Wat doet een kraamhulp?

20-05-2019 14:10 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik ben momenteel zwanger van ons eerste kindje. Ik woon in het buitenland en hier is kraamhulp niet gebruikelijk. Ik zou dit kunnen inkopen, maar ik vraag mij af of het echt nodig is?

Het is een behoorlijke smak geld en aangezien zwangerschapsverlof ook al geen vetpot is kunnen we dat geld goed gebruiken.

Zoals ik het nu voor me zie komen direct na de bevalling mijn twee zussen langs (eventueel met hun partners ook). Mijn man is de eerste 2 weken vrij en als hij weer moet werken wil ik vragen of mijn moeder voor een paar dagen komt. Waarschijnlijk zullen ook mijn schoonouders rond die tijd een paar dagen langskomen.

We gaan voor de bevalling wel op een baby cursus van zo'n 10 avonden waar je vanalles leert over het hebben van een baby. Ik begreep van mijn schoonzus dat haar kraamhulp vooral hielp met het huishouden zoals koken en de was doen. Maar als mijn zussen er zijn kunnen die dat ook doen, toch?

Aangezien het mijn eerste is en ik verder niet echt veel mensen met baby's ken, heb ik dus echt geen flauw idee! Dus, wat doet een kraamhulp en was zij voor jullie onmisbaar?
M'n familie zullen zeker helpen met wc schrobben en dat soort dingen. Toen mijn zus een aantal jaar geleden een operatie heeft ondergaan hebben wij dat ook weken bij haar gedaan. Daar maak ik me niet veel zorgen over.

Ik heb nog even verder zitten lezen en een kraamhulp inhuren kost zo'n €18 per uur. Volgens de websites komen ze "nomaal" voor 24 uur per dag, en dan 5 dagen lang. Dat lijkt me dan weer direct het andere uiterste. Zelfs "day nurses" komen nog 12 uur op een dag! Wellicht zou het ook voor 6 uurtjes per dag ofzo kunnen, dat moet ik nog uitzoeken.
Oke shit ik zit nu nog meer te lezen ook op fora hier maar het lijkt erop alsof ik sowieso al veel te laat ben. Volgens deze websites had ik 7 maanden van te voren hier al mee moeten beginnen! Blijkbaar zijn goede nurses zelfdzaam en heel snel volgeboekt....
lilalinda schreef:
20-05-2019 14:51
Hoelang is de standaard ziekenhuistijd in het land waar jij woont??
1,5 dag als er verder geen complicaties zijn
Komt goed! Gewoon nu eentje zoeken. Het kost geld, maar ik denk dat het een fijn cadeautje voor jezelf is. Heftige tijd en je kunt het niet over doen.
Maki15 schreef:
20-05-2019 14:52
Had jij dezelfde als ik :-D
Ik had allemaal fantastische verhalen gehoord over ontbijt op bed, fruithapjes en maaltijden die je alleen hoefde op te warmen, maar dat feest heb ik nooit mogen mee maken. Nu ik er goed over nadenk maakte ze wel 2 boterhammen per dag voor me, maar dat was de grootste en enige culinaire uitspatting per dag.

Die van mij was echt niet vooruit te branden. Wat vast ook niet hielp was dat ze heel dik was, strikt op dieet en er een hittegolf was. Ik heb niks tegen dikke mensen (ik ben zelf dik) maar kies dan niet zo’n pittig beroep. Want dat trek je dan misschien niet op een hete dag :idee:

TO ik zou beginnen met het afbakenen van je grenzen en wensen. Laat het niet van je vent afhangen. Denk na wie je op je meest intense moment van je leven bij je wil hebben. Er zijn mensen die het allemaal kunnen handelen maar ik hoefde geen bezoek.

Tis trouwens heel hip om te zeggen dat je de eerste weken niemand over de vloer wil. Je kan het daar op afschuiven i.p.v. op jezelf.
meringue-123 schreef:
20-05-2019 14:58
Oke shit ik zit nu nog meer te lezen ook op fora hier maar het lijkt erop alsof ik sowieso al veel te laat ben. Volgens deze websites had ik 7 maanden van te voren hier al mee moeten beginnen! Blijkbaar zijn goede nurses zelfdzaam en heel snel volgeboekt....

:idee: Heb je al een kinderdagverblijf? Ik moest mijn baby al ingeschreven hebben vóór de verwekking.
Hier waar ik woon kennen ze ook geen kraamhulp. En heb het niet gemist. Ik ben 2 nachten in het ziekenhuis gebleven, en mijn partner had vrij....

Mijn bezoek uit Nederland hebben niet bij ons gewoon. En ik sprak dan ook af hoe laat ze moesten komen. Bij de eerste heb ik een weegschaal gehuurd, zodat ik zelf kon wegen of de baby aankwam.
GlitterCupcake schreef:
20-05-2019 15:06
:idee: Heb je al een kinderdagverblijf? Ik moest mijn baby al ingeschreven hebben vóór de verwekking.
Hebben een intake staan inderdaad! Dat schijnt hier dan weer niet zo snel te hoeven gek genoeg - in mijn buurt zitten er ook letterlijk 12 op loopafstand
Ik vond het maar niks, voelde me gast in eigen huis. De kraamhulp bepaalde alles. Wanneer kind in badje moest, gevoed moest, schone luier moest, ik rusten moest (verplicht!), welke schoonmaak middelen er in huis moesten zijn, enz. Maar ze mocht niet met de hond uit, daar moest mijn moeder speciaal voor komen. Ook voor koken, dat zat niet in haar takenpakket. Uitslapen na brakke nachten was er ook niet bij, want ik moest haar ‘s ochtends vroeg binnen laten. Kortom, we hadden er weinig aan behalve bemoeienis. Was dan ook blij dat ze weer ging ik m’n eigen leven terug had.
GlitterCupcake schreef:
20-05-2019 15:04
Die van mij was echt niet vooruit te branden.
Ook in NL kun je ze gewoon wegsturen, maar lijkt me dat als je zelf betaalt en je ziet haar weer voor 18 euro appen op je bank, dat je dan wel even een telefoontje pleegt dat ze haar weer op kunnen halen.
GlitterCupcake schreef:
20-05-2019 15:04
TO ik zou beginnen met het afbakenen van je grenzen en wensen. Laat het niet van je vent afhangen. Denk na wie je op je meest intense moment van je leven bij je wil hebben. Er zijn mensen die het allemaal kunnen handelen maar ik hoefde geen bezoek.
Ik denk dat ik dit inderdaad voor mezelf ga opschrijven en dat papiertje dan aan mijn man geef. Steeds als ik het gesprek erover open zegt hij "dat het wel goed komt" en dat ik hem "ook hierin moet vertrouwen". Om heel eerlijk te zijn, doe ik dat niet ;) Ik denk dat hij het allemaal een beetje te rooskleurig inschat.
Ik vond kraamhulp echt niets. Ze waren best aardig maar ik had er geen nut van. Ik keek ze zowat de deur uit. Zei ook steeds dat ze wel eerder weg mochten.
Mijn man was thuis en de verlos kwam ook nog kijken. Ik dacht dat het verplicht was. Anders had ik het nooit gedaan.

Hou je van aandacht en vertroetelen kan het leuk zijn (mits ze het leuk doen). Hou je daar helemaal niet van en poets je man of familie zou ik het lekker laten.
Bedankt trouwens voor alle reacties!! Het is heel fijn om verschillende meningen te lezen en ook een beter beeld te krijgen bij wat een kraamhulp allemaal wel (of niet, haha) doet.
Ken jij CRADLE? google dat even. Dat is een NL bedrijf die kraamverzorgsters naar het buitenland stuurt
Ghost79 schreef:
20-05-2019 15:10
Ik vond het maar niks, voelde me gast in eigen huis. De kraamhulp bepaalde alles. Wanneer kind in badje moest, gevoed moest, schone luier moest, ik rusten moest (verplicht!), welke schoonmaak middelen er in huis moesten zijn, enz. Maar ze mocht niet met de hond uit, daar moest mijn moeder speciaal voor komen. Ook voor koken, dat zat niet in haar takenpakket. Uitslapen na brakke nachten was er ook niet bij, want ik moest haar ‘s ochtends vroeg binnen laten. Kortom, we hadden er weinig aan behalve bemoeienis. Was dan ook blij dat ze weer ging ik m’n eigen leven terug had.
Oh dit is zo zonde. Dit is echt niet hoe het zou moeten zijn.
Hoelaat je komt is in overleg en wat er wel of niet in het takenpakket zit is gewoon bespreekbaar. Jij hebt echt geen leuke getroffen dan. Je kan altijd bij een volgende bellen met het bureau want je hebt het recht dan een andere te krijgen.
Ik vond mijn kraamhulp fantastisch. Ze zorgde voor mij: checkte de krimp van baarmoeder, temperatuur, fruit, ontbijt, dat ik even rust nam, dat ik juist even in de benen kwam. Gaf ons een aantal tips in routine voor de baby: luier, badje, kleertjes, bed opmaken baby, warmer / kouder aankleden.
Deed huishoudelijke taken: de was, schoonmaken, voorbereidingen avondeten, ontbijt, fruit.

Ik vond het een prachtig mens & heb samen met man genoten in de baby bubbel.

Was ook heel blij dat het een onbekende voor ons was, zo waren we veel meer als gezin met elkaar en ondersteund door kraamzorg ipv familie. Familie kon zo rustig komen kijken en de baby bewonderen.
Eerste kraamzorg deed vooral gewoon haar werk zonder iets extra's. En ik moest in bed blijven. Tweede keer wilde ik haar zeker niet terug dus andere organisatie gekozen. Dus heb als eerste gezegd dat ik niet verplicht wilde worden in bed te blijven. Maar ook daar vond ik 3 uur per dag genoeg ondanks keizersnede.
Ik heb slechte ervaringen met kraamhulp. De eerste duwde snel een was er in en een stofzuiger en was met 2 uurtjes weer weg. De tweede had "weekenddienst" en nee hoor die deed niets. Die heeft 2 uur op de bank gezeten met mijn kind op schoot. (ik was te lamlendig om er iets van te zeggen) nr 3 maakte een broodje, draaide een wasje, hielp me om eindelijk mijn kind eens in badje te doen en.... liet hem toen vallen.
Dus aan mij heb je niet veel
De hechtingen werden door de verloskundige gedaan.
Ghost79 schreef:
Uitslapen na brakke nachten was er ook niet bij, want ik moest haar ‘s ochtends vroeg binnen laten.
De mijne vroeg de eerste dag een sleutel. Perfect, want baby sliep s nachts niet, maar s ochtends wel, dus ik ook.

Ik hou helemaal niet van mensen in mijn huis en vriend nog minder, dus ik keek er eigenlijk tegenop, maar ik was dol op mijn kraamhulp en ze was in ons kleine appartement zowat onzichtbaar. Ging helemaal op in het meubilair terwijl ze verder fantastisch was en gewoon haar ding deed. Gehuild toen ze weg ging. Vriend ook bijna.
dropdrop wijzigde dit bericht op 20-05-2019 15:38
5.00% gewijzigd
Onze kraamhulp kwam ik geloof 3 uur per dag, het minimale aantal uur dat je kan afnemen in ieder geval. Erg blij mee want bij ons eerste kindje waren we best onzeker. Zij leerde ons hoe we het bedje moesten opmaken, verschonen, badderen, temperaturen, spenen uitkoken, hoeveel luiers per dag etc. Ook hield ze kleur en gewicht van Beeb in de gaten. Erg blij mee want ons kind bleek teveel af te vallen en iets geel te kleuren, toen greep ze in.

Verder liet ze me ook vaak lekker slapen met Beeb boven op me. Dan ging ze op dezelfde verdieping wat rommelen en hield ze in de gaten dat we veilig lagen (dus dat Beebs hoofdje niet ineens in of onder de dekens lag of zo).

Koken en huishouden e.d. deed mijn man gewoon. Maar als ik jou zo lees zou ik toch kraamzorg overwegen, al is het maar om je familie te managen. Anders staat iedereen straks de hele dag met jouw frummel te tutten en te badderen, heb je een overprikkeld kind en nog een vieze badkamer ook.

Wellicht ten overvloede maar als iemand in jouw familie een koortslip heeft laat hem/haar dan niet de baby verzorgen! Een kraamverzorgster waarschuwt hiervoor ook.
Ghost79 schreef:
Hier idem!

Tevens was ze ook alleen maar met de administratie bezig en was zij elke keer aan mij aan het vragen of ik alles kon doornemen en stelde mij vragen erover. Leek wel een overhoring.

In het huishouden deed ze amper wat en wat ze deed, deed ze heel slordig. Veel met water knoeien op mijn laminaat. Met als gevolg dat ik een week na mijn keizersnede zelf maar ging dweilen en zij van mij op de bank moest zitten.

Ik heb haar ook een dag eerder naar huis gestuurd. Ik vond zo'n vreemde die alles wilde bepalen en ook nog eens slordig was, echt super vervelend.

Temperaturen deed ik al zelf, keizersnede werd door de verloskundige gecontroleerd en ik maakte mijn eigen brood wel. Geen hulp van een partner omdat ik alleen een baby had gekregen. Maar ik redde mezelf echt prima.
Ik vond de kraamhulp heel fijn. Ze had een sleutel en we zagen haar s ochtends als ze met wat eten naar boven kwam. Dan ging ik vaak eerst een potje huilen van de pijn en de vermoeidheid, en dan troostte ze me. Het huis is verder nooit meer zo schoon geweest, en ik heb heel veel aan haar gehad wat betreft de verzorging. Het enige nadeel was dat mijn man zich een beetje nutteloos voelde omdat zij alles uit handen nam.
Ik vond het heerlijk, de kraamweek en de kraamhulp.
Kan er nu alweer naar uit kijken, over een week of 10 zijn we weer aan de beurt!

Geweldige ( jonge) kraamhulp, die zo goed voor ons allemaal heeft gezorgd. Eerste zorg was voor mij, controleren van hechtingen, temperaturen etc en de baby. Mijn man heeft alles gedaan, met hulp van de kraamhulp die eerste week, terwijl ik echt bij kon komen van de bevalling en alles wat op me af kwam.
Hoe in badje te doen, handige tips omtrent verzorging en alles wat we maar konden bedenken aan vragen, probeerde ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ongelooflijk lief in haar reactie en steun toen ik de BV niet meer trok, geen pogingen om me over te halen, maar direct alles in het werk gesteld om het voor ons allemaal zo makkelijk en prettig mogelijk te laten verlopen.

Ik heb dus echt gehuild, de avond voordat ze weg zou gaan. Het idee alles alleen te moeten kunnen ineens, maar ook het gezelschap zelf vond ik zo gezellig en leuk. Ze bewaakte onze grenzen geweldig richting het kraambezoek. Dat vond ik, na haar vertrek, een stuk lastiger.
Wel het voornemen om nu duidelijker te zijn tegen kraambezoek als ik er klaar mee ben.

We hebben aangegeven bij de organisatie dat we haar graag terug zouden willen hebben, maar gezien de periode ( start van de bouwvak) waarin ik ben uitegrekend, ben ik allang blij met welke vorm van kraamzorg ook die eerste week ;-) Ik vond het echt een luxe.

En ja, ik had het best zonder hulp kunnen doen. Je leert snel hoe om te gaan met zo’n kleine hummel. Als familie je kan helpen ( en daarnaast je grenzen niet overschrijd) moet het ook dan prima lukken!
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 20-05-2019 15:55
6.66% gewijzigd
Als het in jouw land niet gebruikelijk is zal je heus zonder kraamhulp kunnen. Al die andere vrouwen die kinderen krijgen lukt het toch ook? Niet zo druk maken, komt echt wel goed hoor.

Zonde van je geld in ieder geval, je zal het nog hard genoeg nodig hebben als je straks een kind hebt. Gewoon je man en zussen en ouders en schoonouders aan het werk zetten.
Een kraamhulp werkt op de markt. En kraamverzorgende houdt de gezondheid van moeder en kind in de gaten, in samenwerking met de verloskundige, en geeft instructie voor de verzorging van het kind. Als er verder nog tijd is voert ze licht huishoudelijke werkzaamheden uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven