Wat doet een kraamhulp?
maandag 20 mei 2019 om 14:10
Hi!
Ik ben momenteel zwanger van ons eerste kindje. Ik woon in het buitenland en hier is kraamhulp niet gebruikelijk. Ik zou dit kunnen inkopen, maar ik vraag mij af of het echt nodig is?
Het is een behoorlijke smak geld en aangezien zwangerschapsverlof ook al geen vetpot is kunnen we dat geld goed gebruiken.
Zoals ik het nu voor me zie komen direct na de bevalling mijn twee zussen langs (eventueel met hun partners ook). Mijn man is de eerste 2 weken vrij en als hij weer moet werken wil ik vragen of mijn moeder voor een paar dagen komt. Waarschijnlijk zullen ook mijn schoonouders rond die tijd een paar dagen langskomen.
We gaan voor de bevalling wel op een baby cursus van zo'n 10 avonden waar je vanalles leert over het hebben van een baby. Ik begreep van mijn schoonzus dat haar kraamhulp vooral hielp met het huishouden zoals koken en de was doen. Maar als mijn zussen er zijn kunnen die dat ook doen, toch?
Aangezien het mijn eerste is en ik verder niet echt veel mensen met baby's ken, heb ik dus echt geen flauw idee! Dus, wat doet een kraamhulp en was zij voor jullie onmisbaar?
Ik ben momenteel zwanger van ons eerste kindje. Ik woon in het buitenland en hier is kraamhulp niet gebruikelijk. Ik zou dit kunnen inkopen, maar ik vraag mij af of het echt nodig is?
Het is een behoorlijke smak geld en aangezien zwangerschapsverlof ook al geen vetpot is kunnen we dat geld goed gebruiken.
Zoals ik het nu voor me zie komen direct na de bevalling mijn twee zussen langs (eventueel met hun partners ook). Mijn man is de eerste 2 weken vrij en als hij weer moet werken wil ik vragen of mijn moeder voor een paar dagen komt. Waarschijnlijk zullen ook mijn schoonouders rond die tijd een paar dagen langskomen.
We gaan voor de bevalling wel op een baby cursus van zo'n 10 avonden waar je vanalles leert over het hebben van een baby. Ik begreep van mijn schoonzus dat haar kraamhulp vooral hielp met het huishouden zoals koken en de was doen. Maar als mijn zussen er zijn kunnen die dat ook doen, toch?
Aangezien het mijn eerste is en ik verder niet echt veel mensen met baby's ken, heb ik dus echt geen flauw idee! Dus, wat doet een kraamhulp en was zij voor jullie onmisbaar?
maandag 20 mei 2019 om 15:51
Ik zou niet persé iemand inhuren als het daar niet gebruikelijk is. Want de kans is groot dat zij het toch net wat anders doet dan in NL. Tenzij je een kraamhulp uit NL over laat komen.
Als de verloskundige om de dag komt kijken, en je man thuis is, dan redden jullie het echt wel hoor. Je man kan de huishoudelijke taken toch op zich nemen? En als er dan ook nog af en toe wat familie helpt ben je er wel.
Als de verloskundige om de dag komt kijken, en je man thuis is, dan redden jullie het echt wel hoor. Je man kan de huishoudelijke taken toch op zich nemen? En als er dan ook nog af en toe wat familie helpt ben je er wel.
maandag 20 mei 2019 om 15:52
De kraamverzorgster is er in principe voor moeder en kind zorg.
Ze houdt jou en je kind in de gaten, verzorgd evt je hechtingen, let op je stolsels, houdt oa de kleur van je baby, de ontlasting ( vooral de 1e na de bevalling in de gaten ) het plassen, naveltje, voedingsgedrag, spugen, temperatuur, algehele indruk, borstvoeding, evt problemen bij borstvoeding in de gaten.
Jij wordt ook (ongemerkt) geobserveerd.
Ook steriliseerd ze evt flessen, biedt ze hulp bij de verzorging zoals het badje, verschonen, evt hulp bin jpu als douchen nog wankel is etc.
Daarnaast maakt ze de navel van de baby schoon en doet hier een gaasje om, tenminste dit was in mijn tijd zo.
Daarbij houdt ze contact indien nodig met de ovdrige hulpverleners.
Jouw en baby's bed worden ook verschoond en legt zij uit hoe je je baby's bed opmaskt en bij alle vragen kun je bij haar terecht.
Huishoudelijk werk hoeft niet altijd maar dat hangt ervan af.
Mijn kraamverzorgster waste maar zette bv ook beschuit met muisjes neer bij bezoek.
Andere kinderen worden ook niet vergeten vaak en je partner ook niet.
Ze kan een hoop ontlasten.
Ze houdt jou en je kind in de gaten, verzorgd evt je hechtingen, let op je stolsels, houdt oa de kleur van je baby, de ontlasting ( vooral de 1e na de bevalling in de gaten ) het plassen, naveltje, voedingsgedrag, spugen, temperatuur, algehele indruk, borstvoeding, evt problemen bij borstvoeding in de gaten.
Jij wordt ook (ongemerkt) geobserveerd.
Ook steriliseerd ze evt flessen, biedt ze hulp bij de verzorging zoals het badje, verschonen, evt hulp bin jpu als douchen nog wankel is etc.
Daarnaast maakt ze de navel van de baby schoon en doet hier een gaasje om, tenminste dit was in mijn tijd zo.
Daarbij houdt ze contact indien nodig met de ovdrige hulpverleners.
Jouw en baby's bed worden ook verschoond en legt zij uit hoe je je baby's bed opmaskt en bij alle vragen kun je bij haar terecht.
Huishoudelijk werk hoeft niet altijd maar dat hangt ervan af.
Mijn kraamverzorgster waste maar zette bv ook beschuit met muisjes neer bij bezoek.
Andere kinderen worden ook niet vergeten vaak en je partner ook niet.
Ze kan een hoop ontlasten.
maandag 20 mei 2019 om 15:55
Maar in een land waar kraamhulp niet bestaat of niet gebruikelijk is, wordt die moeder en kind zorg natuurlijk anders geregeld. Het is natuurlijk niet zo dat Engelse of Thaise baby's nooit gecontroleerd worden na de geboorte en dat de hechtingen van die moeders nooit nagekeken worden. Dat doet in die landen dus iemand anders die op de momenten dat bij ons een kraamhulp dat zou doen langs komt.
Voor je bed verschonen en een broodje smeren of tegen je schoonmoeder zeggen dat je nu echt even wil rusten lijkt het me nogal een dure grap. Dat moet je man dan maar doen.
Voor je bed verschonen en een broodje smeren of tegen je schoonmoeder zeggen dat je nu echt even wil rusten lijkt het me nogal een dure grap. Dat moet je man dan maar doen.
maandag 20 mei 2019 om 15:57
Eens. De vraag is überhaupt of die dingen wel tot het takenpakket van de ingehuurde kraamhulp/verpleegster behoren.SuperflySister schreef: ↑20-05-2019 15:55Voor je bed verschonen en een broodje smeren of tegen je schoonmoeder zeggen dat je nu echt even wil rusten lijkt het me nogal een dure grap. Dat moet je man dan maar doen.
Maar dat kan TO navragen natuurlijk.
maandag 20 mei 2019 om 15:58
Het lijkt me zonde van je geld. In de meeste landen bestaat het fenomeen kraamhulp helemaal niet. Als je man twee weken vrij heeft, je langer in het ziekenhuis blijft (in NL maar twee uur zonder complicaties), medische nazorg krijgt van de verloskundige en je familie hebt waarop je kan rekenen tijdens de eerste week, is het gewoon niet nodig. Het is echt een uitvloeisel van de Nederlandse thuisbevalling / het niet medicaliseren van de zwangerschap. Wel een fijne, maar zeker geen noodzaak altijd en overal.
maandag 20 mei 2019 om 16:00
Dat is dus niet zo. Schotse vrienden waren jaloers, toen ik vertelde over onze postpartum care. Zij hadden zich echt een beetje verloren en overweldigd gevoeld.SuperflySister schreef: ↑20-05-2019 15:55Maar in een land waar kraamhulp niet bestaat of niet gebruikelijk is, wordt die moeder en kind zorg natuurlijk anders geregeld. Het is natuurlijk niet zo dat Engelse of Thaise baby's nooit gecontroleerd worden na de geboorte en dat de hechtingen van die moeders nooit nagekeken worden. Dat doet in die landen dus iemand anders die op de momenten dat bij ons een kraamhulp dat zou doen langs komt.
En als jij 'alleen' in het buitenland woont, zonder je familie, wie gaat jou dan verzorgen naar de gebruiken van het land.
De kraamzorg is nou bij uitstek iets dat hier het beter geregeld is dan waar dan ook.
Natuurlijk red je het linksom of rechtsom wel, maar gun jezelf om voor je te laten zorgen in een heftige periode.
dropdrop wijzigde dit bericht op 20-05-2019 16:02
5.36% gewijzigd
maandag 20 mei 2019 om 16:01
Haha! Dit is echt EXACT de mening van mijn man. Die vind dat ik me teveel druk maak en inderdaad dat er hier toch ook een hoop baby's worden geboren.SuperflySister schreef: ↑20-05-2019 15:55Maar in een land waar kraamhulp niet bestaat of niet gebruikelijk is, wordt die moeder en kind zorg natuurlijk anders geregeld. Het is natuurlijk niet zo dat Engelse of Thaise baby's nooit gecontroleerd worden na de geboorte en dat de hechtingen van die moeders nooit nagekeken worden. Dat doet in die landen dus iemand anders die op de momenten dat bij ons een kraamhulp dat zou doen langs komt.
Ik vind het allemaal nogal spannend ook omdat ik dus geen groot vangnet in de buurt heb (die dus wel zullen overkomen, maar niet structureel in de buurt zijn) en ook de gebruiken hier niet zo goed ken. Misschien moet ik dit deze week gewoon even goed bespreken met de verloskundige.
maandag 20 mei 2019 om 16:02
Je man? Wat me ook vrij logisch lijkt gezien het ook zijn baby is?Dropdrop schreef: ↑20-05-2019 16:00Dat is dus niet zo. Schotse vrienden waren jaloers, toen ik vertelde over onze postpartum care. Zij hadden zich echt een beetje verloren en overweldigd gevoeld.
En als jij 'alleen' in het buitenland woont, zonder je familie, wie gaat jou dan verzorgen naar de gebruiken van het land.
De kraamzorg is nou bij uitstek iets dat hier het beter geregeld is dan waar dan ook.
maandag 20 mei 2019 om 16:03
Persoonlijk had ik er niet aan moeten denken, zoveel familie continue aan mijn bed. Hoe lief bedoeld ook. Wij zaten in onze ‘bubbel’ met onze nieuwe baby, het kindje en elkaar leren kennen, groeien in onze nieuwe rol als ouders.. we waren de eerste week erg op elkaar gericht en pas daarna hadden we behoefte aan kraamvisite. Ouders en broer/zussen zijn wel een paar keer langs geweest die week, maar dat was voor ons meer dan genoeg. Terwijl ik vooraf ook allemaal romantische ideeen had over een kring kraamvisite rond mijn bed en ik stralend in het midden met mijn prachtige baby... whaha! Ondanks een super makkelijke bevalling, voelde ik me alsof een vrachtwagen me had overreden en na een uurtje ouders/zus/broer was ik doodop.. en ik wilde mijn eigen kindje verzorgen en voeden! Niet oma of zus of wie dan ook, die mochten knuffelen en vasthouden. Maar het was Mijn Baby! Er kwamen oergevoelens vrij waarvan ik niet wist dat ik ze had hahameringue-123 schreef: ↑20-05-2019 14:32Ja hier zitten we inderdaad ook veel over na te denken! Er kan sowieso niemand bij ons in huis slapen, aangezien we in een appartement wonen.
Maar ik heb dus twee zussen, mijn man heeft een broer en dan heb je nog onze ouders - de mijne zijn uit elkaar en hebben ook alle 2 een nieuwe partner. Voor mijn familie is het het eerste kleinkind dus iedereen is dolenthousiast en kan nu al niet wachten om de kleine te ontmoeten. Mijn man zegt dat "het allemaal wel goed komt" en dan "hij heel goed oplet dat het niet teveel wordt", maar ik ben toch bang dat het behoorlijk druk gaat worden.
Als we in Nederland waren kunnen mensen natuurlijk even halfuurtje langskomen en dan weer wieberen, maar ze zullen dan toch naar dit land komen speciaal voor ons.....
maandag 20 mei 2019 om 16:04
Mijn man had net zoveel ervaring met baby's en kraamvrouwen verzorgen als ik.SuperflySister schreef: ↑20-05-2019 16:02Je man? Wat me ook vrij logisch lijkt gezien het ook zijn baby is?
maandag 20 mei 2019 om 16:09
Haha de mijne ook! En het zweet op zijn rug toen hij van de kraamhulp de baby voor de eerste keer in de Tummytub moest doen
Heeft jouw man ervaring met pasgeboren babies TO? Want miss denkt hij er wel erg makkelijk over... of heeft hij ervaring en weet hij precies wat hij doet. Dan is een kraamhulp iddniet echt nodig
maandag 20 mei 2019 om 16:11
Maar welke gebruiken wil je precies kennen dan?meringue-123 schreef: ↑20-05-2019 16:01Haha! Dit is echt EXACT de mening van mijn man. Die vind dat ik me teveel druk maak en inderdaad dat er hier toch ook een hoop baby's worden geboren.
Ik vind het allemaal nogal spannend ook omdat ik dus geen groot vangnet in de buurt heb (die dus wel zullen overkomen, maar niet structureel in de buurt zijn) en ook de gebruiken hier niet zo goed ken. Misschien moet ik dit deze week gewoon even goed bespreken met de verloskundige.
Ik klink misschien een beetje pragmatisch maar het is JOUW baby. Daar mag jij mee omgaan zoals jij dat wil en de enige gebruiken die je hoeft te kennen zijn je eigen gebruiken. En dat wijst zich echt vanzelf. Ik snap dat je zenuwachtig bent, maar afgezien van inderdaad hechtingen controleren als je die hebt (wat bij jullie de verloskundige dan waarschijnlijk zal doen) en de groei van de baby controleren (idem), heb je echt geen professional nodig. Tuurlijk, het is fijn als iemand je bij je eerste kind een keer voordoet hoe je een luier omdoet en hoe je de baby het handigst vasthoudt en uitlegt hoe je het badje de eerste keer doet maar dat zal ongetwijfeld bij jullie dus in het ziekenhuis of door de verloskundige gebeuren.
Voor borstvoeding kun je een cursus nemen, en dan heb je de basics wel gecoverd, hoor. En stel je vooral niet teveel voor van de kraamhulp: als er echt hele ingewikkelde dingen aan de hand zijn heb je ook in Nederland dan niet voldoende aan de kraamhulp en moet je bijvoorbeeld ook een lactatiekundige apart inschakelen.
Kortom: je redt je heus wel zonder. Je hebt straks allemaal familie om je heen, dus in het ergste geval zeg je nu al tegen je zussen: zeg, in dit land hebben ze geen kraamzorg en ik heb online gelezen dat het echt heel gevaarlijk is als je bed niet dagelijks verschoond wordt en je badkamer niet elke dag gepoetst wordt als Spruitje straks geboren is, voor ik het vergeet: kan ik erop rekenen dat jullie me daarbij helpen? Fijn, dank je wel!
En dan laat je je dat lekker aanleunen
Succes met je zwangerschap!
maandag 20 mei 2019 om 16:12
Hier in Zweden is kraamhulp ook niet gebruikelijk. Maar de vader mag wel 2 weken ouderschapsverlof opnemen. Die mag dan eigelijk het werk doen dat de kraamhulp zou doen. Na de geboorte (die hier altijd in het ziekenhuis plaatsvindt) wordt je ook op weg geholpen met baby verzorgen. Oja, ook bij de geboorte en de dagen erna wordt de vader geacht de handen uit de mouwen te steken en mee te helpen, zodat wanneer je thuiskomt je genoeg info hebt om samen verder te kunnen.
Daarnaast komt de kinderverpleegkundige van het consuitatieburo op huisbezoek.
Daarnaast komt de kinderverpleegkundige van het consuitatieburo op huisbezoek.
maandag 20 mei 2019 om 16:12
Ik heb het over de kraamvrouw ontzien en het huishouden doen en bezoek op afstand houden als dat te druk is voor moeder en kind.
Voor medische zorg zal in het land van TO vast de verloskundige of een normale verpleegster zijn.
maandag 20 mei 2019 om 16:24
Mijn eerste bevalling was ook in het buitenland- kraamzorg kennen ze daar ook niet. Wel gewoon een land met een uitstekende medische zorg.
Ik heb het gewoon gedaan op de manier zoals in dat land gebruikelijk was. Bevalling in het ziekenhuis. In verband met hechtingen een extra nachtje ziekenhuis gehad.
Verder een paar huis controles door de wijkverpleegkundige (of vergelijkbaar)
Borstvoeding vond ik wel lastig in m'n eentje- dus daarvoor ging ik naar een gratis borstvoedings inloop in het wijkcentrum en daar sprak ik dus ook andere moeders.
Ik heb geen moment over kraamzorg nagedacht, en dus ook niet gemist.
Mijn tweede bevalling was in Nederland. Toen kraamzorg ter sprake kwam heb ik zelfs nog getwijfeld of ik dat wel wilde...
Uiteindelijk wel gewoon gedaan, en ik vond het heerlijk! Maar het was wat mij betreft gewoon een luxe waar ik makkelijk zonder had gekund.
(Mijn vriend is trouwens juist toen zij er was gaan werken, want hij werd er erg zenuwachtig van thuis te zitten terwijl zij aan de poets was)
Ik heb het gewoon gedaan op de manier zoals in dat land gebruikelijk was. Bevalling in het ziekenhuis. In verband met hechtingen een extra nachtje ziekenhuis gehad.
Borstvoeding vond ik wel lastig in m'n eentje- dus daarvoor ging ik naar een gratis borstvoedings inloop in het wijkcentrum en daar sprak ik dus ook andere moeders.
Mijn tweede bevalling was in Nederland. Toen kraamzorg ter sprake kwam heb ik zelfs nog getwijfeld of ik dat wel wilde...
Uiteindelijk wel gewoon gedaan, en ik vond het heerlijk! Maar het was wat mij betreft gewoon een luxe waar ik makkelijk zonder had gekund.
(Mijn vriend is trouwens juist toen zij er was gaan werken, want hij werd er erg zenuwachtig van thuis te zitten terwijl zij aan de poets was)
maandag 20 mei 2019 om 16:46
Hier gemengde gevoelens over mijn kraamverzorgenden. Ik had een kraamverzorgende en een stagiaire. Hier had ik voor de bevalling akkoord voor gegeven, maar had er geen rekening mee gehouden dat er dan juist een stagiaire zou komen met de opdracht de regie te hebben. Na dit een poosje aan te hebben gekeken heb ik aangegeven dat ik wilde dat de ervaren kraamverzorgende dit overnam.
Het was ons eerste kindje en ik vond het fijn dat er altijd iemand was om vragen te stellen. Ook mijn man vond het heel prettig om hulp te krijgen bij het badderen, aankleden enz van de baby. Verder heb ik niet echt kunnen genieten van mijn kraamtijd door de eerste dagen in het ziekenhuis en daarna was ik zo gespannen met een baby thuis, alles goed willen doen, baby volgen dus controle loslaten, enz. Uiteindelijk heeft dit ook geleid tot een postnatale depressie.
Als je een fijne kraamverzorgende hebt geloof ik dat het een hele fijne aanvulling is. Je weet ook nooit van te voren hoe de bevalling zal zijn en hoe je daar uitkomt. een vermoeid en pijnlijk lichaam incl stuwing, hechtingen, nog vloeien en daarbovenop minder slaap had bij mij meer invloed dan ik van tevoren had gedacht.
Het was ons eerste kindje en ik vond het fijn dat er altijd iemand was om vragen te stellen. Ook mijn man vond het heel prettig om hulp te krijgen bij het badderen, aankleden enz van de baby. Verder heb ik niet echt kunnen genieten van mijn kraamtijd door de eerste dagen in het ziekenhuis en daarna was ik zo gespannen met een baby thuis, alles goed willen doen, baby volgen dus controle loslaten, enz. Uiteindelijk heeft dit ook geleid tot een postnatale depressie.
Als je een fijne kraamverzorgende hebt geloof ik dat het een hele fijne aanvulling is. Je weet ook nooit van te voren hoe de bevalling zal zijn en hoe je daar uitkomt. een vermoeid en pijnlijk lichaam incl stuwing, hechtingen, nog vloeien en daarbovenop minder slaap had bij mij meer invloed dan ik van tevoren had gedacht.
maandag 20 mei 2019 om 17:07
Dit is fijn om te lezen! Ik woon in Engeland, dus hier is de zorg ook zeker niet slecht.maledive schreef: ↑20-05-2019 16:24Mijn eerste bevalling was ook in het buitenland- kraamzorg kennen ze daar ook niet. Wel gewoon een land met een uitstekende medische zorg.
Volgens mij zijn er inderdaad inloopuren voor borstvoeding, zal er eens naar kijken!
maandag 20 mei 2019 om 17:18
Hier een blog van een postpartum doula: https://www.newbornmothers.com/blog
Kun je een beetje lezen wat zij belangrijk vindt aan haar werk en waarom. Ze heeft ook een Facebook.
Kun je een beetje lezen wat zij belangrijk vindt aan haar werk en waarom. Ze heeft ook een Facebook.
maandag 20 mei 2019 om 17:46
Ik had gewild dat dat bij mij ook zo was. Geen idee wat die (opgedrongen) kraamhulp kwam doen behalve in een schriftje schrijven dat baby in bad was geweest (goed dat ze dat opschrijft, daar héb je wat aan!) ook nam ze ruim de tijd om vlaggetjes en bloemetjes te tekenen bij mededelingen als: het navelstompje is eraf gevallen. Joepie.meringue-123 schreef: ↑20-05-2019 14:23De verloskundige komt de dag na de bevalling langs (als ik dan al thuis ben), bij drie dagen en bij vijf dagen. Eventueel meer als dat nodig is. Dan checkt zij je gezondheid en die van de baby.
En mijn man maar koffie voor dat mens zetten en zich kapot werken terwijl ze op de bank voor zich uit zat te staren. Ik vroeg haar om weg te gaan, ze deed niks meer. Geen was, stofzuigen, echt helemaal niks. Ze keek me heel raar aan en bleef gewoon zitten tot het tijd was om te gaan. Ik werd er helemaal kriegel van: ik was geen baas meer in mijn eigen huis en werd boos op mijn man omdat hij steeds koffie voor haar ging zetten. Dat kon ze zelf ook wel m.i., hij stond ook de ene was na de andere weg te werken, moest boodschappen doen.
Ze wilde de hechtingen bekijken, temperaturen enz. maar dat deed de vk al; geen reden om het 2x binnen een uur te doen me dunkt.
Na de 3 verplichte dagen donderde ze eindelijk op, heerlijk! Eigenlijk had ik een klacht in moeten dienen omdat ze niets deed. Sterker nog het was net een plakkerige buurvrouw die 2x per dag ach gossie kwam kraaien.
Temperaturen kan ik zelf ook, je verliest je verstand niet na een bevalling.
Ik vond het fijn toen mijn man voor ons zorgde, hij had extra vrije dagen opgenomen.
Die kraamhulp was het meest overbodige mens dat ik ooit in huis heb gehad, en het meest irritante mens ever. Heb alleen spijt dat ik het destijds niet gewoon 'vergeten' ben om aan te vragen.
Heb een fijne kraamtijd met mensen die je graag ziet! Zo vaak beval je nou ook weer niet tenslotte
maandag 20 mei 2019 om 17:55
Dat is niet zoals het hoort te gaan. De kraamhulp is er juist voor huishoudelijke klussen zoals wassen en schoonmaken. En Koffie maken voor JOUW visite! Dus je hebt denk ik wel echt erge pech gehad met deze kraamhulp...SadButTrue999 schreef: ↑20-05-2019 17:46Ik had gewild dat dat bij mij ook zo was. Geen idee wat die (opgedrongen) kraamhulp kwam doen behalve in een schriftje schrijven dat baby in bad was geweest (goed dat ze dat opschrijft, daar héb je wat aan!) ook nam ze ruim de tijd om vlaggetjes en bloemetjes te tekenen bij mededelingen als: het navelstompje is eraf gevallen. Joepie.![]()
En mijn man maar koffie voor dat mens zetten en zich kapot werken terwijl ze op de bank voor zich uit zat te staren. Ik vroeg haar om weg te gaan, ze deed niks meer. Geen was, stofzuigen, echt helemaal niks. Ze keek me heel raar aan en bleef gewoon zitten tot het tijd was om te gaan. Ik werd er helemaal kriegel van: ik was geen baas meer in mijn eigen huis en werd boos op mijn man omdat hij steeds koffie voor haar ging zetten. Dat kon ze zelf ook wel m.i., hij stond ook de ene was na de andere weg te werken, moest boodschappen doen.
Ze wilde de hechtingen bekijken, temperaturen enz. maar dat deed de vk al; geen reden om het 2x binnen een uur te doen me dunkt.
Na de 3 verplichte dagen donderde ze eindelijk op, heerlijk! Eigenlijk had ik een klacht in moeten dienen omdat ze niets deed. Sterker nog het was net een plakkerige buurvrouw die 2x per dag ach gossie kwam kraaien.
Temperaturen kan ik zelf ook, je verliest je verstand niet na een bevalling.
Ik vond het fijn toen mijn man voor ons zorgde, hij had extra vrije dagen opgenomen.
Die kraamhulp was het meest overbodige mens dat ik ooit in huis heb gehad, en het meest irritante mens ever. Heb alleen spijt dat ik het destijds niet gewoon 'vergeten' ben om aan te vragen.
Heb een fijne kraamtijd met mensen die je graag ziet! Zo vaak beval je nou ook weer niet tenslotte![]()
maandag 20 mei 2019 om 18:16
Ik kon na een dikke week met heel veel moeite vijftig meter lopen na de geboorte van de oudste (totaal ruptuur). Ik heb echt 9 dagen in bed gelegen, zitten ging bijna niet. Na de geboorte van de tweede ging het allemaal wat gemakkelijker, maar was het nog steeds ontzettend zwaar. Overal spierpijn, gruwelijke stuwing, het gevoel dat je baarmoeder eruit zakt na 5 meter lopen etcetc.
Even op en neer naar een wijkcentrum had voor mij de eerste anderhalve week echt niet gekund, ik zou niet weten wat ik zonder kraamhulp had gemoeten en mijn man ook niet. Maar goed, de meeste landen hebben inderdaad geen kraamzorg, ik kan me er echter niks bij voorstellen hoe dat in de praktijk werkt.
Even op en neer naar een wijkcentrum had voor mij de eerste anderhalve week echt niet gekund, ik zou niet weten wat ik zonder kraamhulp had gemoeten en mijn man ook niet. Maar goed, de meeste landen hebben inderdaad geen kraamzorg, ik kan me er echter niks bij voorstellen hoe dat in de praktijk werkt.