Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-06-2019 19:22
Nou, kop 'm in, zou ik zeggen. Een stratenmakersbedrijf zoekt gekwalificeerde stratenmakers, en er solliciteren twee vrouwen en vijf mannen. En die twee vrouwen kunnen straten leggen om van te watertanden, zo mooi. Wat zou de maatschappij eraan moeten doen om ervoor te zorgen dat die vrouwen een serieuze kans krijgen om stratenmaker te worden bij die baas?

Laten we ermee beginnen dat we niet automatisch aan een man denken als het over stratenmakers gaat.
nerdopviva schreef:
24-06-2019 19:34
Laten we ermee beginnen dat we niet automatisch aan een man denken als het over stratenmakers gaat.

Laten we alle beroepsnamen onzijdig maken.

Kapper/kapster
Leraar/lerares
Stuward/stuwardes
Verpleger/verpleegster
nerdopviva schreef:
24-06-2019 19:34
Maar dat is toch wel verdomd moeilijk als je uit alle busjes die met dat soort werkzaamheden te maken hebben, vroeg in de ochtend alleen maar mannen ziet komen...
pejeka schreef:
24-06-2019 19:41
Maar dat is toch wel verdomd moeilijk als je uit alle busjes die met dat soort werkzaamheden te maken hebben, vroeg in de ochtend alleen maar mannen ziet komen...

Dus je wil van alles, maar je wil er geen moeite voor doen.
nerdopviva schreef:
24-06-2019 19:44
Dus je wil van alles, maar je wil er geen moeite voor doen.
Absoluut wil ik er moeite voor doen. Dames: als u dakdekker wilt worden, of stucadoor, of stratenmaker, of bouwvakker, en u loopt tegen obstakels aan: meld u. In mij hebt u een medestander!
pejeka schreef:
Nou, kop 'm in, zou ik zeggen. Een stratenmakersbedrijf zoekt gekwalificeerde stratenmakers, en er solliciteren twee vrouwen en vijf mannen. En die twee vrouwen kunnen straten leggen om van te watertanden, zo mooi. Wat zou de maatschappij eraan moeten doen om ervoor te zorgen dat die vrouwen een serieuze kans krijgen om stratenmaker te worden bij die baas?

De beste en meest eenvoudige oplossing is ervoor zorgen dat die baas een vrouw is.
pejeka schreef:
24-06-2019 19:48
Absoluut wil ik er moeite voor doen. Dames: als u dakdekker wilt worden, of stucadoor, of stratenmaker, of bouwvakker, en u loopt tegen obstakels aan: meld u. In mij hebt u een medestander!

Dus meneer de medestander. Help mee de obstakels te verwijderen. Die obstakels zijn vooral de kortzichtige bange mannen op plekken waar bepaald wordt wie er wordt aangenomen.

Je moet dus vooral niet kijken naar wie er uit de busjes komen maar wie ze daar in stoppen.

En ja, zoals eerder gemeld, het is moeilijker voor vrouwen om stratenmaker te worden omdat ze vrouw zijn, los van hun kundigheid als stratenmaken. En ja, als vrouwelijke stratenmakers worden aangenomen, dan krijgen ze minder betaald dan hun mannelijker collega's, ook al leggen ze hetzelfde aantal straten. En ja, vrouwelijke stratenmakers kunnen minder makkelijk doorgroeien tot stratenmanager omdat ze een vrouw zijn, niet omdat ze niet fantastisch stratenmakers zouden kunnen managen.
pejeka schreef:
24-06-2019 19:48

Dus de volgende keer dat je een dakdekker/stratenmaker/stucadoor nodig hebt, ga je bewust op zoek naar een bedrijf met vrouwelijke werknemers, je buurmeisje krijg een bouwkraan voor haar verjaardag, als een man je keuken komt installeren vertel je hoe bijzonder je het vindt dat hij als man keukens komt installeren en je laat je nichtje weten dat bouwvaker een beroep is om te ambiëren.
Oeh dat lijkt me heerlijk. Een loodgieter op z'n vingers gaan staan kijken en hem complimenteren dat mannen dat toch ook schijnbaar gewoon best goed kunnen. En dat het zo knap is dat hij zich er niks van aan trekt dat ie een wijvenberoep heeft gekozen.
Hee, dat is raar - ik post een actueel nieuwsbericht dat naadloos inhaakt op wat er in dit topic wordt beweerd, en er wordt niet op gereageerd. Gaat het wel goed met je Pejeka?
Lorelai schreef:
24-06-2019 21:00
Hee, dat is raar - ik post een actueel nieuwsbericht dat naadloos inhaakt op wat er in dit topic wordt beweerd, en er wordt niet op gereageerd. Gaat het wel goed met je Pejeka?

Had je ooit dat idee dan?
pejeka schreef:
De maatschappij kan er voor zorgen dat de baas een vrouw is die zich bewust is van de impliciete vooroordelen die ze heeft en bewust getraind is om deze te herkennen in het sollicitatie gesprek zodat ze daadwerkelijk naar de kwaliteit van de kandidaat kijkt en niet in de valkuilen trapt waar al generaties lang in worden getrapt waardoor mannen meer kans hebben op banen.
pejeka schreef:
24-06-2019 19:41
En het is ook verdomd moeilijk als je uit alle vergaderkamers op de hoge verdieping alleen maar mannen ziet komen. En 2 vrouwen, maar dat zijn de koffiedame en de notuliste...
SHIFTY schreef:
24-06-2019 19:53
De beste en meest eenvoudige oplossing is ervoor zorgen dat die baas een vrouw is.
:yes: :worship:
Oh en speciaal voor PJK (en mss ben ik nu wel heel herkenbaar)...
Zeer recent meegemaakt:
- de dakdekkers van het ene pand waren een man en een vrouw. De man stond onder amper iets te doen, terwijl de vrouw in de hitte op het dak stond te werken.
- verderop was een verhuizing aan de gang: 6 dames die ferm aan de slag waren met bankstellen, kasten en bedden.

Moest zelfs op mijn "Viva-vrije-dag" aan jou denken. Helaas gaven de dames geen toestemming voor foto's. Ook niet nadat ik over TO had verteld en ze eerst even hartelijk gelachen hebben.

Zo en nu je weet dat er wel degelijk behoorlijk wat vrouwen in die beroepen zitten (ik bedoel, hoe groot is anders de kans dat je dit tegenkomt binnen 200 meter) kunnen we het weer hebben waar het over moet gaan. :proud:
Overigens, volg ManWhoHasItAll op twitter. Dan zie je hoe sterk die stereotypering werkt.
GenieInABottle schreef:
24-06-2019 22:47
Oh en speciaal voor PJK (en mss ben ik nu wel heel herkenbaar)...
Zeer recent meegemaakt:
- de dakdekkers van het ene pand waren een man en een vrouw. De man stond onder amper iets te doen, terwijl de vrouw in de hitte op het dak stond te werken.
- verderop was een verhuizing aan de gang: 6 dames die ferm aan de slag waren met bankstellen, kasten en bedden.

Moest zelfs op mijn "Viva-vrije-dag" aan jou denken. Helaas gaven de dames geen toestemming voor foto's. Ook niet nadat ik over TO had verteld en ze eerst even hartelijk gelachen hebben.

Zo en nu je weet dat er wel degelijk behoorlijk wat vrouwen in die beroepen zitten (ik bedoel, hoe groot is anders de kans dat je dit tegenkomt binnen 200 meter) kunnen we het weer hebben waar het over moet gaan. :proud:
Kan. Dan zou ik graag cijfers zien: hoe veel procent van alle dakdekkers zijn vrouwen, of hoe veel procent van alle professionele verhuizers?
pejeka schreef:
25-06-2019 19:22
Kan. Dan zou ik graag cijfers zien: hoe veel procent van alle dakdekkers zijn vrouwen, of hoe veel procent van alle professionele verhuizers?

Alsof jij je mening baseert op cijfers en feiten?
SHIFTY schreef:
25-06-2019 19:32
Alsof jij je mening baseert op cijfers en feiten?
Ben toch best wel benieuwd naar de cijfers waar ik om vroeg. En als daaruit blijkt dat een evenredige vertegenwoordiging van vrouwen in die beroepen in de weg wordt gestaan door kwaadaardige mannen terwijl die vrouwen juist heel graag willen, dan beloof ik dat ik meega de barricaden op.
pejeka schreef:
25-06-2019 19:35
Ben toch best wel benieuwd naar de cijfers waar ik om vroeg. En als daaruit blijkt dat een evenredige vertegenwoordiging van vrouwen in die beroepen in de weg wordt gestaan door kwaadaardige mannen terwijl die vrouwen juist heel graag willen, dan beloof ik dat ik meega de barricaden op.

Die cijfers zijn heel eenvoudig beschikbaar en heb ik al gegeven. Dus leef je uit.
SHIFTY schreef:
25-06-2019 19:38
Die cijfers zijn heel eenvoudig beschikbaar en heb ik al gegeven. Dus leef je uit.
Ik heb geen cijfers gezien over deze beroepen...
pejeka schreef:
25-06-2019 19:41
Ik heb geen cijfers gezien over deze beroepen...

Ook die specifieke cijfers zijn er gewoon. Afgezien van het feit dat het nogal een open deur is dat vrouwen minder makkelijk een baan krijgen in 'traditionele mannenberoepen' :

https://www.bouwselect.nl/nieuws/vrouw-bouw-jazeker/

Vooroordelen belemmeren de vrouw & de bouw
Vooroordelen over vrouwen in de bouw kennen we allemaal: ‘vrouwen hebben geen ruimtelijk inzicht’, ‘vrouwen zijn niet sterk genoeg’ en ga zo door. Dit hokjesdenken belemmert veel vrouwen te kiezen voor de bouwsector, en de bouwsector om te kiezen voor de vrouw. Stap daarom af van het hokjesdenken en kijk naar het individu in plaats van te stereotyperen.

https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 1561484545

https://www.nu.nl/wonen/5885406/deze-vr ... -bouw.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7aba3aa/

https://www.scp.nl/dsresource?objectid= ... 7&type=org

https://baasindebouw.nl/2019/05/02/als- ... n-de-bouw/

https://www.vhto.nl/cijfers-onderzoek/c ... arkt/bouw/

Dus hup hup de barricaden op jij!
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 20:19
3.33% gewijzigd
(dubbel .. en weer weggehaald want niet de illusie dat het helpt, al type ik nog 100 keer de feiten).
pejeka schreef:
Wel wonderlijk dat je zo hard op cijfers gaat. Een pagina geleden was je er nog van overtuigd dat salarisverschillen niet konden bestaan binnen een bedrijf met een CAO. Ik heb inmiddels cijfers gepost die iets anders zeggen, maar daar reageer je niet op, zelfs niet na een herinnering. Hoe komt dat, vraag ik me zomaar af.
pejeka schreef:
Goh, heb jij een vrouw nodig om cijfers te zoeken?
Doe het zelf.

Oh een man heeft het voor je gedaan.
anoniem_331193 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 21:59
4.27% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven