'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
mallebeppie schreef:
06-07-2019 20:57
En heel suf misschien, maar na de geboorte van mijn dochter(inmiddels een puber) worden mijn angsten makkelijker getriggerd.
Dat is niet suf, dat is een bekend principe. Er zijn zelfs vliegers die dit ondervonden hebben. Heeft waarschijnlijk met jouw verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Vind je het ook lastig om jouw puberdochter ‘los te laten’, haar eigen dingen buiten het huis te laten doen?
pilamie schreef:
07-07-2019 03:05
Cygnus, ja, tof!
Ik kan mij er nu wat bij voorstellen. Als voormalig turntrainster kan ik mij voorstellen dat het 'over 3 assen controleren van het vliegtuig' een uitdaging is.
En dat verandering van positie van het vliegtuig ten opzichte van de wind dan even een zweetklusje is.

Er zijn wel van die filmpjes op youtube hoe men met superharde wind die grote bak toch netjes op de grond weet te krijgen. Nu begrijp ik een beetje hoe de sturing ervan gaat.

Zouden piloten ook goede piano spelers zijn? Als in: met handen en voeten verschillende bewegingen laten uitvoeren. :hyper:
Geen zweetklusje hoor, maar wel een uitdaging. En dat vind ik dan weer leuk :-D
Pianospelen weet ik niet, ik speel wel basgitaar. Telt dat ook?
Stampertje12 schreef:
07-07-2019 22:11
Of hij kreeg de stuurknuppel en de piloot doet alsof hij de autopilot uit doet, maar past meteen koers een paar graden aan en geeft opdracht om naar rechts te sturen...
Zo ging het niet helemaal. De zoon is in de gezagvoerdersstoel gaan zitten, de copiloot uit zijn stoel, en de zoon heeft zonder dat het opgemerkt werd (hoe dan?) de autopilot er af gehaald. Ze merkten het pas toen het toestel in een upset kwam, maar er zat geen gekwalificeerde vlieger achter het stuur. Dit gaat geen weldenkende vlieger ooit doen!
cygnus schreef:
07-07-2019 22:38
Dat is niet suf, dat is een bekend principe. Er zijn zelfs vliegers die dit ondervonden hebben. Heeft waarschijnlijk met jouw verantwoordelijkheidsgevoel te maken. Vind je het ook lastig om jouw puberdochter ‘los te laten’, haar eigen dingen buiten het huis te laten doen?
Dat is wel 'bingo' eerlijk gezegd. Ik zit in een enorme leercurve momenteel, op puber gebied. Loslaten is niet mijn sterkste kant. Gelukkig 'dwingt' mijn dochter me daar wel toe. Ze geeft regelmatig aan dat ze dingen op haar eigen manier wil doen en kan verbaal ook goed aangeven hoe ze zich er bij voelt. Dat helpt wel.

Vertaal ik dat naar vliegangst: daar zit verlies van controle natuurlijk ook in...

Maar ik wil er wel vanaf! Dus ik moet aan de bak met mezelf
Hoi Cygnus. Voor iemand met vliegangst die wèl ooit in een helikopter heeft gezeten (oké, het ding kwam na een kwartier alweer terug wegens niet te harden passagier), vliegen in een helikopter is toch veel ‘ruiger’ dan vliegen met een standaard 737?

(en als je nog tijd/zin hebt: de cruciale verschillen tussen een 737 en een 737 Max).

Deze persoon moet ik over twee dagen in een vliegtuig zien te krijgen.
cygnus schreef:
07-07-2019 22:46
Zo ging het niet helemaal. De zoon is in de gezagvoerdersstoel gaan zitten, de copiloot uit zijn stoel, en de zoon heeft zonder dat het opgemerkt werd (hoe dan?) de autopilot er af gehaald. Ze merkten het pas toen het toestel in een upset kwam, maar er zat geen gekwalificeerde vlieger achter het stuur. Dit gaat geen weldenkende vlieger ooit doen!
Ik had het niet over de crash, maar over wat diegene die vertelde dat hij zelf mocht sturen had ervaren.

Het verhaal van de crash is mij bekend. Van wat ik me kan herinneren was dit een type vliegtuig waarbij automatisch uitgeschakelde autopilot niet met een geluidssignaal werd aangekondigd en de piloten opgeleid waren op een type waarbij dit wel zo was. Dus ze hadden niet door dat de autopilot uit was gegaan omdat het kind te lang had tegengestuurd.
Stampertje had het over mij:)
Ik weet niet of de piloot nog zelf ook controle had ergens.

Ik weet alleen dat hij een paar knopjes indrukte en zei dat het van de automatische piloot afwas en dat ik kon sturen. Ik dacht "yeah right". Maar toen ik naar rechts stuurde ging het vliegtuig ook echt naar rechts. Voelde heel stabiel. Maar vond het zelf ook bizar dat het mocht.
Ik weet nog dat daarna helemaal opgetogen terug naar achter ging naar een vriendin van mij. Niemand had iets gemerkt dat er even naar rechts gevlogen was. Maar ik had het zelf wel gestuurd en gezien.
De enige keer dat ik van een piloot aan de knoppen mocht zitten was toch echt in een cessna.

Nou was dat niet heel moeilijk :)
Cygnus, ga alsjeblieft door met dit topic!
Ik heb dit jaar al een paar keer gevlogen, waarvan de laatste twee keer een vlucht met echt slecht weer en veel turbulentie.
Ging allemaal prima, maar heeft weer wat angst getriggerd. Wel heel fijn dat ik hier mijn vragen kon stellen over onweer en vliegen. Als vliegangstige ben ik een trouwe bezoeker van dit topic en ik vind het zo geruststellend om over te lezen.

Ik “moet” over een maand weer... op familiebezoek in Nederland. Want ik heb het geluk te wonen in jouw lievelingsstad; San Francisco. Hoe ik ook tegen het vliegen opzie; ik heb ook zo’n ontzettende zin om mijn familie weer te zien! (En nu al buikpijn bij de gedachte aan die lange - nachtelijke - vlucht.) Door het donker vliegen vind ik vreselijk. Heeft alles met “controle” te maken, als ik door het vliegtuigraampje weinig of niks kan zien word ik angstig.
En nu hoop ik dat Cygnus misschien de piloot is 😅

Aan de andere kant heb ik altijd rustige vluchten meegemaakt van Nederland naar de VS en andersom. En, ik ben heel blij dat ik mij uiteindelijk niet laat tegenhouden door de angst en wel vlieg.

Sterkte aan alle anderen met vliegangst!
lemoos2 schreef:
07-07-2019 23:11
Hoi Cygnus. Voor iemand met vliegangst die wèl ooit in een helikopter heeft gezeten (oké, het ding kwam na een kwartier alweer terug wegens niet te harden passagier), vliegen in een helikopter is toch veel ‘ruiger’ dan vliegen met een standaard 737?

(en als je nog tijd/zin hebt: de cruciale verschillen tussen een 737 en een 737 Max).

Deze persoon moet ik over twee dagen in een vliegtuig zien te krijgen.
Ik weet niet of een helikopter ‘ruiger’ is, maar ik vermoed van wel.

Het grote verschil tussen de ‘oude’ 737 en de Max zijn de motoren. Die zijn een stuk krachtiger (en zuiniger), maar ook groter. De motoren van de oude versie hingen al dicht boven de grond, bij de Max paste dat niet meer. Daardoor zijn ze iets verder voor de vleugel geplaatst. Dat maakt de dynamiek met verschillende motorvermogen anders. Om te voorkomen dat extra training of zelfs een aparte bevoegdheid voor de Max nodig zou zijn is het MCAS ingebouwd.
Hoi Cygnus,
Ik heb nog een vraag waar ik wel benieuwd naar ben: Zijn alle cockpits van hetzelfde type vliegtuig precies hetzelfde? Kun je bijvoorbeeld zo wegvliegen met een 777 van Emirates als je zelf normaal met een 777 van KLM vliegt? En hebben ze dan bijvoorbeeld ook dezelfde stoelen, kleuren, etc.?
masatu schreef:
08-07-2019 19:56
Hoi Cygnus,
Ik heb nog een vraag waar ik wel benieuwd naar ben: Zijn alle cockpits van hetzelfde type vliegtuig precies hetzelfde? Kun je bijvoorbeeld zo wegvliegen met een 777 van Emirates als je zelf normaal met een 777 van KLM vliegt? En hebben ze dan bijvoorbeeld ook dezelfde stoelen, kleuren, etc.?
Niet per definitie. Er kunnen vaak verschillende opties gekocht worden. Ook de elektronica kan er anders uit zien. Vaak zit het grootste verschil in de motoren. GE Aviation motoren gebruiken bv voor het motorvermogen de N1, dat is het toerental van de fan in procenten. Pratt & Whitney gebruikt hiervoor EPR, het drukverschil voor en achter de motor. Het gebruik hiervan is enigszins anders. Het ligt er dus aan welke motoren er onder hangen.
Dat gezegd hebbende mag je volgens het brevet er wel mee vliegen.
pilamie schreef:
08-07-2019 00:08
Stampertje had het over mij:)
Ik weet niet of de piloot nog zelf ook controle had ergens.

Ik weet alleen dat hij een paar knopjes indrukte en zei dat het van de automatische piloot afwas en dat ik kon sturen. Ik dacht "yeah right". Maar toen ik naar rechts stuurde ging het vliegtuig ook echt naar rechts. Voelde heel stabiel. Maar vond het zelf ook bizar dat het mocht.
Ik weet nog dat daarna helemaal opgetogen terug naar achter ging naar een vriendin van mij. Niemand had iets gemerkt dat er even naar rechts gevlogen was. Maar ik had het zelf wel gestuurd en gezien.
Ik heb in een Cessna boven de Pantanal zelf mogen sturen. Maar ook optrekken omhoog en naar beneden. Of het helemaal volgens de veiligheidsnormen was weet ik niet, er zaten nog twee passagiers achterin. Was wel een gave ervaring. Voor mij dan toch, de passagiers achterin waren misselijk ;-D
Ik ben afgelopen zaterdag naar de PH-GOV gaan kijken. We mochten er niet in, maar met VR-brillen konden we wel in het interieur kijken en ook was er een foto expo. Leuk om te zien.
cygnus schreef:
08-07-2019 20:37
Niet per definitie. Er kunnen vaak verschillende opties gekocht worden. Ook de elektronica kan er anders uit zien. Vaak zit het grootste verschil in de motoren. GE Aviation motoren gebruiken bv voor het motorvermogen de N1, dat is het toerental van de fan in procenten. Pratt & Whitney gebruikt hiervoor EPR, het drukverschil voor en achter de motor. Het gebruik hiervan is enigszins anders. Het ligt er dus aan welke motoren er onder hangen.
Dat gezegd hebbende mag je volgens het brevet er wel mee vliegen.
Interessant! Kun je de vliegsimulator dan ook instellen op een bepaald type motor? En oefen je hier dan ook mee?
Stampertje12 schreef:
07-07-2019 22:09
Denk dat er gedoeld wordt op het relatief veel stijgen en dalen tov de totale vluchtduur. Je gaat snel omhoog en snel omlaag en bent maar kort op hoogte. Overigens niet eens zo hoog vaak. Lagere luchtlagen zijn ook vaker onrustiger toch?
Ik bedoelde inderdaad dat er op langere vluchten grotere vliegtuigen zijn die minder onderhevig zijn aan schommelingen/turbulentie. (Ook omdat ze meer boven de wolken vliegen.) Op korte vluchten volgen het opstijgen en dalen elkaar sneller op. En dan ook meer door de wolken heen vliegen. Van die bewegingen wordt ik sneller 'luchtziek'. Op langere vluchten eigenlijk nooit last.

Op de korte cityhopper-vluchten kan ik het spuugzakje standaard vasthouden. :mrgreen:
Stampertje12 schreef:
07-07-2019 22:11
Of hij kreeg de stuurknuppel en de piloot doet alsof hij de autopilot uit doet, maar past meteen koers een paar graden aan en geeft opdracht om naar rechts te sturen...
Nope, ik kreeg geen enkele opdracht. Hij zei alleen maar het van de automaat afwas en dat ik zelf vloog. Ik dacht daarop ".... nou... laat ik eens naar rechts sturen dan..... " en hij ging naar rechts!!
masatu schreef:
08-07-2019 20:56
Interessant! Kun je de vliegsimulator dan ook instellen op een bepaald type motor? En oefen je hier dan ook mee?
Dat kan inderdaad gekocht worden bij de simulatorfabrikanten. Dit gebeurt niet zo vaak, omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen kiezen voor één motorleverancier voor een type. Dit om de onderhoudskosten te drukken. Maar in principe kan dat in de software van de simulator geschreven worden.
Vaak kiest een maatschappij ook zoveel mogelijk voor dezelfde leverancier. Zo heeft KLM alleen GE Aviation en CFM International motoren.
De trend in de vliegtuigindustrie is echter dat meer en meer er maar één type motor op een type wordt aangeboden, exclusiviteit dus. Dit komt vooral omdat de ontwikkeling van nieuwe motoren steeds duurder wordt en de leveranciers meer zekerheid voor hun afzetmarkt willen. De luchtvaartmaatschappijen zijn wat minder enthousiast over deze trend...
redbulletje schreef:
08-07-2019 20:43
Ik heb in een Cessna boven de Pantanal zelf mogen sturen. Maar ook optrekken omhoog en naar beneden. Of het helemaal volgens de veiligheidsnormen was weet ik niet, er zaten nog twee passagiers achterin. Was wel een gave ervaring. Voor mij dan toch, de passagiers achterin waren misselijk ;-D
Als het vliegtuig niet over zijn limieten is heen gegaan, is dat geheel volgens de veiligheidsnormen hoor. Of het comfortabel was is wat anders :-D
Ik laat ook vaak passagiers zelf vliegen in zo’n Cessna (al vlieg ik geen Cessna maar een Diamond, maar voor het idee). Dat gaat soms goed, soms ook niet. Niet erg, dan grijp ik in of neem het weer over. Het is juist leuk om anderen eens te laten ervaren wat vliegen nou eigenlijk is, want of je nu een 747 of een Cessna vliegt, het principe is hetzelfde.
bibi72 schreef:
08-07-2019 02:54

Ik “moet” over een maand weer... op familiebezoek in Nederland. Want ik heb het geluk te wonen in jouw lievelingsstad; San Francisco.
Nee, je mag weer Bibi!
Zo moet je het zien. Ik heb je 2 PBtjes gestuurd...
pilamie schreef:
08-07-2019 23:14
Ik bedoelde inderdaad dat er op langere vluchten grotere vliegtuigen zijn die minder onderhevig zijn aan schommelingen/turbulentie. (Ook omdat ze meer boven de wolken vliegen.) Op korte vluchten volgen het opstijgen en dalen elkaar sneller op. En dan ook meer door de wolken heen vliegen. Van die bewegingen wordt ik sneller 'luchtziek'. Op langere vluchten eigenlijk nooit last.

Op de korte cityhopper-vluchten kan ik het spuugzakje standaard vasthouden. :mrgreen:
Ah, dan zal ik je eens aantikken als ik toevallig naast iemand zit in een cityhopper met het spuugzakje vast. Die dingen zijn zo ongeveer mijn tweede huis.

Laag vliegen is nu eenmaal meer kans op turbulentie.a
cygnus schreef:
09-07-2019 00:28
Als het vliegtuig niet over zijn limieten is heen gegaan, is dat geheel volgens de veiligheidsnormen hoor. Of het comfortabel was is wat anders :-D
Ik laat ook vaak passagiers zelf vliegen in zo’n Cessna (al vlieg ik geen Cessna maar een Diamond, maar voor het idee). Dat gaat soms goed, soms ook niet. Niet erg, dan grijp ik in of neem het weer over. Het is juist leuk om anderen eens te laten ervaren wat vliegen nou eigenlijk is, want of je nu een 747 of een Cessna vliegt, het principe is hetzelfde.
Ik heb ook wel in lijnvluchten gezeten die uitgevoerd werden door Cessna's e.d. en dan is het weer absoluut niet toegestaan.
Stampertje12 schreef:
10-07-2019 23:09
Ik heb ook wel in lijnvluchten gezeten die uitgevoerd werden door Cessna's e.d. en dan is het weer absoluut niet toegestaan.
Dat klopt Stampertje. Er is een verschil tussen een recreatieve en een commerciële vlucht. Daar gelden hele andere regels voor. Bij een recreatieve vlucht mag het dan wel, mits het niet de doelstelling heeft om instructie te geven- maar dat is dan vaak ook weer een commercieel iets.
Met een PPL (Private Pilots Licence) mag je passagiers wel laten dokken voor de kosten, maar mag je als vlieger er niet aan verdienen. Met mijn brevet zou dat wel mogen, maar dat wil het verhuurbedrijf waar ik mijn vliegtuigjes huur weer niet - om begrijpelijke redenen, want dan wordt ik ineens een concurrent. En zonder instructiebevoegdheid mag ik ook geen instructie geven, lees er geld voor vragen. Maar ik mag wel iemand onder mijn supervisie laten sturen.
Bij commerciële vluchten is dat niet toegestaan.
Heb dat zelf eens ondervonden in Alaska. Tweemotorig kistje geboekt, maar ondanks dat de vlieger wist dat ik een collega was moest ik gewoon achterin zitten. Hij vloog zelf bij Alaska Airlines en toen ik vertelde dat ik MD-11 vloog vond hij dat maar niks. Het werd er niet gezelliger op :-D
cygnus schreef:
09-07-2019 00:35
Nee, je mag weer Bibi!
Zo moet je het zien. Ik heb je 2 PBtjes gestuurd...
Dank Cygnus! Je hebt een PB terug.
cygnus schreef:
06-07-2019 18:13
PB gestuurd Westcoast...
Wij vliegen 28-7 naar San Fran! Met jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven