Ik wil dat huis!!

08-06-2019 08:22 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,
man en ik zijn gisteren naar een huis gaan kijken (terwijl we niet direct de intentie hadden om te verhuizen) en jullie raden het al.. ik wil dat huis hebben :whip:
Het probleem is dat er meer kapers op de kust liggen. De bezichtigen zijn donderdag, maar wij gaan dinsdag op vakantie, dus we mochten eerder gaan kijken. Als we terugkomen van vakantie moeten we de makelaar laten weten of we een bod willen uitbrengen. Iedereen mag één bod uitbrengen en de verkopers kiezen dan met wie ze in zee willen gaan. Hij zei dat andere dingen ook belangrijk zijn zoals oplevering enzo, omdat zij nog hun nieuwe huis moeten opknappen. Daar willen we met liefde rekening mee houden, maar hebben jullie misschien verder nog tips???? Ik dacht als we ons bod op papier uitbrengen dan kunnen we erbij zetten dat we een jong gezin zijn en daar ons gezin willen uitbreiden en onze kinderen in die woning willen laten opgroeien, zoiets en dan hopen dat ze het ons gunnen :hyper:
Of zeg ik dan iets heel geks :biggrin:
Dus dames kom maar op met de tips, behalve heeel hoog bieden :bonk:
Hoe krijgen we die gunfactor :cheer:
Ik heb dit ook gehad. Wij hebben op advies van een andere makelaar de tip gekregen om die makelaar te bellen met de vraag: ik wil dat huis, wat moet ik daar voor doen. Antwoord was de vraagprijs bieden, vertellen waarom en kijken naar je voorbehouden.

Dit hebben we gedaan en de makelaar heeft ook aan de verkopers verteld dat we gebeld hadden. Dit werd positief ontvangen. Uiteindelijk zijn we met een flink bedrag overboden. De verkopers hadden ons wel als tweede optie terwijl wij niet het op 1 na hoogste bod hadden. De mail met ons gemotiveerde bod werd letterlijk doorgestuurd.

Deze mensen waren heel flexibel in het moment van overdracht, dus hebben wij dat ook gedaan. Geen voorbehoud van verkoop eigen woning etc.
Gunfactor krijg je vooral door genoeg te bieden ben ik bang.

Wij ontvingen, bij de verkoop van ons appartement, twee keer hetzelfde hoogste bod met ongeveer hetzelfde opleveringstermijn. Gunfactor heeft bij ons toen wel bepaald naar wie het appartement ging.

Het eerste stel wilde het gebruiken als vakantiewoning, en voor het 'winnende' stel was het een starterswoning.

Denk trouwens ook dat we onze huidige woning hebben gekregen omdat het ons gegund werd (en ze er snel vanaf wilde). Heel veel geluk mee gehad, was in het populaire Haarlem. :sigh:
yastra wijzigde dit bericht op 08-06-2019 09:44
10.41% gewijzigd
Volgens mij ben je in alle valkuilen van de makelaar getrapt.
Donderdag komen de andere mensen kijken en dan hebben ze nog een ronde ingepland voor mensen die voor tweede keer willen komen kijken.
Wij willen graag verhuizen omdat onze tuin best wel klein is. Er kan een badje in en een terras, maar dan is het ook ‘vol’. Onze zoon kan niet in de tuin voetballen, een schonmel oid past ook niet. Onze zolder moet opgeknapt worden, verder is het huis helemaal af. Mocht er in de toekomst een tweede kindje bijkomen ( ik hoop dat ons dst gegund is) dan heb ik echt te weinig opbergruimte. Nieuwe huis heeft garage, bijkeuken en kelder, hallo opbergruimte. Maargoed dat is een beetje offtopic.
Een goed bod en verkopers opleverdatum laten bepalen check, het is voor ons geen probleem om een half jaar te wachten.
Makelaar heeft duidelijk gezegd ga lekker op vakantie (gaan maar een weekje) en laat op de dag dat jullie terugkomen weten of jullie een bod willen doen. Hij zei dat we geen overhaaste beslissingen moeten nemen.
Dan toch vandaag nog bellen dat we een bod willen uitbrengen of vragen voor nog een tweede bezichtiging als we terugkomen?? Het gaat me er om dat hij ons niet vergeet :rolling:
Wij waren overboden op ons huis, maar omdat wij er eerder in konden kregen wij het huis.
De makelaar hoeft jullie niet te vergeten, de verkopers kijken naar jullie bod.

Bij ons gaf de makelaar aan dat er een sluitingstermijn zou worden bepaald zodra de eerste bieding er zou zijn. Wij hebben dus als eerste een bod geplaatst zodat er niet wekenlang geboden kon worden.
Gunfactor is gelul met korte benen.
Gewoon een hoog bod en je financiering laten vallen.
Meer smaken zijn er niet en dan nog: bidden voor het vaderland.
Dymphnatam schreef:
08-06-2019 09:22
Als je op dit moment zo fijn woont in een leuke buurt zou ik never nooit de ellende aangaan van de aankoop van een huis en een verhuizing, note bene met kinderen.

Het gaat er niet alleen om dat je dat huis weet te bemachtigen, je moet het ook financieren en er komen te zitten.
De eisen voor het verkrijgen van een hypotheek zijn in een paar jaar tijd zo veel hoger geworden dat alleen al het voortraject je een paar jaar van je leven kost, zo veel stress levert het op. Er wordt nog net geen genetisch onderzoek verricht, zo streng zijn ze geworden. Echt niet leuk meer.

Verder staat een verhuizing zeer hoog in de top tien van stress events. Zeker met kinderen is het iets wat je leven op z'n kop kan zetten. Wil je ze dat aandoen, alleen omdat jij toevallig denkt een leuker huis gezien te hebben?

Mijn advies: wees blij met wat je hebt. De duizenden euro's die je bespaart door niet te verhuizen kun je beter besteden aan het huren van een opslag, het in de arm nemen van een tuinadviseur en het doorbreken van een muurtje en het aanschaffen van een paar nieuwe meubels.
ik heb het dus iets meer dan een half jaar geleden wel gedaan; verhuizen, andere woonplaats en andere school voor kids.
En het is fantastisch. Kinderen vinden het hier geweldig, school is leuker, huis is leuker en vooral de buitenruimte en de rustige omgeving. Wat dat betreft zou ik het TO niet afraden.
Maar ik zou een bod neerleggen voor de zekerheid en lekker op vakantie gaan. het even laten bezinken. want nu is je ik-moet-het-hebben gevoel heel sterk maar dat is in het begin altijd. even relativeren.
Don't cry, buy a bag and move on.
Het zal wel met de overspannen markt te maken hebben, maar waarom al na 1 keer kijken een bod doen? Toen wij op huizenjacht waren ben ik meerdere huizen binnen gestapt waarvan ik dacht "hier wil ik wonen!". Bij een 2e bezichtiging keek ik wat meer vanuit ratio en toen bleek het allemaal wel mee te vallen. Of het huis was in dermate slechte staat dat het nog bakken met geld ging kosten voordat we er uberhaupt in konden. Als ik vanuit emotie een huis had gekocht dan zat ik nu met een torenhoge hypotheek en uit elkaar vallende kozijnen in mijn maag.
En dan nog wat: als de biedingen dus via de makelaar lopen krijgen de eigenaren die helemaal niet te zien. Alleen medegedeeld. Dus je verhaaltje over gezinsuitbreiding zou ik weglaten om jezelf niet sterfelijk belachelijk te gaan maken.
Gewoon een bod, in geschreven letters tot achter de komma.
En zeggen dat je meegaat in hun opleverdatum en dat je het bod doet zonder voorbehoud van verkoop eigen woning of financiering. Wedden dat je dan heel gauw nummer 1 bent zonder gejank over gezinsuitbreiding?
Laat nooit je overenthousiasme zien en laat emotie geen rol spelen. En doe je huiswerk (wat doen huizen in de buurt, wat is de staat, wat zijn de vierkante meters)
Daffodil- schreef:
08-06-2019 09:53
En dan nog wat: als de biedingen dus via de makelaar lopen krijgen de eigenaren die helemaal niet te zien. Alleen medegedeeld. Dus je verhaaltje over gezinsuitbreiding zou ik weglaten om jezelf niet sterfelijk belachelijk te gaan maken.
Gewoon een bod, in geschreven letters tot achter de komma.
En zeggen dat je meegaat in hun opleverdatum en dat je het bod doet zonder voorbehoud van verkoop eigen woning of financiering. Wedden dat je dan heel gauw nummer 1 bent zonder gejank over gezinsuitbreiding?
Laat nooit je overenthousiasme zien en laat emotie geen rol spelen. En doe je huiswerk (wat doen huizen in de buurt, wat is de staat, wat zijn de vierkante meters)
Zonder voorbehoud van financiering vind ik een slecht advies, tenzij TO heel zeker is van haar zaak.

En dat de uiteindelijke kopers van mijn huis zo enthousiast waren, maakte juist dat ik hen het huis gunde (al is zoiets niet doorslaggevend natuurlijk).
anoniem_379633 wijzigde dit bericht op 08-06-2019 09:58
8.35% gewijzigd
polydox schreef:
08-06-2019 09:28
Bij mij heeft indertijd wel de gunfactor meegespeeld ook al kon ik er van een ander meer voor krijgen. Ik vond het fijn dat een jong gezin in het huis kwam waar ik ben opgegroeid, soort van nieuw begin. Ik hield daarbij ook rekening met de buren die al 30 jaar naast ons woonden en die altijd goed en aardig geweest waren. Dus TO je weet het maar nooit.

Als die mensen er al 30 jaar woonden, hadden ze geen kinderen (meer) in huis, neem ik aan. Denk je echt dat ze blij zouden worden van een jong gezin naast zich? Met een huilende baby, een rennende kleuter, een trampoline in de tuin en een puber die fan is van Rammstein? Ik geloof meteen dat er mensen zijn die daar wel blij van zouden worden, maar ik denk ook dat sommige ouders zichzelf flink overschatten. Ga er niet zomaar vanuit dat iedereen blij wordt van een gezin en "een nieuw begin".
nerdopviva schreef:
08-06-2019 09:58
Als die mensen er al 30 jaar woonden, hadden ze geen kinderen (meer) in huis, neem ik aan. Denk je echt dat ze blij zouden worden van een jong gezin naast zich? Met een huilende baby, een rennende kleuter, een trampoline in de tuin en een puber die fan is van Rammstein? Ik geloof meteen dat er mensen zijn die daar wel blij van zouden worden, maar ik denk ook dat sommige ouders zichzelf flink overschatten. Ga er niet zomaar vanuit dat iedereen blij wordt van een gezin en "een nieuw begin".
Maar je moet ook realistisch zijn. Als je in een buurt woont met gezinshuizen, dan kun je verwachten dat daar gezinnen komen wonen. Als je daar niet tegen kunt, dan kun je beter verhuizen.
Wij hebben net ons huis verkocht, binnen een week. Kopers een jong stel, helemaal verliefd op de plek en het huis. Boden de vraagprijs. Tweede stel wat een ouder stel, deed heel negatief en ongeïnteresseerd maar wilden toen ze hoorden dat stel 1 de vraagprijs had geboden wel overbieden. We hebben ons huis verkocht aan het eerste jonge stel. De vraagprijs is prima en ik had geen zin in overspannen gedoe. Het voelde goed en ik vond het goed, klaar. Ik heb tegen de makelaar gezegd dat we het jonge stel ons huis gunden. Slim? Misschien niet. Maar de vraagprijs was al zo absurd (125 K meer dan dat wij er 5 jaar geleden voor hebben betaald) dat het wel goed was.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
nerdopviva schreef:
Inderdaad zeg! Zeker als de buren ook al wat ouder zijn en de kids het huis uit. Dan maak je ze blijer met 'n kindvrij koppel van rond de 50 dan met een gezin waarbij nog een huilbaby op de planning staat.
nerdopviva schreef:
Mijn buren wel, daar ken ik ze goed genoeg voor. Die zijn erg blij met de buren die ze nu hebben. Maar goed mij maakte het geld niks uit, dus kon kiezen wie ik in dat huis wilde. Dat is natuurlijk geen standaard situatie meestal.
Ikzegookwat schreef:
08-06-2019 10:00
Maar je moet ook realistisch zijn. Als je in een buurt woont met gezinshuizen, dan kun je verwachten dat daar gezinnen komen wonen. Als je daar niet tegen kunt, dan kun je beter verhuizen.

Klopt helemaal, ik heb het dan ook vooral over het idee van sommige ouders dat de nieuwe buren vast heel blij worden van hun gezin. Ik vind dat een hele vreemde gedachte.
Daffodil- schreef:
08-06-2019 09:48
Gunfactor is gelul met korte benen.
Gewoon een hoog bod en je financiering laten vallen.
Gunfactor is niet alleen “kijk mij eens een leuke koper met kindjes zijn”. Verkopers gunnen het de beste bieder. Dus hoog bieden met voor de verkoper interessante voorwaarden.

En als je het huis echt wil hebben zou ik niet eerst rustig een weekje op vakantie gaan en dan een bod neerleggen. Wie weet wat er tussentijds gebeurt. En op vakantie kun je bereikbaar zijn voor de makelaar lijkt me.
Ik weet niet waar het is, maar in de Randstad heb je absoluut een aankoopmakelaar nodig die het bod voor je doet. Dit is onze ervaring en we hebben het ook van anderen gehoord. We hadden eerst diverse keren geboden, tot wel 20% boven de vraagprijs. Gunstige voorwaarden ook, geen voorbehoud van financiering, toch afgewezen. Telkens ging het naar iemand met een aankoopmakelaar. Intussen begonnen we ook verhalen van anderen te horen met een aankoopmakelaar, dat hun makelaar na de uiterste biedingstermijn nog ging bellen met de verkoopmakelaar en dat hij het werd. Ik houd er totaal niet van, maar zo lijkt het helaas te werken. Dus de laatste keer zijn we tijdens de bezichtiging gewoon gaan vissen bij de verkoopmakelaar of we een aankoopmakelaar moesten hebben. Natuurlijk zei hij geen ja, maar tussen de regels door was het duidelijk. We hebben zelfs maar gevraagd welke dan en die heeft het voor ons geregeld met een aanmerkelijk lager bod dan wij zelf zouden hebben gedaan. Inderdaad nog tot 5 kwartier na de sluiting van de biedingen over en weer zitten bellen met ons en verkoopmakelaar en toen was het rond.
Het gaat er dus om dat je de gunfactor hebt van de verkoopmakelaar, en die gunt het aan zijn vriendjes. Zo pikken ze over en weer een graantje mee.
Wie zegt dat hij alle biedingen naar zijn client doorspeelt? Het is een schimmig wereldje.
erizito schreef:
08-06-2019 09:07
.
? Volgens mij lees je over de laatste zin van de paragraaf die je quote heen:

“Maar dan moet het bod ook goed genoeg / vergelijkbaar zijn.”

Ja dan is het makkelijk om idealistisch te zijn, als je er niets op verliest. Maar een bod van een investeerder is meetal beter dan dat van een particulier dus in de praktijk gaat het niet op.

Mijn grootouders hebben wel op gunfactor verkocht (echt stellen ontvangen en koffie mee gedronken) maar die hadden weinig eigen financiële belangen meer.
anoniem16121612 schreef:
08-06-2019 09:28
Wij hebben ons huis ook zo verkocht, maar lieten niet tegen elkaar opbieden. Heb jij dat wel meegemaakt? Dat mag niet eens :-o

Wij deden het omdat we zoveel geïnteresseerden hadden en geen eindeloos onderhandelingsproces wilden, en de bieders ook niet. Nu was het gewoon iedereen 1 bod en wij kozen. Niemand wist wat een ander bood gelukkig.

To, die gunfactor zou ik niet op gokken. Financiële zekerheid of flexibele overdrachtdatum wel. Wij kozen niet de hoogste, we zijn gegaan voor de partij die geen volledige hypotheek hoefden te lenen en ons de datum liet kiezen omdat we nog geen nieuw huis hadden.

Met bepaalde constructies mag dat wel. De voorwaarde is dat iedereen er van op de hoogte is dat het zo zal verlopen. Dus alles inzichtelijk en transparant.

Het schrikt denk ik wel kopers af en trekt opkopers aan.
Nijntje* schreef:
08-06-2019 08:37
Een collega van mij kreeg wel het huis vanwege de gun factor.
Mijn ouders hebben hun huis verkocht met een gunfactor.
Maar ze kenden de kopers.

Gok er niet op.

Ik zou wel een uiterste datum willen, bijvoorbeeld uiterlijk december 2019 oplevering.
Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen op een gezin met kleine kinderen zit te wachten en ik ga er ook niet vanuit dat de verkopers blij worden van mijn kindje.
We wonen nu 3 straten verder, dus de buurt is ons bekend. Het is een hoekhuis en het huis ernaast zit een tandarts in.
We zijn gister bij de adviseur geweest en die heeft alles uitgelegd. We hebben voor onszelf zo goed als een bod in gedachte, boven de vraagprijs. Als er dan iemand hoger zit dan ons, dan is het jammer en moeten we het huis aan ons voorbij laten gaan.
Kopen zonder voorbehoud is geen optie, dat risico vind ik te groot.
redbulletje schreef:
08-06-2019 10:03
Inderdaad zeg! Zeker als de buren ook al wat ouder zijn en de kids het huis uit. Dan maak je ze blijer met 'n kindvrij koppel van rond de 50 dan met een gezin waarbij nog een huilbaby op de planning staat.
Wat een onzin. Wij zijn 50+ en de kinderen de deur uit. Naast ons wonen 2 gezinnen met kleine kinderen. Heerlijk om te horen hoe ze lekker buiten spelen. Wat levendigheid om je heen. Als we dat niet willen moeten we naar een bejaardenflat gaan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ikzegookwat schreef:
08-06-2019 09:55
Zonder voorbehoud van financiering vind ik een slecht advies, tenzij TO heel zeker is van haar zaak.
Ik begrijp dat advies ook niet! Het kan je echt in de financiële problemen brengen.
Koop gewoon verstandig.
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat vanavond wederom niet door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven