Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
RikM schreef:
22-06-2019 09:47
Als het buiten warmer is dan binnen dan heeft het niet veel zin om alles open te zetten. Dan laat je die warme lucht juist binnen.
Ja klopt. Ik zet ze dan alleen 's avonds laat of 's morgens heel vroeg open. Maar het schijnt 's nachts niet heel veel af te koelen de komende dagen lees ik.
Het schijnt hier s'nachts wel elke nacht onder de 20 graden te worden dus dan koelt het wel wat af. Maar ja warmte blijft lang hangen huis.

Dat body worlds museum lijkt me een beetje eng. Ik sla over. :proud:

Ik vond het Rijksmuseum vroeger altijd heel saai, wellicht nu niet meer. Wel duur qua entree vind ik. Ik zoek eigenlijk iets met Griekse oudheid kunst.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
22-06-2019 09:53
Het schijnt hier s'nachts wel elke nacht onder de 20 graden te worden dus dan koelt het wel wat af. Maar ja warmte blijft lang hangen huis.

Ik vond het Rijksmuseum vroeger altijd heel saai, wellicht nu niet meer. Wel duur qua entree vind ik. Ik zoek eigenlijk iets met Griekse oudheid kunst.
Met hun eigen app erbij wordt het Rijksmuseum wellicht minder saai?
En ken je de app Smartify? Die werkt in aangesloten musea, ook in het Rijks. Kun je je camera richten op een kunstwerk of museumstuk en krijg je er meer informatie over. Heel erg leuk en handig.
Geen tips voor Griekse oudheid, dat is niet echt mijn ding
.
Madrid87 schreef:
22-06-2019 08:25

Ik heb mijn luchtbed al opgepompt en daar lig ik nu lekker op te typen. Luchtbedden doen me altijd denken aan de vakanties als kind. Kamperen en s'ochtends samen met broertje de tent uit drijven omdat je vol op de zon stond. Good times. :P
Vandaag nog even genieten van het laatste koele dagje. :cheer:

Ik heb de rollen aluminiumfolie klaar liggen, die ga ik straks op de ramen doen. Verder vandaag alle boodschappen halen en al het schoonmaakwerk etc in huis doen. Hoeven we vanaf morgen lekker niets.
Ik zag gisteren op straat veel mensen lopen met ventilators trouwens. :proud:
Alsof ik dit heb geschreven :-D Mn luchtbed is opgepompt, de rollen aluminiumfolie liggen klaar (dankzij dit topic toch maar eens proberen) en mijn overlevingspakket qua boodschappen is in huis

En inderdaad nog even lekker genieten van deze dag. Afgelopen nacht was heerlijk. Mijn huis is weer een beetje aangenaam
Madrid87 schreef:

Dan moet je naar Leiden, naar het Rijksmuseum voor Oudheden. Daar is een vaste tentoonstelling over het oude Griekenland (en over Egypte en de Romeinse Oudheid). Als je een paar keer per jaar naar een museum gaat loont het al om een museumjaarkaart te nemen.
https://www.rmo.nl/tentoonstellingen/va ... ke-wereld/

Hoe koel het daar is volgende week weet ik niet, het Rijks is in mijn herinnering wel heel koel tijdens een hittegolf, en ook niet zo druk.
Er is een interessante vleugel met Aziatische kunst, voor het geval je daar belangstelling voor hebt.
nounou
Madrid87 schreef:

Aah haha. Begrijp ik wel. Ik ben er met school geweest, toen had ik van tevoren even gegoogeld en ik stond ook niet gelijk te springen. Maar toen we er eenmaal waren vond ik het wel heel indrukwekkend.

Ik ben net even gaan sporten. Het was er van de week niet van gekomen en komende week ga ik met die warmte al helemaal niet sporten haha. Maar het was echt warm, dus heb het er maar 20 minuten volgehouden. Ach, heb ik toch nog even gesport ;)
Ze verwachten hier nu 41 graden vrijdag. Ik hoop van harte dat ze ernaast zitten. Er is geen airco op mijn werk en tijdens de warmste dagen vorig jaar was het al 38 graden binnen.
Jeetje Yugen!!! Waar woon jij dan? Ik woon in het zuiden van het land en heb net gekeken, hier voorspellen ze 'maar' 30 voor vrijdag.
Yugen schreef:
22-06-2019 10:56
Ze verwachten hier nu 41 graden vrijdag. Ik hoop van harte dat ze ernaast zitten. Er is geen airco op mijn werk en tijdens de warmste dagen vorig jaar was het al 38 graden binnen.
:-( Jeetje! Ik zie voor hier ook al 39 staan. Het wordt alleen maar erger lijkt het wel
Buienrader heeft het over >40 graden voor zuidoost Nederland voor donderdag en vrijdag. Daar woon ik niet.

Deze week komen ze zonnepanelen leggen op ons platte, zwarte, dak. Ik zal ze extra water aanbieden en wat zouts denk ik.
Wij hebben dit jaar een airco (split unit) aangeschaft. Vorig jaar hebben we echt enorm last van de hitte gehad hier in huis dus ik ben er ongelooflijk blij mee!

Voordeel is ook dat de airco ook kan verwarmen, in de winter hoeven we dus geen gas meer te verbruiken om het huis te verwarmen.
Pivot! PIVOT!!!
lola-lily schreef:
22-06-2019 11:43
Jeetje Yugen!!! Waar woon jij dan? Ik woon in het zuiden van het land en heb net gekeken, hier voorspellen ze 'maar' 30 voor vrijdag.
Maastricht. Volgens buienradar 40+, maar ik zie net dat bijv. Weerplaza inderdaad maar 31 graden voorspelt. Laten we daar dan maar op hopen :@@:
Coldpack in mijn nek.
Voetenbadje.
Slapen onder een laken die eerst een tijdje in de vriezer heeft gelegen.
Veel drinken (niet koud, maar juist warm)
Licht eten.
Voetenbadje vind ik altijd lekker.
Tuin op het zuiden hier dus altijd hels.

Alles potdicht tot 's avonds laat.
Momenteel zwanger en misselijk, denk dat ik met baby ga bivakkeren op de wc, dat is de noordenkant met lekkere koele tegels.
Yugen schreef:
22-06-2019 12:09
Maastricht. Volgens buienradar 40+, maar ik zie net dat bijv. Weerplaza inderdaad maar 31 graden voorspelt. Laten we daar dan maar op hopen :@@:

Hier verwacht Buienradar 39 graden, vrijdag en zaterdag, en 23-24 graden in de nacht @(
Het goede nieuws is dat Buienradar het erg vaak mis heeft, ik vertrouw liever op het KNMI en weeronline, die geven 8 graden koeler minder warm aan. Vreemd hoor.

Zouden deze cijfers van Buienradar misschien commercieel gedreven kunnen zijn, gericht op het binnenhalen van zoveel mogelijk clicks, dus advertentiegeld?
nounou
Ik vertrouw het meest op Jules en Ed, de weermannen van TV Rijnmond en die voorspellen 32 graden op dinsdag en voor de rest een graad of 7 â 28, dus het zal hier wel meevallen en hoeft er geen tropenpaniek uit te breken.
Dan zijn we buren Yugen!!
Ik zie voor hier ook 40 graden inderdaad. Denk dat mijn stucwerk wel zal drogen zo. Iets te hard misschien wel :O
Zazamaenade schreef:
22-06-2019 10:09
Dan moet je naar Leiden, naar het Rijksmuseum voor Oudheden. Daar is een vaste tentoonstelling over het oude Griekenland (en over Egypte en de Romeinse Oudheid). Als je een paar keer per jaar naar een museum gaat loont het al om een museumjaarkaart te nemen.
https://www.rmo.nl/tentoonstellingen/va ... ke-wereld/

Hoe koel het daar is volgende week weet ik niet, het Rijks is in mijn herinnering wel heel koel tijdens een hittegolf, en ook niet zo druk.
Er is een interessante vleugel met Aziatische kunst, voor het geval je daar belangstelling voor hebt.
Ik ga normaal eigenlijk zelden naar een museum in Nederland. Mijn broer heeft wel zo'n jaarkaart. Maar is voor mij niet echt weggelegd. Kan ik beter een Pathe abonnement nemen. Ik ben al eens naar dat museum voor Oudheden geweest in Leiden. Was inderdaad erg gaaf. Ik ga nog even verder zoeken naar Musea in Amsterdam. Aziatische kunst vind ik ook wel interessant ja. Misschien toch maar het Rijks dan.

Er waren nog genoeg ijsjes bij mijn AH trouwens, maar geen idee hoe lang dat nog duurt. Zag een hele hoop mensen lopen met veel pakken ijs.
De voorspellingen zijn hier nu weer naar boven bijgesteld en volgens mijn App gaat het pas maandag 1 juli weer afkoelen. Ik hoop het toch niet.
impala schreef:
22-06-2019 10:03
Met hun eigen app erbij wordt het Rijksmuseum wellicht minder saai?
En ken je de app Smartify? Die werkt in aangesloten musea, ook in het Rijks. Kun je je camera richten op een kunstwerk of museumstuk en krijg je er meer informatie over. Heel erg leuk en handig.
Geen tips voor Griekse oudheid, dat is niet echt mijn ding
Oh dat is handig, dat ga ik onthouden voor als ik naar een museum ga. Dank je!
Mijn moeder wil wat leuks met me gaan doen dinsdag voor mijn verjaardag, uit eten of iets dergelijks maar ik heb nog even niks afgesproken. Als het hier 33 graden is hoef ik niet zo nodig de deur uit.
Denk dat ik of naar de bios ga dinsdag of naar een museum.
Kwebbeltje91 schreef:
22-06-2019 10:37
Aah haha. Begrijp ik wel. Ik ben er met school geweest, toen had ik van tevoren even gegoogeld en ik stond ook niet gelijk te springen. Maar toen we er eenmaal waren vond ik het wel heel indrukwekkend.

Ik ben net even gaan sporten. Het was er van de week niet van gekomen en komende week ga ik met die warmte al helemaal niet sporten haha. Maar het was echt warm, dus heb het er maar 20 minuten volgehouden. Ach, heb ik toch nog even gesport ;)
Ik weet al wel aardig wat van anatomie af gelukkig, dus ik sla even over. Ik kan me voorstellen dat je ook niet stond te springen, maar het zal best interessant zijn ja.

Goed dat je nog bent gaan sporten! Is het daar nu al warm dan in jouw regio?
Ik wilde nog zwemmen gisteren maar ongesteld en miserabel dus ik heb maar over geslagen. En mijn oor zit nog steeds dicht dus ik wil er liever even geen water in hebben.
Nou dankzij dit topic gister naar de Action gefietst. Score:
- ventilator voor op zoons kamer
- dierenkoelmat
- kleine vrieselementen en van die herbruikbare plastic ijsblokjes voor grote kannen limonade
- een thermo drinkbeker voor zoon ( dan krijgt hij drinken mee naar school met ijs er in).

Tip voor schoolgaande kinderen: zet hun drinkbeker de avond tevoren (open) in de vriezer met een laag water er in: dan heb je een groot ijsblok dat de beker een tijd koel houdt. De rest vul je met sterke aanmaaklimonade of IJsthee.

Mijn zoon vind het heerlijk als ik "kruidenthee" laat afkoelen van een tak pepermunt (lekkerder dan Turks munt enzo) in een pot kokend water. Als het koel is, bewaar ik het in de ijskast en maak ik er limonade van met aardbeiensiroop.
Alle ramen open zetten als je om 5 uur 's ochtends toch wakker bent.

Museum in Amsterdam: Van Gogh museum. Het is geen Griekse Oudheid maar zoveel mooie werken bij elkaar, je raakt er niet uitgekeken. En het heeft zeker airco. ALs je toch per se oudheid wil in Amsterdam : Allard Piersonmuseum maar dat is veel kleiner en ik weet ik niet of het airco heeft. (En wordt nu verbouwd).
Madrid87 schreef:
22-06-2019 13:10
Ik ga nog even verder zoeken naar Musea in Amsterdam. Aziatische kunst vind ik ook wel interessant ja. Misschien toch maar het Rijks dan.
Niet in Amsterdam, maar het Japanmuseum SieboldHuis in Leiden heeft een mooie collectie. En omdat je geen museumkaart hebt: het is de helft goedkoper dan het Rijksmuseum.

Oh het Tropenmuseum (wel in Amsterdam) is ook een aanrader trouwens!
stippensokken wijzigde dit bericht op 23-06-2019 07:47
8.37% gewijzigd
Gelukkig is het maar een paar dagen zo warm.

Het ergste vind ik nog met de ramen dicht moeten slapen omdat er altijd wel een paar mensen zijn die tot diep in de nacht buiten gaan zitten lallen, BBQ-en of zo gezellig de vuurkorf aansteken.

Voor de rest maakt het me niet zo uit. Ik doe hetzelfde als op andere dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven