Gedoe kraamvisite

03-06-2019 19:41 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.

In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.

Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).

Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.

Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
MarijeMarije schreef:
03-06-2019 21:48
Liptongreen, maak het niet groter dan het is. Je hebt haar niet zelf gesproken, maar het via je man gehoord (die er misschien ook een interpretatie bij heeft). Het zijn verder fijne mensen lees ik in je bericht. Geef ze dan even het voordeel van de twijfel. Doe geen aannames, ga niet erger maken dan het is, probeer het klein te houden. Je hebt nog heel veel jaren met elkaar te maken (met ook nog een gezamenlijke zaak volgens mij), dus doe moeite om eruit te komen. En ga niet, zoals veel mensen hier aanraden, in je recht staan en de boel op de spits drijven.
Zó eens. En wat Orisa zegt, laat ze allemaal tegelijk komen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:49
Want als de schoonouders een half uur later komen kijken, dan is er niks meer om trots te laten zien? Joh, die baby is er als het goed is nog zeker een jaar of tachtig.

Na een bevalling mag het nog echt eventjes gaan om de behoeften van de moeder die net urenlang een topprestatie heeft geleverd en vaak nog maar net gehecht is en niet om een opdringerige schoonmoeder die per se EERST moet, omdat ze zich anders achtergesteld voelt. Alsjeblieft zeg.
Dit. Zo logisch, maar zo moeilijk schijnbaar.
Nouschi schreef:
03-06-2019 21:50
Zó eens. En wat Orisa zegt, laat ze allemaal tegelijk komen.
Zo dat wordt nog een hele opgave om dat precies goed te timen. Wat ongelooflijk kinderachtig zijn dit soort toestanden toch. Ik vraag me echt af wat zo'n schoonmoeder denkt als ze zo'n drama begint. Of ze dan echt nog lekker in de spiegel kan kijken naar zichzelf en tevreden is.
Eerst maar eens kijken hoe de bevalling gaat. De natuur laat zich niet altijd plannen.
Hoe graag ik bij het ene kind wilde showen hoe overdonderd was ik bij de andere. Na 24 uur kon ik pas bezoek verdragen.
Go with the flow
Heeft je broer zussen met kinderen?
Ik heb wel eens artikel gelezen in psychologie blad, dat oma van vaderskant zich al snel achtergesteld voelt, omdat kleinkinderen meer trekken naar moederkant van de familie. (Geldt ook voor opa's)
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:53
Zo dat wordt nog een hele opgave om dat precies goed te timen. Wat ongelooflijk kinderachtig zijn dit soort toestanden toch. Ik vraag me echt af wat zo'n schoonmoeder denkt als ze zo'n drama begint. Of ze dan echt nog lekker in de spiegel kan kijken naar zichzelf en tevreden is.
Timen?
Hoi pa, pa en ma, de baby is geboren. Jullie zijn welkom!
Het is jullie kindje, jullie bevalling dus jullie beslissen. Wat een ander er nou van vindt of denkt moet niets uitmaken..

Het is jullie mooiste moment en laat het verloop daarvan vooral door andere bepalen. :hug:

Althans dat is mijn mening. Wij verwachten in augustus ons eerste kindje en ik heb een soort gelijke discussie met mijn schoonouders. Zij denken dat ze er ala-minuut bij mogen en tijdens heel m’n bevalling op de gang mogen zitten wachten.. vriend en ik willen dat juist niet en hebben met elkaar afgesproken pas te bellen dat ze geboren is zodra wij eraan toe zijn. Of ze dat nou leuk vinden of niet. :roll:

Maar de mijne draven door hoor.. ze dachten bijvoorbeeld ook dat ze heel de manier van onze geslachtsonthulling kon bepalen. Beetje over enthousiast enzo....
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:53
Kan prima hoor
Allemaal wachten in hal ziekenhuis, tot man ze mee naar kamer neemt
Of wachten thuis in de woonkamer tot mama en baby klaar zijn voor ontvangst
Ik vind dat de kraamvrouw het voor het zeggen heeft. Zij heeft de prestatie geleverd en het is haar feestje. Ik zou echt niet begripvol naar schoonmoeder kunnen reageren. Wat een hysterisch horkerig gedoe.
Orișa schreef:
03-06-2019 21:56
Timen?
Hoi pa, pa en ma, de baby is geboren. Jullie zijn welkom!
En dan komen ze exact op hetzelfde moment aan? Denk het niet hoor. En dat je je daar dan druk over mag maken een paar uur na je bevalling, want het moet wel precies gaan zoals schoonmoeder wil, anders is ze beledigd. Ik zou er echt voor passen.
Wat een sneu gedram van die schoonouders. Bah.

Lekker langs je heen laten gaan als je het niet op spits wil drijven.
Kijk hoe de bevalling gaat.. gaat het goed, laat ze dan tegelijk komen. Of er nu 2 of 3 komen maakt dan niet zo veel uit lijkt me.

Gaat het niet helemaal fijn.. doe wat jij prettig vind. Jij bent bevallen, niet je partner en niet schoonouders of vader.
Wat een drama. Alleen vrouwen kunnen zoiets bedenken.
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:59
En dan komen ze exact op hetzelfde moment aan? Denk het niet hoor. En dat je je daar dan druk over mag maken een paar uur na je bevalling, want het moet wel precies gaan zoals schoonmoeder wil, anders is ze beledigd. Ik zou er echt voor passen.
Het is toch aan hun hoe snel ze komen? Je hebt iig geen pikorde. En ik kan me niet voorstellen dat de vader zijn kind niet aan zijn ouders wil showen.
LUV91 schreef:
Het is jullie kindje, jullie bevalling dus jullie beslissen. Wat een ander er nou van vindt of denkt moet niets uitmaken..

Het is jullie mooiste moment en laat het verloop daarvan vooral door andere bepalen. :hug:

Althans dat is mijn mening. Wij verwachten in augustus ons eerste kindje en ik heb een soort gelijke discussie met mijn schoonouders. Zij denken dat ze er ala-minuut bij mogen en tijdens heel m’n bevalling op de gang mogen zitten wachten.. vriend en ik willen dat juist niet en hebben met elkaar afgesproken pas te bellen dat ze geboren is zodra wij eraan toe zijn. Of ze dat nou leuk vinden of niet. :roll:

Maar de mijne draven door hoor.. ze dachten bijvoorbeeld ook dat ze heel de manier van onze geslachtsonthulling kon bepalen. Beetje over enthousiast enzo....
Jullie hebben het niet van een vreemde dus...
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
03-06-2019 21:47
We hebben het nu over de tweede bevalling.

Ook bij de tweede en derde bevalling had ik graag eerst mijn moeder aan mijn bed. Twee fikse bloedingen gehad, was er echt slecht aan toe. Misschien had mijn man wel andere wensen, dat weet ik niet met.

Nou was het bij ons niet lastig. Mijn ouders zijn van het soort dat direct alles laat vallen en in de auto stapt. Mijn schoonouders gaan eerst nog even eten koken en dat opeten want dat waren ze net van plan/ wachten tot de was klaar is en die ophangen / eerst nog even boodschappen doen want morgen moederdag en ze verwachtten visite.
Blaise* schreef:
03-06-2019 22:00
De vriend van TO heeft een flink aandeel hoor,
Die had ook zijn moeder uit kunnen lachen en zeggen: nee hoor ma, zo werkt dat niet
lilalinda schreef:
Kan prima hoor
:O

Oh help, dit zou echt mijn grootste nachtmerrie zijn. Ik aan het bevallen en dan de hele familie aan het wachten in huis of het ziekenhuis. Vreselijk.

Nee hoor TO, lekker doen waar jij je prettig bij voelt. Op deze manier zou ik overigens even helemaal geen zin hebben in schoonmoeder. Ze mag best langskomen, maar ik zou mijn man dan even een half uurtje naar beneden sturen met de baby en zelf mijn rust pakken. Die spanningen kun je er echt niet bijhebben op dat moment.
lilalinda schreef:
Kan prima hoor
Ja maar dan krijg je weer gezeik wie de baby als eerste vast houden..

Ik ben 11 dagen geleden bevallen en heb er echt totaal niet bij stil gestaan dat ik iemand zou kunnen passeren in dit verhaal. Mijn schoonouders wonen het dichtste bij, dus die waren er als eerst. Ik zal morgen ff checken of mijn ouders nu zwaar beledigd zijn...
Maya85 schreef:
03-06-2019 22:03
:O

Oh help, dit zou echt mijn grootste nachtmerrie zijn. Ik aan het bevallen en dan de hele familie aan het wachten in huis of het ziekenhuis. Vreselijk.

Nee hoor TO, lekker doen waar jij je prettig bij voelt. Op deze manier zou ik overigens even helemaal geen zin hebben in schoonmoeder. Ze mag best langskomen, maar ik zou mijn man dan even een half uurtje naar beneden sturen met de baby en zelf mijn rust pakken. Die spanningen kun je er echt niet bijhebben op dat moment.
Níet tijdens de bevalling natuurlijk slimmerd
Zodra man gebeld heeft, dat beeb er is. Dan spreek je af: we zien elkaar over een uur
Echt niet dat er gewacht word in een ziekenhuis ofzo.

Gewoon direct achter elkaar uitnodigen.. als alles oke gaat en je bezoek wil. Verder zoeken ze het maar uit met hun drama.
Blaise* schreef:
03-06-2019 22:00
Dat denk jij. Mijn schoonvader is ook zo'n hork.
lilalinda schreef:
03-06-2019 22:02
Die had ook zijn moeder uit kunnen lachen en zeggen: nee hoor ma, zo werkt dat niet
Die vriend heeft gewoon geen zin in gezeik en laat iedereen lullen. Kan het hem niet kwalijk nemen.
lilalinda schreef:
03-06-2019 22:02
Nou inderdaad, als t echt zo is gegaan als jij nu van je vriend hebt begrepen snap ik eigenlijk niet dat ie zn moeder niet tijdens dat gesprek al even tot de orde heeft geroepen.
Wat een gezeik met wat ze zich allemaal in haar hoofd haalt zeg.
Ik geloof dat ik hem zou vragen alsnog even orde op zaken te stellen bij zijn moeder.

Als je eenmaal bent bevallen, lekker de tijd nemen en als je echt toe bent aan bezoek alle ouders tegelijk langs laten komen, is dat geen optie?
Blaise* schreef:
03-06-2019 22:07
Die vriend heeft gewoon geen zin in gezeik en laat iedereen lullen. Kan het hem niet kwalijk nemen.
Oh jij komt ons gewoon een beetje plagen,
Nou, nou zijn wij zwaar onder de indruk hoor
Heeeel goed gedaan!
Blaise* schreef:
03-06-2019 22:07
Och jeetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven