Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
dianaf schreef:
02-07-2019 10:49
Tjee, dat moet eng geweest zijn voor je vriend. Niet alleen dat jij neer gaat, maar dat iedereen je ook nog eens negeert. o_o

Ja, hij stond te trillen als een rietje toen ik bijkwam. Van schrik, maar ook boosheid dat niemand wilde helpen.

Het flauwvallen kwam ook uit het niets. Ik voelde me prima, maar het was ontzettend warm en druk in de metro en ik had een dikke winterjas aan en een sjaal om. Voordat ik het wist lag ik op het perron.
Nectarinepit schreef:
01-07-2019 17:28
Dat wordt hier ook omgeroepen en het wordt ook wel gedaan, maar op een gegeven moment houdt het op. Dan is de bus zo vol, dat je geen kant op kunt. Hier zijn ze dan weer veel te beleefd om tegen de chauffeur in te gaan, dus er ontstaan gelukkig geen kampen.

Ik neem het die moeders ook absoluut niet kwalijk, want ik zie ook dat zij het niet fijn vinden om met hun kinderwagen een volle bus in te moeten stappen. De drukte hoort nu eenmaal bij het wonen in een wereldstad, het is niet anders. Maar er zijn nu eenmaal dagen dat ik er minder goed tegen kan dan andere dagen.
In mijn buurt rijdt de buschauffeur gewoon door als er al twee kinderwagens in de bus staan en die plek dus vol is. En dan moeten ze dus de volgende nemen. En daar moet je normaal gesproken hooguit tien minuten op wachten, dus er is voor 'jouw' buschauffeur ook echt geen reden om per se die extra kinderwagen binnen te laten. Ik snap jouw ergernis echt wel.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Nectarinepit schreef:
02-07-2019 11:25
Ja, hij stond te trillen als een rietje toen ik bijkwam. Van schrik, maar ook boosheid dat niemand wilde helpen.

Het flauwvallen kwam ook uit het niets. Ik voelde me prima, maar het was ontzettend warm en druk in de metro en ik had een dikke winterjas aan en een sjaal om. Voordat ik het wist lag ik op het perron.
Wat vervelend! Kan me voorstellen dat hij ziedend was.
Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt. Wel dat ik op het perron (in Nederland) struikelde en in plaats van dat er gevraagd werd of het ging, wat ik zou doen, ik uitgelachen werd.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Wat vreemd, ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen flauwvallen in het OV. En in mijn ervaring is iedereen er altijd als de kippen bij en gaan de gladjes water en sap meteen door de hele coupé naar degene die bij moet komen. Meestal zijn er juist teveel mensen die zich er mee bemoeien.
Nectarinepit schreef:
02-07-2019 10:08
En niemand hielp? Ongelooflijk... maar het verbaast me eerlijk gezegd niet.

Ik ben een tijd terug flauwgevallen in de metro. Gelukkig was vriend erbij, die heeft mij uit de metro gesleept en op het perron gelegd waar ik meteen bijkwam. Er was niemand die hem hielp, zelfs niet toen hij meermaals om hulp vroeg. Het enige wat men deed, was staren. Ze dachten waarschijnlijk dat ik dronken was omdat het zaterdagavond was (wat natuurlijk geen excuus is om iemand niet te helpen) maar ik had geen druppel op; het was gewoon ontzettend warm geweest in de metro.

Kleine moeite om iemand te helpen, vind ik.
Wat erg, je kunt iemand toch even helpen. En al zou je wel gedronken hebben, dat is nog geen reden om mensen niet te helpen.
Seriously?
Oh, wat idioot van dat flauwvallen: ik ben twee keer flauwgevallen in een drukke trein ik werd van alle kanten geholpen en kreeg koffie in het hokje van de conducteur. Echt super lief.

Ik ben een keer heel hard op het perron gevallen, toen ik een trein wilde halen en toen heeft de conducteur de trein laten stoppen en mij opgelapt. Was op een vast traject en er is mij nog weken door vaste reizigers gevraagd of het weer ging.

Lijkt me heel naar als je in zo'n geval genegeerd wordt.
MeredithGrey schreef:
02-07-2019 11:57
Wat erg, je kunt iemand toch even helpen. En al zou je wel gedronken hebben, dat is nog geen reden om mensen niet te helpen.
Misschien waren de mensen zelf ook dronken.
MeredithGrey schreef:
02-07-2019 08:30
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar als je een zitplaats hebt kun je je toch nog steeds gewoon gedragen. Dus niet praten in een stiltecoupé etc. Ik reisde dagelijks met het OV en die stiltecoupé was voor mij dan echt een moment van rust tussen het werk en weer terugkomen in de Stad. En dan is het heel vervelend dat er dan in de vakanties ouders of opa's en oma's gaan zitten met kinderen en gezellig kletsen. En als je er wat van zegt, krijg je als antwoord: ja ze is nog te jong om stil te zijn. Dan denk ik, ga een deurtje verder zitten (en op het traject waar ik reisde, was dat zeker mogelijk). En ik snap heus wel dat je niet van een kind kan verwachten dat ze de hele tijd stil zijn, dus ik heb het niet over een vraag af en toe, maar non-stop gezellig gaan zitten keuvelen is wel irritant. Voor jou is het in zo'n geval eenmalig, voor mij is het dagelijkse kost.

En nog een tip: als je je koffer gewoon op z'n kant zet, rolt ie niet weg.
Je hebt het nu alleen over gepraat in een stilte coupe, daar heb ik het toch helemaal niet over. Lijkt me logisch dat je daar stil bent. In je vorige post had je een heleboel zaken waaraan je je stoort en daar refereer ik toch duidelijk naar.
Over irritaties gesproken :woa:

https://www.gelderlander.nl/rheden/zo-m ... ~a15c9411/
Seriously?
Nitflex schreef:
02-07-2019 13:44
Misschien waren de mensen zelf ook dronken.

De metro zat stampvol. Lijkt me sterk dat echt iedereen dronken was.
lisa_ schreef:
02-07-2019 14:06
Je hebt het nu alleen over gepraat in een stilte coupe, daar heb ik het toch helemaal niet over. Lijkt me logisch dat je daar stil bent. In je vorige post had je een heleboel zaken waaraan je je stoort en daar refereer ik toch duidelijk naar.
Zoals ik al schreef, misschien begrijp ik je verkeerd... Volgens mij ging mijn post sowieso niet over kinderen, maar over volwassen mensen die zich als Remi gedragen. Ik heb het niet over een koffer die per ongeluk tegen je aankomt, maar over mensen die zodra de bussen (vervangend vervoer) er zijn of ze moeten overstappen als een gek richting die bussen/overstaptrein sprinten, geen oog hebben voor anderen en gewoon doordenderen. Bij vervangend vervoer zijn er doorgaans genoeg bussen, dus je komt echt wel op je eindbestemming aan. Hetzelfde geldt voor mensen die persé naast elkaar willen zitten. Natuurlijk snap ik dat je naast/bij je kind(eren) wilt zitten. Ik zou met alle liefde met je van plek ruilen als je daardoor wel naast je kind kan zitten. Maar ik snap niet dat volwassen mensen moeilijk gaan doen, de boel ophouden en discussies aangaan als ze in de spits of in een bus niet naast elkaar kunnen zitten. Je zit niet aan elkaar vastgegroeid en een half uurtje in de bus tot de volgende trein zonder elkaar echt wel overleven.
Seriously?
Een ergernis die ik vanochtend weer meemaakte: mensen die filmpjes kijken in de trein. Met als excuus 'het geluid is zachter dan als ik gewoon praat hoor'. Ben ik de enige die dit echt schurftirritant vind? Als geluid op te lossen is met koptelefoon/oortjes dan doe je dat toch gewoon?
Koffiehagedis schreef:
02-07-2019 14:23
Een ergernis die ik vanochtend weer meemaakte: mensen die filmpjes kijken in de trein. Met als excuus 'het geluid is zachter dan als ik gewoon praat hoor'. Ben ik de enige die dit echt schurftirritant vind? Als geluid op te lossen is met koptelefoon/oortjes dan doe je dat toch gewoon?
Oh, ook nog tegenspreken dus? Heel storend.
Koffiehagedis schreef:
Bloedirritant ja. Je krijgt niet voor niks een koptelefoon oid meegeleverd bij de aanschaf van een telefoon. Als je je familiefilmpjes/muziekvideo's/aflevering van game of thrones per sé wilt kijken tijdens de spits in het OV, bespaar dat dan alsjeblieft andere mensen.
The owls are not what they seem
DG2015 schreef:
02-07-2019 11:40
In mijn buurt rijdt de buschauffeur gewoon door als er al twee kinderwagens in de bus staan en die plek dus vol is. En dan moeten ze dus de volgende nemen. En daar moet je normaal gesproken hooguit tien minuten op wachten, dus er is voor 'jouw' buschauffeur ook echt geen reden om per se die extra kinderwagen binnen te laten. Ik snap jouw ergernis echt wel.
Echt? Wat onwijs asociaal. Wat als de bus daarna ook twee kinderwagens in de bus heeft staan? Dan nog een keer 10 minuten wachten? Mogen mensen met rollator dan ook niet meer instappen? Juist met een kind (of als je slecht ter been bent) moet je wel met het openbaar vervoer en heb je geen alternatief. Als ik in het centrum moet zijn is de auto geen optie en met de fiets is vaak ook niet mogelijk (dreumes kan nog niet ver genoeg lopen dus een kinderwagen is noodzakelijk en dat past niet op de fiets). Ik ben blij dat de tram en buschauffeurs hier (meestal) niet zo asociaal zijn.
Koffiehagedis schreef:

Nee, je bent niet de enige!!
Ik vind oprecht dat NS daar iets aan moet doen. Dé reden dat ik altijd een koptelefoon op heb in de trein met eigen muziek, anders zou ik me kapot ergeren.
Miek_ schreef:
02-07-2019 14:57
Echt? Wat onwijs asociaal. Wat als de bus daarna ook twee kinderwagens in de bus heeft staan? Dan nog een keer 10 minuten wachten? Mogen mensen met rollator dan ook niet meer instappen? Juist met een kind (of als je slecht ter been bent) moet je wel met het openbaar vervoer en heb je geen alternatief. Als ik in het centrum moet zijn is de auto geen optie en met de fiets is vaak ook niet mogelijk (dreumes kan nog niet ver genoeg lopen dus een kinderwagen is noodzakelijk en dat past niet op de fiets). Ik ben blij dat de tram en buschauffeurs hier (meestal) niet zo asociaal zijn.
In veel bussen en trams staat dat je de kinderwagen op moet kunnen klappen als het druk is.
Nitflex schreef:
02-07-2019 15:51
In veel bussen en trams staat dat je de kinderwagen op moet kunnen klappen als het druk is.
Je kan een kinderwagen toch altijd inklappen (mits de kleine niet meer in een reiswieg ligt, dan is het simpelweg geen optie). Maar dan moet er wel een zitplaats beschikbaar worden gesteld. Ik vind het iets te link om met een bewegelijke dreumes op de arm in een volle bus te staan.
Miek_ schreef:
02-07-2019 14:57

Als er al twee kinderwagens (er is plek voor maximaal twee) zijn en mensen bij elkaar in de nek staan te hijgen omdat het zo druk, dan kan ik me heel goed voorstellen dat de buschauffeur doorrijdt. Het is dan gewoon echt niet mogelijk of veilig om daar nog een kinderwagen bij te proppen. Waar moet men naartoe in zo'n kleine ruimte? Moeten er dan maar mensen die goed te been zijn uitstappen en gaan lopen zodat die kinderwagen er wel in kan?

Als je een kinderwagen hebt, betekent dat niet automatisch dat je overal voorrang moet krijgen.
Nectarinepit schreef:
02-07-2019 16:50
Als er al twee kinderwagens (er is plek voor maximaal twee) zijn en mensen bij elkaar in de nek staan te hijgen omdat het zo druk, dan kan ik me heel goed voorstellen dat de buschauffeur doorrijdt. Het is dan gewoon echt niet mogelijk of veilig om daar nog een kinderwagen bij te proppen. Waar moet men naartoe in zo'n kleine ruimte? Moeten er dan maar mensen die goed te been zijn uitstappen en gaan lopen zodat die kinderwagen er wel in kan?

Als je een kinderwagen hebt, betekent dat niet automatisch dat je overal voorrang moet krijgen.
Ik dacht ook altijd dat er maar twee kinderwagens/rolstoelen in de bus mogen, die moeten dan toch vastgezet worden op dat tussenstukje.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
02-07-2019 16:55
Ik dacht ook altijd dat er maar twee kinderwagens/rolstoelen in de bus mogen, die moeten dan toch vastgezet worden op dat tussenstukje.

Ik heb het in dit geval over Engelse bussen. Geen idee hoeveel er in Nederlandse bussen mee mogen.
Bij ons hebben ze bussen met een extra ruime stoel voorin de bus. Meestal een links en rechts. En dan nog 1 voor mindervalide mensen.
Ik heb wel eens gezien dat iemand op de extra brede stoel zat en een wildvreemde zo naast die persoon ging zitten. Sindsdien zit ik extra breed op die stoel. Het zal je maar overkomen :-? Ik zit daar alleen samen met manlief.
We’re all mad here
Ik ken die bredere stoelen. Is dat nou het ergste dat je kan overkomen, dat er iemand naast je komt zitten op die stoel?
Nitflex schreef:
02-07-2019 18:00
Ik ken die bredere stoelen. Is dat nou het ergste dat je kan overkomen, dat er iemand naast je komt zitten op die stoel?
Tuurlijk niet, maar het gaat bij mij wel een flinke grens over wat betreft waar ik me prettig bij voel hoor.
Ik vond het altijd verschrikkelijk irritant toen mijn kind nog maar een paar weken oud was en ik ging met de tram ergens heen. Dat mensen achter de kinderwagen gingen staan terwijl er plek zat is. Die tram zou maar een noodstop maken en die persoon op je wagen vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven