Gedoe kraamvisite

03-06-2019 19:41 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.

In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.

Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).

Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.

Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
herfstappeltaart schreef:
05-06-2019 10:32
o_o o_o o_o o_o o_o

Mijn dochter gaat deze zomer bevallen. Het maakt me werkelijk geen klap uit wie ons kleinkind het eerst mag zien. Ik hoop op een voorspoedige bevalling, een gezond kindje en gezonde blije ouders. En als dat zo is gaan we dat vieren. Met z'n allen. Wij en de ouders van mijn schoonzoon. Het kind gaat heel veel liefde krijgen, van ons allemaal en dat is op zich al fantastisch.

:couple:

Ik snap niet helemaal waarom je dit post, het is evident dat dit topic gaat over situaties waarin mensen niet een en al harmonie verwachten.
Best pijnlijk als iemand je dan komt vertellen dat het bij hun wel fantastisch zal gaan.
turquasi schreef:
04-06-2019 15:44

Niemand neemt baby mee buiten mijn zicht, ook papa niet, tenzij ik dat zeg ok te vinden

Nee dan lees je liever dit soort uitspraken....🤪🤪🤪
Wittelamp schreef:
05-06-2019 17:38
Ik snap niet helemaal waarom je dit post, het is evident dat dit topic gaat over situaties waarin mensen niet een en al harmonie verwachten.
Best pijnlijk als iemand je dan komt vertellen dat het bij hun wel fantastisch zal gaan.
Toch lees ik in het topic ook veel positiefs over de schoonmoeder
Als TO's vriend, nou even korte metten maakt, kan TO weer relaxt richting haar bevalling
lilalinda schreef:
05-06-2019 17:48
Als TO's vriend, nou even korte metten maakt, kan TO weer relaxt richting haar bevalling

Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.
Froezel schreef:
05-06-2019 17:46
Nee dan lees je liever dit soort uitspraken....🤪🤪🤪
Ja, dan ben je wat mij betreft niet helemaal lekker...
Wittelamp schreef:
05-06-2019 17:38
Ja ik snap je opmerking wel, maar ik wil hiermee zeggen dat ik het niet oké vind van schoonmoeder. TO heeft het volste recht eerst haar vader te willen zien en naar mijn mening kan ze het beste eerlijk en open communiceren hierover met haar schoonmoeder. Soms is een gesprek genoeg om iemand's ogen te openen.

Niet de bedoeling TO een rotgevoel te bezorgen.
lilalinda schreef:
05-06-2019 17:48
+1
Waarom een de een als eerste uitnodigen en de ander als tweede?
Waarom na de bevalling niet zelf even oo adem komen en dan de familie bellen dat ze langs mogen komen?

Hier net bevallen en vader schoonouders en broers gebeld toen we er klaar voor waren. Ze zijn allemaal de eerste dag gekomen, sommige tegelijk en anderen wat later. Zo hoef je niet te kiezen.
Tess1981 schreef:
06-06-2019 00:27
Waarom na de bevalling niet zelf even oo adem komen en dan de familie bellen dat ze langs mogen komen?

Hier net bevallen en vader schoonouders en broers gebeld toen we er klaar voor waren. Ze zijn allemaal de eerste dag gekomen, sommige tegelijk en anderen wat later. Zo hoef je niet te kiezen.
Maar ze wil juist kiezen...
Ik, het monster dat durfde te zeggen dat papa de kamer niet uit mag met baby, zal dat even nuanceren... ahum. Komt ie;

Papa kan totaal geen nee zeggen, dus zodra papa met baby de kamer uit is kan iedereen over hem heen buitelen en is het hek van de dam. Dat gebeurt dus pas wanneer ik daaraan toe ben. Goed, het staat jullie verder vrij me nog steeds een monster te vinden.
Ga ik meteen nog een stapje verder; iedereen die ook maar denkt over het wangetje te moeten wrijven of whatever mag eerst zijn handen gaan wassen. Kusjes kunnen ze al helemaal vergeten de eerste 2 dagen. Ik denk dat ik maar een kooi ga ontwerpen :biggrin:
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
06-06-2019 08:19
Ik, het monster dat durfde te zeggen dat papa de kamer niet uit mag met baby, zal dat even nuanceren... ahum. Komt ie;

Papa kan totaal geen nee zeggen, dus zodra papa met baby de kamer uit is kan iedereen over hem heen buitelen en is het hek van de dam. Dat gebeurt dus pas wanneer ik daaraan toe ben. Goed, het staat jullie verder vrij me nog steeds een monster te vinden.
Ga ik meteen nog een stapje verder; iedereen die ook maar denkt over het wangetje te moeten wrijven of whatever mag eerst zijn handen gaan wassen. Kusjes kunnen ze al helemaal vergeten de eerste 2 dagen. Ik denk dat ik maar een kooi ga ontwerpen :biggrin:
haha!

en toch he.... laat het los (hoeft niet de eerste weken al), geef papa verantwoordelijkheid.
Ik zie het bij vriendinnen, die altijd in de lead willen zijn als het gaat om de kinderen. vader krijgt een bijrol. Laatste klaagde een vriendin dat ze papa nog steeds niet goed alleen durft te laten met hun kinderen (3 pubers!!!!), want hij let vast niet goed op, of jongste wel op tijd thuis is.
Ze deed haar beklag over hem, maar eeuh... ik heb haar al die jaren meegemaakt, papa mocht niet eens kiezen of kind als kleuter jas aan of uit had in de tuin.
Ik lag om 22.00 uur op de uitslaapkamer, kind en man waren op de afdeling neonatologie en hij heeft laat nog mijn ouders en schoonouders gebeld. Iedereen kwam de volgende dag maar ik weer echt niet meer wie als eerste was ofzo. Ik lag zelf of mijn kamer maar onze zoon lag ergens anders aan de beademing dus niemand kon hem vasthouden. Volgens mij stond iedereen achter glas te kijken. Pas na drie dagen mocht ik er heen en hem zelf vasthouden. Toen hebben ook de opa's en oma's hem van dichtbij bekeken. Toen we eenmaal thuis waren mocht iedereen hem zien en vasthouden. Wel heel beperkt en strikt volgens de regels van de kraamhulp. Ik weet er zelf weinig meer van. Het waren rare tijden.

TO, het kan raar lopen. Doe wat goed voelt voor jou en je man. De rest doet er niet toe. Veel plezier met de laatste loodjes en succes met bevallen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Als papa tijdens de bevalling lief is geweest krijgt hij de sleutel van de kooi...

Ik denk wel dat hij alvast een slot op de kledingkast gaat zetten want qua kleding ben ik volkomen onbetrouwbaar en hij juist heel behoudend en stijlvol. Ik zou nog boodschappen kunnen gaan doen in een paarse onesie met een tutu om. Mocht iemand een leuke website weten voor hysterische babykleding dan hou ik me aanbevolen.
Lorem Ipsum
lilalinda schreef:
06-06-2019 08:27
Ze deed haar beklag over hem, maar eeuh... ik heb haar al die jaren meegemaakt, papa mocht niet eens kiezen of kind als kleuter jas aan of uit had in de tuin.
Volgens mij hebben vele van ons zo'n vriendin. Dat je echt kramp in je kaken krijgt om daar niet iets over te zeggen.

Hele boekwerken met instructies worden er geschreven, kleding klaargelegd en vooruit gekookt. Alsof moeders manier de enig juiste kan zijn.
sneeuwwitje80 schreef:
06-06-2019 09:49
Volgens mij hebben vele van ons zo'n vriendin. Dat je echt kramp in je kaken krijgt om daar niet iets over te zeggen.

Hele boekwerken met instructies worden er geschreven, kleding klaargelegd en vooruit gekookt. Alsof moeders manier de enig juiste kan zijn.

Ik zie dit tegenwoordig nooit. Wel bij de oudere generaties.
Tess1981 schreef:
06-06-2019 00:27

Omdat ze door het overlijden van haar moeder extra behoefte had aan haar vader, na de bevalling.

Bij de 2e had ze nog niet bedacht hoe en wat, misschien inderdaad wel op die manier.
Wat een belachelijke dingen worden er bij gehaald. Alleen maar omdat sommige vrouwen aangeven dat ze de eerste uren (!!) de baby liever bij zich willen houden.

Ik ben de eerste die pleit voor een gelijke verdeling tussen vader en moeder, alleen je kunt er toch niet onderuit dat de bevalling voor een vrouw anders is dan voor een man? En dat daar dus andere gevoelens en behoeften bijhoren?
Wat een belachelijke dingen worden er bij gehaald. Alleen maar omdat sommige vrouwen aangeven dat ze de eerste uren (!!) de baby liever bij zich willen houden.

Ik ben de eerste die pleit voor een gelijke verdeling tussen vader en moeder, alleen je kunt er toch niet onderuit dat de bevalling voor een vrouw anders is dan voor een man? En dat daar dus andere gevoelens en behoeften bijhoren?
Je hoort jezelf zo graag zemelen, dat je het maar twee x post?
Wittelamp schreef:
05-06-2019 07:17
Ik reageer op de tendens die het topic de laatste pagina’s uit ging. Je mag trots vertellen dat je na een half uur weer onder de douche stond, dat je ‘gut’ helemaal niet meer weet wie er in welke volgorde kwam, dat je zin had in eten, maar zodra iemand hier wat kwetsbaars zegt over het willen plannen van kraamvisite of een gevoel door een truck overreden te zijn dan is het off topic, moet ze maar in een hutje bevallen en is ze een draak van een kraamvrouw.

Dat is de teneur en de sfeer die in dit topic heerst. Daar reageer ik op, niet alleen op jouw frikandel.
:worship:
lilalinda schreef:
05-06-2019 08:46
jij moet opzoek naar leukere vrienden en lievere familie
Ik heb gewoon kunnen vertellen (daarom vond ik kraambezoek ook zo fijn), hoe mijn bevalling was

Familie kies je niet, in sommige gevallen helaas.....

Fijn dat jouw vrienden en familie konden aanvoelen wat gepast/redelijk was tijdens jouw kraamtijd. Kun je je voorstellen dat dit niet vanzelfsprekend is?

On topic, ik vind dat de schoonmoeder van TO zich ongepast en onredelijk gedragen heeft rondom de kraamtijd van TO.
Lachattenoir schreef:
06-06-2019 08:08
Maar ze wil juist kiezen...
:sarcastic:
viavia2013 schreef:
06-06-2019 16:20
Je hoort jezelf zo graag zemelen, dat je het maar twee x post?
Vind deze post meer gezemel dan die van Maya.
Dat je het er niet mee eens bent prima, maar ze zegt nikt raars
merle78 schreef:
06-06-2019 22:30

On topic, ik vind dat de schoonmoeder van TO zich ongepast en onredelijk gedragen heeft rondom de kraamtijd van TO.
Ze heft tot nu toe nog niet zoveel gedaan hoor
Alleen een raar voorstel, waar de vriend van TO over kan terugbellen en van kan zeggen: dacht het dus niet mama
Wittelamp schreef:
06-06-2019 10:04
Ik zie dit tegenwoordig nooit. Wel bij de oudere generaties.
Ik ken ze wel.Heb er laatst heel luchtig iets over gezegd, werd me door de moeder in kwestie niet in dank afgenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven