Bevallen na 42 weken?

20-06-2019 15:42 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vandaag hebben mijn vrouw en ik een afspraak gehad in het ziekenhuis om inleiden te bespreken. Op dit moment is ze 41 weken en 4 dagen zwanger en er zit nog geen schot in. Zondagavond wordt er een ballonnetje geplaatst en de dag erna zal de bevalling opgewekt worden. We mochten er ook voor kiezen morgen er al voor te gaan. Ik ben zelf met 41.6 bevallen en vrouw is met 41.5 ter wereld gekomen. Stiekem hebben we nog hoop dat het spontaan gebeurt.
Uiteraard hebben we een echo en ctg gehad om gezondheid van de baby in te schatten. Baby heeft voldoende vruchtwater, wordt op nog geen 4 kilo geschat en doet het nog goed. Nu is bij ons de vraag opgekomen: is inleiden met 42.1 dan echt wel nodig en kunnen we niet beter afwachten.
Vraag hebben we niet gesteld aan de gyneacoloog. De vraag kwam pas op toen we thuis waren en alles goed was. Haar lijf is er gewoon nog niet mee bezig ...
We weten van de voor- en nadelen. Maar inleiden zelf heeft ook nadelen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 15:46
Reden: Spelfout
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
22-06-2019 15:59
Wauw... ik denk dat jij wel even onderschat hoe ontzettend naar en zelfs traumatisch een bevalling kan verlopen voor hlaas best veel vrouwen. En dat heeft echt helemaal niets met je eigen instelling te maken of hoe open je de bevalling in ging..

De meeste traumatische bevallingservaringen komen door het slecht communiceren (eerst handelen, niets vragen) van het personeel. Daar kan je je niet op voorbereiden of aan overgeven hoor, als je dat niet verwacht. Lees even de getuigenissen van ‘obstetric violence’ of volg de hasthtag #genoeggezwegen op twitter. Of kijk deze even: https://m.youtube.com/watch?v=VWu4rHHbnsA

De poster wiens kind op de NICU kwam te liggen zegt het zelf al: er werd gecommuniceerd, ze voelde zich in goede handen. Dát is het belangrijkste voor een positieve bevallingservaring.
Zo bedoel ik het niet. Natuurlijk is het een rotervaring als je een niet-communicerende zorgverlener hebt en kan een bevalling ook heel traumatisch zijn als je een wél communicerende zorgverlener hebt, gewoon omdat het heel ernstig verloopt. Maar als je van tevoren denkt 'oh dit gaat echt vreselijk worden en kan nooit een fijne ervaring worden', dan heb je natuurlijk een grote kans dat het dat ook niet wordt. Dat bedoelde ik te zeggen. Of je nu thuis, in het ziekenhuis of zelfs met een keizersnede bevalt, het kan allemaal een fijne bevalling zijn en ik denk dat het helpt om jezelf dat voor te houden, als je dreigt medisch te worden tegen je eigen wens in. Dat het ondanks een inleiding of een weeeënstorm niet vreselijk hoeft te zijn. Dat is alles wat ik wilde zeggen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
22-06-2019 17:15

Misschien iets minder hard oordelen?
Zeg JIJ dit nou echt? :bonk:
Maya85 schreef:
22-06-2019 22:21
Maar niet alles is een keuze, op veel zaken heb je geen invloed.
Dit klinkt gewoon lachwekkend uit jouw mond. :HA:
Maya85, wat weet jij elk topic toch volledig uit z'n verband te rukken...


Maarre, jij moet toch fantastische bevallingen hebben gehad? Die je vollédig aan je zelf te danken hebt, toch?
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
22-06-2019 23:09
Nee! Over een uur officieel 42 weken ;).

Wat betreft verwachtingen en flexibel zijn: we hebben al eens een bevalling meegemaakt die niet helemaal lekker liep (21 uur, 3x foutgeprikt bij ruggeprik, liever thuisbevalling), dus dat komt wel goed. De initiele vraag ging echt over waar we goed aan deden. Het loopt wel los.

In die andere discussie ga ik me niet mengen. Geen zin in.
Volgens mij is er met jullie instelling helemaal niets mis hoor. Tuurlijk is het even schakelen als het anders loopt als verwacht.
Ik lees in je posts dat je er nu helemaal vrede mee hebt dat het nu anders gaat dan dat jullie gehoopt hadden.

Ik hoop op een wolk van een baby en dat jullie er allemaal zonder al te veel kleerscheuren vanaf komen :redrose:
Maar om terug te komen op wat er is gepost, ik vermoed, dat heel veel vrouwen juist wel met heel veel verwachtingen een bevalling ingaan. Al dan niet onbewust. En ik 'vrees' dat een bevallingsplan daaraan bijdraagt...

Ik had ook verwacht in mijzelf te keren tijdens de weeën, uiteindelijk lag ik na een kwartier weeën al te kronkelen en te schreeuwen op bed.... :facepalm:

Je kunt je nog zo goed voorbereiden maar weten hoe die weeën écht voelen en of je daar mee om kunt gaan weet je pas op moment suprême....
Opvallend vind ik wel dat veel vrouwen dus een gevoel van falen ervaren als bijvoorbeeld de 'geplande' thuisbevalling een ziekenhuisbevalling word of als ze tóch om pijnstilling vragen: waar komt dat vandaan? En waar word de verwachting geschept dat vragen om bijvoorbeeld pijnstilling falen is? En waarom hebben vrouwen daar weken later nog 'last' van?

Vind dat zó naar voor die vrouwen en tegelijkertijd denk ik vaak, (nee dat zeg ik niet: come on!) Collega wilde graag zelf haar baby aanpakken, stond in bevalplan, ging op het moment zelf niet, maanden later heeft ze het er nog over.... vind ik oprecht moeilijk te begrijpen.

Heel dubbel allemaal. Misschien kan iemand het mij uitleggen....?
Alle reacties Link kopieren
[quote=Suikerwafel post_id=30080059 time=1561237793 user_id=365027]
Nee! Over een uur officieel 42 weken ;).

Wat betreft verwachtingen en flexibel zijn: we hebben al eens een bevalling meegemaakt die niet helemaal lekker liep (21 uur, 3x foutgeprikt bij ruggeprik, liever thuisbevalling), dus dat komt wel goed. De initiele vraag ging echt over waar we goed aan deden. Het loopt wel los.

Ik hoop voor jullie snel een baby!
Oh ja OT: ik hoop ook op fijne bevalling! :high5: dat guppie zich maar voor de hitte mag laten zien!
Bij mijn 2e hebben ze met 41+4 mijn vliezen gebroken in het ziekenhuis, omdat ik het niet meer trok. Dat was op woensdag, ik had ook mogen wachten tot vrijdag.
Maar goed ook, want hij had in het vruchtwater gepoept. Tijdens de weeënstorm die toen volgde dipte zijn hartslag zodanig dat hij razendsnel geboren moest worden. Bevalling duurde van wee 1 tot geboren worden maar 1,5 uur.

Ik zou het zelf niet aandurven om langer te wachten dan 42 weken.
Goede bevalling toegewenst overigens!
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel fijne bevalling gewenst. Naja geen enkele bevalling is fijn O_o
ClaireSophie schreef:
23-06-2019 10:25
Maya85, wat weet jij elk topic toch volledig uit z'n verband te rukken...


Maarre, jij moet toch fantastische bevallingen hebben gehad? Die je vollédig aan je zelf te danken hebt, toch?
Je zou bijna denken dat ze zelf horrorbevallingen heeft gehad hè? Maar dat is natuurlijk uitgesloten.
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
23-06-2019 12:32
Suikerwafel fijne bevalling gewenst. Naja geen enkele bevalling is fijn O_o
Voorspoedige bevalling misschien?

TO, dat wens ik je vrouw in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Enigme schreef:
23-06-2019 08:17
Zeg JIJ dit nou echt? :bonk:
:rofl: het is toch wat!!!
Mandy81 schreef:
23-06-2019 11:55
Voorspoedige bevalling toegewenst overigens!
Suikerwafel, ik hoop dat jullie inmiddels jullie kindje in de armen hebben en vrouw en kind het allebei goed doorstaan!

Nog even voor als iemand in de toekomst rond de 42 weken googelt en op dit topic terecht komt: Neem alsjeblieft geen risico en vraag om opname, een inleiding of extra strippen als je dit wilt na de 41+2. Mijn dochter met 42+2 heeft gevolgen die ze een week eerder niet had gehad, en een dag eerder al veel minder erg. Overigens zijn de gevolgen met name esthetisch en licht-motorisch, dus niet heel ernstig, maar toch! Ik wilde juist wél graag bevallen, maar mijn ziekenhuis overtuigde me te wachten tot na het weekend omdat dit beter uitkwam.

Mbt discussie over hoe je in de bevalling staat. Ik snap wat Lux bedoelt, al komt het er geschreven misschien wat rot uit. Helaas worden hoogzwangere dames doodgegooid met van die yoga-achtige kijken op het geheel en dat werkt denk ik én alleen voor sommigen én vooral bij een 2e of 3e kindje, als je al een keer het circus hebt doorstaan. Ik kijk goed terug op de bevalling ondanks de hel van een gescheurde placenta last minute en dus vacuumpomp, mensen op mijn buik en bloedtransfusie, OK race..,. Maar niet op de voor- en nazorg. Ik verwijt niemand iets, behalve het huidige systeem dat zorg voor krappe planningen voor het zorgpersoneel.
Alle reacties Link kopieren
TO al een baby?
Ik kom steeds even checken hier
lilalinda schreef:
23-06-2019 18:07
TO al een baby?
Ik kom steeds even checken hier

Ze is de hele dag nog niet geweest volgens mij :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
23-06-2019 16:38
Suikerwafel, ik hoop dat jullie inmiddels jullie kindje in de armen hebben en vrouw en kind het allebei goed doorstaan!

Nog even voor als iemand in de toekomst rond de 42 weken googelt en op dit topic terecht komt: Neem alsjeblieft geen risico en vraag om opname, een inleiding of extra strippen als je dit wilt na de 41+2. Mijn dochter met 42+2 heeft gevolgen die ze een week eerder niet had gehad, en een dag eerder al veel minder erg. Overigens zijn de gevolgen met name esthetisch en licht-motorisch, dus niet heel ernstig, maar toch! Ik wilde juist wél graag bevallen, maar mijn ziekenhuis overtuigde me te wachten tot na het weekend omdat dit beter uitkwam.

Mbt discussie over hoe je in de bevalling staat. Ik snap wat Lux bedoelt, al komt het er geschreven misschien wat rot uit. Helaas worden hoogzwangere dames doodgegooid met van die yoga-achtige kijken op het geheel en dat werkt denk ik én alleen voor sommigen én vooral bij een 2e of 3e kindje, als je al een keer het circus hebt doorstaan. Ik kijk goed terug op de bevalling ondanks de hel van een gescheurde placenta last minute en dus vacuumpomp, mensen op mijn buik en bloedtransfusie, OK race..,. Maar niet op de voor- en nazorg. Ik verwijt niemand iets, behalve het huidige systeem dat zorg voor krappe planningen voor het zorgpersoneel.
Wat naar dat het zo is gelopen en vooral omdat het ziekenhuis het zo wilde. Hoe lang geleden ben je eigenlijk bevallen? Is dat al een paar jaar terug (of langer)? Want volgens mij is de richtlijn inmiddels vrij algemeen niet laten doorlopen voorbij 42 weken.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
23-06-2019 18:09
Ze is de hele dag nog niet geweest volgens mij :cheer2:
Haha nog geen baby! Vrouw gaat om 19 uur richting zkh voor het ballonnetje; morgen de oxytocine en het hele rataplan. Dus of morgen, of dinsdag ...
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
23-06-2019 16:38
Suikerwafel, ik hoop dat jullie inmiddels jullie kindje in de armen hebben en vrouw en kind het allebei goed doorstaan!

Nog even voor als iemand in de toekomst rond de 42 weken googelt en op dit topic terecht komt: Neem alsjeblieft geen risico en vraag om opname, een inleiding of extra strippen als je dit wilt na de 41+2. Mijn dochter met 42+2 heeft gevolgen die ze een week eerder niet had gehad, en een dag eerder al veel minder erg. Overigens zijn de gevolgen met name esthetisch en licht-motorisch, dus niet heel ernstig, maar toch! Ik wilde juist wél graag bevallen, maar mijn ziekenhuis overtuigde me te wachten tot na het weekend omdat dit beter uitkwam.

Mbt discussie over hoe je in de bevalling staat. Ik snap wat Lux bedoelt, al komt het er geschreven misschien wat rot uit. Helaas worden hoogzwangere dames doodgegooid met van die yoga-achtige kijken op het geheel en dat werkt denk ik én alleen voor sommigen én vooral bij een 2e of 3e kindje, als je al een keer het circus hebt doorstaan. Ik kijk goed terug op de bevalling ondanks de hel van een gescheurde placenta last minute en dus vacuumpomp, mensen op mijn buik en bloedtransfusie, OK race..,. Maar niet op de voor- en nazorg. Ik verwijt niemand iets, behalve het huidige systeem dat zorg voor krappe planningen voor het zorgpersoneel.

Och wat vreselijk. Het is naar. Maar 41.2 vind ik vroeg voor inleiden. Mijn dochter was met 41.6 kerngezond (wel dysmatuur), maar heeft de tijd in de buik juist nodig gehad. Het blijft giswerk.
Suikerwafel schreef:
23-06-2019 18:29
Haha nog geen baby! Vrouw gaat om 19 uur richting zkh voor het ballonnetje; morgen de oxytocine en het hele rataplan. Dus of morgen, of dinsdag ...
Spannend!!

En misschien begint het na het ballonetje alsnog. Of mag je nu niet meer thuis bevallen?
Suikerwafel schreef:
23-06-2019 18:29
Haha nog geen baby! Vrouw gaat om 19 uur richting zkh voor het ballonnetje; morgen de oxytocine en het hele rataplan. Dus of morgen, of dinsdag ...

Bijna baby dus :cheer2:

Zet 'm op vrouw van Suikerwafel!
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
23-06-2019 18:29
Haha nog geen baby! Vrouw gaat om 19 uur richting zkh voor het ballonnetje; morgen de oxytocine en het hele rataplan. Dus of morgen, of dinsdag ...
Toi toi toi!!! Nog eventjes en jullie hebben een prachtige baby in jullie armen :love:

Succes aan je vrouw!! Ze kan het :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
23-06-2019 18:29
Haha nog geen baby! Vrouw gaat om 19 uur richting zkh voor het ballonnetje; morgen de oxytocine en het hele rataplan. Dus of morgen, of dinsdag ...
Spannend. Veel succes!! :cheer2:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven