Samenwonen

28-06-2019 20:45 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds 3j vormen wij een nieuw samengesteld gezin waarbij we beiden nog steeds apart wonen in eigen woningen. Zij heeft een zoon uit een vorige relatie.
Nu is er enkele maanden geleden ter sprake gekomen om toch samen te gaan wonen, echter verloopt dit zeer stroef waardoor we nu nog steeds apart wonen. Ze stelt namelijk een hoge voorwaarde om er bij te gaan wonen, ik zou mijn huis verhuren waardoor zij de ganse huuropbrengst (1000€ - vrijstaande woning met grote tuin) op een gezamelijke rekening wilt hebben. Telkens ik hier op nadenk trek ik dezelfde conclusie dat dit toch wel een heel hoog bedrag is. Dit bedrag zou gebruikt worden voor elektriciteit, water, internet & tv en supermarktartikelen aan te kopen voor ons 3. Dit komt op een jaar al snel neer op 12k€ of meer. Mijn voorstel was eerder een vast bedrag bvb 200€ en al de gezamelijke kosten delen door 2.

Nu vroeg ik me af hoe de meeste mensen dit regelen in een gelijkaardige situatie. Vinden jullie dit aanvaardbaar of ligt het aan mij.

Grtn
valentinamaria schreef:
28-06-2019 21:52
waarom gaan jullie niet in dat grote vrijstaande huis met die enorme tuin van jou wonen?
Dan kan ze geen 1000 euro van hem beuren.
Alvast bedankt allemaal voor de reacties

@Belg007 het is inderdaad een optie, zij stuurde daar een jaar geleden wel op aan. Maar ikzelf zou toch liever eerst samen gewoond hebben voor we iets kopen. Moeste we gaan samen wonen en alles loopt goed is dat zeker de bedoeling. Dit vanaf 1 a 3 jaar samenwonen dat ik zou willen zien om iets samen te kopen.
@COtweepuntnul,

Het lijkt er misschien op dat het gigantisch is, die indruk wil ik zeker niet geven.
De reden dat ze dat niet wilt is omdat ze in haar regio wilt blijven wonen en absoluut niet in mijn regio. Ligt ongeveer een 20km uit elkaar.

Grtn
Vanwege haar zoon trouwens, school, vrienden etc...
Marana schreef:
28-06-2019 21:41
Dan zou ik denken dat je van de huur die jij ontvangt eerst je hypotheek betaalt, en daarnaast 200 euro per maand opzij zet voor onderhoud aan het huis en zo. Wat er daarna overblijft zou je evt wel kunnen inbrengen op jullie gezamenlijke rekening. Al vind ik het logischer dat je dat deel gewoon zelf houdt, bij je eigen inkomen optelt, en dat jullie dan de gezamenlijke kosten naar rato betalen (evt haar zoon nog extra in de berekening meenemen).
Zou ik volledig met akkoord zijn.
stellar schreef:
28-06-2019 21:47
. Maar het is toch niet dat ik profiteer met mijn voorstel? Nu kost mijn verbruik voor mij alleen een 650€ (voeding, energieën,water etc...)

Grtn
Dat zou ik dan eerst willen weten want ik vind t nogal inhalig klinken vanuit haar gezien. Als ik je goed begrijp heb jij geen kind en zij wel, waarom moet jij dan meer betalen?
Juist omdat er een kind bij betrokken is zou ik absoluut niet gaan samenwonen tot jullie duidelijke en eerlijke afspraken hebben over geld anders is het natuurlijk wachten tot het fout gaat.
[/quote]

Klopt ik heb geen kinderen. Aangezien we tot op heden niet tot een compromis komen wil ik momenteel ook niet gaan samenwonen. Is wel essentieel dat je beiden een goed gevoel over houd aan de afspraken. Ik ben ook geen 20 jaar eerder middle age.
Grtn
Bandy schreef:
28-06-2019 21:59
Zou ik volledig met akkoord zijn.

Mooi, dan zou ik dat voorstellen. Ik zou absoluut niet in haar voorstel meegaan. Als je haar niet uitgelegd krijgt dat je gewoon kosten hebt aan jouw huis (en de hypotheek moet betalen!) dan zou ik zeker niet gaan samenwonen. Sterker nog, de relatie beëindigen waarschijnlijk.
Het klinkt zo inderdaad een beetje of zij al dollartekens in haar ogen heeft bij een extra 1000 euro p mnd... of ik snap het niet. Ii zou van die 1000 euro een buffer aankeggen voor onderhoud, leegstand, slechte huurders etc. En van de rest versneld aflossen. En van je salaris de helft van alle kosten en leuke dingen betalen. Jij meer inkomsten, zij een kind. Lijkt me wel fair. Die 200 huur kan dan evt ook nog zodat zij ook wat extra kan sparen waar jij aflost. Als jullie bij elkaar blijven en jouw huis verkopen, profiteert zij ook van de overwaarde die je hebt om evt een groter huis te kunnen kopen (waarvan ik dan wel overwaarde deel op mijn naam zou houden).
valentinamaria schreef:
28-06-2019 21:47
lijkt me niet zo handig als er nu al struggles zijn.
Vandaar dat ik mij wend tot dit forum, het is niet dat ik zomaar wil opgeven maar deze zaken zijn wel best essentieel dat er overeengekomen kan worden.

Bednakt voor je reactie.

Grtn
Marana schreef:
28-06-2019 22:01
Mooi, dan zou ik dat voorstellen. Ik zou absoluut niet in haar voorstel meegaan. Als je haar niet uitgelegd krijgt dat je gewoon kosten hebt aan jouw huis (en de hypotheek moet betalen!) dan zou ik zeker niet gaan samenwonen. Sterker nog, de relatie beëindigen waarschijnlijk.
Hoi Marana,

Op dat punt zit ik bijna om de relatie te beeindigen. Maar ik krijg het haar ook niet uitgelegd. Dat heb ik al enkele keren geprobeerd. Ze blijft vasthouden op de volledige huuropbrengst op een gezamelijke rekening te zetten.

Grtn
Marana schreef:
28-06-2019 22:01
Dit dus!
snoepzak schreef:
28-06-2019 22:02
Het klinkt zo inderdaad een beetje of zij al dollartekens in haar ogen heeft bij een extra 1000 euro p mnd... of ik snap het niet. Ii zou van die 1000 euro een buffer aankeggen voor onderhoud, leegstand, slechte huurders etc. En van de rest versneld aflossen. En van je salaris de helft van alle kosten en leuke dingen betalen. Jij meer inkomsten, zij een kind. Lijkt me wel fair. Die 200 huur kan dan evt ook nog zodat zij ook wat extra kan sparen waar jij aflost. Als jullie bij elkaar blijven en jouw huis verkopen, profiteert zij ook van de overwaarde die je hebt om evt een groter huis te kunnen kopen (waarvan ik dan wel overwaarde deel op mijn naam zou houden).
Klinkt ook als een faire deal moest ik dat voorstel krijgen.
Trouwens ivm het voorstel dat nu op tafel ligt van haar zijde kan ik ook een 2de woonst kopen indien ik mijn spaargeld daar aan spendeer. Het gevolg is wel een serieuze extra lening. Voor ik haar leerde kennen was dat de bedoeling, maar heb dit ondertussen een 3 jaar uitgesteld omdat ik met hen een toekomst dacht uit te bouwen.

Nogmaals bedankt voor al de reacties
Grtn
Ik zou daar zeker niet mee akkoord gaan.

Stel haar vaste lasten zijn 800 euro p/m incl boodschappen enz voor jullie allemaal dan zou jij daar van de helft kunnen betalen en niks meer.

In principe betaal jij dan mee voor het onderhouden van haar kind, eten, verbruik water enz.

Mijn man heeft ook een kind en onze lasten worden gewoon 50/50 verdeeld ookal is het niet mijn kind. Dat vind ik niet meer dan normaal.

Maar dat zij zoveel extra vraagt? Te gek voor woorden!

Lekker in je eigen woning blijven.
Waarvan akte.
thee schreef:
28-06-2019 22:09
Dit dus!
Hoi Thee,

Bedankt voor je reactie.
Die richting lijkt het meer en meer op te gaan.

Grtn
Summerfeelings schreef:
28-06-2019 22:11
Ik zou daar zeker niet mee akkoord gaan.

Stel haar vaste lasten zijn 800 euro p/m incl boodschappen enz voor jullie allemaal dan zou jij daar van de helft kunnen betalen en niks meer.

In principe betaal jij dan mee voor het onderhouden van haar kind, eten, verbruik water enz.

Mijn man heeft ook een kind en onze lasten worden gewoon 50/50 verdeeld ookal is het niet mijn kind. Dat vind ik niet meer dan normaal.

Maar dat zij zoveel extra vraagt? Te gek voor woorden!

Lekker in je eigen woning blijven.
Beste Summer,

Alvast bedankt voor jou reactie.
Deze reactie kreeg ik oa ook van mijn beste vrienden en moeder.
Ik vind het zo sneu dat ik hier 3j tijd in gestoken heb.
Jij zit in een droom situatie zoals het trouwens volgens mij ook hoort. Stel dat ik daar bij ga wonen neem ik ook mijn verantwoordelijk voor bvb later te beginnen wanneer zij met de vroege staat of eerder te stoppen indien zij met de late staat. En ik zou daar nog meer voor over hebben.
Maar het lijkt erop dat deze zaken er helemaal niet toe doen. Ik twijfel ondertussen zelf of zij me wel oprecht graag ziet, of eerde de €€€. Terwijl dat uiteindelijk ook niet zo enorm is hoor. Ik moet er uiteindelijk heel hard voor werken met veel stress en verantwoordelijkheden.

Grtn
Bij samenwonen deel je de kosten 50/50 of naar rato.
Dus als jij die 200 euro extra betaald dan klinkt dat als een hele goede afspraak, aangezien jij ook meer inkomsten hebt.

Het lijkt wel of het haar alleen om de centen gaat. Vind haar verwachtingen echt absurd.
Zij wil ook niks trouwens. Behalve je geld.
Wat is er wel leuk aan haar?
Ik vind het een idioot voorstel. Zeer onredelijk ook. Van de verhuur hou jij 550 euro over. Daarvan moet jij nog verzekering, onderhoud etc betalen.

Samen de kosten delen, 50/50 kan maar zij heeft een kind, 40/60 kan ook bv. Verder kan jij bv 200 euro huur betalen. Zij heeft niks met jouw verhuur te maken. Het zou van de gekke zijn dat jij 1000 euro inlegt, daarnaast nog hypotheek en verzekering betaalt en nog gekker, zij helemaal niks omdat jij bij haar woont. Zo krijgt zij mega veel huur van jou en hoeft ze zelf niks te betalen.

Ik zou haar vragen naar de onderbouwing van haar voorstel. Waarom moet jij alles betalen? Zij betaalt wel 250 euro hypotheek maar daarover heeft ze nog aftrek. Ze betaalt dus niet veel meer dan de 200 euro die jij zou betalen. Zij woont dus gratis. Ze heeft niets te klagen zo.

Wel goed dat je dit bespreekt voordat jullie samenwonen.
Onbevangen schreef:
28-06-2019 22:22
Bij samenwonen deel je de kosten 50/50 of naar rato.
Dus als jij die 200 euro extra betaald dan klinkt dat als een hele goede afspraak, aangezien jij ook meer inkomsten hebt.

Het lijkt wel of het haar alleen om de centen gaat. Vind haar verwachtingen echt absurd.
Hoi Onbevangen,

Alvast bedankt voor jou reactie.
Inderdaad, ik zou zelf nog 200 a 300 € ter discussie stellen dat ik er voor over zou hebben.
Maar jou reactie spreekt boekdelen zoals ik het ook aanvoel. Soms zegt ze ook op een lachende manier dat ze een sponsor zoekt voor het aankopen van bvb een loungeset.

Ik denk dat ik er ondertussen wel stilaan uit ben.

Nogmaals bedankt voor jou reactie.

Grtn
Ik begrijp haar wel. Zij denkt waarschijnlijk "de vaste kosten hebben we sowieso beiden altijd, ook bij het latten wordt er een hypotheek betaald en nu komt er 1000 euro extra inkomen, zo kunnen we beiden extra sparen" altans ga ik er van uit dat dat haar redenering is. Of ik het er mee eens ben weet ik niet, maar ik kan er begrip voor opbrengen.

(Ik ben naief en probeer steeds het goede in iedereen te zien. Ik ga er niet zomaar van uit dat zij een geldwolf is.)
COtweepuntnul schreef:
28-06-2019 22:25
Zij wil ook niks trouwens. Behalve je geld.
Wat is er wel leuk aan haar?
Hoi Co,

Dat gevoel heb ik ondertussen meer en meer.
Wel de eerste 2 jaren was ze heel lief naar mij toe, het is een hele mooie vrouw met humor.
Ik had het gevoel dat ik daar iets mee kon opbouwen in de toekomst.
Anderzijds merk ik ondertussen meer en meer dat haar kind wel veruit op de eerste plaats staat, wat ik trouwens ook wel normaal vind. Maar anderzijds is het ook zo dat we geen traditioneel gezin zijn maar eerder samengesteld. Dat vereist veel onderhoud tss de partners, soms vind ik dit wel gebrekkig. Maar ja.
Nog een mogelijkheid: Jullie storten beide 1000 euro op n gezamelijke rekening. Daarvan wordt alles betaald: 2 hypotheken, alle verzekeringen, het onderhoud, de gemeentelijke heffingen van beide huizen, g/w/l, tv/internet en eten. Is dat te weinig dan storten jullie beide hetzelfde bedrag bij.

Het lijkt wel dat ze rijk van je wil worden.
MissOnigiri schreef:
28-06-2019 22:35
Ik begrijp haar wel. Zij denkt waarschijnlijk "de vaste kosten hebben we sowieso beiden altijd, ook bij het latten wordt er een hypotheek betaald en nu komt er 1000 euro extra inkomen, zo kunnen we beiden extra sparen" altans ga ik er van uit dat dat haar redenering is. Of ik het er mee eens ben weet ik niet, maar ik kan er begrip voor opbrengen.

(Ik ben naief en probeer steeds het goede in iedereen te zien. Ik ga er niet zomaar van uit dat zij een geldwolf is.)
Hoi Miss,

Ik tracht ook altijd het goede te geloven in mensen, en begrijp me niet verkeerd want uiteindelijk is ze een zeer leuke vrouw.
Maar rationeel bekeken lijkt het dat we geen match zijn door oa dit topic enz.
Ik ben ook best ijdel en zal nooit willen profiteren maar anderzijds wil ik ook geen gevoel krijgen dat ze profiteren van mij.

Grtn en bedankt voor jou reactie.
Misschien redeneer ik vreemd of snap ik het niet helemaal, maar ongeacht ik haar redenering niet logisch vind en zelfs oneerlijk, vind ik 1000 euro voor een dak boven je hoofd, eten, gwl, internet/telefoon/tv, cadeaus/uitjes/kleding enzo nu niet echt een enorm bedrag. Ben je zeker dat als je bvb. alle inkomsten optelt en alle kosten naar rato verdeeld, je niet meer kwijt bent?
Ik mis nog dat je welliswaar hypotheek moet betalen maar onderhoud blijft natuurlijk bij huur niet alleen bij een paar kozijnen en ramen die vervangen moeten worden.

CV-ketel
Verzekeringen (opstal etc)
Kleine reparaties
Keukenaparatuur
Lekkages
Etc etc
Belastingen (weet niet of je dat in België ook hebt maar hier in NL betaal je al gauw €100,- per maand aan gemeentebelasting met een koopwoning)
Evt. Onderhoudsabonnementen

Ik zou juist de inkomsten uit verhuur vooral eerst apart zetten. Als een huurder vertrekt moet je toch altijd weer het eea herstellen, zelfs bij een nette huurder. En als je pech hebt en een niet zo’n nette huurder treft heb je nog flink wat meer kosten ook.

Bovendien: mocht het samenwonen toch niet goed gaan moet jij wel een buffer hebben om weer te kunnen verhuizen. Die buffer heeft zij niet nodig. Ook al is dat natuurlijk absoluut de intentie niet, better safe than sorry. Gaat het wel goed dan komt dat geld later wel vrij.
Jullie verdienen allebei prima om samen een goed leven te kunnen leiden, ze redt het nu immers ook alleen en straks delen jullie de kosten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven