Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Alle reacties Link kopieren
:D
...
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
20-06-2019 19:41
Ben ik de enige die zich verheugd op maar een paar dagen hitte?
Ik ook hoor :-) eindelijk een keer lekker warm terwijl wij niet op vakantie zijn. Afgelopen drie jaar waren de warmste weken precies terwijl wij weg waren dus geen lol aan gehad en tuin verlept.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
20-06-2019 19:41
Ben ik de enige die zich verheugd op maar een paar dagen hitte?
nee , ik ook. Ik zit nu met koude handen, en pantoffels aan. En ik moet er niet aan denken om op een koud kussen te moeten gaan zitten of koude kruiken in mijn bed. Airco heb ik altijd al een hekel aan gehad.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Toch nog een anti-hitte tip: zijde dragen.
Een echt zijden blouse is echt heerlijk koel en luchtig aan je huid, veel prettiger (vind ik) dan een hemdje alleen. Kostbaar spul wel, maar ik draag het eigenlijk alleen bij een hittegolf, dus het gaat járen en járen mee.
nounou
Madrid87 schreef:
20-06-2019 19:55
Ik weet niet waar jij zit te kijken maar het wordt hier 5 dagen 30 graden of meer voorspelt.
En genieten van de hitte kan ik niet. Alles boven de 25 is voor mij te heet. Ik kom dan ook alleen buiten als het echt moet. Ik ben heel blij dat ik vakantie heb volgende week. Hoef ik niet in die hete keukens zonder airco te staan. Ik ga echt niet overdag vrijwillig buiten zitten in die hitte hoor. Ben jij gek. Laat opblijven doe ik sowieso in de zomertijd omdat ik door het lange licht niet eerder moe ben. Een tukkie doen overdag kan ik niet.

Ik ben een enorme warmte hater. Kan er ook niets aan doen. Ik schrijf niet voor niets mee in het winterliefhebbers topic.
Ik word sjago van warmte.
Ik had vanochtend om een uur of 9 op weeronline gekeken, nu ik dit lees (bijna kwart voor 5 vrijdagochtend) zie ik dat de temperatuur behoorlijk opgeschroefd is :O
De verwachtingen zijn bijgesteld blijkbaar..
In een bloedhete keuken werken lijkt me de hel, wel fijn dat je vakantie hebt, goed gemikt :)
Hopelijk heb je ook iets aan de tips die hier gegeven zijn.
Ik hou wel van warmte zolang het ook waait buiten en het niet zo benauwd is, maar dat is het meestal wel in Nederland..
Calamitycat schreef:
20-06-2019 19:41
Allemaal heel leuk bedacht maar er zijn ook mensen die gewoon moeten werken in die rothitte. Ik denk dat mijn baas me heel raar aankijkt als ik zeg dat ik een paar uur ga tukken buiten onder een boom ;-)
Haha ja klopt, vandaar 'als het kan', ik heb het geluk dat ik grotendeels zelf mijn tijd kan indelen én alleen woon, dus hoef met niemand rekening te houden, nou ja bijna niet :)

Door je naam schiet me opeens te binnen dat je ook echt moet opletten met dieren, weet niet of het al gezegd is maar ze moeten ook in huis als je naar je werk bent toegang hebben tot een koele ruimte bij erge hitte, daar lette ik altijd goed op als ik ging werken.
Binnen kan de temperatuur ook flink oplopen net als in een auto. Ik had een kater die het alleen uithield in de badkamer of de wc, lekker koude tegels!
Maar als die deuren dicht zijn en het verder loeiheet is in huis.. die ouwe sufferd van mij had dat vreselijk gevonden :(

Misschien mosterd, heb niet alles gelezen maar wel belangrijk, je trekt de deur van badkamer/toilet vaak uit gewoonte achter je dicht in de haast, ook geen honden uitlaten tussen 11 en 4, 5 uur. En water meenemen voor onderweg, heb je speciale flesjes voor waar een waterbakje ingebouwd zit. Ik moet gaan, sorry als dit al 5x gezegd is :$
SadButTrue999 schreef:
21-06-2019 04:45
Ik had vanochtend om een uur of 9 op weeronline gekeken, nu ik dit lees (bijna kwart voor 5 vrijdagochtend) zie ik dat de temperatuur behoorlijk opgeschroefd is :O
De verwachtingen zijn bijgesteld blijkbaar..
In een bloedhete keuken werken lijkt me de hel, wel fijn dat je vakantie hebt, goed gemikt :)
Hopelijk heb je ook iets aan de tips die hier gegeven zijn.
Ik hou wel van warmte zolang het ook waait buiten en het niet zo benauwd is, maar dat is het meestal wel in Nederland..
Nou, hier zijn de verwachtingen nu weer een beetje omlaag gegaan voor dinsdag en woensdag, van 34 naar 31. En het schijnt s'nachts wel af te gaan koelen naar onder de 20. Dat zou wel fijn zijn. Al hangt er dan al een hoop warmte in huis die ik er maar moeilijk uit krijg. Maar goed, vorig jaar was echt extreem en ik hoop dat het deze week mee gaat vallen, maar zo niet dan zijn de tips hier zeker ideaal. Ik ben heel blij dat ik dit topic geopend heb. Ik heb al veel goede dingen gelezen.

Ik laat mijn humeur er ook niet door verpesten hoor, maar tips en tricks om hoe ik mezelf er beter doorheen kan slaan zijn nooit weg.
Ik heb zomers in Spanje gewoond en dan kon ik prima tegen de hitte. Want het koelde altijd af s'nachts en ik sliep onder een echt dekbed. De hitte is gewoon echt anders daar. Veel beter te doen. Het is hier altijd zo benauwd ja. En met mijn werk is dat echt niet fijn. Je rot rennen zonder airco is geen pretje. Ik ben vorig jaar een keer bijna flauw gevallen toen het 48 graden was in de spoelkeuken. Het werd even zwart voor mijn ogen.

Ik ga vandaag boodschappen inslaan en aluminiumfolie kopen ( een hele berg ). :proud:
En even naar de action voor die ventilator. Bedankt voor alle tips tot nu toe!
Over de aircooler ga ik nog even nadenken. Ze zijn er redelijk goedkoop maar ja wel slechte recensies dan.
Madrid87 schreef:
21-06-2019 07:56
Nou, hier zijn de verwachtingen nu weer een beetje omlaag gegaan voor dinsdag en woensdag, van 34 naar 31.

Hier gaan ze alleen maar omhoog. Woensdag staat nu al op 38 graden. :-?
RikM schreef:
21-06-2019 09:01
Hier gaan ze alleen maar omhoog. Woensdag staat nu al op 38 graden. :-?
Hier wordt het de hele volgende week 35 graden. Ik hoop het! Ik hoef die week niet veel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels duurt het in de verwachtingen al een hele week, van zondag tot en met zaterdag, en niet 4 dagen :|
nounou
Oh bah, Rik. Wat klote.

Ik ga toch maar niet bij je logeren Coconuts. Beetje te ver voor mij en kat. En ik heb geen auto dus we kunnen er ook niet komen. :P

Ik ben ook echt blij dat ik niet veel hoef volgende week. Misschien ga ik maar een dagje naar een museum ofzo. De bios is leuk maar ben je ook maar een paar uur zoet. Zal eens kijken op museum tips rondom Amsterdam.
Ga zometeen met moeder nog even wat zomerkleding inslaan in de stad. Dat vind ik dan wel weer leuk, dat ik mijn nieuwe kleding aankan naar buiten. :yes:
Dat ik naar buiten moet vind ik dan weer minder haha.

Klopt Zaza, het begint hier zondag en duurt hier tot vrijdag. Bleh.
Madrid87 schreef:
21-06-2019 09:17
Oh bah, Rik. Wat klote.

Ik ga toch maar niet bij je logeren Coconuts. Beetje te ver voor mij en kat. En ik heb geen auto dus we kunnen er ook niet komen. :P

Ik ben ook echt blij dat ik niet veel hoef volgende week. Misschien ga ik maar een dagje naar een museum ofzo. De bios is leuk maar ben je ook maar een paar uur zoet. Zal eens kijken op museum tips rondom Amsterdam.
Ga zometeen met moeder nog even wat zomerkleding inslaan in de stad. Dat vind ik dan wel weer leuk, dat ik mijn nieuwe kleding aankan naar buiten. :yes:
Dat ik naar buiten moet vind ik dan weer minder haha.

Klopt Zaza, het begint hier zondag en duurt hier tot vrijdag. Bleh.
Jammer, ik had me er op verheugd en een hele berg ijs aangeschaft.

Ik ben me alleen nu aan het bedenken hoe ik de slaapkamer wat koeler kan krijgen. Denk dat ik een kleine ventilator ga aanschaffen.
Coconuts12 schreef:
21-06-2019 09:23
Jammer, ik had me er op verheugd en een hele berg ijs aangeschaft.

Ik ben me alleen nu aan het bedenken hoe ik de slaapkamer wat koeler kan krijgen. Denk dat ik een kleine ventilator ga aanschaffen.
Ooh dat klinkt wel aanlokkelijk. I :heart: ijs. Ik eet het de hele winter door.
Maar ja met kat in de trein is ook weer zo'n gehannes. :proud:

Ventilator is nooit weg.
Madrid87 schreef:
21-06-2019 09:25
Ooh dat klinkt wel aanlokkelijk. I :heart: ijs. Ik eet het de hele winter door.
Maar ja met kat in de trein is ook weer zo'n gehannes. :proud:

Ventilator is nooit weg.
Kat in de trein kan best, maar in die hitte zou ik het ook niet aanraden. Sterkte komende week!

Ga eens kijken voor zo'n ding.
Coconuts12 schreef:
21-06-2019 09:23
Ik ben me alleen nu aan het bedenken hoe ik de slaapkamer wat koeler kan krijgen. Denk dat ik een kleine ventilator ga aanschaffen.

Ik heb zo'n mini-ventilatortje van Proline. Superhandig is dat. Overdag staat 'ie op m'n bureau en 's nachts op m'n nachtkastje.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
20-06-2019 20:07
Jep, al genoemd. Maar op de een of andere manier werkt dat niet bij mij ( en bij Rik ook niet ). Blijkbaar doen we iets verkeerd. Ik ga het nog eens proberen deze week.
Het schijnt dat je ze er juist achter moet zetten, niet ervoor.
RikM schreef:
21-06-2019 10:55
Ik heb zo'n mini-ventilatortje van Proline. Superhandig is dat. Overdag staat 'ie op m'n bureau en 's nachts op m'n nachtkastje.

Afbeelding
Dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Helaas mag ik donderdag ook in de hete keuken staan.Waarom is daar nooit airco of zelfs een ventilator mag dat niet van de warenwet ofzo?
miedo schreef:
21-06-2019 13:20
Helaas mag ik donderdag ook in de hete keuken staan.Waarom is daar nooit airco of zelfs een ventilator mag dat niet van de warenwet ofzo?
Volgens mij heeft dat idd met hygiëne te maken.
SadButTrue999 schreef:
20-06-2019 19:36
Op zich kan dat heel goed helpen, maar je loopt wel het risico dat de hele buurt denkt dat je panisch bent voor chemtrails of buitenaardse wezens ;)
Geen aluhoedje maar een heel aluhuis doet her en der de wenkbrauwen omhoog vliegen gok ik.. :)

Maar geen zorgen allen, ik lees net het weerbericht en het wordt maar 2 of 3 dagen echt een graad of 30. Dinsdag en woensdag.
Voeten koud houden werkt bij mij geweldig en vooral: rustig aan doen en niet gaan lopen stofzuigen of andere dingen doen die best even kunnen wachten.
Of op de heetste uren láng twijfelen bij de slager (je HOEFT niks te kopen hè, je kan je ook bedenken) daar is het altijd koel.

En heel belangrijk: vergeet niet te genieten van het mooie weer, in de schaduw en wind is het best te doen. Laat opblijven, vroeg eruit en een tukkie doen als dat kan tussen de middag is ook een aanrader imo.
Mijn man stikt bijna in z’n eigen slijm, maar zeggen dat hij wel moet genieten :bonk:
Whatsinaname1988 schreef:
20-06-2019 19:03
Wat bij mij al helemaal vervelend is dat ik altijd de zon in de tuin heb en tegen een uur of 5 recht in de huiskamer en slaapkamers. Het wordt dan echt bloedheet en koelt ook niet meer lekker af voor de nacht. Vorig jaar van ellende met man en 3 kinderen in de keuken geslapen, enige plek waar het maar 28 graden was.
Herkenbaar. Wat een hel komt er weer aan.
viavia2013 schreef:
21-06-2019 13:54
Mijn man stikt bijna in z’n eigen slijm, maar zeggen dat hij wel moet genieten :bonk:
Ik denk dat je het wat te persoonlijk opvat. :P
Drackie schreef:
21-06-2019 12:13
Het schijnt dat je ze er juist achter moet zetten, niet ervoor.
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk! Mijn huur huis is een soort sauna, met aan alle kanten, voor en achter, alle slaapkamers, ramen, hele grote raampanelen, en de hitte die blijft hangen, als je een halve meter van de muur afstaat voel je de enorme hitte.

Ik heb mij al een paar keer heel slecht gevoeld door die hitte hier in huis, en als ik bij een ander op bezoek ga, voel ik direct het verschil.

Mijn eenvoudige tip: ik heb overal waaiers liggen, in mijn handtas, huiskamer, even lekker een beetje verkoeling.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:53
Ja, weet ik. Het was ook niet kwaad bedoeld. :)

Ik kom uit de 20ste eeuw. 16 jaar na de 2de wereldoorlog geboren.

De tijd dat er nog dragonders geboren werden. Nu zijn ze allemaal van porselein.

Dragonders, wat een prachtig woord! Dat draag ik voor als vergeetwoord van de maand, hierbij aan de vergetelheid ontrukt :D

Van ijs krijg ik altijd nog meer dorst dan ik al had en het is veel te zoet maar diepgevroren blauwe bessen zijn heerlijk koel, zoetig en nog goed voedsel ook.
Niet zo duur ook: 4,99 per kilozak bij AH.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven