Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Sowieso trekt dat traject op meerdere vlakken aan het kortste eind. 4 treinen per uur naar Amersfoort maar Zwolle? Nuh lekker half uur wachten.
Ik heb al jarenlang de pech dat ik vrijwel altijd vertraging heb met het OV. Variërend van net 5 minuten waardoor ik een overstap mis, tot urenlang vastzitten in de trein.

En die eerste klas? Daar kan ik mij ook aan irriteren. Dat er eigenlijk teveel eersteklas wagons zijn t.o.v. tweedeklas. Niets frustrerender dan een volledig afgeladen tweedeklas, om dan door meerdere wagons eersteklas te lopen waar slechts een paar mensen zitten.

Reizen met veel spullen? Helaas zijn veel treinen gewoon niet geschikt voor meer dan een paar passagiers met grotere spullen. Vooral rond Schiphol staat daardoor het gangpad helemaal geblokkeerd.

En de laatste frustratie: verschillende vervoerders poortjes waardoor de hele massa zich door die drie functionerende poortjes moet proppen, terwijl er notabene 14 poortjes zijn. Ik weet dat het nou eenmaal zo is, maar knap onhandig is het wel.
Ja, maar dat is wat je met een 1e klas kaartje koopt, meer kans op een zitplaats. Het gaat natuurlijk niet om de zachtere stoelen.
Ja precies , dat is juist de reden waarom ik alleen nog maar eerste klas reis en ik vind het heerlijk. Maar daardoor wel meer geld kwijt ja . Gelukkig betaalt mijn werkgever het voor mijn zakelijke reizen
Ugli schreef:
04-07-2019 18:42
Sowieso trekt dat traject op meerdere vlakken aan het kortste eind. 4 treinen per uur naar Amersfoort maar Zwolle? Nuh lekker half uur wachten.
Het wordt pas echt leuk als je ten noorden van Zwolle woont en er is een probleem rond Zwolle (en dan heb ik het nog niet eens over de wekenlange afsluiting de komende weken waardoor je alleen met plaatsvervangende bussen kunt reizen - heel lastig tot onmogelijk als je een hulpmiddel hebt).

Zwolle is echt een bottleneck, daar komt het hele noorden samen. Probleem daar = noorden in de problemen. Want omrijden is geen optie
quattro-stagioni schreef:
04-07-2019 19:21
Het wordt pas echt leuk als je ten noorden van Zwolle woont en er is een probleem rond Zwolle (en dan heb ik het nog niet eens over de wekenlange afsluiting de komende weken waardoor je alleen met plaatsvervangende bussen kunt reizen - heel lastig tot onmogelijk als je een hulpmiddel hebt).

Zwolle is echt een bottleneck, daar komt het hele noorden samen. Probleem daar = noorden in de problemen. Want omrijden is geen optie
En het is dan ook de zoveelste keer. Vorig jaar hebben ze het gepresteerd om tegelijkertijd de N36 dicht te gooien. Toen was het praktisch onmogelijk om richting het oosten te gaan...

Ik moet dit weekend weer, ga nu een dag eerder weg en later terug.

Treinen na het Noorden zijn op zondag ook altijd een ramp, gewoon veel te veel mensen.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
04-07-2019 19:28
Treinen na het Noorden zijn op zondag ook altijd een ramp, gewoon veel te veel mensen.
Bedoel je treinen na het Noorden die richting het zuiden gaan, of treinen die naar het Noorden gaan richting Groningen/Leeuwarden.

Ikzelf zit niet heel vaak in de trein, als ik erin zit altijd met mijn koffer vanuit Heerenveen naar Schiphol. Dan is het zeker aangenaam om met 1e klas te gaan. Kan altijd zitten en mijn koffer fatsoenlijk kwijt, soms gangpad, maar meestal in een leuk hoekje. En terug van Schiphol ook 1e klas eigenlijk nooit geen last van ruimte gebrek.

Wel vervelend is als je dan opeens een stuk met de bus moet. Dan koffer in het ruim en daarna ellenbogen werk om met dezelfde bus mee te kunnen gaan.

Maar dat ben ik wel gewend met mijn vakantie fiets. Want die moet in 2 delen uit/in de trein. Fiets eerste, dan tegen de stroom in weer de trein in/uit mijn 5 zakken met spul pakken.

Echt in Duitsland is het voor fietsers beter geregeld, ICE kun je gewoon in fietsen en sommige regio bahn ook. Is ook leuk voor de rolstoelers, stuk makkelijker dan dat geneuzel met een rijdbare helling.
fietsen varen vrouwelijk doen
zeefietser1 schreef:
04-07-2019 19:43
Bedoel je treinen na het Noorden die richting het zuiden gaan, of treinen die naar het Noorden gaan richting Groningen/Leeuwarden.

Ikzelf zit niet heel vaak in de trein, als ik erin zit altijd met mijn koffer vanuit Heerenveen naar Schiphol. Dan is het zeker aangenaam om met 1e klas te gaan. Kan altijd zitten en mijn koffer fatsoenlijk kwijt, soms gangpad, maar meestal in een leuk hoekje. En terug van Schiphol ook 1e klas eigenlijk nooit geen last van ruimte gebrek.

Wel vervelend is als je dan opeens een stuk met de bus moet. Dan koffer in het ruim en daarna ellenbogen werk om met dezelfde bus mee te kunnen gaan.

Maar dat ben ik wel gewend met mijn vakantie fiets. Want die moet in 2 delen uit/in de trein. Fiets eerste, dan tegen de stroom in weer de trein in/uit mijn 5 zakken met spul pakken.

Echt in Duitsland is het voor fietsers beter geregeld, ICE kun je gewoon in fietsen en sommige regio bahn ook. Is ook leuk voor de rolstoelers, stuk makkelijker dan dat geneuzel met een rijdbare helling.
Van Zwolle richting Groningen.. Die treinen zijn en vaak niet heel groot en zitten in Zwolle altijd al redelijk vol met alle studenten die weer teruggaan. In Zwolle moet dan altijd nog een hele bups instappen en dat is negen van de tien keer staan. Ik probeer het zelf vaak te vermijden, maar het lukt gewoon niet altijd helaas.

Eerste klasse reizen is niet echt een optie, gezien ik de reis best vaak maak. Dan wordt het echt een duur grapje. In Duitsland vind ik de treinen sowieso beter geregeld en alles is een stuk comfortabeler.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
04-07-2019 19:28
En het is dan ook de zoveelste keer. Vorig jaar hebben ze het gepresteerd om tegelijkertijd de N36 dicht te gooien. Toen was het praktisch onmogelijk om richting het oosten te gaan...

Ik moet dit weekend weer, ga nu een dag eerder weg en later terug.

Ja, vorig jaar herinner ik me nog goed, maar ik wist niet dat de N36 ook dicht was! Lekker gecommuniceerd weer.

Zoiets is afgelopen jaren ook regelmatig geweest (alleen in de weekends, dat dan weer wel) met het treinverkeer rond Almere én de A6. Beide tegelijkertijd afgesloten wegens werkzaamheden.
Zwolle is zwaar irritant. Zeker als je naar Emmen moet met dat boemeltje. Stampensvol waar je je kont niet kan keren en als dat ding weer eens vijf minuten vertraging heeft wat altijd gebeurd als ik er in zit mis je ook je aansluiting en kan je weer een half uur wachten. Ik neem dat ding zelden, enkel als ik op bezoek ga bij mijn ouders maar meeeeeennnnn wat vind ik dat traject piep.
04-07-2019 19:48
Ja, vorig jaar herinner ik me nog goed, maar ik wist niet dat de N36 ook dicht was! Lekker gecommuniceerd weer.

Zoiets is afgelopen jaren ook regelmatig geweest (alleen in de weekends, dat dan weer wel) met het treinverkeer rond Almere én de A6. Beide tegelijkertijd afgesloten wegens werkzaamheden.
Volgens mij was het vorig jaar, maar het kan ook het jaar ervoor zijn hoor! Vorig jaar moest ik op een gegeven moment 'verplicht' ergens zijn en ik was ruim op tijd weggegaan, want ik wilde het liefst in één dag op en neer. Dat was natuurlijk het domste idee ooit van mezelf. Er waren te weinig bussen dus ik moest ontzettend lang wachten, vervolgens in Zwolle een overstap waar met die bussen drie kwartier ofzo tussen zat en dan zou ik uiteindelijk ook geen aansluiting hebben op mijn vervolgterrein. Ik ben uiteindelijk ergens halverwege opgehaald en dat maakte de reis nog enigszins dragelijk, maar ik heb er geloof ik iets van zes uur over gedaan om op mijn eindbestemming te komen.
Seriously?
Ook weer briljant... is het grootste gedeelte van NL eindelijk aan de ov-chip gewend, gaan we t weer omgooien...
https://www.tubantia.nl/binnenland/eind ... ~a8cf7406/
Seriously?
MeredithGrey schreef:
05-07-2019 02:42
Ook weer briljant... is het grootste gedeelte van NL eindelijk aan de ov-chip gewend, gaan we t weer omgooien...
Neejoh :bonk: 🙈

Ik dacht eerst dat het een soort speld artikel zou zijn ofzo
MeredithGrey schreef:
05-07-2019 02:42
Maar met welk pasje of telefoon je incheckt maakt natuurlijk niet veel uit voor de gebruiker. De titel is erg overtrokken en clickbait.

In Londen heb ik ook nog steeds een Oystercard, want ik vind het vervelend om mijn telefoon er steeds bij te moeten pakken, maar anderen hebben sowieso hun telefoon steeds in hun hand.
Over NS-bussen gesproken...
Ik had een paar weken terug een chauffeur die finaal de verkeerde kant op reed. Niet een kilometertje om, maar echt ruim een half uur extra. Een paar mensen in de bus kenden de omgeving goed en gingen voorin staan bij de chauffeur om de goede kant op te wijzen, maar hij stuurde ze allemaal naar hun plek terug. Hij had z'n navigatie ingesteld en dan zou het wel goedkomen... Niet dus.
Uiteindelijk werden de passagiers heel boos en is de chauffeur toch maar omgekeerd. Kennelijk had hij in de haast een verkeerde bestemming ingetoetst op z'n schermpje. Alle blauwe borden naar onze bestemming zeiden linksaf en hij ging rechtsaf 'want de navigatie zegt dat we rechtsaf moeten'. Wat een lapzwans.

Ook dom van NS om chauffeurs vanuit een andere provincie in te zetten die de route niet kennen. Laat ze dan in elk geval één proefrit maken ofzo.

(Kleine extra ergernis die dag was dat er veel te weinig NS-bussen waren. Het was gepland onderhoud, geen noodgeval. Er bleven best wat mensen achter op het station, die moesten een half uur wachten op de volgende bus.)
ch86 schreef:
05-07-2019 08:07
Neejoh :bonk: 🙈

Ik dacht eerst dat het een soort speld artikel zou zijn ofzo
Beetje OT nu, maar het valt me steeds meer op dat je je telefoon nodig hebt voor allerlei zaken. Tegelijkertijd worden apps telkens vernieuwd en werken vervolgens niet meer op oudere telefoons. Die telefoons zijn op zich nog prima, maar de apps werken na de update niet meer op Android 4. Ik heb Android 5 en vrees de dag dat het voor mij ook ophoudt.

Word je dus gedwongen een dure telefoon aan te schaffen terwijl de oude op zich nog goed is.

(een lowbudgettelefoon dan maar kopen? Tja, die zijn al binnen 2 jaar niet meer geschikt voor de laatste app-updates :facepalm: )
stippensokken schreef:
05-07-2019 08:24
Over NS-bussen gesproken...
Ik had een paar weken terug een chauffeur die finaal de verkeerde kant op reed. Niet een kilometertje om, maar echt ruim een half uur extra. Een paar mensen in de bus kenden de omgeving goed en gingen voorin staan bij de chauffeur om de goede kant op te wijzen, maar hij stuurde ze allemaal naar hun plek terug. Hij had z'n navigatie ingesteld en dan zou het wel goedkomen... Niet dus.
Uiteindelijk werden de passagiers heel boos en is de chauffeur toch maar omgekeerd. Kennelijk had hij in de haast een verkeerde bestemming ingetoetst op z'n schermpje. Alle blauwe borden naar onze bestemming zeiden linksaf en hij ging rechtsaf 'want de navigatie zegt dat we rechtsaf moeten'. Wat een lapzwans.

Ook dom van NS om chauffeurs vanuit een andere provincie in te zetten die de route niet kennen. Laat ze dan in elk geval één proefrit maken ofzo.

(Kleine extra ergernis die dag was dat er veel te weinig NS-bussen waren. Het was gepland onderhoud, geen noodgeval. Er bleven best wat mensen achter op het station, die moesten een half uur wachten op de volgende bus.)
Ohhh, dat heeft mijn ene kind jaren geleden eens meegemaakt!

De chauffeur was ook stronteigenwijs, reed een andere route, tot het muntje eindelijk viel bij hem. Zoon kwam een uur te laat op school, wat ook nog een hoop gedonder heeft gegeven want school had net besloten een zero-tolerancebeleid in te voeren m.b.t. spijbelen en te laat komen.

Gelukkig konden we er later om lachen :-D
05-07-2019 09:22
Beetje OT nu, maar het valt me steeds meer op dat je je telefoon nodig hebt voor allerlei zaken. Tegelijkertijd worden apps telkens vernieuwd en werken vervolgens niet meer op oudere telefoons. Die telefoons zijn op zich nog prima, maar de apps werken na de update niet meer op Android 4. Ik heb Android 5 en vrees de dag dat het voor mij ook ophoudt.

Word je dus gedwongen een dure telefoon aan te schaffen terwijl de oude op zich nog goed is.

(een lowbudgettelefoon dan maar kopen? Tja, die zijn al binnen 2 jaar niet meer geschikt voor de laatste app-updates :facepalm: )
Nee, over het algemeen wordt het dan een systeem waarmee je ook met telefoon en bankpas kunt betalen. Dit artikel is echt geschreven om aandacht te trekken, omdat die hele OV-chip hier zo’n bevalling is geweest.
Nitflex schreef:
05-07-2019 08:11
Maar met welk pasje of telefoon je incheckt maakt natuurlijk niet veel uit voor de gebruiker. De titel is erg overtrokken en clickbait.

In Londen heb ik ook nog steeds een Oystercard, want ik vind het vervelend om mijn telefoon er steeds bij te moeten pakken, maar anderen hebben sowieso hun telefoon steeds in hun hand.
Nee mij maakt het niet veel
Uit, maar ik denk wel dat veel oudere reizigers er problemen mee hebben. Als je ziet hoeveel moeite ze nu nog met de ov-chip hebben.

Overigens vind het ook nogal wat dat het hele systeem nu op de schop moet, terwijl het er nog niet zo lang is en nog niet eens helemaal uitgerold.
Seriously?
Laten ze eerst maar wat aan die poortjes doen. Claustrofobisch gedoe op de grote drukke stations en dan inderdaad de mensen die gaan staan k*tten met het in- en uitchecken en de boel nog verder ophouden. Hier ook altijd mensen met koffers van en naar Schiphol die dat nog verergeren. Eigenlijk zou je de passagiersstromen moeten scheiden: aparte poortjes en coupés voor forensende mensen en voor alle anderen ;-D
Poppy_del_Rio schreef:
04-07-2019 18:13
Ik zou de hele route gaan wandelen! Dan ben je korter onderweg (of even lang als je traag loopt).

Dat heb ik inderdaad al overwogen, maar een groot deel van de wandelroute is langs een heel drukke weg. Niet echt een fijne omgeving om in te wandelen. Maar het zou wel een optie zijn, zeker als het warm is (er is geen airco in de bus). En ik vind het helemaal niet erg om de bus te nemen, ik ben er aan gewend.
Poppy_del_Rio schreef:
05-07-2019 09:53
Laten ze eerst maar wat aan die poortjes doen. Claustrofobisch gedoe op de grote drukke stations en dan inderdaad de mensen die gaan staan k*tten met het in- en uitchecken en de boel nog verder ophouden. Hier ook altijd mensen met koffers van en naar Schiphol die dat nog verergeren. Eigenlijk zou je de passagiersstromen moeten scheiden: aparte poortjes en coupés voor forensende mensen en voor alle anderen ;-D
Heerlijk lijkt me dat.. Keolis heeft ‘werkcoupes’ met werkbladen en stroompunten en het is dus een stiltecoupé. Een aantal van die plekken hebben een tafeltje en het gebeurt werkelijk elke keer dat er een of andere breiclub instapt en dat ze zeggen: oh dat is gezellig zo’n tafeltje en dat ze dan lekker gaan zitten beppen.
Seriously?
Nitflex schreef:
05-07-2019 08:11

Ik zie hier steeds meer mensen die hun telefoon gebruiken om in te checken, in plaats van hun Oyster of travelcard. Negen van de tien keer werkt het niet en moeten ze toch naar hun Oyster of travelcard gaan zoeken of de kaart opnieuw laden op het scherm. Best irritant als je erachter staat te wachten om door het poortje te kunnen gaan, zeker als je moet rennen om een trein te halen.

Ik gebruik dan ook gewoon mijn pinpas, met mijn telefoon vind ik het zo'n gedoe.
MeredithGrey schreef:
05-07-2019 09:58
Heerlijk lijkt me dat.. Keolis heeft ‘werkcoupes’ met werkbladen en stroompunten en het is dus een stiltecoupé. Een aantal van die plekken hebben een tafeltje en het gebeurt werkelijk elke keer dat er een of andere breiclub instapt en dat ze zeggen: oh dat is gezellig zo’n tafeltje en dat ze dan lekker gaan zitten beppen.

:whip:
Over alle ergernissen op Zwolle. Ik heb ooit iemand gesproken die als planner werkt bij de NS en die vertelde dat Zwolle het meest noodzakelijke station van NL is. Zwolle is het enige station wat noodzakelijk is voor sommige plekken om te kunnen komen, terwijl als een ander willekeurig station uitvalt, je altijd nog op de plek van bestemming kunt aankomen, ook al moet je omreizen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven