Bevallen na 42 weken?
donderdag 20 juni 2019 om 15:42
Hoi,
Vandaag hebben mijn vrouw en ik een afspraak gehad in het ziekenhuis om inleiden te bespreken. Op dit moment is ze 41 weken en 4 dagen zwanger en er zit nog geen schot in. Zondagavond wordt er een ballonnetje geplaatst en de dag erna zal de bevalling opgewekt worden. We mochten er ook voor kiezen morgen er al voor te gaan. Ik ben zelf met 41.6 bevallen en vrouw is met 41.5 ter wereld gekomen. Stiekem hebben we nog hoop dat het spontaan gebeurt.
Uiteraard hebben we een echo en ctg gehad om gezondheid van de baby in te schatten. Baby heeft voldoende vruchtwater, wordt op nog geen 4 kilo geschat en doet het nog goed. Nu is bij ons de vraag opgekomen: is inleiden met 42.1 dan echt wel nodig en kunnen we niet beter afwachten.
Vraag hebben we niet gesteld aan de gyneacoloog. De vraag kwam pas op toen we thuis waren en alles goed was. Haar lijf is er gewoon nog niet mee bezig ...
We weten van de voor- en nadelen. Maar inleiden zelf heeft ook nadelen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
Vandaag hebben mijn vrouw en ik een afspraak gehad in het ziekenhuis om inleiden te bespreken. Op dit moment is ze 41 weken en 4 dagen zwanger en er zit nog geen schot in. Zondagavond wordt er een ballonnetje geplaatst en de dag erna zal de bevalling opgewekt worden. We mochten er ook voor kiezen morgen er al voor te gaan. Ik ben zelf met 41.6 bevallen en vrouw is met 41.5 ter wereld gekomen. Stiekem hebben we nog hoop dat het spontaan gebeurt.
Uiteraard hebben we een echo en ctg gehad om gezondheid van de baby in te schatten. Baby heeft voldoende vruchtwater, wordt op nog geen 4 kilo geschat en doet het nog goed. Nu is bij ons de vraag opgekomen: is inleiden met 42.1 dan echt wel nodig en kunnen we niet beter afwachten.
Vraag hebben we niet gesteld aan de gyneacoloog. De vraag kwam pas op toen we thuis waren en alles goed was. Haar lijf is er gewoon nog niet mee bezig ...
We weten van de voor- en nadelen. Maar inleiden zelf heeft ook nadelen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 15:46
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.10% gewijzigd
donderdag 20 juni 2019 om 20:28
Dank, dit is nuttig!Tmaar schreef: ↑20-06-2019 20:16Welke bron heb je gebruikt? Ben benieuwd waar deze vandaan komt!
TO, er is recent wel Nederlands onderzoek (INDEX studie) gedaan naar inleiden bij 41 weken en afwachten tot 42 weken. Recent onderzoek (toepasbaar op de Nederlandse situatie) mbt afwachten tot na 42 weken is er niet, aangezien dat nog heel weinig voorkomt en het natuurlijk niet ethisch zou zijn om een randomised controlled trial op te zetten waarbij je de helft vermoedelijk behoorlijk grotere risico's laat lopen op slechte uitkomsten. Gebaseerd op wat bekend is, worden de risico's vanaf 42 weken inderdaad behoorlijk groter. Mocht je meer willen weten over de INDEX studie, hier vind je het artikel: https://www.bmj.com/content/364/bmj.l344
donderdag 20 juni 2019 om 20:51
donderdag 20 juni 2019 om 21:00
Dochter is geboren met 40+5 en dat had niet veel later moeten zijn, de placenta was zo goed als “op”, en dochter woog nog geen 2800 gram. Verloskundige schrok ervan. Ik zou ingeleid worden met 41 weken, daar heb ik erg op moeten aandringen, maar ik wilde echt niet langer dan nodig doorlopen. Deels vanwege fysieke problemen en deels omdat het op een of andere manier niet oke voelde om te wachten. Ik zou echt niet wachten, TO. Het risico wordt steeds groter en je vergeeft het jezelf nooit dat je afwacht tot het vanzelf komt en dan gaat het mis.
donderdag 20 juni 2019 om 21:02
Mijn ervaring is ook dat als je (hoog)zwanger bent dit soort dingen ontzettend belangrijk lijken. De behoefte om alles zo natuurlijk mogelijk te willen kan dan erg dringend voelen.
Maar als je kind er eenmaal is dan voelt dat anders en dan draait je leven al snel om hele andere dingen die dan weer veel belangrijker voelen: voedingen, gezondheid, ontwikkeling.
En dan ben je egwoon blij dat het kind er gezond uit is gekomen en hoe, ach, dat doet er dan niet zoveel meer toe.
Beetje relativeren van je eigen wensen en gevoelens kan ook geen kwaad, het is een paar uur op een mensenleven, zo’n bevalling.
Maar als je kind er eenmaal is dan voelt dat anders en dan draait je leven al snel om hele andere dingen die dan weer veel belangrijker voelen: voedingen, gezondheid, ontwikkeling.
En dan ben je egwoon blij dat het kind er gezond uit is gekomen en hoe, ach, dat doet er dan niet zoveel meer toe.
Beetje relativeren van je eigen wensen en gevoelens kan ook geen kwaad, het is een paar uur op een mensenleven, zo’n bevalling.
donderdag 20 juni 2019 om 21:22
Ik heb recentelijk een praatje van een gyn voor het consortium bijgewoond dat soortgelijke grafiek uit recente literatuur liet zien. Deze toont dezelfde info maar is een plaatje van oudere data uit Engeland. Ik zal later even kijken of ik het precieze artikel kan vinden. Pubmed op telefoon is shit.
donderdag 20 juni 2019 om 21:28
Ik zou voor morgen gaan, TO. De baby heeft geen voordelen meer van langer blijven zitten, wel nadelen.Hier bevallen met 42 weken. Nog net op tijd al was het een horrorbevalling had zoon in het vruchtwater gepoept, schouder gebroken en een matige apgarscore. Over inleiden zou ik me geen zorgen maken. Weeenstorm kunnen ze ook prima weer afremmen. De baby moet zelf het signaal geven om geboren te worden, Soms gebeurt dit niet. Een foutje van moeder natuur en dan moet je geholpen worden. Zo is mij dat destijds uitgelegd. Niet bang zijn en er gewoon voor gaan, TO. Dan ligt jullie kindje overmorgen tussen jullie in , waar hij of zij allang had moeten liggen!
donderdag 20 juni 2019 om 22:02
Ik snap je helemaal. Ik ben vorige week bevallen van ons derde kind met 41+5. Ik wilde ook niet ingeleid worden na een inleiding bij mn eerste die niet echt super was. Mijn tweede kwam spontaan met 40+4 en was een prachtige ingreep loze bevalling.
Je hebt het gewoon niet voor het zeggen en zeker bij een eerste is de kans dat je sowieso nog naar het ziekenhuis moet 50%.
Ondanks het kleine risico wilde ik uiterlijk 41+6 ingeleid worden en dat was geen enkel probleem. Ik vond die keuze ook moeilijk en jammer maar niet alles kan gaan zoals je wenst bij een bevalling. Een dag eerder zou de verloskundige thuis de vliezen breken maar die braken spontaan toen ze naast me stond. Ik had iets verhoging en toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan, bleek gelukkig niets aan de hand.
3 verschillende kinderen en net zulke verschillende bevallingen.
Je hebt het gewoon niet voor het zeggen en zeker bij een eerste is de kans dat je sowieso nog naar het ziekenhuis moet 50%.
Ondanks het kleine risico wilde ik uiterlijk 41+6 ingeleid worden en dat was geen enkel probleem. Ik vond die keuze ook moeilijk en jammer maar niet alles kan gaan zoals je wenst bij een bevalling. Een dag eerder zou de verloskundige thuis de vliezen breken maar die braken spontaan toen ze naast me stond. Ik had iets verhoging en toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan, bleek gelukkig niets aan de hand.
3 verschillende kinderen en net zulke verschillende bevallingen.
vrijdag 21 juni 2019 om 11:16
Hier ingeleid na langdurig gebroken vliezen en geen weeën met 41 weken precies. Prima bevalling gehad. Maar goed het hele scenario van geen draden, snoeren en zen in bad een beetje puffen geloof ik niet zo in dus daar was ik dan ook niet zo stellig in.
Toen ik het niet meer leuk vond, na een uur (10:00 uur infuus, 13:00 eerste echte wee, 14:00 uur vloekte ik de boel al bij elkaar) ging de ruggenprik erin (lekker spul btw, aanrader!) En om 17:50 was ze er al, redelijk pijnloos! Neem geen risico omdat je perse alles zo natuurlijk mogelijk wil, geen bevalling is te voorspellen!
Toen ik het niet meer leuk vond, na een uur (10:00 uur infuus, 13:00 eerste echte wee, 14:00 uur vloekte ik de boel al bij elkaar) ging de ruggenprik erin (lekker spul btw, aanrader!) En om 17:50 was ze er al, redelijk pijnloos! Neem geen risico omdat je perse alles zo natuurlijk mogelijk wil, geen bevalling is te voorspellen!
vrijdag 21 juni 2019 om 13:55
De middelste is met 38 weken ingeleid. Deze baby is de enigste die geen vernix had en super lange nagels.Kuikentje_89 schreef: ↑21-06-2019 12:57Zat trouwens net naar de foto's van de geboorte te kijken van mijn dochter. Ik zie nu pas dat mijn baby nauwelijks nog vernix had (was uiteindelijk met 42 + 2 geboren)![]()
De baby die het langst bleef zitten tot 40.5 zat helemaal onder en was ook nog heel behaard.
Dus dat zegt ook niet alles.
vrijdag 21 juni 2019 om 14:17
Kuikentje_89 schreef: ↑21-06-2019 12:57Zat trouwens net naar de foto's van de geboorte te kijken van mijn dochter. Ik zie nu pas dat mijn baby nauwelijks nog vernix had (was uiteindelijk met 42 + 2 geboren)![]()
*Googlet* Dat hadden mijn kinderen ook niet. Beiden 41+
TO ik had ook een rustige thuisbevalling voor ogen de eerste keer. De bevalling begon spontaan met het breken van de vliezen (41 weken rond) en aangezien het daarna langer dan 24 uur duurde moest ik sowieso in het ziekenhuis bevallen. Een 40 urig verhaal kort: iedere toeter en bel behalve een keizersnee is er aan te pas gekomen en gezien de gezondheid van oudste was het maar goed ook dat we daar al waren.
Bij jongste liep ik al over de 41 weken en werd ik met 41+4 opgenomen om de volgende dag ingeleid te worden. verder dan het ballonkatheter is de inleiding niet gekomen, dat zetje was voldoende om de bevalling in gang te zetten en binnen 4 uur (zonder enige toeter/ bel) was hij er.
De toename van het risico is wat mij betreft te groot om tot na 42 weken te wachten met inleiden.
vrijdag 21 juni 2019 om 19:24
Die van mij was met 38+1 al vernixloos. Was m’n eerste bevalling, had al 1 cm ontsluiting en beviel binnen 5 uurtjes onder oxytocine. De gyn zei achteraf dat hij niet dacht dat het nog heel lang zou hebben geduurd.Kuikentje_89 schreef: ↑21-06-2019 12:57Zat trouwens net naar de foto's van de geboorte te kijken van mijn dochter. Ik zie nu pas dat mijn baby nauwelijks nog vernix had (was uiteindelijk met 42 + 2 geboren)![]()
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
vrijdag 21 juni 2019 om 19:25
vrijdag 21 juni 2019 om 19:29
pipa27 schreef: ↑20-06-2019 16:33Mijn schoonzus wilde ook niet ingeleid worden bij 42w. Heeft ook gezocht naar een 'alternatievere' verloskundige die het wel aandurfde. Bij haar is dit niet goed afgelopen, de baby is overleden. Ze voelde bij 42+2 plotseling geen leven meer, en helaas bleek het hartje niet meer te kloppen. Afschuwelijk was het.
Ongelooflijk dat mensen tegen al het medisch advies in zolang willen wachten.
vrijdag 21 juni 2019 om 19:31
Grappig, bij mij precies hetzelfde. Ik mocht al eerder inleiden, maar ik had een topzwangerschap, dus ik hield het nog prima vol.Anoniempjerosso schreef: ↑20-06-2019 15:48Ik heb idd ook begrepen dat de kwaliteir van de placenta na 42 weken achteruit gaat. Hierdoor kunnen meer complicaties ontstaan of meer risico’s etc. Ik ben zelf bevallen op de dag dat ik precies 42 weken was, zou die dag ook ingelijd worden. Maar toch zelf op gang gekomen
Hallo?!
vrijdag 21 juni 2019 om 19:40
Gaan we uiteindelijk ook doen. Nachtje slapen en dag werken voor mij heeft even gezorgd de situatie weer in perspectief te plaatsen. Het is jammer, maar niet het einde van de wereld. Daarnaast is het praktisch ook fijn dat we het kindje krijgen voor de hittegolf losbarst.
We weten wat onze rechten zijn en eigenlijk was het gesprek donderdag best vertrouwd. Het is goed zo. Neemt niet weg dat we zeker wel een 'wat als' blijven houden. Het inschatten van een bevalling is sowieso moeilijk/onmogelijk.
vrijdag 21 juni 2019 om 19:45
Probeer dat te zien als het mooie eraan. Het hele leven komt zoals het komt, en je hebt van die momenten dat je je daar extra bewust van bent. Bevallen is eigenlijk gewoon een soort test voor je flexibiliteit en aanpassingsvermogenSuikerwafel schreef: ↑21-06-2019 19:40Gaan we uiteindelijk ook doen. Nachtje slapen en dag werken voor mij heeft even gezorgd de situatie weer in perspectief te plaatsen. Het is jammer, maar niet het einde van de wereld. Daarnaast is het praktisch ook fijn dat we het kindje krijgen voor de hittegolf losbarst.
We weten wat onze rechten zijn en eigenlijk was het gesprek donderdag best vertrouwd. Het is goed zo. Neemt niet weg dat we zeker wel een 'wat als' blijven houden. Het inschatten van een bevalling is sowieso moeilijk/onmogelijk.
Succes voor jullie allebei!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
vrijdag 21 juni 2019 om 19:45
Helemaal eens. Alles voor een gezond kind. Dat de bevalling dan minder fijn is, is jammer, maar het is maar 1-2 dagen van je leven. Voor je kind gaat het om de rest van zijn/ haar leven.Adaline schreef: ↑20-06-2019 16:39Dit is echt heel persoonlijk natuurlijk. Ik ben bij mijn eerste ingeleid met 41+5, omdat ik per se niet voorbij 42 weken wilde lopen.
Ik heb voorheen op de kinderafdeling gewerkt en echt regelmatig 42+-wekers in mijn handen gehad met complicaties die (zeer waarschijnlijk) niet waren opgetreden als ze een weekje/paar dagen eerder geboren waren. Dan heb ik het idd over dingen als placentaproblemen, een veel te hoog Hb en kindjes met forse ademhalingsproblemen doordat ze in het vruchtwater gepoept hadden en dat dan inademen. Nu zag ik alleen de kinderen die het slecht deden, dus ik ben hartstikke gebiast, maar voor mezelf heb ik die 42 weken echt als harde grens ondanks goede serotiniteitscontroles.
Ik begrijp heel goed dat jouw vrouw heel graag een natuurlijke bevalling wil, ik heb zelf ook met heel mijn hart gehoopt dat dochter er zelf uit zou komen, maar wees je dan bewust van de toenemende risico’s boven 42 weken. Oh en de inleiding is mij ontzettend meegevallen, ondanks dat ik ongeveer het klassieke verhaal aan complicaties had (weeeenstorm waarvoor ruggenprik, koorts daarbij, langdurig persen en uiteindelijk vacuumpomp nodig gehad). Ik ben nu zwanger van onze tweede en als het nodig is laat ik me weer rond dezelfde termijn inleiden.
Uiteindelijk is mijn redenatie dat de complicaties die ik met een inleiding hoop te voorkomen een stuk ernstiger zijn dan de complicaties van een inleiding en bovendien zijn de complicaties van de inleiding grotendeels mijn probleem en niet dat van het kind. Over een nare bevalling zal ik wel heen komen, een kind aan de beademing omdat ik zo nodig natuurlijk moest bevallen zal me een stuk meer kopzorgen en verdriet opleveren. Sorry, dit klinkt wel heel hard maar dit is mijn persoonlijke redenatie, geen oordeel naar mensen die een andere keuze maken.
Ik vind het erg egoïstisch om voor jezelf te kiezen ipv in het belang van je kind.
vrijdag 21 juni 2019 om 20:14
Nu ik dit topic zo lees, schrik ik eigenlijk best wel. De risico's zijn mij nooit zo meegedeeld. Ik was in heel goede doen en had ook geen idee dat er risico's waren vanaf 41+5, inleiden werd mij voorgelegd als de beste optie voor mij, omdat de zwangerschap aan het einde vaak als zwaar ervaren wordt. De grens lag bij 42 weken.
Overigens een hartstikke gezond kind gekregen en een prima bevalling. Maar ik had het wel graag willen weten. Niet te lang bij stilstaan maar.
Overigens een hartstikke gezond kind gekregen en een prima bevalling. Maar ik had het wel graag willen weten. Niet te lang bij stilstaan maar.
Hallo?!
vrijdag 21 juni 2019 om 20:40
Dat jij een topzwangerschap hebt, betekent niet dat je kindje het nog goed heeft in je buik. Het is niet voor niets dat de meeste landen die ons omringen vrouwen niet langer laten doorlopen dan 41 weken.
vrijdag 21 juni 2019 om 20:40
Dat is ook het verschil per ziekenhuis denk ik. Met 41.6 ben ik nog zelf bevallen en zou pas dag later gesprek hebben over inleiding. Verloskundigen hebben het ook niet over risico's gehad. Ik denk ook om je onbezorgder te laten zijn. Er is al zo-veel waar je aan moet denken en wat er mis kan gaan. Die grens is dus discutabel heb ik al begrepen._Doortje_ schreef: ↑21-06-2019 20:14Nu ik dit topic zo lees, schrik ik eigenlijk best wel. De risico's zijn mij nooit zo meegedeeld. Ik was in heel goede doen en had ook geen idee dat er risico's waren vanaf 41+5, inleiden werd mij voorgelegd als de beste optie voor mij, omdat de zwangerschap aan het einde vaak als zwaar ervaren wordt. De grens lag bij 42 weken.
vrijdag 21 juni 2019 om 20:44
Mooi omgeschreven Lux! Het lastige blijft dat die paar uur zoveel doet met je. Ik denk er bij elke bevalling die ik hoor toch weer aan terug. Dan wil je toch dat het 'fijn' is. Maar dat kan het ook zijn. Vooral niet te veel en niet te hoge verwachtingen hebben. Kan het alleen maar meevallen. Weet nu al dat ik me zo machteloos ga voelen als ze bezig is. Maar ik ben er. Dat is vast genoeg.