De perks van single-zijn

10-06-2019 10:56 83 berichten
Sinds 1,5 week zijn mijn ex en ik uit elkaar, het ging al lange tijd niet zo goed meer. Hoewel het nog vers is en ik de tijd en ruimte neem om te rouwen om het verlies, wil ik ook alvast wat positieve noten in m'n leven verwelkomen en me verheugen op mijn singlebestaan. :P

Ik zit verder goed in m'n vel en kan goed door een deur met mezelf, dus ik ben benieuwd wat het leven me gaat brengen na zo lang in een relatie te hebben gezeten.

Ik heb wat pagina's gelezen in het Unhappy single-topic, maar dat werkte een beetje averechts; ik begrijp dat vrijgezellen die al jaren alleen zijn op een gegeven moment behoefte krijgen aan een (vast) maatje, maar daar ben ik nog lang niet.

Vandaar dit topic: ik wil graag alle dingen lezen die leuk zijn aan single zijn! :P Wat doen jullie zoal, waar genieten jullie het meest van? En mensen in een relatie, wat missen jullie aan het single-zijn?
ditte_ schreef:
10-06-2019 19:15
Ik ervaar binnen mijn relatie de vrijheid die de singles hier omschrijven. Wellicht heb ik dan toch geluk met mijn "makkelijke" vriend die me vrij laat in alles en vice versa. En toch wonen we al jaren samen en delen een gedeelte van ons leven samen.

Als ik zin heb in pizza en mijn vriend wil patat, eten we ieder waar we zin in hebben. Ik zie mijn vriendinnen regelmatig, elke week sowieso en we gaan beide tevens apart van elkaar op reis maar kunnen ook ultiem genieten van elkaars gezelschap. Ik knijp wel steeds meer in mijn handjes omdat ik me besef dat deze vrijheid in een relatie echt heel fijn is.
Dit dus. En nu ook met kinderen erbij.
Veel reacties!

Ik heb ook nooit samengewoond, ook niet in mijn laatste (lange) relatie, en ik weet niet of ik dat ooit zou willen. Ik heb op dit moment geen kinderwens (ben tegen de 30), ik denk alleen als dat ooit verandert ik samen zou willen wonen. (Maar ik denk niet dat dat gaat veranderen.)

Dus heel veel dingen die hier worden opgenoemd kon ik op zich in m’n relatie ook. Maar ik vind vooral de dingen als ‘dichter bij jezelf zijn’ en ‘jezelf kunnen definiëren’ heel sterk. Ik heb ook vaak het gevoel gehad dat ik het niet hebben van een relatie makkelijker vond dan het hebben van een relatie. Misschien is dat voor mij ook echt zo, maar ik ben nooit meer dan twee jaar single geweest, dus moeilijk inschatten of het op lange termijn ook zo zou voelen.

Ik weet in elk geval dat als ik nog eens een relatie aanga, het wel echt met iemand moet zijn waar ik én verliefd op wordt, én waarbij het praktische plaatje klopt (als in, leven en zichzelf op de rit).
(Roos, jij zei geloof ik iets over volgende keer beter selecteren en dat ik dan vast een kutrelatie had, maar we waren erg jong toen we samenkwamen en hebben het een hele poos erg leuk met elkaar gehad, maar bij het volwassen worden zijn we een andere kant op gegaan.)

Ik lees een paar mensen die het alleen op vakantie gaan een nadeel noemen. Ik vind het spannend maar het lijkt me ook leuk! Ik ben niet echt een backpacker, blijf liever op 1 locatie, ben wel benieuwd hoe het is om bijvoorbeeld in je eentje op strandvakantie te gaan. Iemand daar ervaring mee?
Benieuwd of je die voordelen over 5 jaar ook nog ziet :-D
Misschien wegen de voordelen dan nog steeds op tegen de nadelen, of niet
eva333 schreef:
10-06-2019 17:54
Dit wilde ik ook net typen!

Het lijkt nu net of "in een relatie" synoniem staat voor samenwonen.

Terwijl er natuurlijk ook heel veel mensen in een relatie zitten die niet (of nooit willen) samenwonen.

Ik vind het grootste voordeel van vrijgezel zijn: meer rust in m'n hoofd. Een relatie zorgt er bij mij toch vaak voor dat ik vaak over de relatie, de ander en mijzelf in verhouding tot de ander nadenk.

In een relatie word ik veel meer met mezelf (en mijn minder leuke kanten) geconfronteerd. En ook met verwachtingen en irritaties van mezelf en de ander (naar elkaar).
Dat is heel leerzaam maar zeker niet altijd leuk of makkelijk.

Dat heb ik hier niemand eigenlijk nog zien noemen.
Ben ik daarin de enige?
Nee hoor. In meer of mindere mate heb ik dat ook gezegd. Je maakt als individu deel uit van een relatie met een ander. Mega ingewikkeld vind ik dat. Ben blij dat ik als single mijzelf (en mensen an sich) heb leren kennen. Is denk ik ook veel fijner voor mijn toekomstige partner :)
Misschien dat het ook vooral de beginperiode is waarin je jezelf een beetje kan verliezen in de ander. Ik heb nu 12 jaar een relatie en merk dat ik mezelf prima kan definiëren, zowel als individu als in de relatie en als onderdeel van ons gezin. Misschien heeft dit ook te maken met ouder worden en een stabiele identiteit ontwikkelen?

Verder laten wij elkaar erg vrij. Alleen op reis ga ik bijvoorbeeld zeker eens per jaar. Als ik zin heb om iets specifieks te eten, dan eet ik dat. Ik kan kijken en doen wat ik wil. Wij hebben wel een monogame relatie, dus dat is eigenlijk het enige waar mijn relatie me in beperkt, maar ik heb geen behoefte aan anderen en mocht dit in de toekomst veranderen, dan is er binnen mijn relatie ruimte om dit uit te spreken en er wellicht iets mee te doen.

Dus nee, ik herken jullie verhalen niet zo. Als je een vrij persoon bent en je kent jezelf goed, dan maakt het denk ik niet veel uit of je een relatie hebt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort drama gedoe. Pfff wat vermoeiend zeg.

relaties/klikt-niet-tussen-vriend-en-ou ... ges/444084
Alle reacties Link kopieren
Ja, goeie aanvulling die hier genoemd wordt over die zelfontwikkeling! Ik vind het ook veel makkelijker om geen relatie te hebben. Dat heeft met zelfliefde te maken. Ik kan mijn schaduwkanten (kanten van mezelf die ik niet zo leuk aan/ van mezelf vind) lekker voor mezelf houden. Als ik meer van mezelf zou houden en mezelf in alle volledigheid "goed genoeg" zou voelen, zou ik ruimte kunnen geven aan mezelf en de ander in een relatie zonder dat ik dat "lastig" vind.

Daarentegen heb ik als single veel diepere en meer vriendschapsrelaties dan wanneer ik in een relatie zit. Vind ik ook zeker een pluspunt van het single zijn.
Luxaflex, goed zelfinzicht, kun je er ook wat mee? Daarmee bedoel ik: werk je eraan om meer van jezelf te houden en jezelf te accepteren zoals je bent? Want dat zou zo'n waardevolle toevoeging zijn!
Ik weet waar ik het over heb; ik heb zelf een heel intensief therapietraject gevolgd om met mezelf in het reine te komen. En het heeft gewerkt! Het is ook de reden dat ik een punt achter de relatie met mijn ex heb gezet; simpelweg omdat ik mezelf meer gunde dan hij me op dit moment kon bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven