doen’ :-[ Met dat laatste was ze echt uren bezig.
Haha, bij mijn eerste had ik ook een kraamhulp die vooral druk was met de administratie (en met stiekem roken in de tuin wanneer ik een dutje lag te doen :P ).
Bij mijn tweede had ik een super actieve kraamhulp die bijna teleurgesteld was als mijn man al gestofzuigd had, want dan kon zij het niet meer doen.

Om op de vraag van TO terug te komen: een kraamhulp in Nederland helpt bij de verzorging van de moeder (controleren hechtingen, bloeddruk etc.) en baby (in de gaten houden of de baby niet teveel gewicht verliest, of ie goed drinkt/plast/poept etc.), en doet de was en maakt schoon.
Een kraamhulp kan praktische tips geven hoe je het makkelijkst kunt verschonen of je baby in bad kunt doen.

Ik vond het heerlijk om een week lang vertroeteld te worden, maar in principe had ik ook wel zonder kraamhulp gekund. Zeker omdat ik beide keren een heel makkelijke bevalling heb gehad.

Wel vond ik de begeleiding bij borstvoeding heel fijn. Je kunt van tevoren wel 10 borstvoedingscursussen hebben gedaan, maar de praktijk is vaak totaal anders. Dan is het wel zo fijn dat iemand met je meekijkt en aanwijzingen geeft.
Rosalind schreef:
20-05-2019 14:27
Bedenk echter wel dat een bevalling heftig kan zijn en je misschien niet zo´n behoefte hebt aan een hele bups familie aan je bed. Dus twee zussen met aanhang is misschien wat veel. Tenzij ze niet bij jullie logeren maar gewoon af en toe langskomen natuurlijk.
Ja hier zitten we inderdaad ook veel over na te denken! Er kan sowieso niemand bij ons in huis slapen, aangezien we in een appartement wonen.

Maar ik heb dus twee zussen, mijn man heeft een broer en dan heb je nog onze ouders - de mijne zijn uit elkaar en hebben ook alle 2 een nieuwe partner. Voor mijn familie is het het eerste kleinkind dus iedereen is dolenthousiast en kan nu al niet wachten om de kleine te ontmoeten. Mijn man zegt dat "het allemaal wel goed komt" en dan "hij heel goed oplet dat het niet teveel wordt", maar ik ben toch bang dat het behoorlijk druk gaat worden.

Als we in Nederland waren kunnen mensen natuurlijk even halfuurtje langskomen en dan weer wieberen, maar ze zullen dan toch naar dit land komen speciaal voor ons.....
Cookieholic schreef:
20-05-2019 14:28

Als je zussen kinderen hebben en je het niet vervelend vindt dat een van hun je hechtingen (als je die hebt) checkt, dan kan het vast prima
Ze hebben helaas geen kinderen. Wel zijn we super close met elkaar en hebben zo'n beetje alles wel gezien, haha! Dus dingen als helpen douchen van mij zou ik geen probleem vinden.
meringue-123 schreef:
20-05-2019 14:32
Ja hier zitten we inderdaad ook veel over na te denken! Er kan sowieso niemand bij ons in huis slapen, aangezien we in een appartement wonen.

Maar ik heb dus twee zussen, mijn man heeft een broer en dan heb je nog onze ouders - de mijne zijn uit elkaar en hebben ook alle 2 een nieuwe partner. Voor mijn familie is het het eerste kleinkind dus iedereen is dolenthousiast en kan nu al niet wachten om de kleine te ontmoeten. Mijn man zegt dat "het allemaal wel goed komt" en dan "hij heel goed oplet dat het niet teveel wordt", maar ik ben toch bang dat het behoorlijk druk gaat worden.
Nou, dat moet je dus vantevoren afspreken. Want als je zussen bv twee weken in de buurt zijn, dan nemen ze misschien geen genoegen met elke dag een half uurtje baby kijken. Wat ik begrijp.
Hier kwamen "alleen" mijn ouders langs. Maar pas enkele weken na de bevalling, Wij wilden de eerste weken samen doorbrengen.
En die baby is een week na de geboorte natuurlijk nog steeds piep en leuk om mee kennis te maken.
GlitterCupcake schreef:

Ik had meer aan mijn man. Hij maakte schoon, haalde boodschappen, kookte en haalde alles waar ik om vroeg ivm met keizersnee en pijn bij bewegen.
Hahaha precies dit!!

De kraamhulp hielp mij vooral met de borstvoeding en verder deed ze wat huishouden en controles. Ik vond het vooral bij de eerste wel lekker dat ze een beetje in de gaten hield hoe het ging met de baby en dat ze me hielp bij de borstvoeding. Ik wist totaal niet hoe of wat namelijk en mijn baby was alles behalve een natuurtalent ;-D Maar misschien leer jij wel meer op een cursus en heb je veel aan familie?
Als ik het goed begrijp doet de verloskundige al die checks hier. Zij controleert dus het gewicht van de baby etc etc. Ik heb deze week een afspraak bij mijn verloskundige, dus ik denk dat ik ook even aan haar ga vragen hoe dat precies gaat na de bevalling.

Ik kan me hier namelijk best druk om maken. Mijn man totaal niet haha, die zegt steeds "dat is pas over 5 maanden!"
Ik zie een goede kraamhulp de zorg rond jou met je familie in een paar uurtjes per dag goed organiseren. Hoef je haar niet hele dagen in te zetten, maar meer voor jouw controles en als manager hoe je familie jou verder kan helpen.

Zeker omdat je zussen geen kinderen hebben en dus ook geen idee. Voor je ouders is het te lang geleden en alle protocollen zijn veranderd.

Als jullie zelf iedereen moeten leren wat je op de cursus geleerd hebt, heb je er nog een taak bij.
Misschien kun je het bezoek enigzins doseren, dat niet iedereen meteen komt, maar pas de 2e of de 3e week. De eerste week lag ik alleen maar in bed (dat is wel een uitzondering) en had ik aan eten, baby voeden en slapen genoeg werk. Ik had echt geen tijd of puf om me nog met bezoek bezig te houden. Ik mag hopen dat ze in een hotel logeren?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik vond mijn kraamhulp super fijn. Vooraf zag ik er wel tegenop. 'Een vreemde zoveel uur per dag in huis'. Toen ze er was na mijn keizersnede en paar dagen ziekenhuis was het echt een verlichting. Iemand die meekijkt. Advies geeft. Erop let dat ik mijn grenzen respecteerde. Hielp bij de baby en ook nog het huis bijhield. Wij hadden wel geluk met echt een harde werker, met humor en ze kon goed luisteren. Ze kwam binnen en maakte ontbijt op bed voor mij en partner. Ondertussen konden we dan bijpraten over de avond en nacht.
Dan ging ze of helpen met de baby of huishouden doen en natuurlijk mij controleren. Ze kookte ook! En dan altijd met extra invriesportie zodat we na de kraamweek nog wat extra dagen vooruit konden. Ook hielp ze mee bij kraambezoek.
Nu was er natuurlijk ook nog geen ander kind om voor te zorgen ofzo.
Na de kraamtijd (met verlenging) was het ook wel fijn om weer rustig onder elkaar te zijn maar ze zou zo weer een aantal dagen mogen komen.

Of je het echt nodig hebt weet ik niet. Ik weet niet hoe de band met je zussen is en wat hun ervaring met kleine babies is. Ik vond de uitleg over hoe je een baby in bad doet, verschoont ed ook erg fijn (overigens ook op youtube te vinden van kraamzorg organisaties). Ik had geen eigen bijdrage dus dan is de keuze niet zo moeilijk maar ik kan me voorstellen dat het anders is als je er zelf flink voor moet betalen.

In Nederland heb je trouwens ook nog controles door de verloskundige in de kraamweek. De kraamhulp komt daar nog bovenop.
Het hangt af van het bureau maar als het goed is (vind ik zelf altijd wel leuk) doet ze de intake. Assisteert ze bij de bevalling en is ze daarna 1 op 1 in het gezin voor ongeveer 8 dagen afhankelijk van of ze borstvoeding geeft, thuis bevallen is of nog even in het ziekenhuis moest blijven. Soms kan ze ook 10 dagen blijven als er sprake is van verlengde zorg.

Verder doet ze licht huishoudelijk werk en is er heel veel in overleg. Wil je dat ze kookt, de meesten doen dat. Ze zorgt voor lekker eten en drinken en legt je in de watten (ze ontzorgt) en ze houdt jou en je kleine goed in de gaten (geeft voorlichting over borstvoeding, slapen, kruiken, temp, ontlasting, badje, prikjes etc)

Verder is ze er voor de psychische ondersteuning, voor de vader en de overige gezinsleden. Heel veel is niet in ijzer gehouden. Kies een bureau waar jij je prettig bij voelt, ga af op mond tot mond reclame, google eens naar ervaringen, kijk op facebook en plan een intake of bel. Sommigen zijn heel rigide en dan krijg je ook meerdere verzorgsters in 1 week. Anderen doen veel in het huishouden, weer anderen niet. Sommigen vinden dat broertjes of zusjes bij mantelzorg houden, maar er zijn er ook bij die er hun hand niet voor omdraaien. Dus het is echt zorg op maat en dan ook nog eens heel persoonsafhankelijk.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een kleinere organisatie of een zzp'er maar dat ben ik.

Succes :flirting:
Ik zou die kraamverzorgster inzetten om je overgekomen familie te managen zodat ze je ook werkelijk helpen/ondersteunen ipv dat ze alleen maar je baby komen knuffelen. En ook vooraf aan hen duidelijk maken dat ze van harte welkom zijn maar dat je die hulp dus wel nodig hebt van hen. En dat ze ook zichzelf bezig gaan houden en weten wanneer ze moeten vertrekken uit jullie appartement.

Aangezien je op het gebied van babyverzorging weinig van hen kan verwachten kan de kraamhulp daar ook in ondersteunen, gewoon omdat alles de eerste keer is en het met zo'n kleine frummel toch anders is dan met de plastic pop waar je tijdens de cursus mee oefent...
meringue-123 schreef:
20-05-2019 14:32

Als we in Nederland waren kunnen mensen natuurlijk even halfuurtje langskomen en dan weer wieberen, maar ze zullen dan toch naar dit land komen speciaal voor ons.....
zijn het mensen "waar je iets aan hebt"?
Gaan je zussen even de wc schrobben en de badkamervloer dweilen? Koken ze voor je? etc

wellicht kunnen ze allemaal na elkaar komen? weekje zus A, dan weekje zus B

en hoeveel is je man thuis, want echt, de eerste tijd is die paar handen extra wel erg lekker hoor. Dat iemand zorgt dat jij tijd hebt om te douchen etc. En dat er voor je gekookt wordt, boodschappen gedaan
Ik vond het toch wel erg fijn om kraamhulp te hebben.

Wij hadden een hele lieve meid, zelfde leeftijd als ons. Maar deed van alles in huis, zoals elke dag stofzuigen, badkamer/wc schoonmaken, keuken opruimen, wasjes doordraaien/opvouwen/opruimen, bed verschonen. Boodschappen etc deed ze niet, maar dat deed mijn vriend. Die werd regelmatig op pad gestuurd om dingen op te halen. Lunch maakte ze vaak voor me klaar.

Ze heeft ook goed op mijn gezondheid gelet. Elke dag temperaturen, hechtingen checken, voelen of de baarmoeder weer kleiner was geworden.

Verder was ze erg alert op de baby (te vroeg geboren, veel gewicht verloren en geelzucht) en dat vond ik als kersverse moeder toch wel erg fijn! Ze had erg veel tips, waar we echt wat aan hadden. Ook kregen we 3 keer de vk op bezoek, maar die was er meer om te vragen hoe het ging etc.

De kraamzorg houdt jou beter in de gaten dan familie denk ik. Familie is uiteraard erg handig met de huishoudelijke taken, maar ik heb zelf liever dat de kraamzorg de hechtingen ‘down under’ bekijkt en dat hoeft mijn familie niet te doen zeg maar ;-)
Een kraamhulp controleert geen bloeddruk. Wel hechtingen en temp maar alles in overleg.
De verloskundige is er voor het echte medische vlak. De kraamhulp helpt en ondersteunt daarbij en is haar ogen en oren en rapporteert.
Ze is vooral voor de verzorging en voor het in de gaten houden van moeder en kind en voor de voorlichting omtrent de verzorging. Een soort minicursus ouderschap en veiligheid en daarbij een flinke dosis verwennerij en ontzorging.
Hoelang is de standaard ziekenhuistijd in het land waar jij woont??
GlitterCupcake schreef:

Had jij dezelfde als ik :-D
Ik had allemaal fantastische verhalen gehoord over ontbijt op bed, fruithapjes en maaltijden die je alleen hoefde op te warmen, maar dat feest heb ik nooit mogen mee maken. Nu ik er goed over nadenk maakte ze wel 2 boterhammen per dag voor me, maar dat was de grootste en enige culinaire uitspatting per dag.
bij mij was de kraamhulp bij de eerste vooral voor de baby en mij en gaf mij handige tips voor verzorging. Bij no. 2 van alles wat, baby, ik, andere kind, huishouden. No. 3 heeft mij volledig in de watten gelegd icm baby, huishouden vond ik minder spannend, alleen de was bijhouden werd ik blij van.

Het is maar net wat je wil.

Ik vond het erg fijn bij de eerste dat ze allerhande tips had voor verzoriging. Voor huishouden hoefde het voor mij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven