Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

dinsdag 28 mei 2019 om 08:59
Dochter reageert wel op prikkels maar ze wordt er nachts niet schreeuwend (meer) door wakker of dergelijke. Ik zie het vooral aan haar op het moment zelf, vaak zoekt ze dan even de rust op door een boekje te lezen of letterlijk in een hoekje te gaan zitten en naar de rest te kijken. Of ze gaat er volledig in mee en doet enorm druk, wij moeten haar dan wat afremmen want anders is het snel drama en gaat ze echt over haar eigen grens. Gelukkig komt het niet vaak voor, merk het vooral als we op bezoek gaan bij een vriendin in een klein huisje die twee enorm drukke kinderen hebben. Wordt daar zelf ook altijd een beetje gek van de drukte terwijl ik echt veel gewend ben
Achter de benen verstoppen ken ik niet echt maar ze moet in nieuwe situaties wel eerst echt 10min de kat uit de boom kijken. Meestal wil ze dan dat ik haar til en knuffel en 15min later ziet ze me niet meer staan.
Ik snap het wel dat je zoekt naar een reden voor slechte nachten en/of onrust. Je wilt graag dat het beter gaat en met een reden kan je daar misschien wat aan doen. Achteraf had het hier vaak met gezondheidsproblemen te maken, feit dat ik haar minder aandacht kon geven ivm zwangerschap/broertje en frustratie dat ze meer wilde dan dat ze kon. Het zijn in elk geval K fases en ik hoop dat het bij iedereen snel beter gaat.
@aapje, even persoonlijk vraagje. Jij bent momenteel werkloos toch? Ik lees dat jullie kinderen wel naar het KDV gaan, is dat wel te betalen zonder KOT? Of is er een manier waarop je toch KOT ontvang? Ik ben nm nu officieel ook werkloos voor 4 dagen en werk 1 dag in de week aan mijn bedrijf. In werkelijkheid stop ik nu veel meer uren in mijn bedrijf maar ik zou het live gaan nog best iets langer willen uitstellen. Aangezien we geen KOT krijgen wanneer ik WW ontvang is dat echter geen optie. Hoe hebben jullie dat geregeld?

Achter de benen verstoppen ken ik niet echt maar ze moet in nieuwe situaties wel eerst echt 10min de kat uit de boom kijken. Meestal wil ze dan dat ik haar til en knuffel en 15min later ziet ze me niet meer staan.
Ik snap het wel dat je zoekt naar een reden voor slechte nachten en/of onrust. Je wilt graag dat het beter gaat en met een reden kan je daar misschien wat aan doen. Achteraf had het hier vaak met gezondheidsproblemen te maken, feit dat ik haar minder aandacht kon geven ivm zwangerschap/broertje en frustratie dat ze meer wilde dan dat ze kon. Het zijn in elk geval K fases en ik hoop dat het bij iedereen snel beter gaat.
@aapje, even persoonlijk vraagje. Jij bent momenteel werkloos toch? Ik lees dat jullie kinderen wel naar het KDV gaan, is dat wel te betalen zonder KOT? Of is er een manier waarop je toch KOT ontvang? Ik ben nm nu officieel ook werkloos voor 4 dagen en werk 1 dag in de week aan mijn bedrijf. In werkelijkheid stop ik nu veel meer uren in mijn bedrijf maar ik zou het live gaan nog best iets langer willen uitstellen. Aangezien we geen KOT krijgen wanneer ik WW ontvang is dat echter geen optie. Hoe hebben jullie dat geregeld?

dinsdag 28 mei 2019 om 10:53
Hier zoekt ze op de psz of kdv wel een knuffeltje op als ze moe wordt en gaat dan alleen ergens zitten/staan. Terwijl ze er dan bij duimt zit ze naar de andere kinderen te kijken.
Ze ging vandaag voor het eerst bijna huppelend naar de psz.
Ze begint het echt te herkennen!
Volgende week komen ze hier de kunststof kozijnen plaatsen. Ze beginnen op de boven verdieping, dus dat zie ik nog wel zitten, maar beneden zullen ze toch wel langer bezig zijn. Ik vind dat wel lastig, je wil niet de hele dag weg zijn, maar ik wil peuter en mezelf ook niet de hele dag opsluiten in de slaapkamer. Peuter beneden is alleen een optie als het mooi weer is en we buiten kunnen zijn. En ja die nieuwsgierige peuters willen natuurlijk maar graag dichterbij gaan kijken bij de werkmannen. Ben benieuwd hoe dat gaat en dan heb ik het over het middagslaapje nog niet gehad. Ze is iig 1 ochtend naar psz en 1 hele dag naar kdv.
Ze ging vandaag voor het eerst bijna huppelend naar de psz.

Volgende week komen ze hier de kunststof kozijnen plaatsen. Ze beginnen op de boven verdieping, dus dat zie ik nog wel zitten, maar beneden zullen ze toch wel langer bezig zijn. Ik vind dat wel lastig, je wil niet de hele dag weg zijn, maar ik wil peuter en mezelf ook niet de hele dag opsluiten in de slaapkamer. Peuter beneden is alleen een optie als het mooi weer is en we buiten kunnen zijn. En ja die nieuwsgierige peuters willen natuurlijk maar graag dichterbij gaan kijken bij de werkmannen. Ben benieuwd hoe dat gaat en dan heb ik het over het middagslaapje nog niet gehad. Ze is iig 1 ochtend naar psz en 1 hele dag naar kdv.

dinsdag 28 mei 2019 om 12:03
Je hebt de eerste 3 maanden in de ww nog gewoon recht op kot. En las dat je dir enigszins kan rekken door niet maximale uren te gebruiken. En die 3 maanden gingen pas in na mijn zwangerschapsverlof.Envelop schreef: ↑28-05-2019 08:59.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 5TEALw_wcB
dinsdag 28 mei 2019 om 12:21

dinsdag 28 mei 2019 om 13:51
Hebben een bedrijf die dit komt plaatsen. Ze zeggen ma t/m do bezig te zijn. Ik dacht eerst ook breng ik peuter naar opa en oma, maar ja die zijn net voor 4 weken op vakantie haha. Toen dacht ik alsnog laat ik peuter daar wel slapen, maar moet ik daar wel blijven. Misschien dat ik dat toch doe en dan maar 2 - 2,5 uur weg ben van huis. Op zich ook even rust voor mezelf. Vind toch altijd lastig met mensen die in je huis werken en ze daar dan alleen laten. Er is geen vertrouwen die je ergens op kan baseren. Onze keuken is gestript en gebouwd toen wij drie weken op vakantie waren, maar dat waren vrienden van ons met een eigen bedrijf. Is toch anders.Envelop schreef: ↑28-05-2019 12:21@lavendel, geen optie om toch die dag weg te gaan of bij vrienden/familie te logeren.
Wij gaan weer wat grote klussen plannen en die planning is ook heel erg gebaseerd op de aanwezigheid van de kids. Maar dat is misschien anders wanneer je het uitbesteed ipv zelf doet.

dinsdag 28 mei 2019 om 14:54
Mijn contract eindigde 3 dagen voor mijn bevalling dus daarom had ik eerst nog 10 weken bevallingsverlof via uwv. Maar mijn officiële ww is pas vanaf 16 mei. Ik verwacht ook in september wel weer werk te hebben dus moet dan 3,5 maand overbruggen.

woensdag 29 mei 2019 om 08:36
Wat ik de laatste tijd heel schattig vind aan peuter is dat hij soms zijn ogen dicht doet en gaat luisteren wat hij hoort. Dus ogen dicht en "ik hoor een scooter, papa, mama, ganzen (vlogen over) en naam-poes". Maar soms doet ie hetzelfde alleen dan met wat hij zich kan herinneren uit de ruimte waarin hij is. Ogen dicht "ik zag een kapstok, tafel, schoenen, steen, sleutels, spiegel, kattenbak, jas en mama"
@Lavendel spannend! Ik zou idd mijn spullen pakken en bij grootouders gaan zitten, als dat een optie is. Ik snap je achterdocht wat betreft vreemden in je huis maar die klussers weten niet beter dan dat ze in andermans huizen lopen.

@Lavendel spannend! Ik zou idd mijn spullen pakken en bij grootouders gaan zitten, als dat een optie is. Ik snap je achterdocht wat betreft vreemden in je huis maar die klussers weten niet beter dan dat ze in andermans huizen lopen.

woensdag 29 mei 2019 om 09:52
Dat is ook zo en er zullen vast huizen zijn geweest waar meer te halen isGlitterCupcake schreef: ↑29-05-2019 08:36

anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 29-05-2019 09:53
0.31% gewijzigd

woensdag 29 mei 2019 om 09:52
woensdag 29 mei 2019 om 10:30
Ik zou ook ergens anders gaan zitten Lavendel. Ik snap dat je er liever bij zou zijn maar klusjesmannen zijn vaak alleen in huis. Ik kan het me wel voorstellen hoor, het lijkt mij ook niets om dat los te laten.
Ik ben gisteren tot 20.45 bezig geweest om dochter naar bed te bregen. Ik moet ernaast liggen en dan stopt ze vingers in mijn neus/oor, klimt bovenop me, geeft me kusjes etc. Ik doe dan alsof ik slaap, maar gisteren duurde het dus ruim 1,5 uur voordat ze in slaap viel. Ze is echt aan het uitproberen maar ik weet voor nu ook niet echt een andere oplossing. Pluspunt: ze heeft wel doorgeslapen tot 5.45, toen ben ik ernaast gaan liggen en is ze weer in slaap gevallen tot 9.00 uur.
Ik ben gisteren tot 20.45 bezig geweest om dochter naar bed te bregen. Ik moet ernaast liggen en dan stopt ze vingers in mijn neus/oor, klimt bovenop me, geeft me kusjes etc. Ik doe dan alsof ik slaap, maar gisteren duurde het dus ruim 1,5 uur voordat ze in slaap viel. Ze is echt aan het uitproberen maar ik weet voor nu ook niet echt een andere oplossing. Pluspunt: ze heeft wel doorgeslapen tot 5.45, toen ben ik ernaast gaan liggen en is ze weer in slaap gevallen tot 9.00 uur.

woensdag 29 mei 2019 om 11:20
fiona2018 schreef: ↑29-05-2019 10:30Ik zou ook ergens anders gaan zitten Lavendel. Ik snap dat je er liever bij zou zijn maar klusjesmannen zijn vaak alleen in huis. Ik kan het me wel voorstellen hoor, het lijkt mij ook niets om dat los te laten.
We zullen vast twee totaal verschillende kinderen hebben maar: wat heb jij een engelengeduld..

woensdag 29 mei 2019 om 11:25
Dat valt wel mee hoor, ik zit me dan echt op te vreten. Maar als ik de strijd met haar aan ga duurt het alleen maar langer. Dat heb ik ook al eens geprobeerd.GlitterCupcake schreef: ↑29-05-2019 11:20We zullen vast twee totaal verschillende kinderen hebben maar: wat heb jij een engelengeduld..![]()

woensdag 29 mei 2019 om 14:36
Om je een beetje hoop te geven Fiona: onze peuter deed precies hetzelfde als bij jullie. Vanalles geprobeerd (streng, niet streng, negeren) maar ernaast liggen hielp echt het best voor iedereen zijn rust. En toen kwam de baby... en sinds die dag geen enkel probleem meer! Die eerste dagen was ze zooo kapot dat ze direct sliep in haar bed. En dat werd snel een gewoonte gelukkig.
Afijn wil je geen valse hoop geven maar mogelijk werkt het bij jou peuter ook en maak je je voor niks zorgen (net als ik deed)!
Afijn wil je geen valse hoop geven maar mogelijk werkt het bij jou peuter ook en maak je je voor niks zorgen (net als ik deed)!
woensdag 29 mei 2019 om 17:19
Peuter heeft zich nooit achter mijn benen verstopt. Met het naar bed gaan probeert hij echt te rekken. Nog een keer naar de wc/potje, nog beetje drinken, dus weer plassen. Bij tanden poetsen is het zelluf doen, en is hij uiteraard telkens nog niet klaar, die ene knuffel die beneden ligt, moet vannacht echt in zijn bed slapen. Zulke dingen dus.
Baby is begonnen met zijn eerste hapjes. Gisteren worteltjes vond hij best lekker, vandaag 2e keer geprobeerd en hij viel er gewoon op aan.
Baby is begonnen met zijn eerste hapjes. Gisteren worteltjes vond hij best lekker, vandaag 2e keer geprobeerd en hij viel er gewoon op aan.

woensdag 29 mei 2019 om 17:49
Als hij onrustig is, is hij bij man beneden. En anders voed ik hem en gaat hij vervolgens naar man beneden
woensdag 29 mei 2019 om 21:04
Wat ontzettend klote zeg Fiona, iedereen zegt dat je de klote periodes weer vergeet maar het zal dan wel aan mij liggen. Ik vergeet echt niet meer hoe kut ik het vond om iedere avond 1 tot 1,5uur bezig te zijn voordat dochter ging slapen.
Van het weekend was dochter wat ziekig en dat had ik gister doorgegeven bij het kdv, omdat ze daar morgens ook wat hangeriger was hadden ze haar middags wat langer in bed laten liggen (ze slaapt daar nog wel). Nou dat hebben we geweten.... Schreeuwen, huilen, uit bed gaan, alles overhoop trekken. Ze wilde echt niet slapen.
Weer mee naar beneden en opnieuw naar bed maar het bleef mis, uiteindelijk zijn we er ook 2 uur mee zoet geweest voordat ze eindelijk ging slapen. Vanaf nu dus nergens meer een middagslaapje. Vandaag de hele dag buiten geweest en ze ging gelukkig weer prima slapen.
Bij ons is de avondspits altijd een drama, baby is dan vervelend, peuter moet haar pufje die ze niet wil en vraagt na een dag weg heel veel aandacht en tussendoor moet het eten ook op tafel komen. Man komt pas rond etenstijd thuis dus ik zit altijd een beetje te stressen en hij komt in de chaos thuis.
We hebben daarom besloten dat man tijdelijk 1 uur per dag ouderschapsverlof opneemt. Het komt financieel eigenlijk totaal niet uit maar het is zo'n grote opluchting.
Hoe doen jullie dat avonds? Of lopen jullie daar niet tegenaan?
Van het weekend was dochter wat ziekig en dat had ik gister doorgegeven bij het kdv, omdat ze daar morgens ook wat hangeriger was hadden ze haar middags wat langer in bed laten liggen (ze slaapt daar nog wel). Nou dat hebben we geweten.... Schreeuwen, huilen, uit bed gaan, alles overhoop trekken. Ze wilde echt niet slapen.
Weer mee naar beneden en opnieuw naar bed maar het bleef mis, uiteindelijk zijn we er ook 2 uur mee zoet geweest voordat ze eindelijk ging slapen. Vanaf nu dus nergens meer een middagslaapje. Vandaag de hele dag buiten geweest en ze ging gelukkig weer prima slapen.
Bij ons is de avondspits altijd een drama, baby is dan vervelend, peuter moet haar pufje die ze niet wil en vraagt na een dag weg heel veel aandacht en tussendoor moet het eten ook op tafel komen. Man komt pas rond etenstijd thuis dus ik zit altijd een beetje te stressen en hij komt in de chaos thuis.
We hebben daarom besloten dat man tijdelijk 1 uur per dag ouderschapsverlof opneemt. Het komt financieel eigenlijk totaal niet uit maar het is zo'n grote opluchting.
Hoe doen jullie dat avonds? Of lopen jullie daar niet tegenaan?
woensdag 29 mei 2019 om 23:02
Mijn man werkt veel avonddiensten, dus ik ben vaak alleen met de kids. Mijn truc is toch wel, als ze van kdv komen, eerst hun aandacht te geven. Dus ik ga eerst een kwartiertje mee spelen/boekjes lezen/knuffelen en dan pas (iets makkelijks) koken. Dat kwartier haal ik ruimschoots in door de rust die het brengt. Na t eten gaan we meestal nog even naar buiten, kwartiertje honden uitlaten of bij heel mooi weer naar de speeltuin op de hoek. Vaak liggen ze dan pas rond 20.15 in bed, maar dan slapen ze wel vrijwel direct. Anders loop ik te stressen om ze om 19.30 in bed te hebben en vervolgens kan ik nog 20x naar boven voor gegil gekrijs en slokjes water en slapen ze ook om 20.15. Dus ik kies de gezellige weg.
Op mijn vrije dagen doe ik hetzelfde, maar begin ik gewoon een uur eerder
Het niet slapen ken ik vooral van oudste, vreselijk en je wordt er gek van. Hier ging het ook ineens beter toen baby (nu peuter) werd geboren. Onze kleuter sliep toen nog vaak bij ons, maar toen baby daar snachts lag te huilen, drinken en verschoond moest worden, koos ze na 3 nachten eieren voor dr geld en bleef ze gewoon in haar eigen bed. Achteraf denk ik dat we veel eerder consequent hadden moeten zijn.
Op mijn vrije dagen doe ik hetzelfde, maar begin ik gewoon een uur eerder

Het niet slapen ken ik vooral van oudste, vreselijk en je wordt er gek van. Hier ging het ook ineens beter toen baby (nu peuter) werd geboren. Onze kleuter sliep toen nog vaak bij ons, maar toen baby daar snachts lag te huilen, drinken en verschoond moest worden, koos ze na 3 nachten eieren voor dr geld en bleef ze gewoon in haar eigen bed. Achteraf denk ik dat we veel eerder consequent hadden moeten zijn.

donderdag 30 mei 2019 om 19:30
Ik vond de avondspits met toen baby lastiger dan nu. Als baby had ze eigenlijk standaard rond die tijd huiluurtje. Was steeds heen en weer lopen tussen box en fornuis.
Nu vind ik het minder lastig. Ik zet peuter voor de tv en tegen een peuter vind ik het makkelijker om te zeggen nu even niet mama is eten aan het koken. Als ze dan gaat huilen ja jammer dan. Even jezelf redden schat. Meestal heb ik het eten wel klaar als man thuis komt om half 6. Afruimen en vaatwasser inpakken doet hij daarna en als het een avond is om te douchen ga ik dat vast met haar doen. Daarna ploffen we nog even met zijn drieën op de bank. Maar ja ik heb dr één en geen baby erbij, dus dat is denk ik stuk makkelijker.
Toevoeging: Als zoethoudertje geef ik nog wel eens een stuk komkommer.
Nu vind ik het minder lastig. Ik zet peuter voor de tv en tegen een peuter vind ik het makkelijker om te zeggen nu even niet mama is eten aan het koken. Als ze dan gaat huilen ja jammer dan. Even jezelf redden schat. Meestal heb ik het eten wel klaar als man thuis komt om half 6. Afruimen en vaatwasser inpakken doet hij daarna en als het een avond is om te douchen ga ik dat vast met haar doen. Daarna ploffen we nog even met zijn drieën op de bank. Maar ja ik heb dr één en geen baby erbij, dus dat is denk ik stuk makkelijker.
Toevoeging: Als zoethoudertje geef ik nog wel eens een stuk komkommer.
donderdag 30 mei 2019 om 19:54
Mijn man is zelden voor etenstijd thuis. Op opvangdagen at/eet ik altijd iets makkelijks (prutje met rijst, pasta, iets opwarmen) en ik ga sowieso eerst langs huis om te koken, omkleden etc alvorens de kinderen op te halen. Die wensen hun eten toch op kamertemperatuur, dus bijkomend voordeel.is dat het al beetje afgekoeld is en ze zo aan tafel kunnen. Is echt ideaal, zoveel efficiënter dan proberen te koken met dreinende kids om je heen.
Op dagen dat ze thuis zijn kan ik ze tegenwoordig voor tv zetten, maar toen ze baby waren deed ik alle voorbereidingen overdag zodra ik de kans had, soms al om 8u smorgens, of tijdens de middagdut. En als alles echt in t honderd liep, was er altijd nog verse pasta met een potje saus ofzo. Binnen 10min op tafel.
Op dagen dat ze thuis zijn kan ik ze tegenwoordig voor tv zetten, maar toen ze baby waren deed ik alle voorbereidingen overdag zodra ik de kans had, soms al om 8u smorgens, of tijdens de middagdut. En als alles echt in t honderd liep, was er altijd nog verse pasta met een potje saus ofzo. Binnen 10min op tafel.

nootboek wijzigde dit bericht op 30-05-2019 20:04
2.90% gewijzigd

donderdag 30 mei 2019 om 19:55
Ik kom als ik werk uiterlijk half 5 thuis, en heb zoom dan vaak ook onderweg al opgehaald.
Ik ga dan lekker zitten met hem, vaak vraagt hij om tv kijken. En na een drukke dag voor hem op het kdv, mag dat eigenlijk ook altijd van me.
Even knuffelen en dan ga ik koken. Zoon kijkt dan heerlijk tv.
Vriend komt net voor etenstijd thuis en gaan we met zn allen aan tafel.
Daarna gaat zoon altijd spelen als wij afruimen en afwassen, drinken we koffie/thee. Zoon kiest vaak melk en dan naar bed.
Of een van ons zet hem onder de douche na het drinken en dan naar bed.
Dit werkt goed voor ons maar zal vast wel wat veranderen als de baby komt.
Ik ga dan lekker zitten met hem, vaak vraagt hij om tv kijken. En na een drukke dag voor hem op het kdv, mag dat eigenlijk ook altijd van me.
Even knuffelen en dan ga ik koken. Zoon kijkt dan heerlijk tv.
Vriend komt net voor etenstijd thuis en gaan we met zn allen aan tafel.
Daarna gaat zoon altijd spelen als wij afruimen en afwassen, drinken we koffie/thee. Zoon kiest vaak melk en dan naar bed.
Of een van ons zet hem onder de douche na het drinken en dan naar bed.
Dit werkt goed voor ons maar zal vast wel wat veranderen als de baby komt.

donderdag 30 mei 2019 om 22:06
Als ik kook speelt peuter en baby slaapt of zit in newborn zitje van de triptrap. Man komt pas thuis als eten klaar is. Nu had ik wel ideale werktijden, nu nog nieuwe baan vinden met soortgelijke tijden.
Pff ik hoop dat we binnenkort weer nieuwe tanden of kiezen zien bij zoon want dat zou 3en reden geven voor de slechte nachten nu. Iedere slaapcyclus is hij nu zo ongeveer wakker
. Laatst hadden we best goede weken maar nu is het bal.
Pff ik hoop dat we binnenkort weer nieuwe tanden of kiezen zien bij zoon want dat zou 3en reden geven voor de slechte nachten nu. Iedere slaapcyclus is hij nu zo ongeveer wakker