Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

maandag 3 juni 2019 om 13:34
@Fiona ik lag ook alleen op waterdichte molton maar m'n vliezen zijn thuis niet gebroken. Ik vond die celstof matjes zo k*t dat ik het er maar op heb gewaagd. We hebben een boxspring dus in het ergste geval moesten we een nieuwe topmatras kopen. Dat nam ik voor lief. Is gelukkig niet nodig geweest.
Wat kan je het warm hebben hé door die hormonen!!!
Wat kan je het warm hebben hé door die hormonen!!!

maandag 3 juni 2019 om 13:52
Zo ik zit bij mijn schoonouders in huis. Peuter ligt even te slapen. Ondertussen hadden de mannen bij ons thuis de kozijnen van de bovenverdieping er al in(op afwerking na dan) en wilden ze nog het kozijn van de keuken gaan doen. Rommel viel me tot nu toe nog wel mee, maar zag al wel dat ze of in de voortuin in mijn lavendel hebben staan dansen of er is wat op gevallen(gegooid). Nou ja als dat het is.
Ik herken het wel hoor teckel. Peuter kan zich in de tuin wel vermaken maar de laatste tijd moet ik dan ook buiten zijn van haar. Maar binnen speelt ze amper met haar speelgoed. Ze gooit alles uit de kast of zak en thats it. Misschien eens 10 minuten met iets maar dan moet ik ook niet in eens opstaan en wat gaan doen. Ze hangt dan meer om mij heen of zeurt om koekies
Ik herken het wel hoor teckel. Peuter kan zich in de tuin wel vermaken maar de laatste tijd moet ik dan ook buiten zijn van haar. Maar binnen speelt ze amper met haar speelgoed. Ze gooit alles uit de kast of zak en thats it. Misschien eens 10 minuten met iets maar dan moet ik ook niet in eens opstaan en wat gaan doen. Ze hangt dan meer om mij heen of zeurt om koekies
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 03-06-2019 14:14
0.64% gewijzigd
maandag 3 juni 2019 om 13:54
@matrasbescherming: Dat plastic dient om.je matras te beschermen, niets meer en niets minder. Dat leg je dus onderop en daarbovenop gewoon andere moltons, lakens, handdoeken - wat je wilt, om evt vocht te absorberen en geen/minder zweterig gevoel te hebben. Die natte zooi kun je nadien gewoon wassen (in tegenstelling tot je matras).

maandag 3 juni 2019 om 14:03
Gelukkig dus wel herkenbaar. Hier wordt ook veel om eten gezeurd. Uit verveling ook vaak denk ik. Baart me soms best zorgen.Lavendel_12 schreef: ↑03-06-2019 13:52Zo ik zit bij mijn schoonouders in huis. Peuter ligt even te slapen. Ondertussen hadden de mannen bij ons thuis de kozijnen van de bovenverdieping er al in(op afwerking na dan) en wilden ze nog het kozijn van de keuken gaan doen. Rommel viel me tot nu toe nog wel mee, maar zag al wel dat ze of in de voortuin in mijn lavendel hebben staan dansen of er is wat op gevallen(gegooid). Nou ja als dat het is.
Ik herken het wel hoor teckel. Peuter kan zich in de tuin wel vermaken maar de laatste tijd moet ik dan ook buiten zijn van haar. Maar binnen spreekt ze amper met haar speelgoed. Ze gooit alles uit de kast of zak en thats it. Misschien eens 10 minuten met iets maar dan moet ik ook niet in eens opstaan en wat gaan doen. Ze hangt dan met om mij heen of zeurt om koekies

maandag 3 juni 2019 om 14:19
Nou echt he, gisteren ging ze compleet uit dr plaat omdat ze niet meteen, nu direct, binnen één seconde een koekje kreeg en ze even moest wachten. Dus heeft ze op de gang gestaan daaaaaggg. Ik vind het ook lastig om daar mee om te gaan, maar probeer toch een middenweg daar in te vinden. Soms eet ze met moeite 1 broodje, maar 5-10 minuten daarna staat ze voor de kast koekie? Ik wil daar dan niet aan toegeven omdat ze anders de normale maaltijd hiervoor gaat vervangen.Teckeltje88 schreef: ↑03-06-2019 14:03Gelukkig dus wel herkenbaar. Hier wordt ook veel om eten gezeurd. Uit verveling ook vaak denk ik. Baart me soms best zorgen.

maandag 3 juni 2019 om 14:36
Wij hebben vaste eet- en drinkmomenten en daarbuiten krijgt peuter nooit een koekje of iets anders. Wij zelf ook vrijwel niet, al eet ik nog wel eens snel wat als peuter niet oplet, want ik moet nou eenmaal een stuk meer eten dan hij en dat red ik niet bij de maaltijden. Peuter vraagt hier dus ook niet op losse momenten om koekjes. Maar kan natuurlijk niet zeker weten of dat door onze structuur wat betreft eetmomenten komt.
Qua rommel ben ik niet zo opgeruimd gedurende de dag. Dan blijf ik bezig. Maar als hij bak met auto's omgooit en daarna met de duplo wil spelen, zal peuter toch echt eerst al die auto's moeten opruimen. Sinds kort heb ik ook geïntroduceerd dat ik het anders op een geheime plek opruim. Maar echt veel schiet ik daar nog niet mee op. Samen opruimen werkt het beste
Peuter heeft het heel leuk gehad op de nieuwe opvang. Ik ben er erg blij om
Qua rommel ben ik niet zo opgeruimd gedurende de dag. Dan blijf ik bezig. Maar als hij bak met auto's omgooit en daarna met de duplo wil spelen, zal peuter toch echt eerst al die auto's moeten opruimen. Sinds kort heb ik ook geïntroduceerd dat ik het anders op een geheime plek opruim. Maar echt veel schiet ik daar nog niet mee op. Samen opruimen werkt het beste

Peuter heeft het heel leuk gehad op de nieuwe opvang. Ik ben er erg blij om

maandag 3 juni 2019 om 14:36
Oef, pittig zeg. Hier ook vaak 'eten?!?' en bij het minste ritsel-geluidje 'koekie?!?', vind het ook lastig om een middenweg te vinden tussen soms lekker snoepen maar niet altijd toegeven. Als ik het lastig vind om 'nee' te verkopen, helpt het om te bedenken dat het (hopelijk) een investering is in een gezond kind / een gezonde relatie met eten.Lavendel_12 schreef: ↑03-06-2019 14:19Nou echt he, gisteren ging ze compleet uit dr plaat omdat ze niet meteen, nu direct, binnen één seconde een koekje kreeg en ze even moest wachten. Dus heeft ze op de gang gestaan daaaaaggg. Ik vind het ook lastig om daar mee om te gaan, maar probeer toch een middenweg daar in te vinden. Soms eet ze met moeite 1 broodje, maar 5-10 minuten daarna staat ze voor de kast koekie? Ik wil daar dan niet aan toegeven omdat ze anders de normale maaltijd hiervoor gaat vervangen.
@funnymiss: heftig dat spugen! Had je idd al eens beschreven bedenk ik me nu. Klinkt als een sterk eigen willetje, heeft ook z'n voordelen maar ja op zo'n moment ben je er mooi klaar mee... Geen tips dus maar een knuffel (kan even de smiley er niet bij vinden, die staan op viva zo raar door elkaar!).
happiness = reality - expectations

maandag 3 juni 2019 om 14:51
@funnymiss we hadden even een cross-post geloof ik. Heftig idd dat spugen. Als zoon hier zich te kwaad maakt lijkt het soms ook of hij er van gaat spugen. Ik hoop toch echt dat het hierbij blijf want ik kan dus echt zeer slecht tegen kots. Vorige week moest ie wat kotsen door een hoestbui. Toen ging ik ook bijna...
@eten als hij z'n ontbijt maar magertjes eet en vijf minuten na van tafel gaan vraagt om eten krijgt hij van mij z'n boterham weer voorgeschoteld. Ik probeerde hier ook vaste eetmomenten. In de ochtend gaat dat nog wel redelijk maar in de middag staat er dus een monkey platter met gezonde dingen en waarvan ik de hoeveelheid acceptabel vindt als hij dit binnenkrijgt als hij alles op eet. Morgen moeten we met baby maar cb en ga zoon ook laten wegen en meten. Als hij z'n lijntje blijft volgen dan ga ik proberen me niet te veel zorgen te maken om zijn niet te stillen honger. Wel blijf ik oppassen dat hij niet alleen maar eet uit verveling en dat ik dan eerst probeer wat met hem te spelen /naar buiten gaan om te kijken of het echt honger is of dat hij dus maar zegt eten want dan heb ik weer wat te doen
@eten als hij z'n ontbijt maar magertjes eet en vijf minuten na van tafel gaan vraagt om eten krijgt hij van mij z'n boterham weer voorgeschoteld. Ik probeerde hier ook vaste eetmomenten. In de ochtend gaat dat nog wel redelijk maar in de middag staat er dus een monkey platter met gezonde dingen en waarvan ik de hoeveelheid acceptabel vindt als hij dit binnenkrijgt als hij alles op eet. Morgen moeten we met baby maar cb en ga zoon ook laten wegen en meten. Als hij z'n lijntje blijft volgen dan ga ik proberen me niet te veel zorgen te maken om zijn niet te stillen honger. Wel blijf ik oppassen dat hij niet alleen maar eet uit verveling en dat ik dan eerst probeer wat met hem te spelen /naar buiten gaan om te kijken of het echt honger is of dat hij dus maar zegt eten want dan heb ik weer wat te doen

maandag 3 juni 2019 om 15:12
Hier werken de vaste momenten heel goed, gezeur kan ik dan meteen afkappen, of zeggen dat ze alvast kunnen nadenken over wat ze straks/morgen gaan kiezen. Ze krijgen heus wel zoetigheid maar niet de hele dag door, en snoep moet wel in balans zijn met normaal eten. Snoepje krijgen ze na het avondeten als ze zonder gezeur gegeten hebben. Koekjes alleen met 'koffietijd' oftewel rond 15u.
Dan vraagt peuter dus soms idd 5 min na de lunch of het al koffietijd is, wanneer dan, en komt ie steeds op de klok kijken maar op een gegeven moment gaat hij toch zelf spelen en moet ik m alsnog roepen om 15u.
Dan rond half 5 nog wat fruit/cracker. Net als op kdv eigenlijk.
Het is trouwens ook niet goed voor de tanden om veel eetmomenten te hebben. Elk uur een paar rozijnen eten is geen aanrader.
Dan vraagt peuter dus soms idd 5 min na de lunch of het al koffietijd is, wanneer dan, en komt ie steeds op de klok kijken maar op een gegeven moment gaat hij toch zelf spelen en moet ik m alsnog roepen om 15u.
Dan rond half 5 nog wat fruit/cracker. Net als op kdv eigenlijk.
Het is trouwens ook niet goed voor de tanden om veel eetmomenten te hebben. Elk uur een paar rozijnen eten is geen aanrader.

maandag 3 juni 2019 om 15:56
Zoiets ja. Hier heeft hij dat een of 2 gedaan met als consequentie dat hij niks meer kreeg. Dus doet dat nu niet meer.
En ik weet dat elk uur wat eten niet goed is voor gebit maar zijn gedrein om eten is niet goed voor mijn humeur. Hij krijgt verder ook geen snoep. Qua zoet soms een muesli reep van Ella's kitchen of nijntje Koek. Maar dat is eiglk alleen in weekend. Maar fruit is natuurlijk ook suiker
Daar ben ik mij van bewust.

maandag 3 juni 2019 om 16:53
Hier ook vaste eettijden en de hoeveelheid qua eten verschilt nogal. Ik maak 's middags ook een monkeyplatter, maar die eten we dan samen aan tafel. Ligt voornamelijk groente en fruit op, maar ook wel eens aangevuld met kleine stukjes kaas, stukjes cracker, rozijntjes, feta, olijven, groentechips, noten (wel bijblijven als je die geeft!), gerookte zalm, plakje worst. Koekje hier zo'n 3 tot 4 keer per week. Wel altijd van Ella's kitchen of de Kleine Keuken. Lekker en een minder ongezonde optie.

maandag 3 juni 2019 om 18:31
Ik begon hier met de koekjes van kleine keuken die werden één keer opgegeten daarna niet meer, idem dito voor de teckels. Daarna werd het ligabreak, fruitreep, enz. En nu krijgt ze wel eens speculaasje, dubbel koekje met vanille ertussen, pennywafel, enz. Spekje, schuimpjes, biggetje, enz als snoepje. Hier was het dus snel gedaan met die verantwoorde koekjes/snoepjes. Ik maak me er niet zo druk om. Ze krijgt 2 tussendoortjes en de ene is fruit en de andere is een koekje.

maandag 3 juni 2019 om 20:01

maandag 3 juni 2019 om 20:51
Ohja dat doen wij ook maar dan moet eerst de hond op de gang

maandag 3 juni 2019 om 22:04
Als je die juist binnenlaat, eten de kinderen wel door

Ik kan ook slecht tegen kots trouwens. Maar spugen van boosheid ruikt veel minder zuur, dus dat kan ik beter hebben. Dat ziet eruit en ruikt meer zoals het ook is gegeten zeg maar. Daardoor weet ik dus ook dat hij het 'expres' doet.

maandag 3 juni 2019 om 22:42
Ah scheelt weer dat kots van boosheid minder goor is. Heeft de natuur vast zo voor ons mama's bedacht.
Teckel hier vreet gewoon uit zoom z'n hand. En heeft ook al eens per ongeluk z'n tanden in dat zelfde handje gezet. Zoon is dus (begrijpelijk) doodsbenauwd geworden om wat te eten als hond rondloopt. Gilt dan steeds panisch 'nee *naam hond* mij eten' of 'mamaaaaa *naam hond* nee eten mij eten'. Dus zo'n picknick met hond in de kamer zal vooral voor heel veel paniek zorgen.
Wat ook wel grappig is, is dat hij ineens abstracte begrippen kent. Zoals iets niet willen omdat het koud of eng is.
Teckel hier vreet gewoon uit zoom z'n hand. En heeft ook al eens per ongeluk z'n tanden in dat zelfde handje gezet. Zoon is dus (begrijpelijk) doodsbenauwd geworden om wat te eten als hond rondloopt. Gilt dan steeds panisch 'nee *naam hond* mij eten' of 'mamaaaaa *naam hond* nee eten mij eten'. Dus zo'n picknick met hond in de kamer zal vooral voor heel veel paniek zorgen.
Wat ook wel grappig is, is dat hij ineens abstracte begrippen kent. Zoals iets niet willen omdat het koud of eng is.

dinsdag 4 juni 2019 om 07:35
Teckeltje88 schreef: ↑03-06-2019 12:37Hier is het momenteel een grote puinhoop door het weekend. Moet de was wegwerken maar beide kids liggen nu te slapen en dat wil ik graag zo houden. Dus ga vanavond wel aan de gang als man thuis is. Morgen is ie ook thuis dus kan hij mooi de kids in het gareel houden en ik puinruimen. Beneden probeer ik het wel altijd opgeruimd te houden omdat ik zelf enorm onrustig in m'n hoofd wordt van rommel. Maar nu moet ik de vaatwasser nog uitruimen en weer inruimen maar heb helemaal geen zin. Moet ongesteld worden. Daarbij was baby erg lastig vanmorgen en daardoor weinig tijd voor zoon die daar dan weer lastig van wordt.
Hij vindt het mooie weer overigens prachtig. Dus hij baalt dat het weer koud is.
@fiona rot dat je zo slecht slaapt. Het is zo pittig die laatste loodjes. Dikke knuffel voor jou
@GC hoe waren de musea? Ben nog steeds benieuwd hoe je dat dan doen met het middagslaapje. Ik vind dat met uitjes maar in de weg zitten maar hij heeft het nog zo hard nodig dat overslaan of korte dutjes in de auto niet voldoende zijn voor hem.
Hebben jullie ook wel eens periodes gehad dat de kinderen niet tot spel kwamen? Zoon doet echt helemaal niets. Zijn speelhoek is nu nog net zo als toen hij vanmorgen uit bed kwam. Het enige wat hij leuk vindt is rommelen in de tuin met water, modder en takken. Zelfs als ik met hem met de duplo of de trein oid ga zitten komt hij niet tot spel. Ik vind dat echt moeilijk want zou graag zien dat hij wat meer speelt en daar plezier uit haalt. Hij loopt nu thuis veel met z'n ziel onder z'n arm, zeker omdat baby niet zo lekker gaat.
Qua musea hebben we verschillende tactieken.
- zo vroeg mogelijk gaan en voor de lunch terug. Voordeel: er is geen kip en we zijn er vóór de bussen toeristen.
- blijven tot lunch in museum, dan lunchen (of een boterham op het gras of in de auto) en peuter slaapt dan op de terugweg. Werkt alleen als het een inspannend museum is (www.kunstfanaatjes.nl) en ver genoeg rijden.
- We vertrekken na de lunch en het slaapje en blijven tot het museum sluit.
Dit doen we met musea in de omgeving.
Ik vind trouwens rommelen en met de ziel onder de arm lopen net zo kostbaar als spelen. Kan ie lekker nadenken

dinsdag 4 juni 2019 om 07:37
Ahh glitter.
Zoon was vanmorgen ook niet blij met me. Hij lag nog zo heerlijk te slapen, probeerde ook verder te slapen toen ik hem wakker maakte. Verstopte zich daarna onder zijn deken.
Toen hij wakker was, ging hij weg van me in zn zitzak.
Eenmaal aangekleed en klaar om naar beneden te gaan, bleef hij bed staan en zei hij: even DENKEN!
Goeiemorgen....
Zoon was vanmorgen ook niet blij met me. Hij lag nog zo heerlijk te slapen, probeerde ook verder te slapen toen ik hem wakker maakte. Verstopte zich daarna onder zijn deken.
Toen hij wakker was, ging hij weg van me in zn zitzak.
Eenmaal aangekleed en klaar om naar beneden te gaan, bleef hij bed staan en zei hij: even DENKEN!
Goeiemorgen....

dinsdag 4 juni 2019 om 13:25
@GC thnx voor je antwoord. Zo doen wij dat idd ook met uitjes.
En beetje jammer dat peuter je wegtoverde. Zoon zegt ook wel eens mama weg. En dan ga ik ook echt weg. Naar boven of naar beneden. Net waar we zijn. Vaak is dat dan toch niet de bedoeling en moet ie huilen.
@lavendel alles gelukt in je huis? Was 't een erge bende?
Wij waren vanmorgen op cb voor baby en wilde zoon ook wel wegen en meten. Wegen ging wel maar meten weigerde hij. Hij moet in augustus als hij 2 is. En dan moet ie wel echt ook meten. Hoe doen jullie dat?
En beetje jammer dat peuter je wegtoverde. Zoon zegt ook wel eens mama weg. En dan ga ik ook echt weg. Naar boven of naar beneden. Net waar we zijn. Vaak is dat dan toch niet de bedoeling en moet ie huilen.
Wij waren vanmorgen op cb voor baby en wilde zoon ook wel wegen en meten. Wegen ging wel maar meten weigerde hij. Hij moet in augustus als hij 2 is. En dan moet ie wel echt ook meten. Hoe doen jullie dat?
dinsdag 4 juni 2019 om 13:58
Ohhh dat is wel even gemeen Glitter
. Hier kan zoon ook al goed roepen 'mama/papa weg'. Jammer dat hij soms ook echt boos wordt, zoals toen ik wou uitslapen maar hij absoluut niet accepteerde dat papa hem uit bed ging halen en aan ging kleden. 'NEEEE MAMA DOEN'. Aan de ene kant denk ik, sorry kid je moet het ermee doen, maar na een poosje was het voor mijn man ook niet leuk meer...
Ik moet dan wel eens denken aan wat Funnymiss schreef, over een makkelijke baby die een pittige peuterpuber wordt. Denk dat dat hier ook wel klopt...
@wegen: hier nog geen oproep gehad voor het 2-jaar-weeg-moment (moet ik maar eens navragen bij cb misschien?!?) maar pogingen om 'm thuis te meten zijn ook niet zo succesvol
.

Ik moet dan wel eens denken aan wat Funnymiss schreef, over een makkelijke baby die een pittige peuterpuber wordt. Denk dat dat hier ook wel klopt...
@wegen: hier nog geen oproep gehad voor het 2-jaar-weeg-moment (moet ik maar eens navragen bij cb misschien?!?) maar pogingen om 'm thuis te meten zijn ook niet zo succesvol

happiness = reality - expectations

dinsdag 4 juni 2019 om 14:04
De laatste keer in het ziekenhuis hebben ze haar nog gewoon gewogen op de baby weegschaal en in de meetbak.Teckeltje88 schreef: ↑04-06-2019 13:25@GC thnx voor je antwoord. Zo doen wij dat idd ook met uitjes.
Moet over kwartier weer richting ziekenhuis. Ik moet met haar naar de diëtist. Die afspraak stond al, maar nu belde ze vanochtend nog van de kinderpoli dat de kinderarts toch nog weer een urine onderzoek bij haar wilde doen. De vorige keer waren de witte bloedcellen in de urine wat verhoogd, maar daar had de ka niks over gezegd toen. Nu wil ze dus weer controleren. Nou ja goed het is toch dat ik er langs moet om peuter weer te wegen en meteen voor de afspraak bij de diëtist. Maar man was wel pissig toen ik hem daarover belde.
@ Thuis: nou boven is in 1 dag gedaan en vandaag beneden wel echt een bende. Ben blij dat ik alles toch heb afgedekt. Het helpt ook niet echt mee dat de container in de verkeerde straat is afgeleverd en daar toevallig ook mannen aan het werk zijn en deze maar gewoon zijn gaan volgooien, terwijl die voor ons afval was bedoeld. Heb mijn excuses al aangeboden in de buurtapp