Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:39
Wij hebben iedere dag vers groente en fruit en zitten onder het NIBUD-bedrag.

Voor een volwassen vrouw is dat: €6,06 p.p.p.d.
Voor een volwassen man is dat: €6,76 p.p.p.d.

Voor dat bedrag kopen we en vers fruit en verse groente en ook nog eens A-merken en datgene wat we lekker vinden.

Bron: https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
Gefeliciteerd.
Jij weegt 61 kilo? Dat scheelt al enorm in hoeveel calorieën je nodig hebt per dag.

Ik kom uit een grote familie, ik ben met mijn 1,90 m de kleinste thuis. Daar gaat echt wat meer eten in.

Hoewel ik zelf denk ik ruim onder die 6,06 blijf.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:28
Waarschijnlijk had je vader ook over zijn eigen handelen moeten nadenken.

Overigens zeg ik niets over wat iemand zou moeten denken, maar wat effectief is tegen overgewicht en alle negatieve zaken die daarbij komen kijken.

Maar eigenlijk zeg je dat overgewicht vanzelf komt. Nou, als je hier reacties kunt typen, dan kun je ook je gedrag bijwerken. Nergens zeg ik dat dat in een keer gaat, maar zeggen dat alles zo is zoals het is en dus niks doen dat vind ik een vreemde houding.

Ik zeg volgens mij nergens dat overgewicht vanzelf komt. Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn. Net als dat er verschillende redenen zijn om slank te zijn. Overigens ben ik het type dat moeilijk aankomt en een paar jaar terug nog een dieet heeft moeten volgen om aan te komen. Mijn lichaam en bouw is naar mijn inziens niet mijn eigen verdienste (ik sport 1 keer in de week, ben niet heel bewust met calorieën bezig). Ik weet niet waarom ik slank ben, dus ik ga dan ook niet beweren dat dat mijn eigen verdienste is. Net als dat ik ook niet weet hoe het zit bij mensen die overgewicht hebben. Er zullen vast mensen zijn die meer eten dan dat ze verbranden, maar ook aanleg/manier van omgaan met eten/medicatie en weet ik wat meer kunnen redenen zijn. Dat kan ik vanachter mijn toetsenbordje niet bepalen.
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:29
Of aandelen Unilever!

Hmm niet mijn bedrijf.
lilalinda schreef:
17-06-2019 09:53
neu, geen last van.
Nee ik wou dat ik dat had. Maarja, jong, laag zelfbeeld © etc
Als je stevig in je schoenen staat heb je er geen last van nee, stel ik me zo voor.
Vixxen schreef:
17-06-2019 10:43
Ik zeg volgens mij nergens dat overgewicht vanzelf komt. Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn. Net als dat er verschillende redenen zijn om slank te zijn. Overigens ben ik het type dat moeilijk aankomt en een paar jaar terug nog een dieet heeft moeten volgen om aan te komen. Mijn lichaam en bouw is naar mijn inziens niet mijn eigen verdienste (ik sport 1 keer in de week, ben niet heel bewust met calorieën bezig). Ik weet niet waarom ik slank ben, dus ik ga dan ook niet beweren dat dat mijn eigen verdienste is. Net als dat ik ook niet weet hoe het zit bij mensen die overgewicht hebben. Er zullen vast mensen zijn die meer eten dan dat ze verbranden, maar ook aanleg/manier van omgaan met eten/medicatie en weet ik wat meer kunnen redenen zijn. Dat kan ik vanachter mijn toetsenbordje niet bepalen.
Dat geldt voor iedereen met overgewicht. ;)
Alleen waarom de ene veel meer verbrandt dan de ander, zonder duidelijk verschil in bijv sporten, daar is geen enkele duidelijkheid over.
En waarom de ene verzadigd is na één boterham en de ander nog honger heeft na 4 boterhammen, ook geen duidelijkheid over.
En zo nog een paar zaken waar eigenlijk weinig over bekend is.

David Dunning
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:23
Blijf overgewicht vooral zien als een gezond en wenselijk fenomeen. Je weet zelf prima dat tal van studies en meta-studies anders uitwijzen!

Overgewicht = minder levensgeluk en minder levenskwaliteit.

Echt NIEMAND hier zegt dat. NIEMAND.
Alleen jij maakt dat er steeds van.

Overgewicht is niet iets wat je na moet streven. Het is ook niet iets waar je per definitie ongelukkig van wordt. En áls mensen al ongelukkig van worden van hun gewicht, dan is dat niet in de laatste plaats doordat andere mensen hen veroordelen op hun uiterlijk en hen vertellen dat ze er niet mogen zijn. Want echt, ze zijn niet onzichtbaar en worden er regelmatig op aangesproken. (ik gelukkig ook niet, zie er niet echt dik uit volgens mensen)

Verder zijn er mensen die succesvol afvielen en die bleken daar ook niet gelukkiger van te worden. Bleek er toch een ander probleem, waar aan gewerkt diende te worden.

Ergo: mensen met overgewicht worden niet per definitie gelukkiger van een gezond gewicht.
dreamer wijzigde dit bericht op 17-06-2019 11:39
0.09% gewijzigd
Later is nu
Maya85 schreef:
17-06-2019 09:47
@ het-groepje, dat is mijn ervaring ook. Mensen letten veel op je als je slank bent en er knap uitziet en daar moeten altijd opmerkingen over worden gemaakt. En als het eens wat minder is, dan zul je dat weten ook.

Ik denk dat je als dik mens veel meer onzichtbaar bent, zo wordt het ook wel eens ingezet; liever dik zijn omdat je dan minder opvalt.
Werkelijk nooit wat van gemerkt......
Het-groepje schreef:
17-06-2019 10:44
Nee ik wou dat ik dat had. Maarja, jong, laag zelfbeeld © etc
Als je stevig in je schoenen staat heb je er geen last van nee, stel ik me zo voor.
toen ik jong was, had ik niet door hoe mooi ik was :) herkenbaar?
Vanaf mijn 25e werd me dat pas duidelijk
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 07:04
Nee, doen alsof overgewicht leuk en fantastisch is - terwijl het zeer ongezond is en je daarmee juist in een kwetsbare positie plaatst - dat vind ik pas immoreel. Oftewel pleiten voor “jezelf blijven”, terwijl je te zwaar bent, rookt, drinkt is echt misplaatst. Ik doe die dingen niet dus beperk daarmee bewust de risico’s die daarmee gepaard gaan. Wat vreemd dat jij wel overgewicht, roken, drinken en geldproblemen aanprijst als iets normaals.

Ik gun anderen juist meer levensgeluk. Alleen de ingrediënten daarvoor zijn wat anders dan “jezelf blijven”. Die boodschap is minder leuk, maar helaas bestaat het leven niet alleen uit leuke dingen.
Jij verdraait mijn woorden, en dat is een hele smerige en nare manier van discussiëren. Ik ben klaar met jou. Zoek maar een ander om verder mee te "praten".

Even jouw bs rechtzetten, voordat een ander jouw achterlijke interpretatie van mijn woorden gaat geloven.

Ik prijs helemaal niks aan. En ik heb het daarnaast nooit over roken en drinken gehad,
dat zit jij erbij te verzinnen... Ik zeg dat je vanuit jezelf prettig voelen makkelijker je overgewicht (blijvend) kwijt raakt dan door je dood te schamen. Net zoals met geldproblemen... jij maakt er een én én én verhaal van, ik noem mogelijke opties waardoor mensen geldproblemen niet altijd zelf veroorzaakt hebben. Jij maakt overal een naar zwart- wit verhaal van. En alles is de schuld van jezelf en dat is dus niet zo, veel dingen kun je voorkomen, maar veel ook niet. Ik begrijp dat het lastig is om te bedenken dat jouw leven niet allemaal je eigen verdiensten zijn maar ook een deel geluk is en je het zo ook weer kwijt kunt raken. Zonder duidelijk aanwijsbare reden. Beter is natuurlijk denken dat je alleen maar dik wordt als je teveel eet en niet beweegt, dat je zelf geldproblemen veroorzaakt door de wehkamp leeg te kopen, dat je nooooooit verkracht gaat worden want jij loopt niet in korte rokjes, je geen auto ongeluk kunt krijgen want jij houdt je keurig aan de snelheid, je geen longkanker kunt krijgen want je rookt niet, en geen levercirrose want geen druppel alcohol en je jezelf zo een depressie uit wandelt. Jammer maar helaas, het leven is niet maakbaar. Als dat wel zo was, zat ik nu gelukkig te zijn op mijn roze wolkje, met meerdere kinderen, met mijn oude baan nog, een beter gevulde spaarrekening, was mijn beste vriend niet in het buitenland gaan wonen, had ik mijn lijf van vijf jaar geleden, nooit pijn, geen gevolgen van nah, geen enorme littekens en was dat flinke trauma nooit meer in mijn gedachten voorbij gekomen. Maar helaas had ik daar niks over te zeggen en ben ik wél in elkaar gezakt ondanks gezonde levenswijze door een klote ziekte, enorm aangekomen, jaren niet kunnen werken en heel veel pijn gehad, daardoor mijn baan kwijtgeraakt en de vraag is of ik ooit daar weer kom. Maar dat heb ik natuurlijk allemaal zelf veroorzaakt. Want je hebt het allemaal zelf in de hand. :@@:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
rosepudding schreef:
17-06-2019 10:42
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde, toen ik dik was had ik zelf het gevoel alsof er altijd op mij werd gelet.
Mensen keken automatisch op of om als ik ergens binnenkwam, en ik was ook altijd heel bewust en onzeker van mezelf, werd al zenuwachtig als ik ergens naar toe moest waar veel mensen waren.
Het is heel moeilijk om onzichtbaar te zijn als je zoveel ruimte in beslag neemt.

Nu ik niet meer dik ben val ik juist veel minder op, ga veel meer op in de menigte want ik ben geen 'bijzonderheid' meer.
En hoewel ik nog steeds onzeker en heel zelf bewust ben als ik langs of naar een grote groep mensen moet, valt het mij op dat ik veel minder opval.
precies, onzichtbaar als je dik bent, hoe verzint iemand het.
Wat wel een mechanisme is, is dik worden om je vrouwelijkheid te verbergen. Als je maar dik genoeg bent, laten mannen je wel met rust
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Madrid87 schreef:
17-06-2019 10:19
Niet weggaan Dreamer. Ik lees je altijd zo graag. :heart:

Toen ik hem vertelde wat ik weeg geloofde hij me niet. :bonk:
Lief :heart:

Ik was er toch weer even, maar van tegen betonnen platen praten, dat is slecht voor m'n hart. ;-D

Toen ik een bmi van 31 had en mensen vertelde dat ik af wilde vallen, werd ook standaard gezegd "huh, zo dik ben je toch niet?"

De énige reden dat ik wél af wil vallen, is dat mijn altijd hele slanke en actieve en gezond etende moeder, met 60 ineens hoge bloeddruk, suiker en cholesterol had. Daarom blijf ik zo gezond mogelijk eten en probeer ik af te vallen. Maar ik ben zéér gelukkig met mezelf, enige waar ik last van heb aan m'n lichaam, waardoor ik er af en toe ongelukkig van word, is eczeem, migraine en pijn. Maar dat had ik slank ook allemaal en heeft bij mij niets met gewicht of eten te maken.
Later is nu
Bombus-Sylvarum schreef:
17-06-2019 10:23
Blijf overgewicht vooral zien als een gezond en wenselijk fenomeen. Je weet zelf prima dat tal van studies en meta-studies anders uitwijzen!

Overgewicht = minder levensgeluk en minder levenskwaliteit.
Waarom wil jij mensen zo graag een rotgevoel over zichzelf geven? En waarom wil jij zo graag ervoor zorgen dat anderen op een nare/naardere manier naar mensen met overgewicht gaan kijken? Wat levert het jou op? Waar ben jij zo bang voor?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Madrid87 schreef:
17-06-2019 10:24
Oei, dat wisselt nogal. Geen idee eigenlijk. Ik geef denk ik per week 65 euro aan boodschappen uit, gemiddeld. Veel te veel dus. Daar moet ik echt nog op bezuinigen. Al gaat het de laatste weken al beter en geef ik wat minder uit.
Is dat inclusief non food?
lilalinda schreef:
17-06-2019 10:49
toen ik jong was, had ik niet door hoe mooi ik was :) herkenbaar?
Vanaf mijn 25e werd me dat pas duidelijk
Jep, zeker herkenbaar.
Afbeelding

David Dunning
Geronimo2 schreef:
17-06-2019 10:26
Van de 7000,00 euro, 4000 investeren? Ben je bank om zulke absurde adviezen te geven? Ik rook, ik drink, ik beweeg veel, ik heb geen overgewicht, ik lees geen zelfhulp boeken want ik heb wel wat beters te doen, ga graag uit eten en in de supermarkt koop ik waar ik zin in heb. Ik eet veel groentes en fruit, ik heb heel veel lol in mijn leven en waarschijnlijk omdat ik mijn leven niet volprop met allerlei tut regeltjes. Goed voor je lichaam en geest zorgen maar ook gewoon accepteren dat we ergens aan dood kunnen gaan want dat is de grap van alles, we gaan allemaal een keer dood.

De kwaliteit van leven wordt niet meer bepaald hoe je je voelt over je eigen leven maar hoe anderen je leven beoordelen, dat vind ik het minst gezonde aan de hele discussie. Ben je te dik, rook je, beweeg je niet en eet je ongezond, dat mag je lekker zelf bepalen en als anderen er wat over te zeggen hebben haal je, of je schouders op, je verandert je leefstijl maar kom alsjeblieft niet met stomme excuses. Iedereen is hier volwassen dus je maakt je eigen keuze. Ben je te dik, dan is het 9 van 10 keer je eigen schuld, als mensen aan fat shaming doen, own it, en kom niet met een jank verhaal aanzetten. Ik rook, ik ben verslaafd, ik weet dat het slecht is, je mag er wat van zeggen, ik doe wat ik wil maar ik ga niet huilen omdat ik van de generatie ben wiens ouders in de auto rookten en waarschijnlijk ook boven mijn wieg. Ik zou veel meer kunnen doen om van mijn verslaving af te kunnen raken maar ik denk er veel te makkelijk over. Dat zelfde geld voor mensen die te dik zijn, je propt het zelf naar binnen dus als je te dik bent is het net als met roken, eigen schuld.
Wat een goede post in deze idiote discussie, ik kan me er woord voor woord in vinden.

Ik hoor nooit iemand begrip eisen (vragen kan ik dit niet noemen) voor overmatig drank- of drugsgebruik of ander destructief gedrag. Mensen vinden daar wat van, en dat is vaker bezorgdheid dan een veroordeling.
De meeste mensen met obesitas krijgen structureel veel meer binnen dan ze verbranden. Dat zijn gewoon de feiten, al zal er best hier en daar een medisch verklaarbare uitzondering zijn.
Het kost veel moeite om dingen te laten waaraan je gehecht bent, of ingesleten gewoontes te veranderen waarvan je weet dat ze slecht voor je zijn. Dat ontkent niemand.
Als je daar geen zin in hebt of het niet op kunt brengen, accepteer dan wie je bent. Maar doe niet net of het geen kwaad kan of zelfs dat het de nieuwe norm zou moeten worden.
Accepteren wie je bent, gaat een stuk makkelijker als anderen ook accepteren wie je bent, en hun kutopmerkingen en veroordelingen lekker voor zich houden.
sakamanga schreef:
17-06-2019 12:29
Accepteren wie je bent, gaat een stuk makkelijker als anderen ook accepteren wie je bent, en hun kutopmerkingen en veroordelingen lekker voor zich houden.
Precies.
En dat geldt wat mij betreft ook voor roken, drinken, drugsgebruik, ook allemaal zaken waar veel meer aan vastzit dan simpel zelfdiscipline.

David Dunning
sakamanga schreef:
Nou inderdaad, waarom zou je iemand aanspreken, directe familie en vrienden uitgesloten. Mensen die te zwaar zijn worden regelmatig aangesproken door wildvreemden die even melden dat ze te dik zijn, collega's die je vertellen dat je écht moet afvallen of de buurvrouw. Allemaal mensen die (meestal) relatief ver van je afstaan. Waarom voelen mensen toch de behoefte om zich ongevraagd met een ander te bemoeien? Geldt ook voor de "goed bedoelde" adviezen van tante aan de nieuwbakken moeder etc.
sakamanga schreef:
De overgrote meerderheid van de mensen heeft zelf ook wel wat en laat een ander in zijn waarde.
Het is een beetje bizar om te verklaren dat je ongezonde en op de lange duur schadelijke gedrag eigenlijk helemaal niet erg is, omdat je het moeilijk kunt laten en je af en toe iemand tegenkomt die zich niet met zijn eigen zaken kan bemoeien. Of die daadwerkelijk hinder ondervindt van jouw gedrag, zoals de mensen waar je mee samenleeft.
Of je nu te veel zuipt of spuit of gokt of gamet of eet.

Naast een shitload aan drogredeneringen waarom ernstig overgewicht helemaal niet zo ongezond is las hier ergens dat we de BMI-marge maar moeten optrekken omdat het zoveel mensen niet lukt om op een gezond gewicht te blijven. Dat is toch de omgekeerde wereld?
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 12:47
0.05% gewijzigd
Solomio schreef:
17-06-2019 10:43
Gefeliciteerd.
Jij weegt 61 kilo? Dat scheelt al enorm in hoeveel calorieën je nodig hebt per dag.

Ik kom uit een grote familie, ik ben met mijn 1,90 m de kleinste thuis. Daar gaat echt wat meer eten in.

Hoewel ik zelf denk ik ruim onder die 6,06 blijf.
Mooi ankerbedrag dat het ondanks je 1,90 toch relevant blijft.
Solomio schreef:
17-06-2019 10:45
Dat geldt voor iedereen met overgewicht. ;)
Alleen waarom de ene veel meer verbrandt dan de ander, zonder duidelijk verschil in bijv sporten, daar is geen enkele duidelijkheid over.
En waarom de ene verzadigd is na één boterham en de ander nog honger heeft na 4 boterhammen, ook geen duidelijkheid over.
En zo nog een paar zaken waar eigenlijk weinig over bekend is.
Behalve dan dat je overgewicht krijgt als je structureel teveel eet.
Snarky schreef:
17-06-2019 12:19
Wat een goede post in deze idiote discussie, ik kan me er woord voor woord in vinden.

Ik hoor nooit iemand begrip eisen (vragen kan ik dit niet noemen) voor overmatig drank- of drugsgebruik of ander destructief gedrag. Mensen vinden daar wat van, en dat is vaker bezorgdheid dan een veroordeling.
De meeste mensen met obesitas krijgen structureel veel meer binnen dan ze verbranden. Dat zijn gewoon de feiten, al zal er best hier en daar een medisch verklaarbare uitzondering zijn.
Het kost veel moeite om dingen te laten waaraan je gehecht bent, of ingesleten gewoontes te veranderen waarvan je weet dat ze slecht voor je zijn. Dat ontkent niemand.
Als je daar geen zin in hebt of het niet op kunt brengen, accepteer dan wie je bent. Maar doe niet net of het geen kwaad kan of zelfs dat het de nieuwe norm zou moeten worden.
niemand zegt dat het de nieuwe norm zou moeten worden, waar lees je dat in hemelsnaam?
En ik weet echt wel dat niemand mij gedwongen heeft om meer te eten dan lijf nodig had, maar eten was en soms is, mijn copingmanier om met uitsluiting, eenzaamheid en depressie om te gaan. Handig? Neuh en ik "pluk" er nu de vruchten van. Ik ben al heel ver verwijderd van mijn hoogste gewicht, maar nog lang niet op een gezond gewicht, ben er dag in, dag uit mee bezig dus wie ben jij of wie dan ook om mij daarop te veroordelen??? Dat is waar het hier om gaat, niet om het verheerlijken van overgewicht, maar gewoon met rust gelaten te worden, niet veroordeeld te worden en niet ongevraagd allerlei adviezen te krijgen!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Snarky schreef:
17-06-2019 12:46
De overgrote meerderheid van de mensen heeft zelf ook wel wat en laat een ander in zijn waarde.
Het is een beetje bizar om te verklaren dat je ongezonde en op de lange duur schadelijke gedrag eigenlijk helemaal niet erg is, omdat je het moeilijk kunt laten en je af en toe iemand tegenkomt die zich niet met zijn eigen zaken kan bemoeien. Of die daadwerkelijk hinder ondervindt van jouw gedrag, zoals de mensen waar je mee samenleeft.
Of je nu te veel zuipt of spuit of gokt of gamet of eet.

Naast een shitload aan drogredeneringen waarom ernstig overgewicht helemaal niet zo ongezond is las hier ergens dat we de BMI-marge maar moeten optrekken omdat het zoveel mensen niet lukt om op een gezond gewicht te blijven. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Net als een aantal anderen lees ook jij niet goed. Niemand praat het goed, vind het niet schadelijk of promoot het. Maar jezelf accepteren maakt wel dat afvallen makkelijker wordt. En jezelf accepteren betekent niet dat je daarmee de "slechte" kanten maar negeert. Nee, die omarm je dan en pak je aan. Accepteren dat je verkeerd eet en je er bewust van worden zorgen voor een verandering in levensstijl en niet de buurvrouw met der kut opmerking dat je wel heel dik bent/wordt. Is dat onderscheid dan zo ingewikkeld?
Snarky schreef:
17-06-2019 12:46
Ga eens op stap met een vriendin in een rolstoel, of met een te dikke vriendin in knalrode jurk. Onbeschofte horken lijken onder alle stenen vandaan te kruipen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven