Gedoe kraamvisite
maandag 3 juni 2019 om 19:41
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.
In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.
Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).
Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.
Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.
Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).
Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.
Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
maandag 3 juni 2019 om 22:10
Ik denk dat het vriends manier is om met ma om te gaan: meebuigenPinda-Kaas schreef: ↑03-06-2019 22:07Nou inderdaad, als t echt zo is gegaan als jij nu van je vriend hebt begrepen snap ik eigenlijk niet dat ie zn moeder niet tijdens dat gesprek al even tot de orde heeft geroepen.
Wat een gezeik met wat ze zich allemaal in haar hoofd haalt zeg.
Ik geloof dat ik hem zou vragen alsnog even orde op zaken te stellen bij zijn moeder.
Als je eenmaal bent bevallen, lekker de tijd nemen en als je echt toe bent aan bezoek alle ouders tegelijk langs laten komen, is dat geen optie?
Hij hoopte dat TO zou zeggen: goed joh
Dan was het niet langer zijn probleem
Tijd om te leren, dat je hoofdrol van zoon in ouderlijk gezin is verschoven naar vader in eigen gezin
Iemand die geen zin heeft in gezeik kapt het af.
Vriend geeft geen grenzen aan en geeft geen weerwoord tegen zn moeder, dat is echt wel het mede creëeren van drama hoor
O ja inderdaad, zo'n dramaqueen zal altijd iets vinden om verbolgen om te zijn, precies op het moment dat het eventjes om iemand anders draait ipv om haar en die ander het meest kwetsbaar is.Tiswa schreef: ↑03-06-2019 22:04Ja maar dan krijg je weer gezeik wie de baby als eerste vast houden..
Ik ben 11 dagen geleden bevallen en heb er echt totaal niet bij stil gestaan dat ik iemand zou kunnen passeren in dit verhaal. Mijn schoonouders wonen het dichtste bij, dus die waren er als eerst. Ik zal morgen ff checken of mijn ouders nu zwaar beledigd zijn...
Mijn kind mocht de eerste dagen alleen door mij en mijn man worden vastgehouden vanwege een heftige bevalling en daar kreeg ik me toch een potje kritiek op. Ongelooflijk dat mensen hun eigenbelang voor de gezondheid en de rust van moeder en kind stellen.
maandag 3 juni 2019 om 22:15
Joh, als je mazzel hebt krijg je ´mijn´ bevalling. Dat liep bijna verkeerd af en er mocht van de arts de eerste dag helemaal niemand bij me, buiten mijn man. Daar had verder niemand iets in te willen.
Het is makkelijk gezegd maar ik ben zelf wel een type om het gesprek aan te gaan. Jullie krijgen allemaal een telefoontje als we klaar zijn voor bezoek en als je later bent dan een ander en het staat je niet aan, ben je vrij om weer te vertrekken.
Overigens hier vergelijkbare situaties hoor. Mijn schoonouders (inmiddels alleen nog schoonmoeder) voelden zich ook altijd achtergesteld. Ik laat dat los, want ze voelen zich altijd en door iedereen onbegrepen. Schoonmoeder wordt 80 dit jaar maar heeft niemand om dat mee te vieren, omdat ze altijd en eeuwig met iedereen ruzie heeft. Die zou het voor elkaar krijgen om in jouw situatie te zeggen; ja, ik was er wel eerst maar ik was eigenlijk niet als eerste gewenst.
Bij dit soort mensen geldt; wat je ook doet, het is nooit goed (genoeg). Dus dan kun je net zo goed doen wat jij zelf wilt.
Het is makkelijk gezegd maar ik ben zelf wel een type om het gesprek aan te gaan. Jullie krijgen allemaal een telefoontje als we klaar zijn voor bezoek en als je later bent dan een ander en het staat je niet aan, ben je vrij om weer te vertrekken.
Overigens hier vergelijkbare situaties hoor. Mijn schoonouders (inmiddels alleen nog schoonmoeder) voelden zich ook altijd achtergesteld. Ik laat dat los, want ze voelen zich altijd en door iedereen onbegrepen. Schoonmoeder wordt 80 dit jaar maar heeft niemand om dat mee te vieren, omdat ze altijd en eeuwig met iedereen ruzie heeft. Die zou het voor elkaar krijgen om in jouw situatie te zeggen; ja, ik was er wel eerst maar ik was eigenlijk niet als eerste gewenst.
Bij dit soort mensen geldt; wat je ook doet, het is nooit goed (genoeg). Dus dan kun je net zo goed doen wat jij zelf wilt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 3 juni 2019 om 22:16
Ja bevallen is zwaar maar blijkbaar moet de partner flink zijn alles onder controle houden aardig zijn tegen de moeder van zijn vrouw die meteen komt voor dochter en kleinkind en als alles weer rustig is mag schoonouders een keertje langs komen.
Een man heeft ook emoties die die kwijt moet na een bevalling.
Maar dat doet er allemaal niet toe.
maandag 3 juni 2019 om 22:19
Doet er zeker wel toe. Maar dit topic gaat toch om een manipulerende schoonmoeder die vindt dat ze ergens recht op heeft?2019 schreef: ↑03-06-2019 22:16Ja bevallen is zwaar maar blijkbaar moet de partner flink zijn alles onder controle houden aardig zijn tegen de moeder van zijn vrouw die meteen komt voor dochter en kleinkind en als alles weer rustig is mag schoonouders een keertje langs komen.
maandag 3 juni 2019 om 22:20
Waar haal je deze onzin vandaan? Als je de OP goed leest, zijn haar vader en broer in de middag geweest, en haar schoonouders in de avond..2019 schreef: ↑03-06-2019 22:16Ja bevallen is zwaar maar blijkbaar moet de partner flink zijn alles onder controle houden aardig zijn tegen de moeder van zijn vrouw die meteen komt voor dochter en kleinkind en als alles weer rustig is mag schoonouders een keertje langs komen.
Daar zitten dus hooguit een paar uurtjes tussen.
maandag 3 juni 2019 om 22:21
2019 schreef: ↑03-06-2019 22:16Ja bevallen is zwaar maar blijkbaar moet de partner flink zijn alles onder controle houden aardig zijn tegen de moeder van zijn vrouw die meteen komt voor dochter en kleinkind en als alles weer rustig is mag schoonouders een keertje langs komen.
Het was voor mij niet zo dat het er niet toe deed. Het is me gewoon ontgaan toen ik bijna dood bloedde.
Bij de derde ging dat gelukkig wel goed. Maar toen wilden we beslist eerst de oudste twee kinderen met hun broertje kennis laten maken. En die logeerden bij mijn ouders.
maandag 3 juni 2019 om 22:23
Haar moeder is dood.2019 schreef: ↑03-06-2019 22:16Ja bevallen is zwaar maar blijkbaar moet de partner flink zijn alles onder controle houden aardig zijn tegen de moeder van zijn vrouw die meteen komt voor dochter en kleinkind en als alles weer rustig is mag schoonouders een keertje langs komen.
Tijdens en vlak na een bevalling staan voor één keertje de emoties en behoeften van de vrouw boven die van de man. Tenminste zo zou het moeten zijn. Triest om te lezen hoeveel mensen van mening zijn dat zelfs tijdens dit moment de ideeën van man en schoonouders boven die van de moeder worden gesteld die er net een kind uit heeft geperst en vaak uren pijn heeft gehad en een van de meest heftige en emotionele gebeurtenissen uit haar leven heeft meegemaakt en ook nog eens geen moment in haar leven kent waarin haar hormonen dusdanig extreem op en neer schieten.
En juist op dat moment moeten de behoeften van schoonmoeder voorop komen? Wat een belachelijk idee. Een half uur later is de baby ook nog net zo klein en pasgeboren hoor.
maandag 3 juni 2019 om 22:27
Ik heb het over een partner.Maya85 schreef: ↑03-06-2019 22:23Haar moeder is dood.
Tijdens en vlak na een bevalling staan voor één keertje de emoties en behoeften van de vrouw boven die van de man. Tenminste zo zou het moeten zijn. Triest om te lezen hoeveel mensen van mening zijn dat zelfs tijdens dit moment de ideeën van man en schoonouders boven die van de moeder worden gesteld die er net een kind uit heeft geperst en vaak uren pijn heeft gehad en een van de meest heftige en emotionele gebeurtenissen uit haar leven heeft meegemaakt en ook nog eens geen moment in haar leven kent waarin haar hormonen dusdanig extreem op en neer schieten.
En juist op dat moment moeten de behoeften van schoonmoeder voorop komen? Wat een belachelijk idee. Een half uur later is de baby ook nog net zo klein en pasgeboren hoor.
Weet je laat ook maar.
maandag 3 juni 2019 om 22:31
Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen dat je ergens een competitief element ziet in het ontmoeten van je kleinkind dat zojuist geboren is. Het lijkt me uiterst redelijk als je daar niet in wenst mee te gaan. Je hebt de rest van je leven nog om een band op te bouwen met het kind.
Ik hoop dat je vriend zijn moeder kan uitleggen dat alle grootouders bericht krijgen als de baby geboren is en dat er op dat moment, afhankelijk van hoe het met hem, jou en de baby gaat met iedereen een moment wordt afgesproken om de baby te otnmoeten. Het is geen wedstrijd, en het is ook geen optie om een hele horde familie tegelijk aan je bed te hebben.
Daarnaast lijkt het me ook niet zo heel vreemd om een zojuist bevallen vrouw even de ruimte te geven voor waar zij behoefte aan heeft voordat het hele kraamcircus losbarst, zeker als de bevalling ook andere emoties losmaakt. Best brutaal ook eigenlijk dat zij zich blijkbaar boven jouw vader vindt gaan en haar waarde in jullie ogen afmeet aan wie 'voorrang' krijgt bij familiegebeurtenissen.
Mensen zijn soms echt raar.
Ik hoop dat je vriend zijn moeder kan uitleggen dat alle grootouders bericht krijgen als de baby geboren is en dat er op dat moment, afhankelijk van hoe het met hem, jou en de baby gaat met iedereen een moment wordt afgesproken om de baby te otnmoeten. Het is geen wedstrijd, en het is ook geen optie om een hele horde familie tegelijk aan je bed te hebben.
Daarnaast lijkt het me ook niet zo heel vreemd om een zojuist bevallen vrouw even de ruimte te geven voor waar zij behoefte aan heeft voordat het hele kraamcircus losbarst, zeker als de bevalling ook andere emoties losmaakt. Best brutaal ook eigenlijk dat zij zich blijkbaar boven jouw vader vindt gaan en haar waarde in jullie ogen afmeet aan wie 'voorrang' krijgt bij familiegebeurtenissen.
Mensen zijn soms echt raar.
maandag 3 juni 2019 om 22:31
Maar waarom dan?Maya85 schreef: ↑03-06-2019 22:23Haar moeder is dood.
Tijdens en vlak na een bevalling staan voor één keertje de emoties en behoeften van de vrouw boven die van de man. Tenminste zo zou het zijn. Triest om te lezen hoeveel mensen van mening zijn dat zelfs tijdens dit moment de ideeën van man en schoonouders boven die van de moeder worden gesteld die er net een kind uit heeft geperst en vaak uren pijn heeft gehad en een van de meest heftige en emotionele gebeurtenissen uit haar leven heeft meegemaakt en ook nog eens geen moment in haar leven kent waarin haar hormonen dusdanig extreem op en neer schieten.
Als moeders dat allemaal niet aan kan, neemt pa het kind en zijn ouders mee naar een andere ruimte.
Ik snap die pikorde niet.
maandag 3 juni 2019 om 22:32
Ik begrijp best dat je schoonmoeder het jammer vond dat ze niet ook meteen mocht komen bij de eerste, maar dat ze dat uit gaat spreken en dan ook nog met het dreigement "met dat als ze nu niet eerst mag komen ze er anders wel klaar mee is", vind ik wel overdreven.
Doe vooral waar jullie je zelf goed bij voelen.
Doe vooral waar jullie je zelf goed bij voelen.
maandag 3 juni 2019 om 22:32
TO: ik zou trouwens het gesprek met je schoonmoeder aangaan. Wees kort en duidelijk.
Ik vind je een heel lieve vrouw en ik waardeer wat je voor ons gezin doet, maar het moment vlak na de bevalling is voor mij erg moeilijk en kwetsbaar, omdat ik mijn moeder dan zo mis en de behoefte voel om deze heftige gevoelens te delen met mijn vader. Dat is de reden dat ik hem graag eerst even wil zien. Het heeft verder niks met jou te maken, of hoe belangrijk je voor ons, of onze kinderen bent.
Een mens met enig gevoel die dit niet begrijpt en na dit verhaal nog over mijn grenzen gaat, zou ik eerlijk gezegd niet meer in mijn leven willen.
Ik vind je een heel lieve vrouw en ik waardeer wat je voor ons gezin doet, maar het moment vlak na de bevalling is voor mij erg moeilijk en kwetsbaar, omdat ik mijn moeder dan zo mis en de behoefte voel om deze heftige gevoelens te delen met mijn vader. Dat is de reden dat ik hem graag eerst even wil zien. Het heeft verder niks met jou te maken, of hoe belangrijk je voor ons, of onze kinderen bent.
Een mens met enig gevoel die dit niet begrijpt en na dit verhaal nog over mijn grenzen gaat, zou ik eerlijk gezegd niet meer in mijn leven willen.
maandag 3 juni 2019 om 22:34
maandag 3 juni 2019 om 22:36
Ik weet een schoonmoeder die de pasgeborene niet mocht vasthouden en daar totaal ontstemd door was. Dat de baby zelfs niet vast was gehouden door de vader en moeder omdat het acuut naar de o.k. moest deed er niet eens toe voor haar. Want het ging allemaal om haar want zij werd oma.
Nog een schoonmoeder die zich te belangrijk maakt.
To, doe het zoals jij het wilt en laat je vriend het gesprek maar voeren!
Nog een schoonmoeder die zich te belangrijk maakt.
To, doe het zoals jij het wilt en laat je vriend het gesprek maar voeren!
maandag 3 juni 2019 om 22:37
Wat 'n beroerde schoonmoeder heb je zeg! Als je pijn hebt door zo'n bevalling (neem ik tenminste aan) wil je toch niet jan en alleman over de vloer? Dus je eigen vader wel en je schoonouders niet vind ik heel normaal. Je vriend kan de baby aan z'n ouders gaan laten zien zonder dat ze jou lastig vallen terwijl jij nog ligt bij te komen/herstellen.