Buren

06-06-2019 23:02 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en wil graag jullie advies.

Afgelopen vrijdag hebben wij de sleutel gekregen van onze nieuwe woning. We waren helemaal blij, totdat we gelijk gezeur met de buren kregen.

De voortuin/oprit met de buren is open en er zit geen schutting/ beplanting tussen. Nu komt het wel eens voor dat wij of de visite per ongeluk over haar stukje lopen. Afgelopen zondag kreeg ik al commentaar van haar dat we niet op haar grond mogen lopen. Toen hadden we net pas 1,5 dag de sleutel.

Ook hebben wij een anonieme brief gekregen met de regels over geluidsoverlast zoals dat er tussen 13:30-15:00 geen lawaai mag worden gemaakt. Op zondag niet klussen, als er geboord moet worden dat je de buren waarschuwde etc.

Vanavond heeft de visite weer commentaar gekregen dat zij over haar grond naar de auto liepen. Wij kunnen moeilijk iedere keer tegen de visite zeggen dat ze niet op haar oprit mogen lopen.

Om van dit gezeur af te zijn willen wij een schutting gaan plaatsen.

Hoe zouden jullie er mee omgaan als je er nog geen eens week woont? Mijn plan is morgen naar haar toe te gaan en te vertellen dat we een schutting gaan plaatsen op onze eigen grond.

Graag jullie advies:)

Groetjes, Saskia
Wat een rare lui die buren van jou. Maar waarom kan je tegen jouw bezoekers niet zeggen dat ze niet over de grond van je buren mogen lopen? Is een kleine moeite, ik zou ook niet blij zijn als de visite van mijn buren steeds bij mij loopt.
Ik zou met ze gaan praten. Dergelijk gedrag heeft meestal een achtergrond. Die zou ik willen weten.

Waarschijnlijk boeit het ze geen reet als jouw gasten een centimeter over hun erf lopen en gaat het ergens anders over. Misschien zitten ze zelf in een stressvolle situatie waarin elke verandering qua buur teveel is of komt dit door het gedrag van de vorige buren?

Vind dat eerst uit en zie dan nog wat je hier post.

Met een beetje mazzel kom je tot een gesprek van mens tot mens, en snap je hun aanvankelijk nogal vreemde reactie.

Lukt dat niet, kun je altijd nog verder kijken/oordelen.

Succes!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Wittelamp schreef:
07-06-2019 01:23
Ik zou een vriendelijk gesprek aan gaan met de boodschap dat je geen overlast wil veroorzaken en dat een erfafscheiding misschien handig is. En dan natuurlijk geen schutting want dat is in een voortuin zo lelijk dat het vaak zelfs niet mag. Een hegje voldoet ook.

Klussen op zondag vind ik asociaal, ik heb het ook alleen meegemaakt in een armoedige tokkiebuurt waar ik even gewoond heb. Normaal gesproken doe je dat niet, of als het echt niet anders kan dan laat je het even redelijk vantevoren weten zodat mensen plannen kunnen maken om het huis uit te gaan voor de dag. Niks zo vervelend om na een week werken je te verheugen op een dagje welverdiende rust en een zondags krantje en dat dan de buurman de klopboor in de muur zet.
Ik vind dit altijd zo een ouderwets geneuzel, op zondag niks mogen doen. De tijden zijn nu eenmaal veranderd, get used to it. Wij hebben zo vaak op zondag geklust, geboord of in de tuin “lawaai” gemaakt, onze buren net zo. Enige waar ik rekening mee houd is of het niet te vroeg is in het weekend (niet voor 10 uur).

Mijn vader is ook nog van deze ouderwetse stempel. Hij kan echt zo geïrriteerd raken als de buurman op zondag gras gaat maaien ofzo. Moet ik altijd wel om lachen.

To, wat vervelend voor je! Ik zou zeker geen rekening houden met de anonieme brief en tijden waarop je wel/geen lawaai mag maken (uiteraard niet na 22 uur en voor 8 uur). En zorgen voor een heg, hekje of bloembak op de oprit.
Wat vervelend dat de buren gelijk gaan zeiken, zeg. Gelukkig had bij oms toen iedereen begrip. We waren elke dag aan het klussen, 12 uur per dag en dat een antaal weken.
Ik zou aan de voorkant een klein hekje plaatsen. De buren een keer uitnodigen lijkt me wel een goed idee. En de anonieme brief gewoon negeren. Wat kinderachtig zeg. Hebben hun kleine kinderen die s‘middags slapen dan? Ik kom oorspronkelijk uit Duitsland en daar is het normaal dat er middagrust wordt gehouden. Daar mag je tussen 13.00 en 15.00 uur idd geen lawaai maken, maar hier in Nederland ben ik dat nog niet tegengekomen.
Poeh ik kan me voorstellen dat jullie je niet meteen welkom voelen.
Heb je je al voorgesteld? Zo niet dan zou ik daarmee beginnen.
Die brief slaat natuurlijk nergens op. Die zou ik meteen vergeten.
Als het zou gaan om slaaptijden van kinderen weet ik er nog wel een. Hier lopen er een aantal onopgevoede kinderen loeihard en hoog te gillen. Dat zou ook verboden moeten worden. Mijn kinderen sliepen vaak dwars door werkgeluiden heen.

Klussen op zondag is irritant ja, maar niet verboden. En volgens mij wordt dat ook echt niet alleen in tokkie buurten gedaan zoals een vorig bericht beschreef.
Wij wonen in een normale buurt en men klust hier ook 7 dagen in de week, hoe irritant ik dat vaak ook vind.

Qua voortuin zou ik idd ook een lage schutting of afscheiding plaatsen. Hoeven ze daar niet meer over te mekkeren.

Zo voelt het wel een beetje wat jij beschrijft, mekkeren. En je voelt je dan iet zo welkom.
Lopen over de grond van de buren zou je gewoon niet moeten doen. Dat zou de buurvrouw niet hoeven uitleggen natuurlijk.

Mijn straatje slijt er niet van, maar ik heb een hekel aan mensen die dan voor mijn raam langs lopen en binnen kunnen kijken.

Helaas heb ik het aan het bezoek van mijn buren ook wel eens uit moeten leggen.
Dit is geen leuke binnenkomer.
Toch zou ik het proberen in goed overleg op te lossen. Een ruzie is snel geboren, maar veel moeilijker op te lossen en je hebt er niets aan.

Zelf zou ik geen zin hebben in mensen die steeds over mijn terrein lopen. Los het op door een heg of iets dergelijks, in overleg met hen.
Nou daar ben je mooi klaar mee als ze nu al beginnen! Dat niet klussen op zondag is bullshit, wanneer moet je het dan doen? Alleen op zaterdag?
Wat een gezeur zeg, je buren hadden in ieder geval het lef moeten hebben om dit met je te bespreken ipv een briefje.

Qua afscheiding, zet inderdaad een laag hekje/plantenbak neer, dan zijn bezoekers ook meteen minder geneigd om via het pad van de buren te komen als je het vooraan plaatst.

En op zondag klussen is niet aso, veel mensen werken doordeweeks. Zolang het op normale tijden is, heb ik daar begrip voor. Een klopboor in de muur on 21.00 uur s’ avonds, dát is aso.
dat jouw bezoek over haar grond loopt kan ik me voorstellen dat ze dat niet wil.

klussen op zondag moet kunnen. voor veel mensen is dit de enige dag van de week om iets te kunnen doen!
Don't cry, buy a bag and move on.
Een anoniem briefje zou ik zo in de oud papierbak gooien, zonder er ook maar iets mee te doen. Zo laf dat.
Verder natuurlijk erg vervelend als je zo moet beginnen in je nieuwe woning. Je hoopt toch op leukere buren. Ik zou eerst een gesprekje met de buren aangaan en vervolgens een hekje, heggetje o.d. neerzetten.
Wittelamp schreef:
07-06-2019 01:23
Ik zou een vriendelijk gesprek aan gaan met de boodschap dat je geen overlast wil veroorzaken en dat een erfafscheiding misschien handig is. En dan natuurlijk geen schutting want dat is in een voortuin zo lelijk dat het vaak zelfs niet mag. Een hegje voldoet ook.

Klussen op zondag vind ik asociaal, ik heb het ook alleen meegemaakt in een armoedige tokkiebuurt waar ik even gewoond heb. Normaal gesproken doe je dat niet, of als het echt niet anders kan dan laat je het even redelijk vantevoren weten zodat mensen plannen kunnen maken om het huis uit te gaan voor de dag. Niks zo vervelend om na een week werken je te verheugen op een dagje welverdiende rust en een zondags krantje en dat dan de buurman de klopboor in de muur zet.

Je loopt hopeloos achter wanneer je denkt dat er alleen in Tokkiebuurten op zondag wordt geklust zeg.
Dat gebeurt ook gewoon in luxe wijken hoor. Ik zou trouwens ook niet weten waarom niet. Kijk: op de biblebelt zal een groot deel van de inwoners dit niet waarderen; reden lijkt me dan ook wel duidelijk.
Maar wat ben ik blij dat ik woon op een plek waar ik op zondag mijn auto kan wassen, ramen kan lappen en klussen, zonder dat iemand daar moeite mee heeft. Het is juist goed voor de sfeer hier, omdat meerdere mensen tegelijk buiten staan te klussen/huishouden doen/auto te wassen. Dus ideale moment om even een praatje te maken, tussen het klussen door samen wat te drinken etc.
Daarbij is het weekend en zelfs vaak zondag, voor mij de enige mogelijkheid om dergelijke klussen te doen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 18:51
6.56% gewijzigd
Gisselle schreef:
07-06-2019 01:33
Wat een rare lui die buren van jou. Maar waarom kan je tegen jouw bezoekers niet zeggen dat ze niet over de grond van je buren mogen lopen? Is een kleine moeite, ik zou ook niet blij zijn als de visite van mijn buren steeds bij mij loopt.
Ik denk dat de situatie bij TO ongeveer is zoals onderstaand plaatje. En dat de buurvrouw aan het zeuren is over het feit dat er een auto op de oprit staat en dat degene die uitstapt het waagt om zijn voeten voorbij het tussenmuurtje tussen de garages te zetten.
Afbeelding
Schutting of muur aan voorkant als erfafscheiding is niet mooi. Wel praktisch. Denk eens na over mooi geplaatste bomen die aan bovenkant in elkaar gevlochten worden. Of mooie plantenbak(ken).

Probeer te achterhalen waar de frustratie precies zit. De angel er uit te halen.
Hier een buurvrouw die met vorige bewoner heibel kreeg. Onze aankomst zag ze met gruwen tegemoet. bang dat vorige bewoner had gekletst over haar. Dat wij met dezelfde beeldvorming zouden beginnen.
Achteraf was ze dus heel onzeker en angstig.

Inmiddels weet ik dat juist zij niet de makkelijkste in omgang is. Uiteraard zeg ik dat niet en neem ik het, voor zover dat haalbaar is, voor lief. Ieder zijn gebruiksaanwijzing en woongenot is onbetaalbaar. Ik ben bekend met burenruzies en problemen in de straat. Als het kan worden voorkomen is dat echt vele malen prettiger, voor eenieder.

Ik begrijp dat dit rot is.
Leg contact. Loop niet de deur plat, want een goede buur hoeft niet je beste kameraad te zijn. Hou het prettig doch op afstand, mijn advies. Kan een ander andere ervaringen mee hebben.
Je kunt ook naar de buurvrouw gaan: “Gut, een of andere lafaard heeft een anonieme brief bij ons in de bus gegooid. Enig idee wie dat zou kunnen zijn?”.

Nee, doe dat maar niet.
Tijdschriftenverslindster schreef:
07-06-2019 07:31
Kijk: op de biblebelt zal een groot deel van de inwoners dit niet waarderen; reden lijkt me dan ook wel duidelijk.
Maar wat ben ik blij dat ik woon op een plek waar ik op zondag mijn auto kan wassen, ramen kan lappen en klussen, zonder dat iemand daar moeite mee heeft.
Ik woon op een plek met veel gereformeerden en hou dus wel rekening met de zondagsrust.

En ik vind dat best heel prettig, want iedereen doet dat hier, dus het is altijd lekker rustig op zondag.

Natuurlijk hoor je wel eens wat, en als het een keer niet anders kan, doet ook niemand daar moeilijk over.

Maar geluidsoverlast is voor iedereen beter te velen als je weet dat er ook een dagje rust aan komt.
Nummer*Zoveel schreef:
07-06-2019 08:35
Ik woon op een plek met veel gereformeerden en hou dus wel rekening met de zondagsrust.

En ik vind dat best heel prettig, want iedereen doet dat hier, dus het is altijd lekker rustig op zondag.

Natuurlijk hoor je wel eens wat, en als het een keer niet anders kan, doet ook niemand daar moeilijk over.

Maar geluidsoverlast is voor iedereen beter te velen als je weet dat er ook een dagje rust aan komt.
Ja, de bible belt is natuurlijk wat anders. Lekker hun zondagsrust, maar wel op maandagochtend naar de supermarkt. Hoe die producten daar gekomen zijn op maandagochtend maakt blijkbaar niet uit. Wat ik maar zeggen wil (ook buiten de zorg); genoeg mensen hebben een ander weekritme, en soms is je zondag gewoon lekker je dag om dingen te doen.
wilma36 schreef:
07-06-2019 07:37
Ik denk dat de situatie bij TO ongeveer is zoals onderstaand plaatje. En dat de buurvrouw aan het zeuren is over het feit dat er een auto op de oprit staat en dat degene die uitstapt het waagt om zijn voeten voorbij het tussenmuurtje tussen de garages te zetten.
Afbeelding
maar in deze situatie is het bijna onmogelijk om niet op haar grond te lopen als je uitstapt, kijk hoe smal het is.
Don't cry, buy a bag and move on.
Tijdschriftenverslindster schreef:
07-06-2019 07:31
Je loopt hopeloos achter wanneer je denkt dat er alleen in Tokkiebuurten op zondag wordt geklust zeg. :facepalm:
Dat gebeurt ook gewoon in luxe wijken hoor. Ik zou trouwens ook niet weten waarom niet. Kijk: op de biblebelt zal een groot deel van de inwoners dit niet waarderen; reden lijkt me dan ook wel duidelijk.
Maar wat ben ik blij dat ik woon op een plek waar ik op zondag mijn auto kan wassen, ramen kan lappen en klussen, zonder dat iemand daar moeite mee heeft. Het is juist goed voor de sfeer hier, omdat meerdere mensen tegelijk buiten staan te klussen/huishouden doen/auto te wassen. Dus ideale moment om even een praatje te maken, tussen het klussen door samen wat te drinken etc.
Daarbij is het weekend en zelfs vaak zondag, voor mij de enige mogelijkheid om dergelijke klussen te doen.

Ramen lappen, huishouden doen, religie? Waar heb je het over? Het is gewoon oervervelend als er veel HERRIE gemaakt wordt op een normaal rustige dag in het weekend. Wittelamo heeft het over een klopboor... dat is toch iets andrs dan gezellig buiten je auto wassen. Ik ben het echt helemaal met haar eens dat dat asociaal is.
daenerys79 schreef:
07-06-2019 08:54
maar in deze situatie is het bijna onmogelijk om niet op haar grond te lopen als je uitstapt, kijk hoe smal het is.
Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij “niet over de grond van de buurvrouw lopen”. Is er een tuin? Een groenstrook die lelijk wordt als je er steeds door loopt? Of loopt het bezoek misschien pal langs de ramen van de buurvrouw naar binnen te gluren? Je zou zeggen dat er toch een reden moet zijn om je te irriteren aan het bezoek van de buren.
Ik heb een keer gehad dat het bezoek van de notabene OVER buren mijn binnenplaats op reed, uitstapte en op de koffie bij de overburen wilde gaan. Dus je hebt ook onbeschofte bezoekers, natuurlijk.
Belangrijk is dat je weet waaróm de buren aan de bel trokken. De anonieme brieven zijn niet handig. Je kunt er iets ludieks van maken. Organiseer een kennismakingsgesprek met de buren in de directe omgeving en neem de anonieme brief op in je ontwerp uitnodiging. Wij begrijpen dat niet iedereen even gelukkig is met nieuwe buren, maar we vallen bést wel mee. We nodigen u uit voor een kopje koffie op zaterdag om 16:00 uur. Da’s buiten de gevarenzone van middag en zondagsrust. Kijken wat er van komt.
Even reageren op dat lopen over haar grond... Ik stel me daar zoiets bij voor als op de foto (Correct me if I'm wrong). Het voordeel van geen tussenafscheiding is JUIST dat je een beetje van elkaars ruimte gebruik mag maken: zo kan je autoportier tenminste even goed open enzo. Wij stappen ook bij de zijkant van de auto uit in de grindbak van de buurman. Die heeft daar geen probleem mee.

Ik zou in gesprek gaan om te kijken of jullie dezelfde voordelen hebben van de huidige indeling en vragen hoe het zo is ontstaan. Als ze het eigenlijk wel prima vind, maar bang is voor grensoverschrijdend gedrag, dan kan zo'n gesprek al heel erg opluchten. Kijken naar aanpassingen is (pas) een 2e stap.
Natuurlijk is het beste om met deze buren in gesprek te gaan maar ik ben bang dat er niet mee te praten valt. Iemand die binnen een dag al met zulke bizarre eisen komt heeft echt een kronkel in z'n hoofd.
RikM schreef:
07-06-2019 09:34
Natuurlijk is het beste om met deze buren in gesprek te gaan maar ik ben bang dat er niet mee te praten valt. Iemand die binnen een dag al met zulke bizarre eisen komt heeft echt een kronkel in z'n hoofd.
Als je er zo in staat, kan het alleen maar escaleren. Probeer je in te leven in iemand die een beetje bang is voor gedrag van anderen, die daar onhandig in manoeuvreert en dus vreselijk baalt van "nieuwe buren" omdat ze WEET dat het snel op gedoe uitdraait. Dat gedoe veroorzaakt ze mede zelf, maar ze weet blijkbaar niet wat de sociaal handige manier is...

Als je met zo iemand in gesprek gaat, kan het luisterende oor ( en daarmee het bewijs dat de nieuwe buren geen gekke tokkies zijn) ontzettend opluchten. En daarmee wordt zij weer ontvankelijker voor water in de wijn.

Ik parkeerde vorige week mijn auto hier ergens in de omgeving in het bos naast een hele grote woning met allemaal manege-achting voorzieningen ( maar dan niet openbaar). Dat was uit nood geboren omdat ik anders een stuk terug al moest parkeren waar veel honden los liepen. Ik wilde juist enkel naar het deel met aanlijngebod omdat mijn teefje met hechingen loopt, en als ik met haar tussen die honden door moet, krijg je toch allemaal ongevraagde (te drukke) interactie.

Bij terugkomst zei de eigenaar bars of ik het normaal vond om in de tuin van een ander te parkeren. Het zag er uit als een parkeerstrook; niet als tuin, maar ik ben met mijn hond aan de lijn even naar hem toe gelopen voor excuses en een praatje. Ik heb mijn situatie uitgelegd; hij heeft zijn situatie uitgelegd (gedoe met gemeentegrenzen, parkeerders etc) en toen heb ik vriendelijk toestemming gevraagd of ik misschien nog 1 of 2 x bij hem mag parkeren tot de hechtingen beter zijn (komende maandag al). Nou; op zondag komen zijn kinderen en moet hij al 5 auto's kwijt, maar dan zoek ik dus een ander bos.

Helemaal netjes opgelost, terwijl hij echt nors begon...
Zoals RIkM zegt; sommigen hebben inderdaad niets anders te doen - hebben geen zinvol eigen leven meer.

Ik zou geen onkosten maken die je niet van plan was dus een paar flinke potten met planten die je overhebt uit je tuin als virtuele grens voor je eigen bezoek zijn meer dan genoeg.
Dan moet het maar zoals het kan
Dat briefje vind ik trouwens wel grappig omdat het juist heel slecht werkt; eerst gooi je bij iemand anoniem een briefje met eisen naar binnen.
Vervolgens loopt het nog niet helemaal zoals je wilt; bummer. Nu ben je namelijk absoluut de laatste die in persoon kan aanbellen en klagen; jij weet immers van dat briefje, en zodra je op de stoep staat, denken de buren ook meteen dat jij dat briefje hebt gestuurd.... Maar dat was toch wel heel kinderachtig, dus ze mogen nooit denken dat het van jou komt!!! Kortom; je beurt om te klagen is vervallen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven