Hoe doen jullie dat toch?
maandag 1 april 2019 om 17:52
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
donderdag 20 juni 2019 om 09:25
Even weer een update:
Voor mijn verjaardag (begin mei) heb ik van vriend een robotstofzuiger gekregen. En dat heeft letterlijk en figuurlijk iets in gang gezet! Nu de vloer gewoon elke dag schoon is merk ik dat het me zoveel rust geeft en dat ik daardoor ook de rest gewoon (vrij) schoon wil hebben.
Het is nog niet waar het zijn moet maar ik krijg straks bezoek en heb even in twintig minuten een doekje over wat plekjes gehaald en wat spullen opgeruimd en ik vind het nu goed.
Ik probeer inderdaad om de grote oppervlakten zoals de eettafel vrij te houden en dat scheelt zo ontzettend! Ik ben er nog lang niet hoor, en boven is het ook nog best een zooi, maar ik ben op de goede weg!
Voor mijn verjaardag (begin mei) heb ik van vriend een robotstofzuiger gekregen. En dat heeft letterlijk en figuurlijk iets in gang gezet! Nu de vloer gewoon elke dag schoon is merk ik dat het me zoveel rust geeft en dat ik daardoor ook de rest gewoon (vrij) schoon wil hebben.
Het is nog niet waar het zijn moet maar ik krijg straks bezoek en heb even in twintig minuten een doekje over wat plekjes gehaald en wat spullen opgeruimd en ik vind het nu goed.
Ik probeer inderdaad om de grote oppervlakten zoals de eettafel vrij te houden en dat scheelt zo ontzettend! Ik ben er nog lang niet hoor, en boven is het ook nog best een zooi, maar ik ben op de goede weg!
Natte tosti..
donderdag 20 juni 2019 om 11:01
Ik heb eerst het huis ge-Marie-Kondo-t en daarna is bijhouden echt easy peasy. En we hebben een draadloze steelstofzuiger aangeschaft om even snel rondom de dreumes (de hele woonkamer dus) te stofzuigen 1x per dag.
Na het eten 's avonds alles weer terugleggen waar het hoort en dan als dreumes naar bed is en er nog een was in zit, voldaan op de bank ploffen.
Omdat er zoveel troep weg gedaan is, is het huis ook minder snel een troep.
Standaard dingen zoals keuken, vaatwasser en was blijven helaas wel.
Na het eten 's avonds alles weer terugleggen waar het hoort en dan als dreumes naar bed is en er nog een was in zit, voldaan op de bank ploffen.
Omdat er zoveel troep weg gedaan is, is het huis ook minder snel een troep.
Standaard dingen zoals keuken, vaatwasser en was blijven helaas wel.
donderdag 20 juni 2019 om 11:21
Mijn huis is altijd wel rommelig en ik zou zeker vaker kunnen dweilen en stofzuigen maar ik doe liever andere dingen. Daarentegen worden bed/handdoeken en kleding wel secuur bijgehouden omdat me dat een schoon gevoel geeft. Mensen die langskomen komen voor ons dus al struikelen ze over de rotzooi, het kan ze weinig schelen. Ik kende iemand die er 2 keer iets van zei, die zie ik dus niet meer, ik heb geen zin om me te verantwoorden.
donderdag 20 juni 2019 om 17:14
Ja dat scheelt ook een hoop he? Wij willen ook voor in de woonkamer een grotere, dichte kast en dan alle rommeltjes weg.Abundance-of-Freedom schreef: ↑20-06-2019 09:48Goed bezig MevrouwTomatensoep!
Hier moeten heel veel spullen weg, maakt het een stuk opgeruimder.
Natte tosti..
donderdag 20 juni 2019 om 17:14
donderdag 20 juni 2019 om 21:06
Het is niet iedere dag helemaal opgeruimd, maar ik begin er sneller aan en dan ben ik ook zo klaarMevrouwTomatensoep schreef: ↑20-06-2019 17:14Fijn! Heb je dan niet alleen dat er toch steeds net weer wat meer klad in komt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 1 augustus 2019 om 21:07
Ik heb allemaal dozen liggen van online pakketjes, deze moet ik in de papierbak gooien ik loop er vaak langs....maar toch doe ik het niet..
Morgen maar ff een big shopper vullen met de kartonnen en dan bij de voordeur zetten.
Verder ook nog een paar zakken liggen die in de Leger des Heils container moeten. Ga ik laatst langs met een zak, krijg ik die klep bijna niet open, leek wel vastgeroest. Moest er echt aan rukken
Morgen maar ff een big shopper vullen met de kartonnen en dan bij de voordeur zetten.
Verder ook nog een paar zakken liggen die in de Leger des Heils container moeten. Ga ik laatst langs met een zak, krijg ik die klep bijna niet open, leek wel vastgeroest. Moest er echt aan rukken
vrijdag 2 augustus 2019 om 09:01
MevrouwTomatensoep, tip van mijn huisarts: het boek 'opgeruimd met adhd'. Ik heb zelf add, en moet alleen maar gniffelen om het boek. Wat je in het begin van dit topic schrijft, 'gewoon doen', maar dat dit niet lukt, en 's avonds gewoon moe zijn, er niet aan toekomen. In dat boek staat heel duidelijk: hèhè, je add, dús 'gewoon' even doen bestaat niet. En als het goed is komen er dan tips uit hoe je het dan wél aan kunt pakken (ben nu halverwege en heb al wat tips opgepikt).
Veel succes! En als je zo blij wordt van een robotstofzuiger...misschien moet ie dan ook op mijn verlanglijstje
Veel succes! En als je zo blij wordt van een robotstofzuiger...misschien moet ie dan ook op mijn verlanglijstje
vrijdag 2 augustus 2019 om 13:07
Als tikkie smetvrezer herken(de) ik niet veel van dit topic maar door een zwangerschap (moe en misselijk) merk ik dat ik minder doe dan normaal (in jullie ogen hier waarschijnlijk nog brandschoon).
Wat mij nu helpt is mijzelf 'belonen'.
Ik mag op de bank gaan liggen als ik bijvoorbeeld:
- de was heb weggewerkt en de bovenverdieping heb gezogen
Of ik geef mijzelf een half uur waarin ik mijzelf moet bezig houden met het huishouden.
Wat mij nu helpt is mijzelf 'belonen'.
Ik mag op de bank gaan liggen als ik bijvoorbeeld:
- de was heb weggewerkt en de bovenverdieping heb gezogen
Of ik geef mijzelf een half uur waarin ik mijzelf moet bezig houden met het huishouden.
zondag 23 februari 2020 om 05:27
ik heb niet alle reacties gelezen maar gouden tip is een robotstofzuiger!
IE-DIE-AAL! werkelijk waar.
je hebt ze ook die zelf dweilen, dat hebben wij dan weer niet.
maar we stofzuigen enkel af en toe nog even de bovenverdieping (kun je de robot trouwens ook laten doen) maar het is echt een verademing als je sochtends beneden komen en alles is al aan kant. Zeker met een langharige hond in huis.
Af en toe keer dweilen. om de paar dagen even wat natte doekjes over de toiletten heen (doekjes staan binnen handbereik dus ff gauw kan makkelijk). Partner wast, ik vouw en leg in de kast. Bed afhalen doen we samen. Keuken schoonmaken doe ik, vaatwasser doet mijn partner.
om de twee weken doe ik alle stof afnemen.
na kerstmis doe ik de ramen goed zemen. Ik maak altijd raamdecoratie met spuitsneeuw dus das een goede gelegenheid. 1x per jaar is meer dan voldoende hier.
Voor de rest verdelen we de klusjes.
IE-DIE-AAL! werkelijk waar.
je hebt ze ook die zelf dweilen, dat hebben wij dan weer niet.
maar we stofzuigen enkel af en toe nog even de bovenverdieping (kun je de robot trouwens ook laten doen) maar het is echt een verademing als je sochtends beneden komen en alles is al aan kant. Zeker met een langharige hond in huis.
Af en toe keer dweilen. om de paar dagen even wat natte doekjes over de toiletten heen (doekjes staan binnen handbereik dus ff gauw kan makkelijk). Partner wast, ik vouw en leg in de kast. Bed afhalen doen we samen. Keuken schoonmaken doe ik, vaatwasser doet mijn partner.
om de twee weken doe ik alle stof afnemen.
na kerstmis doe ik de ramen goed zemen. Ik maak altijd raamdecoratie met spuitsneeuw dus das een goede gelegenheid. 1x per jaar is meer dan voldoende hier.
Voor de rest verdelen we de klusjes.
zondag 23 februari 2020 om 17:11
Ivm vakantieoppas moest het huis schoon, tegelijk met een koffer die ingepakt moest en een drukke werkweek. Hemel wat een stress! En wat een werk om een huis helemaal schoon en opgeruimd te krijgen. Meestal is het deels op orde. Boven of beneden, maar de berging is bijvoorbeeld zelden opgeruimd en schoon. Nu moesten alle slaapkamers, badkamer en wc’s, berging, woonkamer en keuken inclusief kastjes op orde.
De stress hielp wel bij rigoreuze beslissingen nemen. Alle boventallige zooi is in een keer naar de kringloop gebracht. Niks geen marktplaats ellende. Hops weg ermee! In 30 minuten een volle achterbak zooi verwijderd. En wat een opluchting! Dat zou dus mijn tip aan jullie zijn. Als het financieel kan: hups! Weg ermee!
De stress hielp wel bij rigoreuze beslissingen nemen. Alle boventallige zooi is in een keer naar de kringloop gebracht. Niks geen marktplaats ellende. Hops weg ermee! In 30 minuten een volle achterbak zooi verwijderd. En wat een opluchting! Dat zou dus mijn tip aan jullie zijn. Als het financieel kan: hups! Weg ermee!