Olcay fatshaming
maandag 17 juni 2019 om 15:58
Snarky schreef: ↑17-06-2019 15:29Wat jij wil. Maar als je duizelig van je fiets valt als je genoeg calorieën eet om je lichaam in stand te houden, dan is er waarschijnlijk iets anders anders aan de hand. Als je flink overgewicht hebt lijkt het me trouwens stug dat 1500 kcal je onderhoudsdosis is.
Nogmaals, ik heb niks tegen dikke mensen, sommige vind ik heel aantrekkelijk. Blijf vooral zoals je bent, als je er zelf gelukkig van wordt.
Nee, 1500 is om af te vallen. Maar om op gezond bmi te komen, zal ik op een gegeven moment wel tot de 1500 moeten komen, want zoals iemand al terecht zei: hoe minder je weegt, hoe minder je moet eten.
Later is nu
maandag 17 juni 2019 om 16:00
Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 15:45En de reden waarom we met z'n allen moeten vechten tegen overgewicht.
![]()
Ja, daarom probeer ik dus ook af te vallen. Duh

Maar daarom mag ik mijn dikke lichaam nog wel mooi vinden en showen. EN dat wil nog niet zeggen dat ik met mijn dikke lichaam niet sportte. Dáár gaat het om in dit topic. Dat je je NIET hoeft te schamen, dat dik ook mooi kan zijn en dat mensen eens op moeten houden met oordelen. Dat is dan weer iets dat jij duidelijk niet kan.

Later is nu

maandag 17 juni 2019 om 16:14
Laaaat gaan lieve Dreamer. Het is het niet waard.Dreamer schreef: ↑17-06-2019 16:00Ja, daarom probeer ik dus ook af te vallen. Duh![]()
Maar daarom mag ik mijn dikke lichaam nog wel mooi vinden en showen. EN dat wil nog niet zeggen dat ik met mijn dikke lichaam niet sportte. Dáár gaat het om in dit topic. Dat je je NIET hoeft te schamen, dat dik ook mooi kan zijn en dat mensen eens op moeten houden met oordelen. Dat is dan weer iets dat jij duidelijk niet kan.![]()

Jij mag hartstikke trots zijn op je lichaam en het showen waar en hoe jij maar wil. Oordelen doen mensen toch wel maar zolang je je eigenwaarde weet kan dat je geen pijn doen.

Schoonheid zit van binnen.
maandag 17 juni 2019 om 16:15
Stel nou dat ik het niet zo erg vind om geen 100 te worden?Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 15:45En de reden waarom we met z'n allen moeten vechten tegen overgewicht.
![]()
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 17 juni 2019 om 16:16

Ja, van jou moest ik hier blijven hè

Later is nu
maandag 17 juni 2019 om 16:20
Samen vechten vind ik je te zware collega vragen om voortaan met jou mee te fietsen naar je werk. Of je vriend met bierbuik vragen om samen naar de sportschool te gaan. Of in plaats van gebak op iets gezonders te trakteren.Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 15:45En de reden waarom we met z'n allen moeten vechten tegen overgewicht.
![]()
Mensen krenken en veroordelen past daar niet bij, en zal alleen maar averechts werken.

maandag 17 juni 2019 om 16:21
Niet als je je echt gaat zitten ergeren aan de mensen hier. Dat is een internetforum niet waard.
Een goede discussie is leuk, maar met sommige mensen valt toch geen land te bezeilen dus ja dan kan je dat beter loslaten denk ik. Provoceren blijft blijkbaar leuk voor ze.

maandag 17 juni 2019 om 16:25
Als je mijn collega zou zijn zou ik zeggen waar bemoei je je mee. Echt hou op met betuttelen.sakamanga schreef: ↑17-06-2019 16:20Samen vechten vind ik je te zware collega vragen om voortaan met jou mee te fietsen naar je werk. Of je vriend met bierbuik vragen om samen naar de sportschool te gaan. Of in plaats van gebak op iets gezonders te trakteren.
Mensen krenken en veroordelen past daar niet bij, en zal alleen maar averechts werken.

maandag 17 juni 2019 om 16:30
Dat vind ik altijd het jammere aan dit soort discussies.Madrid87 schreef: ↑17-06-2019 16:21Niet als je je echt gaat zitten ergeren aan de mensen hier. Dat is een internetforum niet waard.
Een goede discussie is leuk, maar met sommige mensen valt toch geen land te bezeilen dus ja dan kan je dat beter loslaten denk ik. Provoceren blijft blijkbaar leuk voor ze.
De dingen die bijv Dreamer noemt zijn m.i. echt interessant: waarom komt de ene persoon aan bij 1800 kcal en valt de ander af bij 2300 kcal (ondanks dat ze verder een vergelijkbaar leven hebben).
Waarom lukt het mij niet om op 1500 kcal te blijven, vanwege die allesoverheersende honger, en lukt dat een ander wel?
Heeft die ander minder honger? Of kan die ander daar beter tegen?
Interessant, maar helaas onmogelijk hier.
David Dunning
David Dunning

maandag 17 juni 2019 om 16:49
Lees "Vet belangrijk" (ik heb echt geen aandelen) maar voor mij werd een heleboel duidelijker door het lezen van dit boek. Bovengenoemde vraagstukken/verschillen worden behandeld.Solomio schreef: ↑17-06-2019 16:30Dat vind ik altijd het jammere aan dit soort discussies.
De dingen die bijv Dreamer noemt zijn m.i. echt interessant: waarom komt de ene persoon aan bij 1800 kcal en valt de ander af bij 2300 kcal (ondanks dat ze verder een vergelijkbaar leven hebben).
Waarom lukt het mij niet om op 1500 kcal te blijven, vanwege die allesoverheersende honger, en lukt dat een ander wel?

maandag 17 juni 2019 om 16:52
Snap ik, dat het balen is dat de sfeer een beetje vergald wordt op dit soort topics. En ik snap ook dat bepaalde mensen als irritant gezien worden. Maar is het geen idee om die mensen gewoon te negeren? Zo blijft het leuk voor ze natuurlijk.Solomio schreef: ↑17-06-2019 16:30Dat vind ik altijd het jammere aan dit soort discussies.
Ik vind het trouwens ook enorm boeiend waarom de een snel afvalt met dat aantal calorieen en de ander niet.

maandag 17 juni 2019 om 16:54
Ik denk dat de mensen die bijvoorbeeld afvallen als ze 1800 kcal eten, terwijl een ander daarvan aankomt, meer verbranden. Dit kan gaan zonder dat ze het zelf doorhebben.Solomio schreef: ↑17-06-2019 16:30Dat vind ik altijd het jammere aan dit soort discussies.
Je hebt bijvoorbeeld mensen die altijd erg beweeglijk zijn. Of veel nadenken (hersenwerk kost ook veel energie), of altijd in de weer zijn. Je hebt ook mensen die het meest van de tijd stil zitten en dan ook echt uren stil kunnen zitten zonder op te staan en erg passief zijn.
Alleen al die verschillen maken op de duur van een jaar zoveel verschil. Als ik bijvoorbeeld door mijn beweeglijke aard 100 kcal meer verbrand per dag, dan zijn dat aan het eind van het jaar toch weer 36500 kcal meer die ik heb verbrand dan jij en dat gaat dan alleen nog maar om die beweeglijke aard.
Als ik dan ook nog alles op de fiets doe, waar jij de auto pakt, of ik een baan heb waar ik veel beweeg terwijl jij achter een scherm zit, dan scheelt dat ontzettend veel. Dat zijn precies die kcal waardoor jij denkt dat ik alles kan eten, terwijl ik ze in werkelijkheid gewoon verbrand.

maandag 17 juni 2019 om 16:57
Jij bent echt van de achterhaalde open deuren .....pffffMaya85 schreef: ↑17-06-2019 16:54Ik denk dat de mensen die bijvoorbeeld afvallen als ze 1800 kcal eten, terwijl een ander daarvan aankomt, meer verbranden. Dit kan gaan zonder dat ze het zelf doorhebben.
Je hebt bijvoorbeeld mensen die altijd erg beweeglijk zijn. Of veel nadenken (hersenwerk kost ook veel energie), of altijd in de weer zijn. Je hebt ook mensen die het meest van de tijd stil zitten en dan ook echt uren stil kunnen zitten zonder op te staan en erg passief zijn.
Alleen al die verschillen maken op de duur van een jaar zoveel verschil. Als ik bijvoorbeeld door mijn beweeglijke aard 100 kcal meer verbrand per dag, dan zijn dat aan het eind van het jaar toch weer 36500 kcal meer die ik heb verbrand dan jij en dat gaat dan alleen nog maar om die beweeglijke aard.
Als ik dan ook nog alles op de fiets doe, waar jij de auto pakt, of ik een baan heb waar ik veel beweeg terwijl jij achter een scherm zit, dan scheelt dat ontzettend veel. Dat zijn precies die kcal waardoor jij denkt dat ik alles kan eten, terwijl ik ze in werkelijkheid gewoon verbrand.

maandag 17 juni 2019 om 17:02
Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken maar:
Ik vind dik zijn niet mooi, ik vond mijzelf niet mooi toen ik dik was en ik zou het dik zijn (bij mijzelf) nooit kunnen accepteren.
Ik haatte het dik zijn, de onzekerheid, de (ver)oordelen (en dan niet eens die van een ander, ik was nog het aller hardst voor mezelf) toch was ik het al van kinds af aan en kreeg ik mijn hele leven al te horen dat ik moest veranderen.
Fysiek was ik sterk, gezond en mijn conditie redelijk goed maar ik was nog jong en wist dat dit op lange termijn niet zo zou blijven.
En toch, ondanks dat ik het zo ontzettend haatte dat ik dik was en mijn linkerarm bij wijze van spreken zou geven om nooit meer dik te hoeven zijn, toch lukte het mij niet om succesvol en blijvend af te vallen.
Ten eerste omdat ik in al die jaren mijn metabolisme kapot heb gemaakt door op steeds extremere manier af te vallen en ten tweede omdat er iets in mij altijd schreeuwde om eten.
Een allesoverheersende drang, als een soort jeuk die steeds erger werd en waar je niet tegen kunt krabben.
Dan kun je nog zoveel wilskracht hebben of lijstjes tegenaan gooien, dat viel (voor mij) niet te overwinnen.
Of het iets tussen mijn oren was, iets genetisch, iets hormonaals of iets uit mijn opvoeding?
Zeg het maar, mijn beide ouders en 2 siblings hebben altijd een gezond gewicht gehad en we aten ook 'normaal' thuis.
Maar toen ik in de gaten begon te krijgen dat ik afweek van de norm begon ik stiekem te eten en mijn moeder heeft zich in heel wat bochten moet wringen om het niet de spuigaten uit te laten lopen.
Nu heb ik een normaal gezond gewicht, ik ben geopereerd en de 'jeuk' is weg.
En opeens ben ik enorm in achting gestegen voor veel mensen, wordt mijn wilskracht en zelfdiscipline niet meer in twijfel getrokken terwijl ik daar nog precies evenveel van heb als toen ik dik was.
Voor mensen als Maya en Bombus: het gaat er niet om dat mensen die dik zijn dit altijd maar prima vinden en ze niet beter weten.
Ze weten vaak als geen ander hoe het wel moet, alleen van binnenuit lukt het niet om het zelf (op lange termijn) toe te passen.
De wil om te veranderen is er vaak wel, alleen werkt het lijf zo enorm tegen en je kunt niet continu tegen de berg op blijven rennen.
Er zullen dikke mensen zijn die het idd accepteren en gelukkig zijn met hun lijf en er zal een gedeelte zijn die zich er nooit bij neer zal kunnen leggen (daar ben ik er één van) en nog heel veel ertussen in.
En ik snap dat het voor mensen die 'de jeuk' niet kennen heel lastig is om je daarin te verplaatsen, net zoals het voor mij heel moeilijk voor te stellen is dat iemand geen interesse in eten heeft (zoals mijn vriend bijvoorbeeld)
Maar probeer op zijn minst iets minder met je vingertje te wijzen en jezelf op de borst te kloppen.
Ik vind dik zijn niet mooi, ik vond mijzelf niet mooi toen ik dik was en ik zou het dik zijn (bij mijzelf) nooit kunnen accepteren.
Ik haatte het dik zijn, de onzekerheid, de (ver)oordelen (en dan niet eens die van een ander, ik was nog het aller hardst voor mezelf) toch was ik het al van kinds af aan en kreeg ik mijn hele leven al te horen dat ik moest veranderen.
Fysiek was ik sterk, gezond en mijn conditie redelijk goed maar ik was nog jong en wist dat dit op lange termijn niet zo zou blijven.
En toch, ondanks dat ik het zo ontzettend haatte dat ik dik was en mijn linkerarm bij wijze van spreken zou geven om nooit meer dik te hoeven zijn, toch lukte het mij niet om succesvol en blijvend af te vallen.
Ten eerste omdat ik in al die jaren mijn metabolisme kapot heb gemaakt door op steeds extremere manier af te vallen en ten tweede omdat er iets in mij altijd schreeuwde om eten.
Een allesoverheersende drang, als een soort jeuk die steeds erger werd en waar je niet tegen kunt krabben.
Dan kun je nog zoveel wilskracht hebben of lijstjes tegenaan gooien, dat viel (voor mij) niet te overwinnen.
Of het iets tussen mijn oren was, iets genetisch, iets hormonaals of iets uit mijn opvoeding?
Zeg het maar, mijn beide ouders en 2 siblings hebben altijd een gezond gewicht gehad en we aten ook 'normaal' thuis.
Maar toen ik in de gaten begon te krijgen dat ik afweek van de norm begon ik stiekem te eten en mijn moeder heeft zich in heel wat bochten moet wringen om het niet de spuigaten uit te laten lopen.
Nu heb ik een normaal gezond gewicht, ik ben geopereerd en de 'jeuk' is weg.
En opeens ben ik enorm in achting gestegen voor veel mensen, wordt mijn wilskracht en zelfdiscipline niet meer in twijfel getrokken terwijl ik daar nog precies evenveel van heb als toen ik dik was.
Voor mensen als Maya en Bombus: het gaat er niet om dat mensen die dik zijn dit altijd maar prima vinden en ze niet beter weten.
Ze weten vaak als geen ander hoe het wel moet, alleen van binnenuit lukt het niet om het zelf (op lange termijn) toe te passen.
De wil om te veranderen is er vaak wel, alleen werkt het lijf zo enorm tegen en je kunt niet continu tegen de berg op blijven rennen.
Er zullen dikke mensen zijn die het idd accepteren en gelukkig zijn met hun lijf en er zal een gedeelte zijn die zich er nooit bij neer zal kunnen leggen (daar ben ik er één van) en nog heel veel ertussen in.
En ik snap dat het voor mensen die 'de jeuk' niet kennen heel lastig is om je daarin te verplaatsen, net zoals het voor mij heel moeilijk voor te stellen is dat iemand geen interesse in eten heeft (zoals mijn vriend bijvoorbeeld)
Maar probeer op zijn minst iets minder met je vingertje te wijzen en jezelf op de borst te kloppen.
maandag 17 juni 2019 om 17:21
Precies. En dát zou ik nou interessant vinden om te bespreken.
Met interesse voor de verschillen.
Zonder al die oordelen.
Mss ben ik een slappeling, kan best, maar dan nog is dat wie ik ben.
David Dunning
David Dunning