Wat doet een kraamhulp?

20-05-2019 14:10 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik ben momenteel zwanger van ons eerste kindje. Ik woon in het buitenland en hier is kraamhulp niet gebruikelijk. Ik zou dit kunnen inkopen, maar ik vraag mij af of het echt nodig is?

Het is een behoorlijke smak geld en aangezien zwangerschapsverlof ook al geen vetpot is kunnen we dat geld goed gebruiken.

Zoals ik het nu voor me zie komen direct na de bevalling mijn twee zussen langs (eventueel met hun partners ook). Mijn man is de eerste 2 weken vrij en als hij weer moet werken wil ik vragen of mijn moeder voor een paar dagen komt. Waarschijnlijk zullen ook mijn schoonouders rond die tijd een paar dagen langskomen.

We gaan voor de bevalling wel op een baby cursus van zo'n 10 avonden waar je vanalles leert over het hebben van een baby. Ik begreep van mijn schoonzus dat haar kraamhulp vooral hielp met het huishouden zoals koken en de was doen. Maar als mijn zussen er zijn kunnen die dat ook doen, toch?

Aangezien het mijn eerste is en ik verder niet echt veel mensen met baby's ken, heb ik dus echt geen flauw idee! Dus, wat doet een kraamhulp en was zij voor jullie onmisbaar?
Rosalind schreef:
20-05-2019 14:35
Nou, dat moet je dus vantevoren afspreken. Want als je zussen bv twee weken in de buurt zijn, dan nemen ze misschien geen genoegen met elke dag een half uurtje baby kijken. Wat ik begrijp.
Hier kwamen "alleen" mijn ouders langs. Maar pas enkele weken na de bevalling, Wij wilden de eerste weken samen doorbrengen.
En die baby is een week na de geboorte natuurlijk nog steeds piep en leuk om mee kennis te maken.
Kwamen je ouders écht enkele weken ná de bevalling langs? weken?

Oh boy! :proud: mijn ouders, schoon ouders, broers, zwagers en schoonzussen stonden vier uur na de bevalling aan mijn bed en hebben onze dochter allemaal even vastgehouden. Heb prachtige herinneringen aan dat moment.
Kan het mij niet voorstellen mijn ouders weken (!!) Na de geboorte pas komen kijken....
ClaireSophie schreef:
20-05-2019 18:18
Kwamen je ouders écht enkele weken ná de bevalling langs? weken?

Oh boy! :proud: mijn ouders, schoon ouders, broers, zwagers en schoonzussen stonden vier uur na de bevalling aan mijn bed en hebben onze dochter allemaal even vastgehouden. Heb prachtige herinneringen aan dat moment.
Kan het mij niet voorstellen mijn ouders weken (!!) Na de geboorte pas komen kijken....
Mijn familie woont op 4000km afstand. Dan is een paar uur na de bevalling even komen kijken niet echt haalbaar :P
Rosalind schreef:
20-05-2019 18:22
Mijn familie woont op 4000km afstand. Dan is een paar uur na de bevalling even komen kijken niet echt haalbaar :P
:rofl: oh ja, hahahahha. Dat is inderdaad niet haalbaar! Sorry met mijn vooroordelen!
Dropdrop schreef:
20-05-2019 17:15
Heb je al met een behoorlijk aantal vrouwen daar besproken hoe hun kraamperiode was? Wat ze hadden geregeld en hoe ze dat ervaren hebben? Kan je partner ook doen.

Misschien zijn al die nurses al bezet met een reden: iedereen wil ze hebben.
Nee dat is dus juist het ding: ik ken geen mensen met baby's. We gaan dit weekend met een vriend van mijn man lunchen die twee kinderen heeft, maar verder ken ik dus alleen collega's met kind.
Wat vervelend ook zeg al die slechte verhalen! Echt balen dat je dan juist tijdens die periode zo'n iemand in je huis hebt die meer kwaad dan goed doet....
ClaireSophie schreef:
20-05-2019 18:27
:rofl: oh ja, hahahahha. Dat is inderdaad niet haalbaar! Sorry met mijn vooroordelen!
No worries. Als ik in NL woonde waren ze echt wel eerder gekomen :)
Ik vond het wel heel heerlijk, zo'n kraamhulp. Allemaal lieve vrouwen die van aanpakken wisten. Huis schoon, ik kreeg ontbijt op bed, lunch werd gemaakt, zij lette even op baby zodat man en ik even een uurtje samen konden slapen, bij kind 2 ging de kraamhulp met kind 1 boekjes lezen... ik vond het fantastisch.
*Labalade* schreef:
20-05-2019 17:55
Dat is niet zoals het hoort te gaan. De kraamhulp is er juist voor huishoudelijke klussen zoals wassen en schoonmaken. En Koffie maken voor JOUW visite! Dus je hebt denk ik wel echt erge pech gehad met deze kraamhulp...
Dat geloof ik ook wel, het leek me niet de bedoeling dat het zo ging. Gelukkig maar voor een paar dagen, mijn vk wilde perse dat er de eerste dagen kraamhulp kwam voor het geval er iets met de baby was.
Nu schiet me opeens weer te binnen dat de kraamhulp door liet schemeren dat ze het niet leuk vond dat ze niet bij de bevalling mocht zijn. :@@:
Alsof het entertainment was... ik had zo mijn redenen om thuis te willen bevallen met alleen man en vk erbij.
Gelukkig was ze niet bij mijn bevalling; ik wilde in alle rust bevallen zonder publiek. Een vk en de vader van de baby leek me genoeg volk.

Dit was bij mijn tweede kindje, na al het ziekenhuisdrama met tientallen mensen die je nog niet eens groeten voor ze met allemaal enge apparaten tussen je benen duiken bij de eerste wilde ik nu een serene bevalling in mijn eigen slaapkamer, dát is gelukt en de vk was een engel.
Gek dat ik nu, 26 jaar later nog boos wordt om die kraamverzorgster... zit hardop te lachen nu :D
O ja, bv geven... baby was nog misselijk van de bevalling, wilde nog niet erg drinken. Wat doet ze? Meteen erbij, man weg ellebogen om -ik lieg niet- baby in zijn wangetjes te knijpen en hem met enige dwang tegen mijn borst te duwen. Precies hoe het NIET moet.

Dan zei ik ook: laat maar, ik ga straks voeden als zij weg is, dit schiet niet op. Zo raar.. dan ging ze weer op de bank zitten en lustte nog wel een bakkie. Maar je hebt gelijk: ik had echt meteen moeten bellen en zeggen dat het absoluut niet klikte tussen ons o.i.d.
Nou ja, zal ook aan mij gelegen hebben: ik had gewoon moeten zeggen ga eens stofzuigen of zo ;)
Maar net bevallen en bovenop mijn roze wolk kwam dat niet in me op :proud:
SadButTrue999 schreef:
20-05-2019 17:46
Ik had gewild dat dat bij mij ook zo was. Geen idee wat die (opgedrongen) kraamhulp kwam doen behalve in een schriftje schrijven dat baby in bad was geweest (goed dat ze dat opschrijft, daar héb je wat aan!) ook nam ze ruim de tijd om vlaggetjes en bloemetjes te tekenen bij mededelingen als: het navelstompje is eraf gevallen. Joepie. :facepalm:

En mijn man maar koffie voor dat mens zetten en zich kapot werken terwijl ze op de bank voor zich uit zat te staren. Ik vroeg haar om weg te gaan, ze deed niks meer. Geen was, stofzuigen, echt helemaal niks. Ze keek me heel raar aan en bleef gewoon zitten tot het tijd was om te gaan. Ik werd er helemaal kriegel van: ik was geen baas meer in mijn eigen huis en werd boos op mijn man omdat hij steeds koffie voor haar ging zetten. Dat kon ze zelf ook wel m.i., hij stond ook de ene was na de andere weg te werken, moest boodschappen doen.

Ze wilde de hechtingen bekijken, temperaturen enz. maar dat deed de vk al; geen reden om het 2x binnen een uur te doen me dunkt.
Na de 3 verplichte dagen donderde ze eindelijk op, heerlijk! Eigenlijk had ik een klacht in moeten dienen omdat ze niets deed. Sterker nog het was net een plakkerige buurvrouw die 2x per dag ach gossie kwam kraaien.
Temperaturen kan ik zelf ook, je verliest je verstand niet na een bevalling.
Ik vond het fijn toen mijn man voor ons zorgde, hij had extra vrije dagen opgenomen.
Die kraamhulp was het meest overbodige mens dat ik ooit in huis heb gehad, en het meest irritante mens ever. Heb alleen spijt dat ik het destijds niet gewoon 'vergeten' ben om aan te vragen.

Heb een fijne kraamtijd met mensen die je graag ziet! Zo vaak beval je nou ook weer niet tenslotte :)

Bij 'ons' kraambureau word je na 2 of 3 dagen gebeld om te vragen hoe het gaat. Als je aangeeft dat het niet goed gaat krijg je een ander. Je mag zelf ook eerder bellen. Ze vinden de klik ook belangrijk.

Overigens is kraamzorg toch niet verplicht? Of heb ik dat verkeerd?
duizel schreef:
20-05-2019 19:01

Het is streng aangeraden, maar niet wettelijk verplicht.

Want alle ontbijtjes op bed, luisterende oren en dutjes ten spijt, er is een reden waarom kraamzorg in Nederland volledig gesubsidieerd en soortement van verplicht is: moeder en kindersterfte voorkomen.

Dit is de reden waarom ze je de minimale 3 uur per dag niet zo makkelijk laten afzeggen. Ze moeten een checklist aan controles en voorlichting afwerken.
dropdrop wijzigde dit bericht op 20-05-2019 19:26
6.06% gewijzigd
duizel schreef:
Bij 'ons' kraambureau word je na 2 of 3 dagen gebeld om te vragen hoe het gaat. Als je aangeeft dat het niet goed gaat krijg je een ander. Je mag zelf ook eerder bellen. Ze vinden de klik ook belangrijk.

Kraamzorg is niet verplicht.

Het consultatiebureau bezoeken evenmin :idee:
duizel schreef:

Bij mij was het verplicht voor de eerste paar dagen, nou ja verplicht.. de vk wilde dat graag en zei: jij je zin met de bevalling, ik wil voor de zekerheid de eerste dagen een kraamhulp die het meteen ziet als er iets niet goed gaat. I.v.m. voorgeschiedenis.
Nou vooruit dan maar dacht ik, veiligheid voor alles. En ze waren als enigen bereidt thuisbevallingen te doen zonder kraamhulp erbij.
De mooie bevalling maakte alles goed en overheerst ook in mijn gedachten hoor!! :heart:

Bellen moest je zelf doen als het niet goed klikt, maar net toen ik zei: na vandaag is het afgelopen hoor, ik ga dat bureau bellen zei mijn man (nu ex haha) 'maar ze IS toch voor het laatst vandaag'?
Toen was ik alleen nog eventjes kwaad omdat hij haar een mandje met douchegel en lotion gaf 'voor de goede zorgen' :)
Ik heel kattig: welke goede zorgen?
Dat ik dat niet zag!!
Moest ik nou toch eens kijken hoe schattig: vlaggetjes en bloemetjes in het schriftje.. ze was vast ook ontroerd door onze wonderbaby! :HA:

Wel goed dat ze even bellen normaal gesproken, zelf bellen en klagen is ook weer zowat. Het is makkelijker om aan te geven dat je niet tevreden bent als het je gevraagd wordt, goed dat dat tegenwoordig gedaan wordt!
Er was wel een groot tekort aan kraamhulpen toen, je mocht blij zijn dat er iemand kwam in die periode, dat zal ook gescheeld hebben!?
SadButTrue999 schreef:
20-05-2019 18:52
Dat geloof ik ook wel, het leek me niet de bedoeling dat het zo ging. Gelukkig maar voor een paar dagen, mijn vk wilde perse dat er de eerste dagen kraamhulp kwam voor het geval er iets met de baby was.
Nu schiet me opeens weer te binnen dat de kraamhulp door liet schemeren dat ze het niet leuk vond dat ze niet bij de bevalling mocht zijn. :@@:
Alsof het entertainment was... ik had zo mijn redenen om thuis te willen bevallen met alleen man en vk erbij.
Gelukkig was ze niet bij mijn bevalling; ik wilde in alle rust bevallen zonder publiek. Een vk en de vader van de baby leek me genoeg volk.

Dit was bij mijn tweede kindje, na al het ziekenhuisdrama met tientallen mensen die je nog niet eens groeten voor ze met allemaal enge apparaten tussen je benen duiken bij de eerste wilde ik nu een serene bevalling in mijn eigen slaapkamer, dát is gelukt en de vk was een engel.
Gek dat ik nu, 26 jaar later nog boos wordt om die kraamverzorgster... zit hardop te lachen nu :D
O ja, bv geven... baby was nog misselijk van de bevalling, wilde nog niet erg drinken. Wat doet ze? Meteen erbij, man weg ellebogen om -ik lieg niet- baby in zijn wangetjes te knijpen en hem met enige dwang tegen mijn borst te duwen. Precies hoe het NIET moet.

Dan zei ik ook: laat maar, ik ga straks voeden als zij weg is, dit schiet niet op. Zo raar.. dan ging ze weer op de bank zitten en lustte nog wel een bakkie. Maar je hebt gelijk: ik had echt meteen moeten bellen en zeggen dat het absoluut niet klikte tussen ons o.i.d.
Nou ja, zal ook aan mij gelegen hebben: ik had gewoon moeten zeggen ga eens stofzuigen of zo ;)
Maar net bevallen en bovenop mijn roze wolk kwam dat niet in me op :proud:
Oh he bah, dat is echt niet leuk! En ik zou ook te groggy zijn hoor, om zelf te bellen en te klagen. Nu had ik echt een kraamfee die heel fijn voor ons alle drietjes zorgde, ik heb haar ook wel gemist na die week. Dus dat was heel anders. Ik bedenk ineens dat ik een vriendin had met ook zo’n kraamhulp uit de hel... die ging tijdens de bevalling doodleuk staan roken in de deuropening :facepalm: Door de stress stopten de weeën bij mijn vriendin, en kon ze alsnog met gillende sirenes naar het ziekenhuis in de ambulance om daar te bevallen o_o
Leuk dat je man van alles vindt en denkt maar JIJ ligt straks te bevallen en bij te komen dus doe vooral wat JIJ prettig vindt.
Dat huishouden en koken komt wel goed, dat kan iedereen voor je doen.
Echter die kraamzorg doet/ziet/zegt nou juist die dingen die ‘gewone’ familie of vrienden niet doet;
Jou gezondheid, hechtingen, temperatuur, etc checken.
En die van de baby natuurlijk.
Je dingen uitleggen over de verschillende soorten huiltjes.
Handige houdingen aanleren met voeden, in bad doen, aankleden, etc.
En jou onzekerheid als kersverse ouder wegnemen; zij geven aan wat normaal is, wat niet normaal is, tips en trucs etc. Want je hebt natuurlijk totaal geen vergelijkingsmateriaal. En nee, je zus/buurvrouw/vriendin is daarvoor geen goede graadmeter.
Ik snap dat je bij een tweede bijv kraamhulp minder nodig vind, maar bij een eerste zie ik het nut er zeker van in.
Beide kinderen zijn in het buitenland geboren, ook nooit kraamzorg gehad. Weet niet wat ik heb gemist, maar ik vond het prima te doen. Bij de eerste verbleven we wel drie nachten in het ziekenhuis en daar kregen we (minimale) hulp van de verpleging. De tweede is thuis geboren, en toen kwam de verloskundige een week lang iedere dag langs om mij en de baby te checken. Zij gaven ook advies over borstvoeding etc.

In het begin sliepen onze baby's nog zo veel dat ik aan de steun van mijn man genoeg had, hij deed het huishouden en ik kon rusten. Ik zou het ook niet fijn gevonden hebben om een kraamzorg in huis te hebben waar ik geen klik mee zou hebben.

Pas na een paar weken kregen beide kinderen heel veel last van reflux en huilen, toen heb ik wel heel erg de steun van directe familie en of een kraamhulp gemist :|
Procne schreef:
20-05-2019 14:30
Haha, bij mijn eerste had ik ook een kraamhulp die vooral druk was met de administratie (en met stiekem roken in de tuin wanneer ik een dutje lag te doen :P ).
Goed dat ik dit hier lees. Een intake gaat hier nog lang duren, maar dit staat absoluut op mijn wensen (eisen...) lijstje; ik wil geen kraamverzorgster die rookt.... Gewoon niet. Of zo'n iemand buiten rookt, of in haar auto, of weet ik veel, ze komt er bij mij niet in. Ze zal die vieze stank om zich heen dragen, en dat trek ik écht niet, en al helemaal niet bij een pasgeborene.... Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet passen bij iemand met zo'n beroep....
moon_beam schreef:
21-05-2019 10:21
Beide kinderen zijn in het buitenland geboren, ook nooit kraamzorg gehad. Weet niet wat ik heb gemist, maar ik vond het prima te doen. Bij de eerste verbleven we wel drie nachten in het ziekenhuis en daar kregen we (minimale) hulp van de verpleging. De tweede is thuis geboren, en toen kwam de verloskundige een week lang iedere dag langs om mij en de baby te checken. Zij gaven ook advies over borstvoeding etc.

In het begin sliepen onze baby's nog zo veel dat ik aan de steun van mijn man genoeg had, hij deed het huishouden en ik kon rusten. Ik zou het ook niet fijn gevonden hebben om een kraamzorg in huis te hebben waar ik geen klik mee zou hebben.

Pas na een paar weken kregen beide kinderen heel veel last van reflux en huilen, toen heb ik wel heel erg de steun van directe familie en of een kraamhulp gemist :|
Fijn om jouw ervaring te lezen. Wel mega balen natuurlijk van de reflux.

Wat ik begrijp is dat hier de verloskundige ook regelmatig langs komt en zij ook inderdaad tips geeft voor borstvoeding e.d. Heb ook een map gekregen met telefoonnummers van vrijwilligers en een praktijk die je kunt bellen tussen de normale bezoeken door en dan kan er iemand langs komen. Maar dit ga ik dus ook nog met m'n verloskundige bespreken, hoe de kraamzorg er hier eruit ziet.

Gelukkig woon ik niet al te ver van Nederland vandaan, dus mocht ik er goed doorheen zitten dan kan mijn familie redelijk snel hierheen komen. Mijn vader is grotendeels met pensioen en mijn schoonouders helemaal, en die zijn allemaal erg bereid om langs te komen mocht het toch tegen vallen alleen.
V
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:28
0.00% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
20-05-2019 14:14
Hangt van je kraamhulp af. Die van mij temperatuurde mij en baby, verschoonde dagelijks de bedden en schreef heeeeeeeeel nauwkeurig en sierlijk op in een schriftje dat ‘mama en baby het goed doen’ :-[ Met dat laatste was ze echt uren bezig.
haha, ook zo´n fijne kraamhulp gehad zo te lezen.

Uit eindelijk gelukkig wel nog een andere gehad die ons veel geleerd heeft en echt alles deed, het huis bij houden, zorgen dat ik naar bed ging en voldoende rust kreeg, zodra mijn vriend beneden kwam ging ze zelfs zijn brood smeren etc.

Dus inderdaad net wat GlitterCupcake zegt, het hangt er maar net vanaf wat voor kraamhulp je hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven