Olcay fatshaming
maandag 17 juni 2019 om 18:52
psyche doet ook heel veel wbt eten. In het programma Secret Eaters zat een item waarin allerlei testjes gedaan werden om te kijken wat er allemaal van invloed is op de hoeveelheid die men eet. Kleur en grootte van een bord bijv, maar ook of bij het eten van spareribs de lege botjes op tafel bleven staan of niet. En ook bijv m&m's die op kleur waren gesorteerd ten opzichte van alles door elkaar. Het bleek dat mensen van de gesorteerde meer aten, omdat ze alle kleuren wilde. Echt super interessant hoeveel invloed je onderbewuste heeft hierop
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 17 juni 2019 om 18:52
Solomio schreef: ↑17-06-2019 16:30Dat vind ik altijd het jammere aan dit soort discussies.
De dingen die bijv Dreamer noemt zijn m.i. echt interessant: waarom komt de ene persoon aan bij 1800 kcal en valt de ander af bij 2300 kcal (ondanks dat ze verder een vergelijkbaar leven hebben).
Waarom lukt het mij niet om op 1500 kcal te blijven, vanwege die allesoverheersende honger, en lukt dat een ander wel?
Heeft die ander minder honger? Of kan die ander daar beter tegen?
Interessant, maar helaas onmogelijk hier.
Ik bedacht vanmiddag ook nog een ander voorbeeld: een babytweeling, twee-eiig, beide ongeveer even groot en "actief", krijgen allebei evenveel in de fles, de éne is hierop een tevreden baby, de ander schreeuwt van de honger. Waarom is dat? En wat heeft dat voor gevolgen voor z'n gewicht op latere leeftijd? En is dat erg? Wat doe je daaraan?
Best een onderzoekje waard, lijkt me

Later is nu

maandag 17 juni 2019 om 18:53
Onzin! En tegen wie heb je het nu eigenlijk?Maya85 schreef: ↑17-06-2019 18:41Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.
Ik luister alleen wel naar mijn lichaam. Ik kan goed inschatten wanneer ik moet stoppen met eten, wanneer het genoeg is. Dat is wel iets wat je moet trainen, het liefst van kinds af aan. Bewust eten. Goed proeven wat je eet. Genieten, zonder jezelf overvol te stoppen. Probeer het maar eens.
maandag 17 juni 2019 om 18:55
en snap je ook dat het heel fijn is dat dat mechanisme bij jou werkt, maar dat dat voor heel veel mensen niet werkt om wat voor reden dan ook? Of mensen die bijv vroeger thuis hun bord moesten leegeten ook al zaten ze vol, dat signaal niet meer krijgen? Jij staat al met 1-0 voor en je beseft niet hoe fijn dat is. Nee, je veroordeelt liever anderen die niet zo gelukkig zijnMaya85 schreef: ↑17-06-2019 18:41Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.
Ik luister alleen wel naar mijn lichaam. Ik kan goed inschatten wanneer ik moet stoppen met eten, wanneer het genoeg is. Dat is wel iets wat je moet trainen, het liefst van kinds af aan. Bewust eten. Goed proeven wat je eet. Genieten, zonder jezelf overvol te stoppen. Probeer het maar eens.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 17 juni 2019 om 18:55
rosepudding schreef: ↑17-06-2019 17:02Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken maar:
Ik vind dik zijn niet mooi, ik vond mijzelf niet mooi toen ik dik was en ik zou het dik zijn (bij mijzelf) nooit kunnen accepteren.
Ik haatte het dik zijn, de onzekerheid, de (ver)oordelen (en dan niet eens die van een ander, ik was nog het aller hardst voor mezelf) toch was ik het al van kinds af aan en kreeg ik mijn hele leven al te horen dat ik moest veranderen.
Ik ook niet altijd hoor, het is een proces. Maar er zijn van die beeldhouwwerken van dikke vrouwen, en die vind ik altijd schitterend. Dat zette mij aan het denken. En ja, ik doe m'n best om af te vallen, maar ik vind mezelf dik meestal niet lelijk meer.

Later is nu
maandag 17 juni 2019 om 18:59
Maya85 schreef: ↑17-06-2019 18:41Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.
Wat fijn voor je.
Ik kan dat niet. Dus ik vul op het voedingscentrum in wat ik wil eten en kijk hoeveel ik 'mag' en heb daarna nog honger. Of in elk geval trek. Kan zo nog een bord, of twee, leegeten.
Later is nu
maandag 17 juni 2019 om 19:00
rosanna08 schreef: ↑17-06-2019 18:55en snap je ook dat het heel fijn is dat dat mechanisme bij jou werkt, maar dat dat voor heel veel mensen niet werkt om wat voor reden dan ook? Of mensen die bijv vroeger thuis hun bord moesten leegeten ook al zaten ze vol, dat signaal niet meer krijgen? Jij staat al met 1-0 voor en je beseft niet hoe fijn dat is. Nee, je veroordeelt liever anderen die niet zo gelukkig zijn
Of zoals het voorbeeld van die tweeling. Ik denk maar zo dat de één makkelijker op gewicht blijft dan de ander.
Later is nu

maandag 17 juni 2019 om 19:01
Maar dat is het dus ook. Je moet niet eten tot je propvol zit. Dat doe ik ook niet hoor. Je kan jezelf erin trainen dat je ver voor dat moment stopt.

maandag 17 juni 2019 om 19:04
Nogmaals, denk je echt dat die 50% met overgewicht ziek is?
maandag 17 juni 2019 om 19:06
Maar dat doe k dus al heel en heel en heel lang. Hoelang duurt zo'n training, denk je? 4 jaar genoeg?
Net als met het 'gewoon nieuwe gewoontes aanleren', dat zou ook binnen 12 weken moeten. EN ja.. m'n eetgewoontes zijn de afgelopen 18 jaar beter geworden dan ze waren, een aantal dingen zijn ingesleten, maar als ik me laat gaan zit ik binnen een week weer op oude gewoontes.
Zelfs aankomen deed ik met die gezonde, ingesleten, eet- en beweeggewoontes.
Later is nu

maandag 17 juni 2019 om 19:07
Je moet er wel bewust mee blijven omgaan ja.Dreamer schreef: ↑17-06-2019 19:06Maar dat doe k dus al heel en heel en heel lang. Hoelang duurt zo'n training, denk je? 4 jaar genoeg?
Net als met het 'gewoon nieuwe gewoontes aanleren', dat zou ook binnen 12 weken moeten. EN ja.. m'n eetgewoontes zijn de afgelopen 18 jaar beter geworden dan ze waren, een aantal dingen zijn ingesleten, maar als ik me laat gaan zit ik binnen een week weer op oude gewoontes.
Zelfs aankomen deed ik met die gezonde, ingesleten, eet- en beweeggewoontes.
maandag 17 juni 2019 om 19:13
Over onwetendheid gesproken...
Ik durf zelfs te beweren dat ik meer weet over (gezonde) voeding ed dan jij.
Ik ben namelijk expert geworden omdat ik mijn hele leven hier al mee te maken heb en hier tot in den treure mee bezig ben.
Wat ik bedoel te zeggen, nogmaals, sommige mensen (zoals mijn vriend bijvoorbeeld) zien eten puur als brandstof en beleven er niet zoveel plezier aan.
Smaak is ondergeschikt.
Of het nu een broodje kroket met mayo is of een boterham met pindakaas, dat is om het even.
Het is brandstof die de motor laat draaien en meer ook niet.
In deze gevallen is er bijvoorbeeld niet zoveel wilskracht nodig om niet teveel te eten.
En omdat de drang naar eten allesoverheersend is, kan ik mij dat moeilijk voorstellen.
Toegegeven, interesse is misschien niet de goede uitdrukking maar sorry, je bent nu gewoon onnozel bezig.
Ik geef het denk ik maar op, zoveel domheid, selectief lezen en plaat voor de kop kan niemand tegen op.

maandag 17 juni 2019 om 19:18
Die mensen zullen vast bestaan, maar er bestaan ook hordes slanke mensen die dol zijn op eten, dus wat is nu precies je punt?rosepudding schreef: ↑17-06-2019 19:13Over onwetendheid gesproken...
Ik durf zelfs te beweren dat ik meer weet over (gezonde) voeding ed dan jij.
Ik ben namelijk expert geworden omdat ik mijn hele leven hier al mee te maken heb en hier tot in den treure mee bezig ben.
Wat ik bedoel te zeggen, nogmaals, sommige mensen (zoals mijn vriend bijvoorbeeld) zien eten puur als brandstof en beleven er niet zoveel plezier aan.
Smaak is ondergeschikt.
Of het nu een broodje kroket met mayo is of een boterham met pindakaas, dat is om het even.
Het is brandstof die de motor laat draaien en meer ook niet.
In deze gevallen is er bijvoorbeeld niet zoveel wilskracht nodig om niet teveel te eten.
En omdat de drang naar eten allesoverheersend is, kan ik mij dat moeilijk voorstellen.
Toegegeven, interesse is misschien niet de goede uitdrukking maar sorry, je bent nu gewoon onnozel bezig.
Ik geef het denk ik maar op, zoveel domheid, selectief lezen en plaat voor de kop kan niemand tegen op.

maandag 17 juni 2019 om 19:20
Het is bij mij jaren vanzelf gegaan hoor. Ik kon eten wat ik wilde en kwam niet aan. Natuurlijk was ik niet de hele dag zooi aan het snacken. Toen kreeg ik een bepaald medicijn, en op de een of andere manier was mijn eetpatroon nu ineens wel funest voor mijn gewicht. In een jaar 10 kilo erbij! Ik heb die medicijnen nog steeds (zonder word ik niet oud), en ik moet echt opletten wat ik eet. Het gewicht eraf krijgen lukt ook niet echt. Ik heb eens vier maanden op 1200 calorieën per dag gezeten, dat is de ondergrens van wat verantwoord is. 1,5 kilo eraf
Nou, dan maar wat zwaarder. Ik weeg ook niet meer.

maandag 17 juni 2019 om 19:22
En dat vraag je aan iemand die vanaf haar geboorte al zwaar astma heeft? Hilarisch.

Voor de volledigheid: ik rook niet, ik drink geen druppel alcohol en sport/beweeg veel.

maandag 17 juni 2019 om 19:31
rosanna08 schreef: ↑17-06-2019 18:52psyche doet ook heel veel wbt eten. In het programma Secret Eaters zat een item waarin allerlei testjes gedaan werden om te kijken wat er allemaal van invloed is op de hoeveelheid die men eet. Kleur en grootte van een bord bijv, maar ook of bij het eten van spareribs de lege botjes op tafel bleven staan of niet. En ook bijv m&m's die op kleur waren gesorteerd ten opzichte van alles door elkaar. Het bleek dat mensen van de gesorteerde meer aten, omdat ze alle kleuren wilde. Echt super interessant hoeveel invloed je onderbewuste heeft hierop
O ja! Je eten op rode borden doen. Schijnt dat je dan minder eet.
maandag 17 juni 2019 om 19:32
Het was gewoon een kutopmerkingviavia2013 schreef: ↑17-06-2019 18:37Mening van mijn man, jouw man zal waarschijnlijk een andere mening hebben. En dat mag, er is geen goed of fout. Op ieder potje past een dekseltje. Ik zou spontaan opdrogen van een man zoals die k....hommel. Sahara droog zeg maar. Ik zou t er niet op kunnen. En zijn partner is blij, want in haar kleine handje lijkt t nog wat![]()
Met jou praat ik niet meer.
maandag 17 juni 2019 om 19:34
Maar er is geen enkele reden heb hier te herhalen in dit topic. Behalve slanke vrouwen omlaag halen chappeau! Echt waardige toevoeging
maandag 17 juni 2019 om 19:39
Wat is het nou? Een tijdje geleden schreef je dat je aan intermittent fasting deed en alleen tussen 10 en 18 uur of zo at. In diezelfde week schreef je dat je vaak (!) ‘s avonds Indiaas of sushi laat bezorgen. En nu is het weer uitgebreide etentjes thuis en uit eten gaan. Zo kunnen we natuurlijk nooit leren hoe iedereen zo slank kan zijn als jijMaya85 schreef: ↑17-06-2019 18:41Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.

maandag 17 juni 2019 om 19:48
bethweeter schreef: ↑17-06-2019 19:39Wat is het nou? Een tijdje geleden schreef je dat je aan intermittent fasting deed en alleen tussen 10 en 18 uur of zo at. In diezelfde week schreef je dat je vaak (!) ‘s avonds Indiaas of sushi laat bezorgen. En nu is het weer uitgebreide etentjes thuis en uit eten gaan. Zo kunnen we natuurlijk nooit leren hoe iedereen zo slank kan zijn als jij
Nog afgezien van het feit dat ze volop zit te posten op het tijdstip dat het in een gezin met kleine kinderen spitsuur is.