huizenellende

02-07-2019 12:03 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

toch maar eens besloten om mezelf in te schrijven op het forum om eens wat frustratie van me af te kunnen schrijven. Korte achtergrond; ik en mijn partner hebben in de slechtere tijd onze twee te kleine huisjes verkocht met het idee daarna snel verder te kunnen. Helaas werd de huizenmarkt (zelfs in mijn regio....) toen een gekkenhuis en hebben we zo bizar veel misgelopen in de afgelopen twee jaar. Even een overzicht van onze huizenzoektocht:

-eerste serieuze huis; ik was er weg van. Man was nog veel te kritisch... geen bod gedaan (nog steeds spijt van)
-2e serieuze huis; niet zoveel mogelijkheden voor praktijkruimte, toch bedacht het maar te gaan doen. Kregen vanwege vakantie niet de tijd om twee keer te kijken en werden een open huis doorgeduwd. Moesten meteen een eindbod neerleggen. Omdat het allemaal zo snel moest en we niet hebben kunnen overleggen met aankoopmakelaar (en het ons eerste bod was), waren we stikzenuwachtig. Toen de hufterige verkopend makelaar daarna ook nog zei dat ze met ons in zee wilden, maar dat de prijs wel omhoog moest (terwijl ze om een eindbod hadden gevraagd), waren we er wel weer klaar mee. Na lang wikken en wegen geen goed gevoel meer bij het huis omdat er zoveel stress bij kwam kijken en bod ingetrokken.
-bod gedaan op oude bungalow die compleet gerenoveerd moest worden (lees; minimaal 1 ton verbouwing). 30 k onder vraagprijs geboden, helaas was er meteen iemand geweest die de vraagprijs voor het krot had neergelegd.
-bod gedaan van 15 k onder vraagprijs van leuk huisje; helaas weer een gekkie de meteen 15 k boven vraagprijs bood
-1 huis leek perfect voor ons; twee keer per dag gebeld om te vragen of we eerder mochten komen bezichtigen. Wij waren de eerste kijkers. Helaas was er iemand gewoon langs het huis gegaan en ging die man akkoord. Uit blinde paniek zonder het huis gezien te hebben alsnog een bod gedaan. Ons bod was 5 k hoger dan het bod wat hij geaccepteerd had, maar hij vond dat hij niet meer kon switchen... *jank jank*
-1 huis via via gehoord... meteen makelaar gebeld en gevraagd of hij voor het open huis mochten komen kijken. situatie uitgelegd en ze ging het overleggen. Helaas was ik zo naief als ik was 1 dag ervoor door de buurt gaan lopen om te vragen aan een buurvrouw of ze wist welk huis er vrij zou komen. Dat kreng heeft dus gewoon onder mijn neus dat huis weggekocht en is dus als het ware getipt door mij.......
-2 onder 1 kapper; 5 k boven de vraagprijs geboden; wederom dik verloren.
-Laatst op vakantie; getipt via via over een huis dat vrij zou komen. Er vanuit vakantie adres meteen aankoopmakelaar opgezet. Er werd toegezegd dat wij de eerste kijkers zouden zijn, het kon ECHT niet eerder. Ik kwam vorige week maandag aan... zegt de aankoopmakelaar : "er zijn vorige week al tien bezichtigingen geweest".... ik ben denk ik echt te naief en eerlijk voor deze wereld. Ik kan niet begrijpen hoe mensen gewoon recht en glashard tegen je kunnen liegen. Enfin.. op advies van aankoopmakelaar 4 k onder de vraagprijs van 479000 gaan zitten.. (want "houtskelet gaat echt niet zo hard en hij is al duur geprijsd)... Je raadt het al; de verkoopmakelaar gaf te kennen dat er een bod ver boven de vraagprijs is geaccepteerd.

Ik kan bijna niet geloven hoe onze huizenzoektocht de laatste twee jaar is verlopen als ik het allemaal zo opschrijf. We zijn geswitcht van aankoopmakelaar, hebben zelf 3-4 keer overal briefjes ingegooid, facebook berichten verspreid, met mijn bedrijf een gesponsorde advertentie gemaakt. Ik heb ALLES geprobeerd en op de een of andere manier hebben we alle pech van de wereld. Verhalen als 'ja, een andere partij bood meer, maar de verkopers gunden het ons" zijn mij echt wereld vreemd.

Lang verhaal kort, ik heb echt zo'n vreselijke *&%$#%& hekel gekregen aan makelaars. Wat een smerig volk is dat zeg, pure maffia. Ik vind het steeds moeilijker worden om vriendelijk tegen ze te doen en de ellende is dat we ze toch nodig hebben. Na bovenstaande gelezen te hebben zou je denken dat we in de randstad wonen, maar nee we wonen gewoon in een kleine stad tussen zeeland en brabant in.

IK heb het idee dat we alle verkeerde keuzes hebben gemaakt, we hadden nooit onze huizen al moeten verkopen. Het interesseert mensen nu namelijk helemaal niet meer of je wel/geen huis te verkopen hebt; als je maar dik over de vraagprijs heen biedt. (Overigens vindt ik lui die dik over de vraagprijs bieden ook &^%$$%^& 'ers ... jullie verpesten de markt VOLLEDIG).

Zo... dat lucht op :yes:

Zijn er mensen die zich in dit verhaal enigzins herkennen? Succesverhalen over overwaarde enz mag je ergens anders neerpennen, die hoor ik al genoeg om me heen. Ik ben op zoek naar mede-huizenmarkt-kneuzen. :bye:

Oh ja.. en mocht je tips hebben, dan hoor ik het ook graag.
Zoals jou verhaal vergaat het mn nichtje ook. Twee jongelui die nog thuis wonen en gewoon niet aan bod komen. 20 k overboden, had iemand anders 40 k overboden. Ze worden er moedeloos van. Ze overwegen nu om maar te gaan huren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Heb je in jaar tijd maar 7 huizen bezichtigd? Dat is wel aan de krappe kant.
Misschien je zoekgebied vergroten of eisen bijstellen?
Wij hebben ons huis gevonden door heel veel bezichtigingen te plannen juist ook voor huizen die 1 van ons bij voorbaat afwees op ligging of foto’s. In zo’n huis wonen we nu. Naar tevredenheid.
In welke regio kijk je?

Hier bij mij in omgeving Amsterdam/Haarlem/Heemstede gaat een huis weg voor vraagprijs + 10%. Met 5K bovenop zou je het hier dus niet redden. Onder vraagprijs al helemaal niet.
poof wijzigde dit bericht op 02-07-2019 13:41
2.76% gewijzigd
Onder de vraagprijs bieden is al kansloos, zelfde als 5 k erboven. Bied minimaal 20 k meer dan de vraagprijs, pas dan maak je kans.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het lijkt inderdaad alsof je niet zoveel huizen hebt bekeken. En je kunt wel heel principieel iedereen die boven de vraagprijs biedt verpesters vinden, maar dat is nu eenmaal de marktwerking.
In welke regio proberen jullie te kopen?
Legal schreef:
02-07-2019 13:50
In welke regio proberen jullie te kopen?
Zoals in de op vermeldt staat: een kleine stad tussen Brabant en zeeland in.
Kun je niet zelf gaan bouwen?
'gewoon in een kleine stad tussen zeeland en brabant in.' Staat er in de op.

Ik begrijp je frustraties, maar vind ook dat je een beetje zeurt. Niemand zegt dat het makkelijk is om een huis te kopen en ik denk dat de meeste mensen hier wel meer dan 5 huizen bekeken en geboden hebben. En inderdaad, jullie hebben zelf ook wat verkeerde beslissingen gemaakt. Dat kun je je in deze markt idd niet permitteren.

Verder zou ik je als tip geven om niet alle makelaars als maffia af te doen, maar met ze samen te werken. Jullie aankoopmakelaar lijkt niet echt veel toegevoegde waarde te hebben, dus zorg dat je zelf een goede relatie krijgt met makelaars in jullie regio, zodat je direct wordt getipt als er iets te melden valt. Bijvoorbeeld door regelmatig te bellen en langs te gaan. Als je veel huizen bezichtigt kom je elkaar vanzelf regelmatig tegen en krijgen ze een indruk van hoe serieus je bent en wat je precies zoekt. Je moet t natuurlijk niet overdrijven maar hoop dat je snapt wat ik bedoel. In elk geval veel succes!

Oh ik weet dat je geen successen wilt horen, maar wij hebben vorig jaar nog een prima huis onder de vraagprijs gekocht - na ook heel veel teleurstellingen incl overbieden, dus het kan wel, maar je moet geduld en geluk hebben. En een goede relatie met de verkopend makelaar heeft daarbij ook geholpen.
nootboek wijzigde dit bericht op 02-07-2019 14:06
16.51% gewijzigd
drominique schreef:
02-07-2019 13:37
Heb je in jaar tijd maar 7 huizen bezichtigd? Dat is wel aan de krappe kant.
Misschien je zoekgebied vergroten of eisen bijstellen?
Wij hebben ons huis gevonden door heel veel bezichtigingen te plannen juist ook voor huizen die 1 van ons bij voorbaat afwees op ligging of foto’s. In zo’n huis wonen we nu. Naar tevredenheid.
Neeee... wij hebben veel meer huizen bezichtigd... was het maar waar. Ik zou het niet eens kunnen opnoemen hoeveel. Onze eisen zijn er niet veel; 2 onder 1 kap, of vrijstaand, met mogelijkheid tot praktijkruimte. Verder staan wij open voor opknappers.
Ik heb het hele idee van een huis kopen uit mijn hoofd gezet. Drie jaar gespaard voor k.k. en aanbetaling en in die tijd is de huizenmarkt geëxplodeerd.

Het loslaten geeft me ongelooflijk veel rust! Ook nog een dikke spaarrekening nu. Ik heb mijn huurappartement helemaal opgeknapt naar mijn wens inclusief een mooie nieuwe vloer en een paar dure meubels gekocht. Als ik zou kunnen kopen, zou ik in de huidige markt minder vierkante meters krijgen en hogere maandlasten hebben.
Ik blijf doorsparen en wie weet, misschien stort de huizenmarkt weer eens in en heb ik geluk.
nootboek schreef:
02-07-2019 14:00
'gewoon in een kleine stad tussen zeeland en brabant in.' Staat er in de op.

Ik begrijp je frustraties, maar vind ook dat je een beetje zeurt. Niemand zegt dat het makkelijk is om een huis te kopen en ik denk dat de meeste mensen hier wel meer dan 5 huizen bekeken en geboden hebben. En inderdaad, jullie hebben zelf ook wat verkeerde beslissingen gemaakt. Dat kun je je in deze markt idd niet permitteren.

Verder zou ik je als tip geven om niet alle makelaars als maffia af te doen, maar met ze samen te werken. Jullie aankoopmakelaar lijkt niet echt veel toegevoegde waarde te hebben, dus zorg dat je zelf een goede relatie krijgt met makelaars in jullie regio, zodat je direct wordt getipt als er iets te melden valt. Bijvoorbeeld door regelmatig te bellen en langs te gaan. Als je veel huizen bezichtigt kom je elkaar vanzelf regelmatig tegen en krijgen ze een indruk van hoe serieus je bent en wat je precies zoekt. Je moet t natuurlijk niet overdrijven maar hoop dat je snapt wat ik bedoel, succes.

Ik weet dat je geen successen wilt horen, maar wij hebben vorig jaar nog een huis onder de vraagprijs gekocht - na ook heel veel teleurstellingen incl overbieden, dus het kan wel, maar je moet geduld en geluk hebben. En een goede relatie met de verkopend makelaar heeft daarbij ook geholpen.
Ik vind dat ik alle recht heb om te zeuren haha.. Wij proberen met iedere makelaar uit de regio veelvuldig contact te hebben, dat spreekt voor zich. Ze zullen ook niet weten dat we ze als maffia bestempelen :-). Een verkeerde beslissing hebben gemaakt, betekent overigens niet dat je niet meer mag "zeuren". Dat is de hele psychologie van de mens en het 'niet lekker in je vel zitten'. Ik hoop dat je voor jezelf iets minder streng bent ;-) en uiteraard fijn dat het jullie wel is gelukt. Vooralsnog zitten wij een soort zelfde appartement te huren als wat ik eerst had gekocht (en met 10K verlies heb verkocht om 'verder te kunnen'), wat te klein is om privé of op werkgebied (praktijk) verder te kunnen. Dus ik zeur even lekker verder, dat is juist de reden dat ik me heb aangemeld :-P
elske1975 schreef:
02-07-2019 14:06
Ik heb het hele idee van een huis kopen uit mijn hoofd gezet. Drie jaar gespaard voor k.k. en aanbetaling en in die tijd is de huizenmarkt geëxplodeerd.

Het loslaten geeft me ongelooflijk veel rust! Ook nog een dikke spaarrekening nu. Ik heb mijn huurappartement helemaal opgeknapt naar mijn wens inclusief een mooie nieuwe vloer en een paar dure meubels gekocht. Als ik zou kunnen kopen, zou ik in de huidige markt minder vierkante meters krijgen en hogere maandlasten hebben.
Ik blijf doorsparen en wie weet, misschien stort de huizenmarkt weer eens in en heb ik geluk.
Ha Elske, daar neigen wij ook een beetje naar nu. Was het niet dat het huurappartement voor ons te klein is om 'verder te kunnen'. Woon jij in een dure regio dat kopen minder vierkante meters op zou leveren? Ik heb juist het idee dat wij veel meer ruimte kunnen krijgen als we kopen en dat we nu afgezet worden in private huur. Laten we even duimen dat die huizenmarkt in elkaar klapt... het liefst nog in 2019 :-P
parbleumondieu schreef:
02-07-2019 14:00
Kun je niet zelf gaan bouwen?
heel graag!! Alleen in onze regio helaas geen nieuwbouwprojecten. Kavels die er te koop zijn, zijn zo vanaf 240.000 (en dat is niet eens in de gewenste woonplaats, meer een durp verderop). We hebben berekend dat een huis ook iets van 300.000 zal kosten om te bouwen, dus dan wordt het erg duur.
rosiethelab schreef:
02-07-2019 13:47
Het lijkt inderdaad alsof je niet zoveel huizen hebt bekeken. En je kunt wel heel principieel iedereen die boven de vraagprijs biedt verpesters vinden, maar dat is nu eenmaal de marktwerking.
Ja dat klopt, maar marktwerking is een ander woord voor 'wat de gek ervoor geeft'. Het is jammer dat er zoveel gekken zijn die de markt verpesten :-P ;-) ... en ik heb echt HEEL VEEL huizen bekeken. Maar met de wens tot praktijkruimte is er helaas niet zoveel geschikt
Madeliefjees schreef:
02-07-2019 13:41
Onder de vraagprijs bieden is al kansloos, zelfde als 5 k erboven. Bied minimaal 20 k meer dan de vraagprijs, pas dan maak je kans.
Volgens mij woon je niet in mijn regio Madelief. Hier gaan namelijk regelmatig huizen voor onder de vraagprijs weg. Er is geen peil op te trekken. Alleen bij de echt 'populaire' huizen wordt overboden. Het is alleen zo moeilijk in te schatten welke huizen echt populair zijn. En daarnaast is het niets voor mijn regio dat er op huizen richting de 5 ton nog overboden wordt, dat soort praktijken komen hier echt niet veel voor hoor. Helaas dus weer wel bij het laatste huis.
huisloos schreef:
02-07-2019 14:03
Neeee... wij hebben veel meer huizen bezichtigd... was het maar waar. Ik zou het niet eens kunnen opnoemen hoeveel. Onze eisen zijn er niet veel; 2 onder 1 kap, of vrijstaand, met mogelijkheid tot praktijkruimte. Verder staan wij open voor opknappers.
En wat is je max budget?
Komt er binnen dit budget veel vrij in de regio waar je zoekt dat aan deze 2 eisen voldoet?
Om eerlijk te zijn lees ik ook wel wat bijzondere acties in jouw verhaal.

Wat opmerkingen
- Ruim onder de vraagprijs bieden in een overspannen markt?
- In blinde paniek bieden op een huis dat je niet gezien hebt?
- Denken dat die vrouw het huis pas gekocht heeft nav jouw tip. Misschien had ze ook een tip gehad en liep net als jij rond in de buurt?
- Een aankoopmakelaar is ook maar afhankelijk van wat deze van de verkoopmakelaar (of de verkopers) te horen krijgen.
- Het is niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
- Waarom is het niet asociaal om onder de vraagprijs te bieden, maar wel om boven de vraagprijs te bieden?

Natuurlijk bieden mensen meer dan de vraagprijs, anders kom je niet aan een huis. Kwestie van vraag en aanbod. Een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat je überhaupt de vraagprijs voor je huis kreeg. Te veel aanbod en te weinig kopers.

Maar frustrerend is het wel hoor. Je denkt dat als je beiden je huis verkocht hebt, dat je voldoende armslag hebt voor een gezamenlijke woning en dan ontploft die huizenmarkt. Zucht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Madeliefjees schreef:
02-07-2019 13:34
Zoals jou verhaal vergaat het mn nichtje ook. Twee jongelui die nog thuis wonen en gewoon niet aan bod komen. 20 k overboden, had iemand anders 40 k overboden. Ze worden er moedeloos van. Ze overwegen nu om maar te gaan huren.
wij huren inderdaad ook, helaas kan ik mezelf niet meer bestempelen als 'jong' vrees ik... eerder licht gerijpt :-P .. Maar voor de echte starters is het ook aardig onmogelijk geworden ja
dianaf schreef:
02-07-2019 14:21
Om eerlijk te zijn lees ik ook wel wat bijzondere acties in jouw verhaal.

Wat opmerkingen
- Ruim onder de vraagprijs bieden in een overspannen markt?
- In blinde paniek bieden op een huis dat je niet gezien hebt?
- Denken dat die vrouw het huis pas gekocht heeft nav jouw tip. Misschien had ze ook een tip gehad en liep net als jij rond in de buurt?
- Een aankoopmakelaar is ook maar afhankelijk van wat deze van de verkoopmakelaar (of de verkopers) te horen krijgen.
- Het is niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
- Waarom is het niet asociaal om onder de vraagprijs te bieden, maar wel om boven de vraagprijs te bieden?

Natuurlijk bieden mensen meer dan de vraagprijs, anders kom je niet aan een huis. Kwestie van vraag en aanbod. Een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat je überhaupt de vraagprijs voor je huis kreeg. Te veel aanbod en te weinig kopers.

Maar frustrerend is het wel hoor. Je denkt dat als je beiden je huis verkocht hebt, dat je voldoende armslag hebt voor een gezamenlijke woning en dan ontploft die huizenmarkt. Zucht.
Hoi Hoi, even mijn reactie
-in onze regio is onder de vraagprijs bieden niet abnormaal
-'in blinde paniek' is wat overdreven. Wij hebben inmiddels zoveel huizen bezichtigd dat ik adhv de plattegrond kan zien of het huis geschikt is voor ons. Daarnaast stond het in de buurt die we wilden en hadden we uiteraard geboden 'op voorbehoud van bezichtiging'.
-Nee die vrouw heeft echt gekocht door ons. Het was nl de buurvrouw schuin tegenover. Ze wist niet dat het vrijstaande huis in de straat te koop zou komen en heeft diezelfde avond aangebeld bij de overburen.
-klopt wij zijn ook niet boos op onze aankoopmakelaar, maar ik vraag me wel af of het zin heeft in deze tijd. Het heeft in 2 jaar in ieder geval nog geen huis opgeleverd om te luisteren naar het advies van (twee) aankoopmakelaar(s)
-Het is niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Soms toch echt wel. Als je eerste kijker bent en je legt meteen een heel goed bod neer met als voorwaarde dat je binnen X uur een reactie wilt, dan kan het in je voordeel uitpakken. Dan is de 20e kijker die misschien NOG meer zou bieden, in ieder geval geen bedreiging meer.
-ik zeg niet dat het asociaal is om boven de vraagprijs te bieden, maar wel dat de markt daardoor verziekt. Huizen worden daardoor steeds duurder omdat iedere volgende verkoop kijkt naar het laatste verkochte huis in de buurt. Ik weet dat wij bijvoorbeeld bij 1 open huis een mooi bod hadden uitgelegd. Iedereen zat zo rond onze prijs, er was maar 1 uitschieter naar boven toe. Die ene uitschieter bepaalt vervolgens weer de prijs die er gevraagd gaat worden voor de volgende verkoop etc etc....

Inderdaad frustrerend. Zeker omdat we graag verder willen (kinderen, praktijk, nu houd ik noodgedwongen vast aan een vast contract bij de baas). Er gaan gelukkig ook nog wel een aantal dingen goed in ons leven :-P... maar ik merk dat ik er steeds meer door beïnvloed wordt. Zelfs op vakantie ben ik bezig met huizen en bezichtigingen plannen voor de week erna. Zou fijn zijn dat niet meer te hoeven doen.
drominique schreef:
02-07-2019 14:19
En wat is je max budget?
Komt er binnen dit budget veel vrij in de regio waar je zoekt dat aan deze 2 eisen voldoet?
Het budget verruimen we steeds adhv meer spaargeld en duurder wordende huizen. Eerst was het budget max 450 nu 475... Er zijn wel veel huizen die rond dit budget zitten (aka; onze wensen zijn reeel), alleen zetten die mensen hun huis niet te koop omdat ze zelf niet door kunnen stromen in seniorenwoning oid. Het hele probleem in onze regio is dat er amper gebouwd wordt. Als ik kijk naar Breda, Tholen, Steenbergen etc wordt er overal nieuwbouw gerealiseerd... Maar niet bij ons.

Bij een 2o1 kapper is vaak het probleem dat er geen achterom is (wat we nodig hebben omdat garage praktijk zou worden). De praktijkruimte maakt alles veel moeilijker, dat geef ik graag toe. Toch is het echt een droom om praktijk aan huis te hebben en geef ik die niet graag op.
huisloos schreef:
02-07-2019 14:35
Inderdaad frustrerend. Zeker omdat we graag verder willen (kinderen, praktijk, nu houd ik noodgedwongen vast aan een vast contract bij de baas). Er gaan gelukkig ook nog wel een aantal dingen goed in ons leven :-P... maar ik merk dat ik er steeds meer door beïnvloed wordt. Zelfs op vakantie ben ik bezig met huizen en bezichtigingen plannen voor de week erna. Zou fijn zijn dat niet meer te hoeven doen.
Ik begrijp wel dat jouw verhaal een tikje gechargeerd was. ;-D
Wij zitten te kijken naar een normaal huis met een garage. Gewoon niet beschikbaar. :(
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Is het niet gewoon zo dat jullie meer willen dan jullie kunnen betalen als je telkens wordt overboden? Blijkbaar zijn de huizen waarop jullie bieden meer waard dan het budget dat jullie hebben.
Forecastle schreef:
02-07-2019 14:50
Is het niet gewoon zo dat jullie meer willen dan jullie kunnen betalen als je telkens wordt overboden? Blijkbaar zijn de huizen waarop jullie bieden meer waard dan het budget dat jullie hebben.
Dat vraag ik me ook af.

Ik lees 2 onder 1 kap, of vrijstaand, met mogelijkheid tot praktijkruimte. Ik weet niet precies waar je zoekt maar jullie zijn duidelijk niet op zoek naar een standaard eensgezinswoning dus de prijs zal er ook naar zijn.
Is wat jullie zoeken wel te krijgen voor jullie budget?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven