Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
zaterdag 29 juni 2019 om 11:44
Mijn grootste irritatie van het ov is dat ik toch écht tegen een grote stad aan woon, met best veel buslijnen aan het eind van de straat, maar dat die alleen maar richting die stad gaan, en niet de andere kant op, naar de omliggende dorpen
Of überhaupt in die richting, dus ook niet naar andere (grote) plaatsen voorbij die dorpen. Ik moet dus eerst 25 minuten bussen naar de stad, om vervolgens, na weer 25 minuten, heel hard langs de andere kant van mijn straat te rijden, in een bus richting die dorpen.
Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat ik langer onderweg ben naar het vliegveld dat hier 21 km vandaan ligt, dan naar Schiphol, wat hier 60 km vandaan ligt. Het is dat fietsen met een koffer niet zo handig is.....
Dat houdt in dat je 2 1/2 uur doet over 30 km als je "lekker ontspannen" naar de sauna wil.
Dat houdt zelfs in dat ik bijna sneller lopend naar m'n ouders kan, dan met het ov. (en ja, in dat geval pakken we uiteraard de fiets, voor die 4 km, maar stom is het wel, zeker als het bijvoorbeeld stort van de regen... Ik moet 20 minuten lopen naar de bus in die richting, dan zit ik er 4 minuten in, en dan moet ik nog 20 minuten lopen naar hun huis.... Of dus eerst die route naar de stad van hierboven. En nee, we wonen niet in Noord-Oost Groningen of zo.)
Maar goed; gelukkig hoeven we niet vaak met ov, en doen we 95% met de fiets

Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat ik langer onderweg ben naar het vliegveld dat hier 21 km vandaan ligt, dan naar Schiphol, wat hier 60 km vandaan ligt. Het is dat fietsen met een koffer niet zo handig is.....
Dat houdt in dat je 2 1/2 uur doet over 30 km als je "lekker ontspannen" naar de sauna wil.
Dat houdt zelfs in dat ik bijna sneller lopend naar m'n ouders kan, dan met het ov. (en ja, in dat geval pakken we uiteraard de fiets, voor die 4 km, maar stom is het wel, zeker als het bijvoorbeeld stort van de regen... Ik moet 20 minuten lopen naar de bus in die richting, dan zit ik er 4 minuten in, en dan moet ik nog 20 minuten lopen naar hun huis.... Of dus eerst die route naar de stad van hierboven. En nee, we wonen niet in Noord-Oost Groningen of zo.)
Maar goed; gelukkig hoeven we niet vaak met ov, en doen we 95% met de fiets

zaterdag 29 juni 2019 om 14:51
Mijn laatste retour met de trein was ook geweldig.
Omdat ik al gehoord had dat e problemen waren op het spoor had ik voor vertrek nog snel de NS reisplanner gecheckt. Alles reed normaal.
Stap ik hier op de trein richting Den Bosch om over te stappen op de trein naar Amsterdam Centraal. Kom ik aan in Den Bosch blijkt m'n aansluiting toch niet te rijden. Moest via Utrecht, de Schiphol Airport trein. Ik instappen en kijken welke trein ik moet hebben op Utrecht voor Amsterdam Centraal. Zag ik dat die trein ook uitgevallen was dus toen maar even gekeken of het niet handiger was om dan te blijven zitten in de trein voor Schiphol en dan vanaf een van de andere Amsterdamse stations een metro/bus of tram te nemen richting waar ik moest zijn. Bleek inderdaad handiger dus blijven zitten, op een ander station in Amsterdam uitgestapt, Metro gepakt en ik was er nog net op tijd op m'n bestemming.
Vond het echt stom van het personeel om om te roepen dat je voor Amsterdam Centraal om moest via Utrecht terwijl men wist dat die aansluiting daar waarschijnlijk ook niet zou rijden.
Op de terug weg was het ook al stom: Perron gewijzigd dus ik loop daar heen, 10 minuten voor aankomst weer een ander perron. 2 minuten voor aankomst werd het alweer gewijzigd waardoor je dus op moest schieten want daar kwam de trein al binnen rijden. Weer in Den Bosch aangekomen. Op het bord staat een heel andere trein aangegeven dan de trein die aan komt rijden. Toch maar een gokje gewaagd dat het bord gewoon verkeerd was en inderdaad dat was ook verkeerd. Hoop niet dat er teveel mensen in de verkeerde trein zijn gestapt omdat ze puur op dat bord af gingen.
Omdat ik al gehoord had dat e problemen waren op het spoor had ik voor vertrek nog snel de NS reisplanner gecheckt. Alles reed normaal.
Stap ik hier op de trein richting Den Bosch om over te stappen op de trein naar Amsterdam Centraal. Kom ik aan in Den Bosch blijkt m'n aansluiting toch niet te rijden. Moest via Utrecht, de Schiphol Airport trein. Ik instappen en kijken welke trein ik moet hebben op Utrecht voor Amsterdam Centraal. Zag ik dat die trein ook uitgevallen was dus toen maar even gekeken of het niet handiger was om dan te blijven zitten in de trein voor Schiphol en dan vanaf een van de andere Amsterdamse stations een metro/bus of tram te nemen richting waar ik moest zijn. Bleek inderdaad handiger dus blijven zitten, op een ander station in Amsterdam uitgestapt, Metro gepakt en ik was er nog net op tijd op m'n bestemming.
Vond het echt stom van het personeel om om te roepen dat je voor Amsterdam Centraal om moest via Utrecht terwijl men wist dat die aansluiting daar waarschijnlijk ook niet zou rijden.
Op de terug weg was het ook al stom: Perron gewijzigd dus ik loop daar heen, 10 minuten voor aankomst weer een ander perron. 2 minuten voor aankomst werd het alweer gewijzigd waardoor je dus op moest schieten want daar kwam de trein al binnen rijden. Weer in Den Bosch aangekomen. Op het bord staat een heel andere trein aangegeven dan de trein die aan komt rijden. Toch maar een gokje gewaagd dat het bord gewoon verkeerd was en inderdaad dat was ook verkeerd. Hoop niet dat er teveel mensen in de verkeerde trein zijn gestapt omdat ze puur op dat bord af gingen.

zaterdag 29 juni 2019 om 20:04
Ik trein vaak de route die Randstadrail ook deels doet. Hoe vaak de NS problemen heeft en dan geruime tijd het Randstadrail-alternatief niet noemt.... Concurrentie he.
Airco uit of te hard of uit zolang de trein stil staat (start/kopstation) en dan op temperatuur als je weer bijna uit moet stappen.
Reisplanners die gewijzigde omstandigheden niet in de planning kunnen meenemen.
Airco uit of te hard of uit zolang de trein stil staat (start/kopstation) en dan op temperatuur als je weer bijna uit moet stappen.
Reisplanners die gewijzigde omstandigheden niet in de planning kunnen meenemen.

zondag 30 juni 2019 om 20:43
In het algemeen heb ik mezelf ergeren afgeschaft, althans dat probeer ik.
Maar wat ik al heel lang niet snap en wat iemand hier me misschien uit kan leggen:
Waarom blijven mensen als de coupé bijna vol is en nieuwe reizigers binnenstromen op de zitplaats bij het gangpad zitten, terwijl de zitplaats bij het raam vrij is? Je mag je dan wel met je tas langs ze heen wringen naar de plek bij het raam. Waarom gaan ze daar zelf niet zitten om de plaats bij het gangpad vrij te maken voor een andere reiziger?
Dit gebeurt ook als ze niet het volgende station eruit moeten en oké, als je dan eenmaal aangeeft dat je ook ergens wil zitten, snap ik dat iemand niet zijn opgewarmde stoel wil aanbieden. Maar waarom dan niet eerder de plek vrijgemaakt?
Wie doet dit ook en kan het me uitleggen? Heeft het met een soort claustrofobie te maken of wat?
Maar wat ik al heel lang niet snap en wat iemand hier me misschien uit kan leggen:
Waarom blijven mensen als de coupé bijna vol is en nieuwe reizigers binnenstromen op de zitplaats bij het gangpad zitten, terwijl de zitplaats bij het raam vrij is? Je mag je dan wel met je tas langs ze heen wringen naar de plek bij het raam. Waarom gaan ze daar zelf niet zitten om de plaats bij het gangpad vrij te maken voor een andere reiziger?
Dit gebeurt ook als ze niet het volgende station eruit moeten en oké, als je dan eenmaal aangeeft dat je ook ergens wil zitten, snap ik dat iemand niet zijn opgewarmde stoel wil aanbieden. Maar waarom dan niet eerder de plek vrijgemaakt?
Wie doet dit ook en kan het me uitleggen? Heeft het met een soort claustrofobie te maken of wat?

zondag 30 juni 2019 om 20:58
Oriander Ja, mijn moeder wil absoluut altijd aan het gangpad zitten, dat geldt van vliegtuig, tot bus en trein of bioscoop. Dat is inderdaad een milde vorm van claustrofobie bij haar. Anders gaat ze liever staan. Maar het schijnt dat heel veel mensen dat hebben.
Bij mij is het zo dat ik soms al weet dat ik er al weer snel uit moet, dan wil ik niet ingeklemd bij het raam zitten. Ik sta wel op zodat iemand er langs kan, maar ik blijf aan het gangpad. Het is ook makkelijker als je een schoudertas mee hebt. Je hebt gewoon wat meer bewegingsvrijheid.
Bij mij is het zo dat ik soms al weet dat ik er al weer snel uit moet, dan wil ik niet ingeklemd bij het raam zitten. Ik sta wel op zodat iemand er langs kan, maar ik blijf aan het gangpad. Het is ook makkelijker als je een schoudertas mee hebt. Je hebt gewoon wat meer bewegingsvrijheid.

zondag 30 juni 2019 om 21:06
Ja, ik vind natuurlijk wel dat je het de instapper dan wel makkelijk moet maken om bij het raam te komen. Sommige mensen doen zo’n beetje half hun knieën opzij, en dan moet je maar zien hoe je bij de zitplaats komt. Zeker bij 4-zitjes niet makkelijk, want je hebt nergens houvast. Dat vind ik wel asociaal ja.

maandag 1 juli 2019 om 09:21
Als ik eenmaal aan het gangpad zit, blijf ik daar ook zitten. Ik laat mensen er uiteraard wel langs.
Vandaag weer een irritante ruimte-innemer: in een vierzitter aan het raam zitten, je tas op de plaats naast je en je benen diagonaal, zodat je drie plekken inneemt en de vierde ontoegankelijk maakt. Hoezo asociaal. Dat zijn dus bij uitstek de vierzitters waar ik vriendelijk glimlachend bij ga zitten
Vandaag weer een irritante ruimte-innemer: in een vierzitter aan het raam zitten, je tas op de plaats naast je en je benen diagonaal, zodat je drie plekken inneemt en de vierde ontoegankelijk maakt. Hoezo asociaal. Dat zijn dus bij uitstek de vierzitters waar ik vriendelijk glimlachend bij ga zitten

maandag 1 juli 2019 om 12:05
Ik snap dat dit een reden kan zijn, maar er zijn ook gewoon mensen die niet naast iemand willen zitten denk ik. Die heel schichtig gaan kijken als er mensen binnenkomen en net doen alsof ze ze niet zien.Nitflex schreef: ↑30-06-2019 20:58Oriander Ja, mijn moeder wil absoluut altijd aan het gangpad zitten, dat geldt van vliegtuig, tot bus en trein of bioscoop. Dat is inderdaad een milde vorm van claustrofobie bij haar. Anders gaat ze liever staan. Maar het schijnt dat heel veel mensen dat hebben.
Seriously?

maandag 1 juli 2019 om 12:09
Die zullen er ook zijn, maar de meeste mensen begrijpen dat dat niet kan in een drukke trein of bus.MeredithGrey schreef: ↑01-07-2019 12:05Ik snap dat dit een reden kan zijn, maar er zijn ook gewoon mensen die niet naast iemand willen zitten denk ik. Die heel schichtig gaan kijken als er mensen binnenkomen en net doen alsof ze ze niet zien.
Hoewel je inderdaad ook de stink eye kunt krijgen als je naast iemand gaat zitten terwijl er ook nog lege bankjes of enkele stoelen vrij zijn, haha!
Ik doe dat ook nooit, maar een vriendin die uit Zuid Amerika komt zegt dat dat daar heel normaal is, en zij maakte die fout hier in het begin nogal eens.
maandag 1 juli 2019 om 12:14
Hahahaha, ik denk ook dat het een verschil zit tussen 'niet naast iemand willen zitten' of 'een voorkeur voor een bepaalde plek hebben'. De eerste groep geeft een hoop gezucht en gesteun als je vraagt of je er bij mag zitten, de tweede groep staat op en laat je er langs of schuift zelf op zonder problemen.Nitflex schreef: ↑01-07-2019 12:09Die zullen er ook zijn, maar de meeste mensen begrijpen dat dat niet kan in een drukke trein of bus.
Hoewel je inderdaad ook de stink eye kunt krijgen als je naast iemand gaat zitten terwijl er ook nog lege bankjes of enkele stoelen vrij zijn, haha!
Ik doe dat ook nooit, maar een vriendin die uit Zuid Amerika komt zegt dat dat daar heel normaal is, en zij maakte die fout hier in het begin nogal eens.
De trein hier is op momenten erg druk en op momenten erg rustig. In dat laatste geval kan ik ook gerust een stoel bezet houden met mijn tas of koffer. De kans dat er iemand bij komt is zo klein, is dat wel zo dan verplaats ik hem natuurlijk zonder problemen. Op de momenten dat het druk is, is dat überhaupt al geen optie.
Seriously?

maandag 1 juli 2019 om 12:18
Ik blijf wel eens bij het gangpad zitten als ik er op het volgende station/halte uit moet.
Heb ooit wel eens gehad dat 2 mensen met veel tassen en ieder een koffer naast me kwamen zitten bij zo'n 4 zit. (3 mensen waren net uitgestapt). Werd ik helemaal ingebouwd met die zooi en toen ik eruit moest, moest ik er overheen klimmen want ze weigerden even ruimte te maken zodat ik fatsoenlijk uit kon stappen. Had al expres aangegeven dat ik er de volgende halte uit moest en aangegeven dat ik best wilde wisselen maar dat werd ook genegeerd.
Heb ooit wel eens gehad dat 2 mensen met veel tassen en ieder een koffer naast me kwamen zitten bij zo'n 4 zit. (3 mensen waren net uitgestapt). Werd ik helemaal ingebouwd met die zooi en toen ik eruit moest, moest ik er overheen klimmen want ze weigerden even ruimte te maken zodat ik fatsoenlijk uit kon stappen. Had al expres aangegeven dat ik er de volgende halte uit moest en aangegeven dat ik best wilde wisselen maar dat werd ook genegeerd.
maandag 1 juli 2019 om 13:22
maandag 1 juli 2019 om 13:26
Jaa, de vakantietijd is weer begonnen... Helaas vindt de NS het dan ook altijd handig om minder lange treinen in te zetten. En Bert en Bertha vinden het altijd heel erg nodig om met hun koffers een vierzit bezet te houden, ook al is het heel erg druk... Komend weekend gaan hier de treinen eruit, dus bij de bussen zal het weer helemaal feest worden met Bert en Bertha die je eerst half rennend met hun koffers omver lopen en dan moeilijk gaan doen omdat ze niet naast elkaar kunnen zitten en dat wel willen.Cheshire-cat schreef: ↑01-07-2019 13:22Vanochtend was het ook weer raak. Hutkoffers die plekken innamen. En dan zitten de eigenaars je ook nog vuil aan te kijken.
Ik zit zelf ook liever aan het gangpad, heeft te maken met claustrofobie/angst om vast te zitten, maar sta altijd op zodat mensen erbij kunnen.
Seriously?

maandag 1 juli 2019 om 15:59

maandag 1 juli 2019 om 16:06
Nee, maar veel mensen gaan onmogelijk in de weg staan met hun koffers en houden geen rekening met andere reizigers.quattro-stagioni schreef: ↑01-07-2019 15:59Godzijdank kreeg ik uiteindelijk een lift, maar toen ik een paar jaar geleden op vakantie ging en afhankelijk dacht te zijn van het OV, vroeg ik me ook af hoe ik het met die koffer moest doen in de bus en de trein. Want blijkbaar is op vakantie gaan alleen weggelegd voor autobezitters...?

maandag 1 juli 2019 om 16:09
Omdat er geen plek is waar je die dingen kwijt kunt?
Ik weet het, bloedirritant, maar in dit geval ligt het toch echt niet altijd aan de mensen.
Ik reis regelmatig rond Schiphol, zowel in de sprinter als de intercity, en het is echt erg zo weinig ruimte er voor wat grotere bagage is.

maandag 1 juli 2019 om 16:15
Ik zit dagelijks in de Schipholtrein. Ja, als je je dikke schaalkoffer mee hebt kun je dus even niet in een vierzitter zitten nee. Helaas is dat niet anders.quattro-stagioni schreef: ↑01-07-2019 16:09Omdat er geen plek is waar je die dingen kwijt kunt?
Ik weet het, bloedirritant, maar in dit geval ligt het toch echt niet altijd aan de mensen.
Ik reis regelmatig rond Schiphol, zowel in de sprinter als de intercity, en het is echt erg zo weinig ruimte er voor wat grotere bagage is.

maandag 1 juli 2019 om 16:40
Ik heb een onredelijke ergernis.
Ik neem vrijwel iedere ochtend rond 8 uur de bus naar werk. Meestal moet ik staan, omdat het druk is. Als ik instap, zie ik altijd dezelfde moeder met kinderwagen in de bus. Enkele haltes later stapt er nog een moeder met kinderwagen in. Er moeten dan dus twee grote kinderwagens tussen de forenzen en scholieren gepropt worden. Het is passen en meten, maar het lukt. Maar sinds een maand of twee is er een derde moeder met kinderwagen die weer een halte verder in wilt stappen. De bus is dan al zo druk, dat het niet past. Maar, de buschauffeur weigert te vertrekken totdat ook deze moeder ingestapt is. Gevolg: je staat hartstikke op elkaar gepropt in de bus en met een beetje pech sta je helemaal achterin en moet je je een weg naar buiten worstelen als je eruit wilt.
Zoals ik al, een onredelijke ergernis want iedereen heeft natuurlijk alle recht om de bus te nemen. De derde moeder heeft ook een wat ouder kind mee, gekleed in schooluniform, dus buiten de spits reizen is voor haar geen optie. Het is ook helemaal haar schuld niet natuurlijk, maar het is geen fijn begin van je dag.
Ik neem vrijwel iedere ochtend rond 8 uur de bus naar werk. Meestal moet ik staan, omdat het druk is. Als ik instap, zie ik altijd dezelfde moeder met kinderwagen in de bus. Enkele haltes later stapt er nog een moeder met kinderwagen in. Er moeten dan dus twee grote kinderwagens tussen de forenzen en scholieren gepropt worden. Het is passen en meten, maar het lukt. Maar sinds een maand of twee is er een derde moeder met kinderwagen die weer een halte verder in wilt stappen. De bus is dan al zo druk, dat het niet past. Maar, de buschauffeur weigert te vertrekken totdat ook deze moeder ingestapt is. Gevolg: je staat hartstikke op elkaar gepropt in de bus en met een beetje pech sta je helemaal achterin en moet je je een weg naar buiten worstelen als je eruit wilt.
Zoals ik al, een onredelijke ergernis want iedereen heeft natuurlijk alle recht om de bus te nemen. De derde moeder heeft ook een wat ouder kind mee, gekleed in schooluniform, dus buiten de spits reizen is voor haar geen optie. Het is ook helemaal haar schuld niet natuurlijk, maar het is geen fijn begin van je dag.

maandag 1 juli 2019 om 17:14
Propvolle bussen, dat ken ik ook nog van de tijd dat ik in een andere stad naar school ging. We konden in de ochtend naar school 2 reguliere pakken of de schoolvervoer maar vaak was de schoolvervoer voor mij net weg of reed nog niet. Nam altijd een trein eerder zodat ik de grootste drukte iets voor was. Op de terug weg keuze uit een reguliere bus of de schoolvervoer. Bij de schoolvervoer wist je nooit of die er stond want die reed langs een paar scholen en als die vol was reed ie door en die reed ook pas vanaf 3 uur ofzo. Maar als nog vaak als sardientjes in een overvolle bus gestaan/gezeten. En dan de chauffeur roepen dat iedereen door moet lopen naar achteren en dat wil je dan ook doen maar niemand loopt daadwerkelijk naar achteren. Zo is er ook een keer ruzie geweest in de bus omdat mensen niet door wilden lopen terwijl er ruimte was, niet opgestaan werd voor een oudere met wandelstok waarbij de chauffeur zoiets had van ik rijd niet weg voordat het opgelost is. Kreeg je 2 kampen: Kamp dat vond dat je moest luisteren naar wat er gezegd werd en een kamp wat overal schijt aan had en tegen de chauffeur begon dat ie gewoon door moest rijden.
Ben in de zomer dus ook maar een paar keer gewoon gaan lopen met wat klasgenoten. Ben ook een keer bijna flauw gevallen in zo'n propvolle bus en ik heb wel eens andere meiden flauw zien vallen. Was wel ruim een half uur lopen maar je kwam toch al te laat als je op de volgende/rustigere bus ging wachten en dan maar een trein later naar huis.
In inderdaad die moeders met kinderwagen etc hebben net zoveel recht om met de bus te gaan en kunnen soms niet anders.
Ben in de zomer dus ook maar een paar keer gewoon gaan lopen met wat klasgenoten. Ben ook een keer bijna flauw gevallen in zo'n propvolle bus en ik heb wel eens andere meiden flauw zien vallen. Was wel ruim een half uur lopen maar je kwam toch al te laat als je op de volgende/rustigere bus ging wachten en dan maar een trein later naar huis.
In inderdaad die moeders met kinderwagen etc hebben net zoveel recht om met de bus te gaan en kunnen soms niet anders.

maandag 1 juli 2019 om 17:28
TsumTsum schreef: ↑01-07-2019 17:14En dan de chauffeur roepen dat iedereen door moet lopen naar achteren en dat wil je dan ook doen maar niemand loopt daadwerkelijk naar achteren.Kreeg je 2 kampen: Kamp dat vond dat je moest luisteren naar wat er gezegd werd en een kamp wat overal schijt aan had en tegen de chauffeur begon dat ie gewoon door moest rijden.
Dat wordt hier ook omgeroepen en het wordt ook wel gedaan, maar op een gegeven moment houdt het op. Dan is de bus zo vol, dat je geen kant op kunt. Hier zijn ze dan weer veel te beleefd om tegen de chauffeur in te gaan, dus er ontstaan gelukkig geen kampen.
Ik neem het die moeders ook absoluut niet kwalijk, want ik zie ook dat zij het niet fijn vinden om met hun kinderwagen een volle bus in te moeten stappen. De drukte hoort nu eenmaal bij het wonen in een wereldstad, het is niet anders. Maar er zijn nu eenmaal dagen dat ik er minder goed tegen kan dan andere dagen.
maandag 1 juli 2019 om 17:47
Ik reis ook iedere dag in een trein naar Schiphol en nee is er weinig tot geen plek behalve in de halletjes (of hoe dat ook heet) Zet daar dan de koffer neer en ga erbij zitten. Dat levert een stuk minder ergernis op.quattro-stagioni schreef: ↑01-07-2019 16:09Omdat er geen plek is waar je die dingen kwijt kunt?
Laatst in lange tijd zelf met koffers buiten de spits om gereisd. Hoera een dubbeldekker

Het scheelde me een hoop parkeerkosten, maar man man man wat een drama. Je kunt eigenlijk alleen fatsoenlijk met de trein en koffers buiten de spits. Anders is het niet te doen..
We’re all mad here