Cola op peuterspeelzaal

28-03-2009 21:01 291 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn dochtertje gaat een aantal middagen per week naar de psz. Nu was er afgelopen week een opa- en omamiddag, dus mijn moeder was er naartoe gegaan.

Toen ze terugkwam zei ze dat de opa's en oma's een kop koffie hadden gekregen, en de kinderen een glaasje cola!!

Mijn dochtertje krijgt dus thuis nooit prik te drinken, en cola vind ik al helemaal niet nodig. Sommige ouders zullen hierover niet moeilijk doen, maakt ook niet uit, maar ik vind het dus heel erg raar dat ze dit op een psz aan de kinderen geven.

Ik ben er daarna niet meer geweest, maar ik ga volgende keer de leidsters daar wel op aanspreken.

Stel ik me nu aan of vinden jullie het ook een beetje vreemd?
quote:Eowynn_ schreef op 29 maart 2009 @ 20:49:

Nee Star, maar het lijkt er in dit topic een beetje op dat jij en Fleur puur reageren om een beetje te rellen en tegen de rest aan te schoppen, en dat is een beetje sneu. Ik vind de vraag van TO helemaal niet raar, ik vermoed dat 90% van de ouders het nogal vreemd vind om te horen dat hun kind cola op het KDV of de peuterspeelzaal krijgt. En dat de meerderheid van de ouders zich zou afvragen of dat wel normaal is. En dan wordt dat afgedaan als hysterisch?

Overal word er geroepen dat kinderen gezonder moeten eten, dat scholen en dergelijke zich daarmee moeten bemoeien, en vervolgens mag je het niet raar vinden dat peuters cola krijgen, zonder dat de ouders ervan weten, op een PSZ? Zal wel aan mij liggen, maar ik zou daar even raar van staan te kijken. Als het overlegd is is het een ander ding, dan kun je nog beslissen. Maar ik vind cola bepaald niet tot het standaard voedingspakket op een PSZ horen, zelfs niet bij een traktatie.

En de toon van TO is hoogstens verbaasd. En het lijkt me sterk dat niet het grootste deel van de ouders behoorlijk verbaasd zou zijn bij het horen van iets dergelijks.Eowynn, de vraag is ook niet raar. Of eigenlijk wel: als zij het raar vindt, moet ze er wat van zeggen. Hoeft ze toch niet eerst hier komen vragen? Maar goed, vraag is dus misschien niet raar, het ging me om de toon. En die toon vind ik idd hysterisch.
Libertas, helemaal met je eens, maar níet op een KDV, zonder overleg.
quote:phillippa schreef op 29 maart 2009 @ 20:50:

Ik vind het ook een beetje vervelend dat nu net wordt gedaan alsof ik er een enorm drama van maak en hoog van de toren blaas.

Ten eerste, ik kan het morgen pas navragen dus ik weet niet eens zeker of het echte cola was. Als het kindercola was is het natuurlijk niet zo heel erg.

Verder heeft mijn moeder er niet zo op gelet, ze heeft in ieder geval niet gezien dat het werd ingeschonken. Maar ze hoorde de leidsters aan de kindjes vragen:"wil je ook een glaasje cola?'

Mijn dochtertje heeft maar 1 of 2 slokjes gedronken, ze had geen dorst. Mijn moeder heeft verder niet in het bekertje gekeken. Ze vond het wel een beetje vreemd, maar ze dacht er verder niet echt bij na.

Zó. Dan zou ik eerst maar es op een hele normale toon gaan vragen of het wel cola was. Weleens bij nagedacht dat het doe-alsof-cola was? Doe je dat nooit met je kind? Ik wel.
quote:phillippa schreef op 29 maart 2009 @ 20:50:

Ik vind het ook een beetje vervelend dat nu net wordt gedaan alsof ik er een enorm drama van maak en hoog van de toren blaas.

Ten eerste, ik kan het morgen pas navragen dus ik weet niet eens zeker of het echte cola was. Als het kindercola was is het natuurlijk niet zo heel erg.

Verder heeft mijn moeder er niet zo op gelet, ze heeft in ieder geval niet gezien dat het werd ingeschonken. Maar ze hoorde de leidsters aan de kindjes vragen:"wil je ook een glaasje cola?'

Mijn dochtertje heeft maar 1 of 2 slokjes gedronken, ze had geen dorst. Mijn moeder heeft verder niet in het bekertje gekeken. Ze vond het wel een beetje vreemd, maar ze dacht er verder niet echt bij na.

Dat ze die cola heeft binnengekregen, dat kan natuurlijk geen kwaad, dat weet ik ook wel. Een keertje op een feestje geeft ook niks. En snoepen doet ze ook wel eens hoor, ik ben echt niet zo'n moeder die alleen maar doosjes rozijnen en rijstwafels geeft.

Maar het gaat mij erom dat cola gewoon niet zo gezond is en dat je als psz dus niet het slechte voorbeeld hoort te geven door het aan 2- en 3 jarigen te geven. Dat bedoel ik.

Dat de leiding het dus blijkbaar normaal vindt, en dat terwijl de meeste ouders dat dus niet leuk zullen vinden.

Maar (zoals ik al eerder zei), laten we eerst maar even afwachten of het ook echt zo was. Straks was het gewoon limonade en deden die leidsters voor de grap alsof het cola was.

Nu is het mijn beurt, voor de pillen dan

Als je het niet zeker weet waarom open je dit topic dan? Voor het geval dat er echte cola in het bekertje zat?
ik vind het ook uitmaken of het op een kdv is of op een creche eigenlijk. Los daarvan zou ik me er niet druk om maken, maar het ook niet leuk vinden. Ik zou het niet ok vinden, maar tegelijk te onnozel om me er druk om te maken, en al helemaal om er leidsters op aan te spreken.
Was mutarde.....
quote:fleurtje schreef op 29 maart 2009 @ 20:55:

[...]

Zó. Dan zou ik eerst maar es op een hele normale toon gaan vragen of het wel cola was. Weleens bij nagedacht dat het doe-alsof-cola was? Doe je dat nooit met je kind? Ik wel.Ja zeg wat dacht je dan? Heb toch allang gezegd dat ik het eerst op een normale manier ga navragen? Wat denk jij zeg, lees eerst eens goed voordat je mij hysterisch gaat noemen.
Hysterisch zou zijn als TO zich zou afvragen of ze nu meteen naar de tandarts moest, of het ooit nog goed komt met de darmen van haar kind en of ze nu een andere PSZ moet gaan uitzoeken. Je afvragen of het normaal is en vragen wat anderen ervan vinden is niet hysterisch, in mijn ogen.

En tja, de een bemoeit zich meer met het KDV en de PSZ dan de ander. Ik ben niet voor niets in de OC gaan zitten, want ik vind het belangrijk dat er ouders zijn die kritisch kijken naar wat het KDV doet. Dat gaat écht niet om kleine dingetjes als een keer een lolly als traktatie, daar zal ik niets van zeggen. Maar als ik merk dat de traktaties over een bepaalde tijd steeds groter en ongezonder worden, dán zou ik aan de bel trekken. Niet na 1x een lolly.
TO, ik ben heel benieuwd of 't inderdaad cola was, laat je 't morgen even weten?

Ik zou er wel wat van zeggen, als 't inderdaad zo was. Het grootste probleem zou ik de suiker vinden, en daarom zou ik 't ook niet leuk vinden als mijn tweejarige ranja, roosvicee of chocomel had gekregen, hoe sociaal geaccepteerd dat ook is. Ook daar zou ik wat van zeggen.

Een psz hoort een veilige en gezonde plek te zijn. En m.i. hoort suiker daar niet bij.
Ik hoor bij die ene procent die het niet raar vind dat mijn kind cola op een feestje zou krijgen. Ik geef het zelf niet, maar als ik zou horen dat mijn kinderen op een feestje een glaasje cola (of prik, of ice tea of whatever) gekregen hebben, zou ik hooguit denken "leuk voor ze" en er verder meteen niet meer aan denken.

Iets anders vind ik het als het stelselmatig zou gebeuren, maar dat lijkt me in de hier beschreven situatie niet echt het geval. Het gaat hier om een uitzondering en om 1 glaasje limo of wat dan ook. Ik snap de commotie niet, echt niet.
Laat trouwens maar..was helemaal niet de bedoeling van dit topic. Ik was gewoon erg verbaasd na de opmerking van mijn moeder en vroeg me af of zoiets normaal was of dat ik me aanstelde. daarom heb ik dit topic geopend.

Heb er ook direct bijgezet dat ik het nog moest navragen, dus doe nou niet allemaal alsof ik daar nu pas mee aankom.
eowynn, eerder schrijf je dat je bij een lollie tractatie wel werk ervan zou maken?

geen ranja en chocomel aan een 2 jarige? dat gaat ver om dat ook van je kdv te eisen, geen suiker, dus ook geen chocopasta op brood? geen koekje bij de limonade?
[de traktaties over een bepaalde tijd steeds groter en ongezonder worden, dán zou ik aan de bel trekken. Niet na 1x een lolly.[/quote]

Ik wel, heb duidelijk aangegeven op de psz dat ze niet snoept.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sorry maar ik zie niks hysterisch in de toon van de openingspost. Ik blijf erbij dat het alles behalve normaal is om op een peuterspeelzaal cola te geven aan die kinderen, feestje of geen feestje. Wat ouders thuis aan hun kinderen geven moeten ze zelf weten maar cola zit nou eenmaal stampvol met suiker en caffeine en de light versie is helemaal eng met dat aspartaam erin. Op de psz mogen ze best wel het goede voorbeeld geven.

Daar is niks dramatisch of hysterisch aan.
Nelladella, een hele serieuze vraag: hoe ga je dat dan doen als je kind de leeftijd krijgt om bij vriendjes en vriendinnetjes te gaan spelen. Mag hij/zij dan nog steeds geen suiker? Geen ijsje van de buurvrouw als buurkinderen samen spelen?

Het is geen aanval, maar ik snap die aversie tegen suiker gewoon niet zo. Al helemaal omdat het op zekere leeftijd heel moeilijk te controleren is wat je kind binnenkrijgt. Dat is althans mijn eigen ervaring.
wat zielig, krijgen alle kindjes een snoepje, wordt die van jou overgeslagen. Doet me denken aan een neefje, op alle verjaardagen krijgen alle kindjes een bakje met snoep, maar hij mag dat niet van zijn ouders en krijgt als enige niks.
Nelladella, dat vind ik nou overdreven. Geef jij je kinderen ook geen fruit? Barstensvol suiker. Of wat te denken van melk? Zit ook suiker in. Of een koekje? En mogen ze dan nooit een traktatie op de psz?
quote:Nelladella1 schreef op 29 maart 2009 @ 20:58:

TO, ik ben heel benieuwd of 't inderdaad cola was, laat je 't morgen even weten?

Ik zou er wel wat van zeggen, als 't inderdaad zo was. Het grootste probleem zou ik de suiker vinden, en daarom zou ik 't ook niet leuk vinden als mijn tweejarige ranja, roosvicee of chocomel had gekregen, hoe sociaal geaccepteerd dat ook is. Ook daar zou ik wat van zeggen.

Een psz hoort een veilige en gezonde plek te zijn. En m.i. hoort suiker daar niet bij.

Wat is er toch mis met suiker?

Je leert je kind toch om te lopen / fietsen/ buiten spelen?

Dan verbrand een kind toch al die suiker weer? Mijn jongens zit echt geen gram vet aan. Mijn jongste is zelfs een beetje mager.

Wat drinkt jouw kindje wel?
quote:ambrosia9 schreef op 29 maart 2009 @ 21:02:

Sorry maar ik zie niks hysterisch in de toon van de openingspost. Ik blijf erbij dat het alles behalve normaal is om op een peuterspeelzaal cola te geven aan die kinderen, feestje of geen feestje. Wat ouders thuis aan hun kinderen geven moeten ze zelf weten maar cola zit nou eenmaal stampvol met suiker en caffeine en de light versie is helemaal eng met dat aspartaam erin. Op de psz mogen ze best wel het goede voorbeeld geven.

Daar is niks dramatisch of hysterisch aan.eens!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:arwen173 schreef op 29 maart 2009 @ 21:01:

eowynn, eerder schrijf je dat je bij een lollie tractatie wel werk ervan zou maken?

geen ranja en chocomel aan een 2 jarige? dat gaat ver om dat ook van je kdv te eisen, geen suiker, dus ook geen chocopasta op brood? geen koekje bij de limonade?Klopt, zeker ook geen zoetigheid op brood. En ook geen koekjes inderdaad. Zoon zat op de crèche, maar dat gebeurde daar ook helemaal niet. Ik behoor geloof ik tot het kleine percentage dat het NIET normaal vindt dat kinderen maar te pas en te onpas suiker binnenkrijgen (en ja, dagelijks vind ik te veel).
Anky, wederom: feestje, dan had ik er niet zoveel van gedacht. PSZ of KDV, dan wél.
quote:arwen173 schreef op 29 maart 2009 @ 21:01:

geen ranja en chocomel aan een 2 jarige? dat gaat ver om dat ook van je kdv te eisen, geen suiker, dus ook geen chocopasta op brood? geen koekje bij de limonade?Wij geven geen koekjes bij de limonade, wel crackers en ook geen chocomel maar wel ranja. Die kinderen zijn trouwens allemaal +4. Ik vind het wel normaal om aan te geven dat je niet wil dat je kind te veel suiker binnen krijgt. Die verzoeken krijgen wij regelmatig, daarom zoveel mogelijk dingen zonder suiker of zoetstoffen.
Op het kdv van mijn kind worden alle traktaties in het mandje gedaan en kunnen de ouders zelf beslissen wat hun kind al dan niet op eet. Simpel.
Nelladella, ik begrijp echt jouw aversie tegen suiker niet. Waarom dan? En waarom denk je dat het zo erg is?
Wat vinden jullie dan van chips op kdv? Mijn kind kreeg een bekertje Nibbit toen de juf 40 werd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven