'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Er wordt wat afgevlogen van en naar SF 🤗
Alle reacties Link kopieren
Vief74 schreef:
11-07-2019 00:36
Wij vliegen 28-7 naar San Fran! Met jou?
Helaas niet... Maar heel veel plezier daar, ik vind het één van de leukste steden in de VS.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Wij vliegen volgende week met Air France in de A380 naar Los Angeles. Ik lees iets over mogelijke haarscheurtjes in de vleugels van A380 toestellen.
Ik neem aan dat dit nu gecheckt word voor zo'n ding de lucht in gaat?
Ik zit al niet zo lekker in een vliegtuig, nu al helemaal niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar nog helemaal niets over gelezen. Maar als dat zo is, dan wordt dat gecheckt ja.
Overigens komen haarscheurtjes vaak voor en zijn meestal geen probleem. Het ligt er even aan waar ze zitten en of ze ‘propageren’, oftewel groter worden.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
11-07-2019 19:46
Ik heb daar nog helemaal niets over gelezen. Maar als dat zo is, dan wordt dat gecheckt ja.
Overigens komen haarscheurtjes vaak voor en zijn meestal geen probleem. Het ligt er even aan waar ze zitten en of ze ‘propageren’, oftewel groter worden.
https://www.nu.nl/economie/5962648/moge ... -a380.html

https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/art ... s-vleugels
Ik schreef rond november 2017 mee onder een andere nick. Panisch voor een vlucht van 11/12 uur. Dankzij jou Cygnus was ik stukken gerustgestelder en kon ik zelfs een beetje genieten van de vlucht heen en terug na 2 weken. Vliegen zal nooit mijn hobby worden maar panisch ben ik gelukkig niet meer! Wat fijn dat je nog steeds de moeite doet in dit topic om mensen gerust te stellen met uitleg over van alles wat vliegen en vliegtuigen betreft!


Je verdiend wat mij betreft een hele dikke pluim! :hug: :redrose:
Ben ik de enige die een soort romantisch beeld heeft van Cygnus?
Ik zie ik een knappe en slimme piloot in een prachtig piloten pak. En hij is ook nog eens lief en geduldig...
Ik krijg dat gevoel echt iedere keer als ik in dit topic lees. Complimentje voor jou Cygnus!
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
11-07-2019 22:28
Ik schreef rond november 2017 mee onder een andere nick. Panisch voor een vlucht van 11/12 uur. Dankzij jou Cygnus was ik stukken gerustgestelder en kon ik zelfs een beetje genieten van de vlucht heen en terug na 2 weken. Vliegen zal nooit mijn hobby worden maar panisch ben ik gelukkig niet meer! Wat fijn dat je nog steeds de moeite doet in dit topic om mensen gerust te stellen met uitleg over van alles wat vliegen en vliegtuigen betreft!


Je verdiend wat mij betreft een hele dikke pluim! :hug: :redrose:
Dat is fijn om te lezen! En het hoeft ook niet je hobby te worden. Sterker nog, ik vliegbook niet ontzettend graag als passagier, maar dat heeft meer met beenruimte te maken. Wat dat betreft ga ik liever werken...
Maar bedankt voor de pluim, waardeer ik erg!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Agendapen schreef:
11-07-2019 22:47
Ben ik de enige die een soort romantisch beeld heeft van Cygnus?
Ik zie ik een knappe en slimme piloot in een prachtig piloten pak. En hij is ook nog eens lief en geduldig...
Ik krijg dat gevoel echt iedere keer als ik in dit topic lees. Complimentje voor jou Cygnus!
Dan zal ik je even uit de droom helpen: ik ben een enigszins kalende 50er, en dat uniform trek ik het liefst zo snel mogelijk uit. Als ik echt slim was, was ik nu miljonair en geen vlieger. Maar ik vind mijn werk wel erg leuk!
Lieg & geduldig, mijn kinderen vinden van wel, maar het geduldige heeft mijn vrouw nog wel wat aantekeningen bij :-D
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
11-07-2019 23:39
Dan zal ik je even uit de droom helpen: ik ben een enigszins kalende 50er, en dat uniform trek ik het liefst zo snel mogelijk uit. Als ik echt slim was, was ik nu miljonair en geen vlieger. Maar ik vind mijn werk wel erg leuk!
Lieg & geduldig, mijn kinderen vinden van wel, maar het geduldige heeft mijn vrouw nog wel wat aantekeningen bij :-D
:D
Niets mis met een kalende 50er toch?? Ik blijf lekker in mijn droom...
Alle reacties Link kopieren
Yes, ik mag binnenkort weer vliegen. Mede door dit topic heb ik er echt zin in. Enige nadeel is dat ik altijd ontzettend opgezwollen voeten en enkels krijg en ben ik een dagje zo goed als doof.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
12-07-2019 12:48
Yes, ik mag binnenkort weer vliegen. Mede door dit topic heb ik er echt zin in. Enige nadeel is dat ik altijd ontzettend opgezwollen voeten en enkels krijg en ben ik een dagje zo goed als doof.
Tegen de dikke voeten: massagekousjes van de Hema.
Tegen doofheid: neusspray met xylometazoline, bij iedere drogist te koop.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
12-07-2019 12:56
Tegen de dikke voeten: massagekousjes van de Hema.
Tegen doofheid: neusspray met xylometazoline, bij iedere drogist te koop.
Oh, die kousjes lijken mij echt handig. Werkt neusspray ook als je last krijgt van de oren door het luchtdruk verschil? Normaal ben ik als een malle op kouwgom of een snoepje aan het kouwen/zuigen tijdens het stijgen en dalen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
12-07-2019 12:48
Yes, ik mag binnenkort weer vliegen. Mede door dit topic heb ik er echt zin in. Enige nadeel is dat ik altijd ontzettend opgezwollen voeten en enkels krijg en ben ik een dagje zo goed als doof.
Zo mag ik het horen!
Lichamelijke ongemakken is vervelend, maar dat gaat wel weer over. Dat ‘doof’ heb ik zelf ook nog steeds hoor, ligt aan de dikte van jouw buizen van Eustachius. Daar doe je niet zoveel aan.
Drink wel genoeg, liefst gewoon water. Ik ben geen arts, maar misschien helpt dat voor jouw enkels. Sowieso is de lucht aan boord erg droog, wat ook de reden is dat het altijd koud voelt aan boord.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
11-07-2019 23:39
Dan zal ik je even uit de droom helpen: ik ben een enigszins kalende 50er, en dat uniform trek ik het liefst zo snel mogelijk uit. Als ik echt slim was, was ik nu miljonair en geen vlieger. Maar ik vind mijn werk wel erg leuk!
Lieg & geduldig, mijn kinderen vinden van wel, maar het geduldige heeft mijn vrouw nog wel wat aantekeningen bij :-D

Wat leuk om iets meer persoonlijke info te krijgen over jou persoonlijk.
Hoe ben je er destijds bij gekomen om dit topic te openen? En vooral, waarom op het VivaForum?
.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
Cygnus, ik heb even wat geruststelling nodig. Ik heb enorme vliegangst, maar daarnaast ook behoorlijke wanderlust en ik probeer me dus elke keer over mijn angsten heen te zetten. Soms neem ik een pammetje om de toppen van de angst niet te voelen, maar de laatste tijd probeer ik zonder medicijnen te vliegen.

Nu het volgende: gisteren vlogen we naar de Faeröer. We waren bijna aan de grond toen het toestel met een noodgang weer de lucht in ging. Ik schrok me helemaal de t*fus! De mist bleek te dicht en we bleven boven cirkelen totdat de mist wat meer opgetrokken was.

Deze doorstart heeft er bij mij wel ingehakt en ik moet natuurlijk nog terug.. Nu snap ik dat het in Aalborg, waar we overstappen op een ander vliegtuig, vast niet zo mistig zal zijn (toch? Toch?) maar ik heb het vooral even nodig dat iemand zoals jij tegen me zegt dat dit een hele normale procedure was en dat ik me geen zorgen hoef te maken over de terugvlucht. :) Ik wil namelijk graag nog een beetje zorgeloos kunnen genieten van deze prachtige eilanden.

Alvast bedankt! ;)
cygnus schreef:
11-07-2019 23:39
Dan zal ik je even uit de droom helpen: ik ben een enigszins kalende 50er, en dat uniform trek ik het liefst zo snel mogelijk uit. Als ik echt slim was, was ik nu miljonair en geen vlieger. Maar ik vind mijn werk wel erg leuk!
Lieg & geduldig, mijn kinderen vinden van wel, maar het geduldige heeft mijn vrouw nog wel wat aantekeningen bij :-D
:rofl:
cygnus schreef:
09-07-2019 00:28
Als het vliegtuig niet over zijn limieten is heen gegaan, is dat geheel volgens de veiligheidsnormen hoor. Of het comfortabel was is wat anders :-D
Ik laat ook vaak passagiers zelf vliegen in zo’n Cessna (al vlieg ik geen Cessna maar een Diamond, maar voor het idee). Dat gaat soms goed, soms ook niet. Niet erg, dan grijp ik in of neem het weer over. Het is juist leuk om anderen eens te laten ervaren wat vliegen nou eigenlijk is, want of je nu een 747 of een Cessna vliegt, het principe is hetzelfde.
Ik vond 't een leuke ervaring. De piloot spoorde me aan nog stijler op te trekken/duiken maar ik had toen al wel 'ns over 'stall' gehoord, dus dat durfde ik niet omdat ik als leek natuurlijk niet aanvoel tot hoever je kan gaan. Al hoop ik dat de piloot in zo'n geval de controle weer snel zou kunnen overnemen. Als ik het geld ervoor had gehad zou ik vlieglessen willen nemen in elk geval tot ik zelfstandig een keer zou kunnen opstijgen en landen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
12-07-2019 12:48
Yes, ik mag binnenkort weer vliegen. Mede door dit topic heb ik er echt zin in. Enige nadeel is dat ik altijd ontzettend opgezwollen voeten en enkels krijg en ben ik een dagje zo goed als doof.
Vliegtuig maakt ook veel lawaai. Alle crew krijgt niet voor niets oordoppen.

Raad je zeker aan om oordopjes in te doen in het vliegtuig. Dan kom je bovendien ook veel uitgeruster aan.
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
12-07-2019 18:44
Zo mag ik het horen!
Lichamelijke ongemakken is vervelend, maar dat gaat wel weer over. Dat ‘doof’ heb ik zelf ook nog steeds hoor, ligt aan de dikte van jouw buizen van Eustachius. Daar doe je niet zoveel aan.
Drink wel genoeg, liefst gewoon water. Ik ben geen arts, maar misschien helpt dat voor jouw enkels. Sowieso is de lucht aan boord erg droog, wat ook de reden is dat het altijd koud voelt aan boord.
Altijd koud? Het is ook regelmatig bloedheet in de cabine. Het is maar waar de cabin crew de verwarming op instelt. Ze zetten hem vaker kouder dan warmer omdat een dekentje pakken voor iemand die dat te koud vindt een esthetisch betere optie is dan passagiers die het te warm vinden naakt in het vliegtuig te laten zitten.

Als je dikke voeten krijgt is dat ook vooral omdat je gewoon niet beweegt. Dus zorg dat je rondjes loopt!
Alle reacties Link kopieren
ingelke_kepringelke schreef:
12-07-2019 21:52
Wat leuk om iets meer persoonlijke info te krijgen over jou persoonlijk.
Hoe ben je er destijds bij gekomen om dit topic te openen? En vooral, waarom op het VivaForum?
.
Daar zijn een paar redenen voor, maar de belangrijkste is dat we niet meer kunnen laten zien wat we nu eigenlijk doen. Dat vind ik, en veel collega’s met me, niet erg leuk. Bovendien heeft het beroep van vlieger nog steeds een zweem van geheimzinnigheid, en dat is onterecht.
Mijn intentie was niet in de eerste plaats om mensen met vliegangst aan te spreken, maar dat vind ik wel erg interessant. Als ik door informatie te geven iemand gerust kan stellen, dan wordt ik daar blij van, net zoals ik dat soms aan boord kan doen.
En ik heb voor dit forum gekozen omdat hier nog serieuze reacties komen, dat is op veel andere fora wel anders...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Babooshka77 schreef:
12-07-2019 23:43
Cygnus, ik heb even wat geruststelling nodig. Ik heb enorme vliegangst, maar daarnaast ook behoorlijke wanderlust en ik probeer me dus elke keer over mijn angsten heen te zetten. Soms neem ik een pammetje om de toppen van de angst niet te voelen, maar de laatste tijd probeer ik zonder medicijnen te vliegen.

Nu het volgende: gisteren vlogen we naar de Faeröer. We waren bijna aan de grond toen het toestel met een noodgang weer de lucht in ging. Ik schrok me helemaal de t*fus! De mist bleek te dicht en we bleven boven cirkelen totdat de mist wat meer opgetrokken was.

Deze doorstart heeft er bij mij wel ingehakt en ik moet natuurlijk nog terug.. Nu snap ik dat het in Aalborg, waar we overstappen op een ander vliegtuig, vast niet zo mistig zal zijn (toch? Toch?) maar ik heb het vooral even nodig dat iemand zoals jij tegen me zegt dat dit een hele normale procedure was en dat ik me geen zorgen hoef te maken over de terugvlucht. :) Ik wil namelijk graag nog een beetje zorgeloos kunnen genieten van deze prachtige eilanden.

Alvast bedankt! ;)
Het fenomeen ‘doorstart’ is al eens langs gekomen, maar ik zal nog een poging wagen.
De term ‘doorstart’ is niet correct, want het is geen start, het is een afgebroken nadering. En ja, dat is een normale manoeuvre, al doen we het niet vaak want het is duur. Het voelt spectaculair, maar voor ons vliegers is het dat niet. Op elk moment kan een nadering of landing worden afgebroken, en dat is dan de meest veilige optie. De reden daarvoor kan zijn: nog een vliegtuig op de baan, niet stabiel zijn voor de landing, of - in jouw geval - de baan niet zien door mist. In het laatste geval is er altijd nog de optie om uit te wijken, maar vaak weten we al dat een ‘go-around’ mogelijk is en nemen we meer brandstof mee om het nog een keer, of zelfs vaker, te proberen. Uitwijken is namelijk nog duurder. Uiteraard weten we dan precies wanneer we dan eventueel toch moeten uitwijken. Er zijn gevallen met meerdere afgebroken naderingen, maar bedenk wel dat het dan altijd de veiligere optie is. We landen alleen als het kan, anders niet.
Dus ik begrijp dat het indruk maakt, maar voor ons als vliegers is het een normale procedure.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-07-2019 23:53
Ik vond 't een leuke ervaring. De piloot spoorde me aan nog stijler op te trekken/duiken maar ik had toen al wel 'ns over 'stall' gehoord, dus dat durfde ik niet omdat ik als leek natuurlijk niet aanvoel tot hoever je kan gaan. Al hoop ik dat de piloot in zo'n geval de controle weer snel zou kunnen overnemen. Als ik het geld ervoor had gehad zou ik vlieglessen willen nemen in elk geval tot ik zelfstandig een keer zou kunnen opstijgen en landen.
Een stall doen is al een geavanceerde manoeuvre, die laat ik niet iedereen doen. Het probleem zit hem in het rollen, dat gaat niet zo best meer met de ailerons, daar moet je het richtingsroer voor gebruiken. Als dat verkeerd gedaan wordt kan je zomaar in een spin terecht komen, ook niet erg als je hoog genoeg zit. Stallen is voor ons als vlieger interessant, omdat je naar een limiet van het vliegtuig gaat, maar voor passagiers kan het nogal, eh, indrukwekkend zijn. Ik zou het niet doen als je niet wat ervaring hebt.
Fate is just the weight of circumstances
Maakt het nog verschil met welke maatschappij?We denken er aan om met de boot(vind ik ook eng)naar Engeland te gaan een paar dagen.Maar nu het weer er niet super goed uit ziet en er weinig zon voorspeld,zou mn gezin het liefst gewoon naar Spanje ofzo vliegen.
Ik baal er zo van,ik beperk hun ook door mijn angsten.Spanje is 2 a 3 uur toch?
Ik wil ZO graag,mooie palmbomen,stranden etc.Maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik in een vliegtuig stap.Terwijl ik denk als ik geen angst had,ik er van zou kunnen genieten.
Als ik er alleen al aan denk krijg ik het benauwd.Een transavia of een Ryan air,is dat verstandig voor een eerste vlucht?
Ik wil zo graag boeken,maar ik durf echt niet.Ik kijk veel filmpjes op youtube van mooie vluchten en dan denk ik jaaa!!ik doe het.Maar de angst overwint het altijd😔Is er veel kans op turbulentie?Zijn er veel bergen?Cygnus,waarom vlieg jij nou niet naar Spanje haha,dan kon ik mee met KLM en een super ervaren rustgevende piloot.
cygnus schreef:
11-07-2019 17:00
Helaas niet... Maar heel veel plezier daar, ik vind het één van de leukste steden in de VS.
Dank! Ben er op mijn 20e ook al geweest, erg leuk vond ik idd! Nu wel 24 jaar verder inmiddels dus vast weer genoeg te zien. En daarna Highway One..zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven