Wonen in Drenthe
zaterdag 29 juni 2019 om 19:32
Hallo allemaal,
Ben nieuw op dit forum, dus excuus als ik iets verkeerd post of iets over het hoofd zie!
Ik overweeg om in de provincie Drenthe te gaan wonen, maar ik weet niet zo goed in welk deel van Drenthe!
Ik heb ook een paar hobby's en bezigheden waarvan ik eigenlijk benieuwd ben of ik die daar ook weer kan oppakken en vinden, zeg maar. Ik hou bijvoorbeeld van tour-kajakken: is er een actieve kajak-vereniging...? Ik zou graag in lammetjes-tijd op een schapenboerderij werken (heb drie seizoenen werkervaring), maar hoe kom je aan zo'n job? Ik speel momenteel drums in een samba-band; heb je zoiets ook in Drenthe of op redelijke afstand rijden...?
Ik weet het: nogal specifiek wensenlijstje... maar... ja, zo zit het dus. Ik begin een beetje met een blanco blad, zeg maar, dus alle input is welkom eigenlijk. Veel dank!!
Ben nieuw op dit forum, dus excuus als ik iets verkeerd post of iets over het hoofd zie!
Ik overweeg om in de provincie Drenthe te gaan wonen, maar ik weet niet zo goed in welk deel van Drenthe!
Ik heb ook een paar hobby's en bezigheden waarvan ik eigenlijk benieuwd ben of ik die daar ook weer kan oppakken en vinden, zeg maar. Ik hou bijvoorbeeld van tour-kajakken: is er een actieve kajak-vereniging...? Ik zou graag in lammetjes-tijd op een schapenboerderij werken (heb drie seizoenen werkervaring), maar hoe kom je aan zo'n job? Ik speel momenteel drums in een samba-band; heb je zoiets ook in Drenthe of op redelijke afstand rijden...?
Ik weet het: nogal specifiek wensenlijstje... maar... ja, zo zit het dus. Ik begin een beetje met een blanco blad, zeg maar, dus alle input is welkom eigenlijk. Veel dank!!
zondag 30 juni 2019 om 10:10
Giethoorn, de kop van Overijssel. Als je daar niet op allerlei manieren kunt varen... En er zijn inderdaad veel schapen. Ik denk dat dat een heel geschikte omgeving is.
Let wel op dat je je niet in een gelovige enclave terecht komt. Want dan zul je nooit aansluiting krijgen omdat je "niet van hun kerk bent".
Let wel op dat je je niet in een gelovige enclave terecht komt. Want dan zul je nooit aansluiting krijgen omdat je "niet van hun kerk bent".
zondag 30 juni 2019 om 10:18
Nog een tip, van een ex-Randstedeling: een kilometer is ook hier in het noorden nog steeds een kilometer lang, maar qua reistijd voelt ie wel heel anders aan. Je actieradius wordt wel vergroot daardoor. Zo zwemt zoon nu in een club op 17 km afstand van ons huis, maar ben ik daar net zo snel als het zwembad in de grote stad op nog geen 5 km.
Kijk dus ook echt naar waar je wilt wonen, waar je je uitvalsbasis kiest. Vind ik persoonlijk het allerbelangrijkst, dat je je in je eigen woonomgeving fijn voelt. Water in de buurt belangrijk? Dan zou ik die ene keer in de week best een kwartier langer willen rijden voor de drums, maar graag vlakbij huis in mijn kajak willen stappen, bijvoorbeeld.
Kijk dus ook echt naar waar je wilt wonen, waar je je uitvalsbasis kiest. Vind ik persoonlijk het allerbelangrijkst, dat je je in je eigen woonomgeving fijn voelt. Water in de buurt belangrijk? Dan zou ik die ene keer in de week best een kwartier langer willen rijden voor de drums, maar graag vlakbij huis in mijn kajak willen stappen, bijvoorbeeld.
zondag 30 juni 2019 om 10:22
Giethoorn is wel een soort Disneyland geworden he? Ja, veel water... tjokvol met toeristen. Ugh.iones schreef: ↑30-06-2019 10:10Giethoorn, de kop van Overijssel. Als je daar niet op allerlei manieren kunt varen... En er zijn inderdaad veel schapen. Ik denk dat dat een heel geschikte omgeving is.
Als je van water en rust houdt, is Friesland natuurlijk het mooist!
zondag 30 juni 2019 om 10:26
Nou, Meppel is een aardig historisch stadje met een heel goed theater en Assen heeft terrassen, een legendarisch warenhuis en een heel goed museum.
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 30-06-2019 10:27
3.20% gewijzigd
zondag 30 juni 2019 om 10:27
zondag 30 juni 2019 om 10:27
zondag 30 juni 2019 om 10:29
Terrassen heeft elk dorp/stad, daarvoor hoef je niet naar Assen. Vanderveen is vergane glorie en ja, het museum is inderdaad wel heel mooi maar daarvoor zou ik niet in Assen gaan wonenPoppy_del_Rio schreef: ↑30-06-2019 10:26Nou, Meppel is een aardig historisch stadje met een heel goed theater en Assen heeft terrassen, een legendarisch warenhuis en een heel goed museum.
zondag 30 juni 2019 om 10:31
Haha, ik ben er jaren niet geweest, maar hoe fascinerend is die Vanderveen?! Een grote lege vlakte (plein) en vervolgens een gigantisch groot aan elkaar gegroeid warenhuis met duizend ingangen.
zondag 30 juni 2019 om 10:32
Klopt dat bepaalde gebieden best duur zijn geworden. Ik zag laatst een prachtige waterwoning te koop, volgens mij bij het Sneekermeer, vraagprijs was rond een half miljoen.Tia.Dalma schreef: ↑30-06-2019 10:27Voor de waterrijke regio's moet je inmiddels wel een wat grotere zak geld meenemen want er zijn meer 'buitenlanders' die op dat idee zijn gekomen inmiddels
. Maar zeker de regio Gaasterland/Zuidwest-Friesland is prachtig, gevarieerd en met faciliteiten in de grotere kernen ook heel cultureel. (Al hoop ik dat de meesten blijven denken dat we hier alleen maar oneindige horizon en koeien hebben, en je alleen in de zomer vanuit je boot hier wat te zoeken hebt, lekker rustig in de winter
)
zondag 30 juni 2019 om 10:34
Als puber heb ik vele uurtjes doorgebracht in dat restaurant op de bovenste verdieping, met fenomenaal uitzicht over dat lege pleinPoppy_del_Rio schreef: ↑30-06-2019 10:31Haha, ik ben er jaren niet geweest, maar hoe fascinerend is die Vanderveen?! Een grote lege vlakte (plein) en vervolgens een gigantisch groot aan elkaar gegroeid warenhuis met duizend ingangen.
zondag 30 juni 2019 om 10:38
Je zou ook in de buurt van Leek/Roden kunnen gaan wonen. Het Leekstermeer heeft heel veel watersportrecreatie. Leek ligt echt op de grens nog net in Groningen maar als je daar ten zuiden van woont zit je in Drenthe. Roden/Norg ligt daar ten zuidoosten van en zit je al echt op de zandgronden maar daarmee natuurlijk minder in het watergebied. Voordeel is dat je ook dichtbij Groningen zit (Groningen heeft zelfs een stadskudde schapen, zo leuk om te zien. Dan trekt de herder zo met al die schapen door de stad heen. De schapen onderhouden zo op natuurlijke wijze een aantal groengebieden).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.