'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
er speelt heel wat bij je Westcoast. Maar heeft die therapie ook geholpen? Want vliegangst pak je op dezelfde manier aan.
Saillant dat je zegt dat je toch wel een rijbewijs hebt, want van al die soorten vervoer die je opnoemt is dat juist de meest risicovolle. De lift en het vliegtuig zijn het veiligst.

Van der Valk :-D
Dat zal Lucas leuk vinden...
Nee de therapie heeft niet echt geholpen.Ik vermijd de dingen die ik eng vind nog steeds.
Wel hebben de ademhalings oefeningen geholpen.Maar ik wil niet opgeven.
Ik wil blijven proberen.Daarom helpt dit topic me ook zo.Ik zie ook de leuke en ‘veilige’ kant er van.
Bent u nooit bang geweest cygnus,tijdens een vlucht?Met als passagier mee gaan meegeteld.
Bij de auto heb ik de controle,dan voelt het toch anders.Wel ben ik soms bang dat er bv als een file nadert diegene achter me het niet op tijd door heeft en er achter op klapt.En met mn verstand weet ik,vliegen is veel veiliger.Maar om het zo ook nog te gaan voelen,das heel moeilijk.Waarom zou Lucas het niet leuk vinden,die vd Valk?
De organisatie heet Stichting VALK, Van der Valk is een omstreden horecaketen. Vandaar.
Ik zou toch een op hun website gaan kijken, ze doen meer dan alleen ademhalingstechnieken.

Nee, ik ben nooit bang geweest. Ook niet als passagier. Het scheelt misschien dat ik precies weet wat en waarom er dingen gebeuren...
cygnus wijzigde dit bericht op 05-07-2019 01:10
0.32% gewijzigd
Ooh Stichting Valk hahahaha.Oeps.
Dat is inderdaad nogal een verschil.
Ik ga zeker de website nog eens bekijken.
Wat fijn dat u nooit bang bent geweest.Het zal zeker schelen dat u weet wat en waarom iets gebeurd.
Ik hoop ook ooit enigszins rustig in een vliegtuig te kunnen zitten.
Is het niet gevaarlijk bij een luchthaven,al die vliegtuigen die opstijgen en landen?
Krijgt u vaak zo’n melding dat er ander vliegverkeer vlak bij u vliegt?
Is dat soms dan nog spannend?
Westcoast schreef:
04-07-2019 20:43
Ooh Stichting Valk hahahaha.Oeps.
Dat is inderdaad nogal een verschil.
Ik ga zeker de website nog eens bekijken.
Wat fijn dat u nooit bang bent geweest.Het zal zeker schelen dat u weet wat en waarom iets gebeurd.
Ik hoop ook ooit enigszins rustig in een vliegtuig te kunnen zitten.
Is het niet gevaarlijk bij een luchthaven,al die vliegtuigen die opstijgen en landen?
Krijgt u vaak zo’n melding dat er ander vliegverkeer vlak bij u vliegt?
Is dat soms dan nog spannend?
Wel eerst stoppen met ‘u’, het is gewoon ‘je’...
De meest gevaarlijke plek op de luchthaven is waar iedereen met de auto wordt afgezet. In de lucht is het niet gevaarlijk. Verkeersleiders zijn zeker ook professionals!
Ik heb één keer zo’n melding gekregen die je noemt, dat heet een TCAS RA (leg ik ook ergens in dit topic uit). Dat was bij Caracas, Venezuela. Verder in ruim 25 jaar niet. Dat is dus een zeldzame gebeurtenis. Dit wordt overigens in de simulator regelmatig geoefend, en is niet de meest moeilijke manoeuvre.
Er sterven elke dag 2 mensen in Nederland als gevolg van verkeersongevallen. Als dat in de lucht zou gebeuren zou vliegen al lang verboden zijn.
Cygnus, wat is de meest moeilijke manoevre om te oefenen? :)

Update mocht iemand het nog herinneren; sinus foto's laten maken, alles schoon. Torax foto's laten maken. no problem there. Einde van de maand 3 verschillende testen mbt (inspannings) astma te gaan. De week daarna afspraak met de longarts, dan gaan we praten en verder kijken. Aan de zijlijn kijken/ helpen 2 duikartsen mee. Ik voel mij bevoorrecht! Dat druk probleem/ astma/gehyper wat nergens over gaat, dat gaan we tackelen :yes:
pilamie wijzigde dit bericht op 05-07-2019 02:05
Reden: typo
0.20% gewijzigd
pilamie schreef:
05-07-2019 02:03
Cygnus, wat is de meest moeilijke manoevre om te oefenen? :)

Update mocht iemand het nog herinneren; sinus foto's laten maken, alles schoon. Torax foto's laten maken. no problem there. Einde van de maand 3 verschillende testen mbt (inspannings) astma te gaan. De week daarna afspraak met de longarts, dan gaan we praten en verder kijken. Aan de zijlijn kijken/ helpen 2 duikartsen mee. Ik voel mij bevoorrecht! Dat druk probleem/ astma/gehyper wat nergens over gaat, dat gaan we tackelen :yes:
Ik hoop dat ze er achter kunnen komen Pilamie, en dat het makkelijk op te lossen is. Hou je ons op de hoogte?

Wat de lastigste manoeuvre is, verschilt een beetje per persoon. Een aantal jaren nu wordt er geoefend in upsets, extreme standen van het vliegtuig die dan opgelost moeten worden. Veel vliegers vinden dat lastig, maar meer omdat het zo extreem is. Over het algemeen wordt de landing met zijwind als lastig ervaren. Dat vergt wel wat training als je er weinig ervaring mee hebt. Dat komt omdat je dan cross-controlled moet vliegen, dwz met het stuur de ene kant op en met de pedalen juist de andere kant. Deze manoeuvre moet je, om het goed te doen, nauwkeurig doseren en dat moet je echt flink trainen. Maar dat gebeurt dan ook...
Cygnus, dat klinkt als een soort windsurfen in de lucht. (Hoe moet de stand van het vliegtuig -en de vleugels- zijn om op de juiste manier te landen... dat idee?)

Hoe zit dat eigenlijk met sturen, Ik dacht dat het alleen met (als het niet op de automaat gaat) die stuurknuppel ging. Maar jij hebt het over pedalen. Wat bedien je met wat?
(En tot welke 'schuinte' kun je al vliegend nog op de automatische piloot gaan en vanaf wanneer moet je het manueel overnemen? zeg maar bij windstromingen/ slecht weer, niet perse bij landing.)
Het werkt hetzelfde als met een boot. Als er wind van de zijkant komt zal het vliegtuig van koers worden geblazen, net als een zijstroming van water. Om op het goede (baan)traject (in de luchtvaart heet dat ‘track’) te blijven zul je de koers (course) moeten aanpassen. De neus van het vliegtuig wijst dan niet naar de baan. Als je niets doet en zo landt, zal op het moment dat het landingsgestel de baan raakt het vliegtuig door het snelheidsmoment rechtgetrokken worden. We noemen dat getraverseerd landen. Dat is zeer oncomfortabel en zorgt voor meer slijtage van banden en landingsgestel. Dus dat doen we liever niet.
Met de pedalen kunnen we inderdaad ook ‘sturen’. Je vliegt in 3 verschillende richtingen: met het stuurwiel kan je het vliegtuig naar links of rechts laten kantelen om een bocht te maken (hiermee bedien je de ‘ailerons’, stuurvlakken op de vleugels), en de neus naar boven of beneden brengen (dit gebeurt met de elevator, stuurvlakken op het horizontale staartvlak). Met de pedalen bedien je het rudder, een stuurvlak op het verticale staartvlak. Als je deze bedient is het effect dat de neus naar links of rechts draait.
Het rudder gebruiken we in 2 situaties: bij een motorstoring om het asymmetrisch vermogen op te vangen, en bij zijwindlanding.
En nu wordt het lastig, want als je de neus draait, zal door de beweging ban het vliegtuig een vleugel naar voren worden ‘geschoven’, waardoor die even meer snelheid krijgt en daardoor meer draagvermogen levert. Bij de andere vleugel is dat juist minder. Gevolg: het vliegtuig gaat dan scheefhangen. Dat is niet erg, want juist door die helling zal het vliegtuig niet alsnog van track worden geblazen.
Als vlieger doe je deze manoeuvre door met het rudder de ene kant op te ‘trappen’ en met het stuurwiel de andere kant op te draaien. Vergelijk het met richtingaangeven naar links, maar je gaat naar rechts.

Beetje duidelijk zo?
Oke dat is inderdaad heel zeldzaam dan,1 keer in ruim 25 jaar tijd.
Heel erg fijn om te horen dat dat vaak geoefend wordt en dat het ook niet echt moeilijk is.
Is het echt zo dat de cabine crew een beetje op je let en op je gemak stelt als je erg bang bent?
Is een langere vlucht comfortabeler dan bv een vluchtje naar Engeland?
Grappig van dat sturen,ik vroeg me dat ook al lang af.Hoe dat dan allemaal gaat.
Thanks voor de uitleg.
Westcoast schreef:
06-07-2019 14:07
Oke dat is inderdaad heel zeldzaam dan,1 keer in ruim 25 jaar tijd.
Heel erg fijn om te horen dat dat vaak geoefend wordt en dat het ook niet echt moeilijk is.
Is het echt zo dat de cabine crew een beetje op je let en op je gemak stelt als je erg bang bent?
Is een langere vlucht comfortabeler dan bv een vluchtje naar Engeland?
Grappig van dat sturen,ik vroeg me dat ook al lang af.Hoe dat dan allemaal gaat.
Thanks voor de uitleg.
Graag gedaan.

Cabinepersoneel zijn ook gewoon mensen. De één zal wat meer begrip hebben dan de ander. Maar de meesten zullen wel wat aandacht aan je besteden.
Een verre vlucht duurt natuurlijk langer, dus meer kans op turbulentie. Maar een vlucht van Amsterdam naar Londen gaat lager, maar zo’n 7km, dus ook meer kans op turbulentie. Is dus geen zinnige uitspraak over te doen.

Nog even over de trainingen, in de simulator worden bijna uitsluitend dingen geoefend die je of nooit of misschien één keer in je carrière als vlieger meemaakt. Maar je moet dat willen kunnen en aantonen dat je dat kunt. Dit geldt ook voor cabinepersoneel. Vandaar dat we ons professionals durven noemen.
Bedankt Cygnus,dat stelt me wel gerust.Dat dit soort dingen maar hooguit 1 keer of zelfs nooit voorkomen.
Voor de rest gaat het dus gewoon ‘normaal’.Niets bijzonders.Dat vind ik al een hele geruststelling.
Ik las ook iets over workshops in avidome ofzo.Schijnt ook wel te helpen als ik andere forums moet geloven.
Ik ga eens wat googlen.
Hoe is dat voor jullie vliegers,dat er mensen zijn die ZO bang zijn?
Is dat voor jullie raar,omdat jullie zelf natuurlijk heel vaak vliegen en totaal geen angst hebben.
Lijkt me wel leuk,als iemand vooraf heel bang was en na afloop toch wel heeft kunnen genieten of dat het in ieder geval mee is gevallen..
Het is wat je ‘normaal’ noemt Westcoast. Geen enkele vlucht is hetzelfde: andere bemanning, weer, passagiers, technische dingetjes, niet-technische dingetjes. Vliegen is een erg dynamisch gebeuren, dat vind ik het leuke er aan.
Maar als je bedoelt dat er echt wat ernstigs gebeurt, ja, dat is erg zeldzaam. En een geheimpje, de meeste vliegers vinden dat juist interessant, omdat je dan wat met de training kunt doen. Heb dat tot nu toe 1 keer meegemaakt dat er technisch zoveel aan de hand was, dat het bijna een puzzel werd. Om eerlijk te zijn had ik wel een interessante dag, helaas de passagiers niet. Die zijn die dag niet op hun bestemming gekomen.

Passagiers met vliegangst vind ik absoluut niet grappig, want ik heb zelf ook een fobie, zij het dan - gelukkig - niet voor vliegen. Dus ik ken het principe. Ik vind het wel jammer als iemand bang is voor hetgeen ik zo leuk vind, vandaar dat ik me er ook wat meer in heb verdiept. En vandaar ook dit topic.
Ik heb al een paar keer mensen met vliegangst gerust kunnen stellen, en ja, dat is dan erg leuk. Een vrouw van een kennis was bang om te vliegen, die heb ik meegenomen in een Cessna. Daarna was ze er van af. Ze gaan dit jaar notabene op vakantie naar Nieuw Zeeland. Dat geeft me veel voldoening ja. Ook wel eens gevlogen met 9 VALK-cursisten, heb me er toen ook wel mee bemoeid. Alle 9 gingen ze blij van boord. Ik had een leuke dag.
Wauw dat klinkt allemaal top.
Ik kan me ook goed voorstellen dat jij de mensen echt gerust kunt stellen.Doe je hier al op het forum,laat staan in het echt.Wat fijn ook van die vrouw van een kennis.Nu gaat ze zelfs naar Nieuw Zeeland.Lijkt me idd heel mooi om iets voor bange mensen te kunnen betekenen.En er gaat een wereld voor de mensen open.Ik hoop ook echt nog meer van de wereld te gaan zien en dat zal toch echt met het vliegtuig moeten.
Fijn ook dat je het goed kunt begrijpen,minder fijn dat je zelf ook een fobie hebt(voor jou dan).Nou zo zie je maar,iedereen heeft wel wat.
Gek he,je verstand snapt eigenlijk best dat het allemaal oke is,maar je gevoel zegt dan weer wat anders ofzo.
Hopelijk komt het met jou fobie ook goed.Nou,als ik nog eens de stap durf te zetten om in te stappen naar San Fransisco,weet ik wel met wie ik mee vlieg😁
PB gestuurd Westcoast...
Ik lees al een tijdje mee en herken best veel van mezelf in het verhaal van westcoast.

Niet uit het vliegtuig kunnen stappen wanneer ik dat zou willen(claustrofobie) en anticipatie angst, zoals het zo mooi omschreven staat in het boek wat cygnus hiervoor noemde. Ik ben hem aan het lezen en het levert me veel zinvolle informatie op.

Enige tijd terug heb ik geïnformeerd bij stichting valk naar de cursus vliegangst. Gezien mijn woonplaats is het helaas onhaalbaar de benodigde therapie voorafgaand aan de daadwerkelijke vliegangst training te volgen(tijd voor een locatie in het noorden van het land zou fantastisch zijn! Ik zou de eerste klant zijn). Wel waren ze enorm behulpzaam aan de telefoon en hebben ze in elk geval het boek geadviseerd.

Voor volgend jaar staat er een grote reis gepland en ik wil van die rotangst af. Ik vlieg nog wel, maar met veel angstgevoelens vooraf en vlak na de start. Eenmaal op hoogte gaat het redelijk.

Ik heb niet altijd vliegangst gehad. Wel ben ik een keer onwel geworden tijdens een vlucht(echt flauwgevallen), wat overigens niets met vliegangst te maken had. Sindsdien is vliegen nooit meer hetzelfde geworden. En heel suf misschien, maar na de geboorte van mijn dochter(inmiddels een puber) worden mijn angsten makkelijker getriggerd.

Ik heb nog geen zomervakantie geboekt. Meerdere malen op het punt gestaan. Het online formulier volledig ingevuld, maar niet op 'boeken' durven klikken. En ik baal daar best van.

Ik zou graag een keer met mijn dochter wat verder weg willen. Maar ik voel me kwetsbaarder, als ik alleen met haar weg ga. Mijn 'foute' gedachte is dat wanneer ik met bekende volwassen reis, het goed zal gaan en wanneer ik alleen met mijn dochter reis, ik vast onwel wordt(en hoe moet het dan met haar...).

Door dit topic voel ik mij minder alleen in elk geval. En de uitleg van cygnus vind ik erg prettig!
Oh ja... bij de laatste vlucht(februari), heb ik zowel op de heen- als de terugreis bij het binnen stappen van het vliegtuig aan de stewardess doorgeven dat ik angstig ben. Er werd gevraagd op welke rij ik zat en op de heenweg werd tijdens het vliegen subtiel gevraagd, of het allemaal goed ging.

Door het te melden, zakte de angst al wat. En ik heb de reacties van de stewardessen erg prettig gevonden. Begripvol.
Cygnus, ja, tof!
Ik kan mij er nu wat bij voorstellen. Als voormalig turntrainster kan ik mij voorstellen dat het 'over 3 assen controleren van het vliegtuig' een uitdaging is.
En dat verandering van positie van het vliegtuig ten opzichte van de wind dan even een zweetklusje is.

Er zijn wel van die filmpjes op youtube hoe men met superharde wind die grote bak toch netjes op de grond weet te krijgen. Nu begrijp ik een beetje hoe de sturing ervan gaat.

Zouden piloten ook goede piano spelers zijn? Als in: met handen en voeten verschillende bewegingen laten uitvoeren. :hyper:
Mallebeppie,ik begrijp precies wat je voelt.Helemaal niet suf hoor,dat je angsten erger zijn geworden toen je dochter geboren werd.Ik snap dat wel.
Dat onwel worden lijkt me wel rot.Maar besef dat en je dochter nu groot is en je onwel worden overal kan gebeuren en dat toen toevallig in het vliegtuig gebeurde.
Die vakantie boeken,dat herken ik.Ik heb precies hetzelfde.De wil is er zeker,heel graag zelfs.Maar dat drempeltje over gaan en het dan ook echt aangaan is in ieder geval voor mij nog te eng.
Wat fijn dat de stewardessen je hebben opgevangen!Kan me inderdaad helemaal voorstellen dat dat je wel op je gemak stelt.Mij helpt dit topic enorm.Voorheen had ik al de wens om ooit eens met een vliegtuig te reizen,maar had al geen hoop meer dat ik dat ooit zou durven.
Dankzij dit topic ben ik weer een stapje dichter bij.Niet dat ik er al ben,nog lang niet.Maar alleen al dat ik de gedachte durf toe te laten dat ik misschien wel echt een keer een vlucht boek,is al een stap in de goede richting.
Heb je wel eens ontspanningsoefeningen gedaan?Misschien dat dat je ook helpt.
Ik houd mezelf voor als ik ooit instap,blijf denken aan die mooie bestemming.Mezelf focussen op hoe graag ik naar die prachtige bestemming wil.Of het lukt weet ik niet,maar dat is wel de bedoeling.
cygnus schreef:
21-06-2019 19:57
Gekke acties van piloten? o_o
Grotere vliegtuigen zijn inderdaad wat stabieler door de massatraagheid. Maar ‘minder doen stijgen/dalen’ klopt niet, dat gebeurt juist op de langere vluchten, terwijl de kortere meestal maar naar 1 vlieghoogte gaan.
Denk dat er gedoeld wordt op het relatief veel stijgen en dalen tov de totale vluchtduur. Je gaat snel omhoog en snel omlaag en bent maar kort op hoogte. Overigens niet eens zo hoog vaak. Lagere luchtlagen zijn ook vaker onrustiger toch?
cygnus schreef:
22-06-2019 17:51
Dat is een weird verhaal. Dat kun je als vlieger echt niet maken. Ok, ik doe dat in de Cessnatjes wel, maar op een commerciële vlucht? Never.
Er is trouwens wel eens een Aeroflot om die reden neergestort: de zoon van de gezagvoerder zat achter de stuurknuppel. Geen goed idee...
Of hij kreeg de stuurknuppel en de piloot doet alsof hij de autopilot uit doet, maar past meteen koers een paar graden aan en geeft opdracht om naar rechts te sturen...
Pffff...ik 'moet' weer. (Luxeprobleem, want er wacht ons een fantastische vakantie) maar waarom ben uitgerekend ik nu zo gek op de US en zit ik dus weer aan te hikken tegen een vlucht van elf uur....Maar weer eens dit hele topic doorlezen denk ik.
Vief74 schreef:
07-07-2019 22:15
Pffff...ik 'moet' weer. (Luxeprobleem, want er wacht ons een fantastische vakantie) maar waarom ben uitgerekend ik nu zo gek op de US en zit ik dus weer aan te hikken tegen een vlucht van elf uur....Maar weer eens dit hele topic doorlezen denk ik.
Ik vind die vluchten naar de VS zoveel comfortabeler dan de korte vluchten binnen Europa. Je hebt tijd om je een beetje te installeren en wat te doen ipv zo'n nutteloze anderhalf uur waarin het grootste deel van de tijd taxiën, stijgen en dalen is.

Routine: gaan zitten, schoenen uit, schone, ruime oversokken aan, oordopjes tegen geluid in en beetje boek lezen of serie kijken. Ieder uur even rondje lopen, af en toe praatje maken. Zo kom je die tijd wel door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven