Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
chocoladeballetjes schreef:
05-07-2019 18:56
@hondenmens. Nou dat klinkt als een pittig plan. Hoe is het gegaan?
We gaan morgen. Dus nog afwachten.
Bedankt voor de reacties! Is wel even slikken want ik voel me vaak schuldig als ik hier schrijf: immers zo erg is het allemaal toch niet. Weer dat gevoel dat ik mijzelf belangrijker maak dan ik ben.

Ik heb iig nav jullie berichtjes een bericht gestuurd naar mijn begeleidster die ik maandag zie met kort het verhaal en de boodschap dat ik dit graag met haar wil bespreken en dat ik dit app om te voorkomen dat ik het niet durf te bespreken. Dank jullie!

Verder zou ik gaan wandelen met een vriendin morgen en dan moest ik 13 km enkele reis fietsen om bij haar te komen. In overleg met mijn man contact opgenomen met de vraag of ze hierheen kon komen omdat, mocht het wandelen toch echt niet gaan, mijn man ons dan kan ophalen met de auto. Maar ook zodat ik niet en 25 km hoef te fietsen naast het wandelen wat meestal toch een km of 15 is.

Dag met veel indrukken ik ga slapen. Welterusten iedereen!

Veel plezier morgen hondenmens.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Goed zo Ibi! Enne je bent ook belangrijk hoor. Veel plezier met wandelen, het weer is iig , hier, perfect voor een wandeling.

Hondenmens jij ook veel plezier!

Hoe gaat het met jullie allemaal?
Hier gaat het wat beter. Nu vasthouden. Vanavond met een vriendin uit eten. Verheugen lukt nog niet echt. Hoop zo dat dat ,binnenkort, terug komt.
Maar voor nu ben ik tevreden .
Voor iedereen kracht en liefs voor vandaag.
Hai. Hier gaat het nog steeds niet goed. Heb vannacht ook niet echt geslapen. Viel nog een keer in slaap met mijn elleboog tegen mijn borstbeen(vraag me niet hoe, maar mijn arm lag raar) en toen ik wakker werd deed mijn borstbeen heel veel zeer dus ik was helemaal slaapdronken aan het paniekeren dat ik iets aan m'n hart had ofzo.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
IBi goed bezig hoor! Het is moeilijk om voor jezelf op te komen, maar het is wel nodig. Ben benieuwd hoe dat gaat, maandag.
Oh ja, en voel je nou niet schuldig alsjeblieft. Je voelt je al rot genoeg.

Mente ook goed bezig. Goed dat je eruit gaat vanavond. Eet smakelijk! En het "verheugen", dat schijnt wel weer terug te komen.

Hier gaat het wel, ik ben weer stabiel na een paar maanden gedoe. Bij mij betekent stabiel: licht depressief, moe, warrig. Maar ik doe het ermee. Alles beter dan weer een ernstige depressie of een hypomane periode (hoewel ik het energieke van de hypomanie wel mis)

Een fijne zaterdagavond allemaal. Hopelijk ben je niet alleen en kun je nog een beetje genieten van een mooie film, of wandeling of iets anders. :redrose:
Inmiddels terug van de dierentuin. Het was heel gezellig. Kletsen, lachen, gek doen. We hebben alles kunnen bekijken. Behalve de dieren die zich niet lieten zien, maar die heb je er altijd tussen. We waren er al om 9:00 en zijn tot 17:30 gebleven. Daar zag ik eerst wel tegenop zo lang, maar de tijd ging toch sneller dan gedacht. Zij heeft gereden, ik het eten en de drankjes betaald. Alleen met vinden van een eetgelegenheid 's avonds zat het wat tegen. De wegrestaurants die we tegenkwamen vonden we maar niks. Toen werd het een cafetaria en we waren al vlak bij mijn woonplaats. We aten dan pas 7:45 wat ik eigenlijk te laat vind. Dat loopt dan zo, maar vind zulke dingen moeilijk. En dan verlang ik alleen nog maar naar huis. Maar we zijn van plan wel vaker een dagje weg te gaan.
@mente. Fijn te horen dat het wat beter gaat!
Wel lastig dat verheugen nog niet lukt. Maar dat is wellicht de volgende stap. Ook als je weer vaker ziet dat dingen leuk zijn om te doen.

@kohaku. Gaat nu echt al lang echt niet goed hè? Erg naar. Heel veel sterkte en hopelijk gaat het snel een stapje vooruit allemaal.

@fade. Fijn dat het stabiel is. Hoewel stabiel nog wel moeilijk klinkt als ik het zo lees. Hopelijk krijg je nog een beter 'stabiel' met de tijd.
Wel goed dat het nu stabiel is. Ik denk dat je geest wat heeft aan elke stabiele dag voor herstel (naar bv een beter 'stabiel').
Ik snap ook dat je je hypomanie een beetje mist. Ook nu je nog niet helemaal goed bent. Het kent ook een leuke kant. Maar goed om dit verlangen te weerstaan.

Oh en ik was nog vergeten op je opmerking in te gaan dat ik snel ontspoor. Dit is zeker zo. En denk ik vooral doordat ik in een rapid cycling fase zit. Het is zelfs nog veel erger geweest, maar dat was echt geen normaal leven meer. Pieken en dalen wisselde zich af zonder normale tijd.

Het is wel moeilijk om op die rand te leven. Ik hoop dat ik steeds langer achter elkaar mij goed voel. De afgelopen 5 jaar hoogstens 2 maanden. Terwijl veel terugvallen vier maanden duren (meestal met depressie en (hypo)manie.
Laatste terugval duurde een maand en was minder diep!

@hondenmens. Klinkt alsof je een gezellige dag hebt gehad, maar het wel wat veel was voor je. Erg knap dat je het bent aangegaan! Misschien aangeven dat je het de volgende keer wat korter wil...
Met mij gaat het behoorlijk goed.

Het is vrij uniek dat ik zo somber word en niet in een langdurige terugval kom. Wel is het vaak voorgekomen dat ik mij even beter voel en dan de sombere draad oppak.

Ik voel ook dat er iets nog niet goed zit vanbinnen. Kan dat niet uitleggen. Maar kan me wel goed voelen.

Toch ben ik positief over de kans dat ik er nu toch uitkom en een echte langdurige terugval voorkom.

Omstandigheden zijn goed en cognitief ben ik nog goed.

Komende week word spannend en bepalend of het mij gaat lukken. Het zou wel vrij nieuw zijn en daardoor extra tof.
Ibioviva: hoe gaat het?

Mentel2 hoe was je etentje? fijn dat het stabiel is

Kohaku: damn. vervelend! hoe ging het overdag?

hondenmens: wat fijn dat het je goed bevallen is.

chocje: oh, fijn te lezen dat het rustig is. ik ga voor je duimen in de komende week!

Fade: goed te lezen dat de lucht een beetje blauwer is voor je :)

hier is een terugval gaande, had ik ook verwacht. (heeft met mijn werk te maken). ik kreeg 2 afwijzigen op sollicitaties binnen op vrijdag binnen 2 uur nadat ik ze digitaal gestuurd had. dat was iets te veel en iets te snel (hebben ze wel gelezen? ik voldoe verdomme aan al de eisen! nu al afgewezen? Nu al "betere kandidaten? waarom?" . ik trok die afwijzingen niet meer. dus viel ik terug. (slecht zelfbeeld duikelde nog een beetje verder) geeft niets, :-( ik heb voor mezelf bedacht dat ik de komende week even niets aan solliciteren doe, en me volledig ga richten op na de vakantie aan het werk gaan. dat is al moeilijk genoeg.
Heel verstandig Meiroosje.
Afwijzingen zijn altijd moeilijk, en niet goed voor het zelfvertrouwen. Even pas op de plaats is wel goed nu.

Voor iedereen, een bosje :redrose: :redrose: :redrose: :redrose: :redrose: :redrose: :redrose: :redrose:
Goed zo meiroosje, even de boel de boel laten wat betreft solliciteren. Komt vast goed!
Kohaku wat naar dat het , nog , niet zo goed gaat. Naar he als je niet kunt slapen. Hoop dat je vannacht goed slaapt en morgen fitter bent.
Fijn fade dat je wat stabieler bent. Dat gevoel heb ik nu ook, maar toch ook de angst dat het straks weer fout gaat. Hoop dat we het betere gevoel vast kunnen houden en op termijn uitbreiden.
Choco wat fijn te lezen dat het beter gaat. Volhouden he!
Hondenmens leuk dat het goed verlopen is. Volgende keer iets korter misschien?

Mijn etentje was gezellig. Zelfs nog even op terras gezeten. Was best moe toen ik thuis kwam, maar slapen...ho maar. Toch maar weer pil genomen.
Merk het wel vandaag hoor. Toch weer wat gespannen. Maar goed heb het toch maar gedaan.
Neem vanavond uit voorzorg een pil. Wil morgen naar mijn werk en wel graag een beetje nachtrust gehad hebben.

Hoe is het Ibi?

Fijne avond en alvast een goede nacht.
Mente, dat heb ik ook altijd. De enkele keer dat ik 's avonds wegga, ben ik supermoe als ik weer thuis ben, maar slapen lukt dan echt niet. Lang leve de slaappillen!
Gekke dagen gehad. Ben erg onrustig door alles wat er gebeurd is en ik ervaar veel druk.
Komende periodes komen er wat mensen logeren (mijn neef(je), mijn tante en neefje en nichtje) steeds op andere momenten in de vakantie.

Het huishouden is er behoorlijk bij in geschoten afgelopen periode maar als er gasten komen wil ik het wel netjes hebben.
Dus luisterboek op luidspreker gezet, man was elders en maar bezig gegaan. Had niet echt een doel maar uiteindelijk heb ik de keuken helemaal gedaan dat was echt hard nodig.
Later de logeerkamer flink aangepakt. Een flinke vuilniszak vol met rommel die weg kon. De schoenen van en met mijn man uitgezocht. Hij bewaard alles onwijs lang dus schoenen die jaren geleden afgedankt zijn nu ook maar in de container gemikt. En mijn man is wat aangekomen dus zijn kleding eens goed onder de loep genomen en alles wat te klein was in een motivatie kleding zak gedaan.
Had ook de voortuin al wat aangepakt en de auto een beetje gewassen.
Er moet nog vrij veel gebeuren maar er is iig een stap gezet.
Mijn begeleidster was er vanmiddag en ze zei dat ik er chaotisch uit zag en dat ik nogal gestrest uit mijn ogen keek en dat klopt ook wel.

Ik ben gewoon erg zenuwachtig voor het telefoontje over mijn intake van vorige week. Ik had onthouden dat ze uiterlijk vrijdag zal bellen maar mijn begeleidster zei de 16de dat is pas volgende week dinsdag.
We zijn samen even naar de winkel gelopen en omdat ze naar de wc moest zijn we even langs het wijkcentrum gegaan die ernaast ligt. Daar werk ik normaal gesproken en het was vreemd om daar weer te zijn. Donderdag ga ik er sowieso even heen want dan sluiten we voor een paar weken.

Morgen heb ik een daginvulling dan gaan we een dagje shoppen in Duitsland daar woon ik redelijk in de buurt.
Ik zoek gewoon wat afleiding tot het telefoontje. Ben weer verder gegaan met mijn knopenkussen dat geeft me een beetje rust.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Even een knuffel voor iedereen.
Ik ben moe en op.
Ben mijn medicijnen aan het afbouwen van 300mg naar 150 mg en heb het erg zwaar. Voel me emotioneel en heel de tijd een griep gevoel.
De psychiater vermoedt dat ik de 300mg dosis niet helemaal afbreek waardoor ik bepaalde klachten heb en ervaar.
Ik weet dat het even door bijten is , ik ga er voor....

Ben vooral een meelezer
Vandaag was een vreselijke dag. Het hoort erbij, maar het is zo klote. Ga vroeg m'n bed in.
Weltrusten allemaal!
Goed bezig ibi! Heerlijk kan dat zijn om eea weg te gooien. Geeft ook weer ruimte in je hoofd, tenminste, dat heb ik altijd. Die stress voor bezoek en nog erger ;) , logees, herken ik. Fijn om te lezen dat het met sommige van jullie bergopwaarts gaat en dat je veel goede momenten hebt. Ik hoop dat ik me snel bij jullie aan kan sluiten. Hier ff stukken minder. Weer bezig met medicatie wissel en voel me verschrikkelijk depressief. Afgelopen weekend heel erg moeten huilen. Op zulke momenten denk ik dat ik best gemist kan worden en dat ik nergens goed voor ben. Alleen maar ballast. Zo klote om je zo te voelen. Vandaag iets beter maar heb nergens plezier in.
Ibi, goed dat j e afleiding zoekt! Veel plezier bij onze oosterburen! Een knoopkussen..is dat macramé?

Grietje, Fade en cup wat rot dat het niet goed gaat. Ik gun jullie van harte een beter gevoel.
Op dit moment weet ik weer een beetje hoe een beter gevoel voelt. Hoop oprecht dat jullie dat zeer binnenkort ook ervaren.
Liefs
Hebben jullie ook dat je blijft malen over vragen/klachten die niet echt beantwoord worden? Kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn. Beetje off-topic, maar zorgt voor onrust in mijn hoofd.

Ik ging ruim 2 maanden terug naar de huisarts voor plasklachten. Die ik al jaren heb, maar omdat ik geen pijn had verder heb ik het nooit gemeld. Het gaat om vaak niet goed leeg kunnen plassen en een afwijkende urinestraal (gaat alle kanten op). En sinds een paar maanden regelmatig pijn in de nierstreek die zich verplaatst. Ik moest een paar keer urine inleveren en elke keer zat er wat bloed in (niet zichtbaar). Toen het ruim een maand later nog zo was, moest ik laten bloedprikken voor mijn nierfunctie. Die was goed. Vandaag moest ik een echo laten maken van nieren en blaas. Alles in orde, behalve dat er na het plassen inderdaad een klein beetje urine achterblijft. Aan de ene kant blij dat het niks ernstigs is, maar van de klachten ben ik niet af. Waar dat bloed vandaan komt weet ik niet. Ik vind artsen in Nederland (hier dan) vaak zo makkelijk. En ik ben niet de enige die dat vind. Met verschillende dingen overigens.
IBI: hardstikke goed! wat fijn dat het gelukt is om op te ruimen.

grietje: sterkte met afbouwen.

Fade: sterkte, meisje.

hondenmens: ik neig naar hypochondrie in tijden van depressie. Dus ik herken het blijven malen. in mijn "goede dagen" heb ik daar geen last van omdat ik kan beredeneren dat 'als ze niets kunnen vinden en zij hebben er voor gestudeerd, wie ben ik dan om te zeggen dat er wel iets is" het stemmetje dat zegt "jaaaa maaaaar er zijn zóveel verhalen van mensen die naar hun intuitie luisteren en doorzeuren en dan wordt er wel wat gevonden" snoer ik de mond met "cijfers? concrete cijfers, alsjeblieft? uit welk onderzoek blijkt dat" aangezien dat stemmetje daar geen weerwoord op heeft, is het gauw stil.

hier is het weer erg slecht, morgen ga ik voor het eerst na 3 weken vakantie weer werken en ik zie er erg tegenop. ik ga vanaf volgende week weer verder met solliciteren.

dus voor iedereen: :hug:
@meiroosje. Wat vervelend dat het nu zo slecht is door je werk. Wel heel duidelijk dat het daar dus door komt.
Zie je ook op tegen het solliciteren?
Wel dapper dat je dat gaat doen!

Hier gaat het wisselend. Het ene moment denk ik dat alles weer goed is het volgende moment ben ik super somber en sluit ik mij het liefst dagen op.
Ik blijf kwakkelen sinds die week van de uitslag van mijn moeder.

Verder had ik moeilijkheden met mijn woonbegeleider. Vandaag hebben we het rustig uitgepraat.
Hij zei dat we dezelfde humor hebben (zie ik ook zo) en dat we in de tijd dat het goed ging veel lol hadden.
Maar we kwamen erachter dat als het niet goed gaat ik ineens niet zo goed weet wanneer iets een grapje is en wanneer serieus. Ik neem dan alles heel letterlijk. Dat had mijn psychiater ook aangegeven (daar heb ik ook humor mee). Ik word ook wel snel overschat.

Wel fijn dat ik dit nu snap. En hij weet ook soms een beetje op te moeten passen. En ik moet even checken als ik twijfel. Het is in elk geval iemand waarmee ik dingen kan uitpraten.

Vandaag was ik somber en ben toen maar extra gaan werken. Het was een beetje dat of in bed blijven de hele dag.

Sterkte allemaal!
Choco,
fijn dat het uitgesproken is met je woonbegeleidster.

Meiroosje,
veel succes met het werken morgen. Hopelijk valt het mee. Slim om verder te gaan kijken als dit werk je zoveel spanning geeft.

Hondenmens,
ik herken dat gelukkig niet echt. Ik heb wel eens gehad dat een arts een klacht direct op mijn psyche gooide. Dat was mijn eerste kennismaking met deze huisarts. Mijn moeder heeft lichamelijke klachten aangegeven bij de huisarts en daar is verder geen actie ondernomen want psychisch niet in orde en daar kwam het vast van.
2 weken later is mijn moeder overleden en uit autopsie bleek dat haar eerdere klachten hierdoor verklaard konden worden.
Ik accepteer dus echt niet dat een arts dit direct gooit op psychische klachten en ben daar weggegaan en heb nu een fijne huisarts die mij gewoon serieus neemt.
Ik ben heus niet wereldvreemd en ik ben me bewust dat er psychosomatische klachten bestaan maar eerst lichamelijk dingen uit sluiten en dat wordt bij mij ook altijd keurig gedaan.
Succes, hopelijk komt er toch snel duidelijkheid.

Mente,
Klinkt toch wel als een fijne dag.
Ikzelf val altijd in slaap met oordopjes met de app storytel en dan alleen met harry potter die kan ik sowieso wel dromen dat helpt bij mij beter dan welke pil dan ook. Mijn gedachtes zijn dan wat "stiller". Wie weet dat zoiets voor jou ook kan helpen? Ikzelf slaap ook graag in de regen en er is ook een app met allerlei regengeluiden, onweer enz. Zelfs een geluid met regen op een tent.

Grietje,
medicatiewijziging is altijd pittig. Zo te lezen wordt je gelukkig wel goed begeleid hierin. Sterkte!

Fade en cupakoffie,
Wat naar dat jullie slechte dag(en) hebben gehad. Hoe is het vandaag gegaan?

Mente,
Wat fijn dat het beter met je gaat! Zoiets is altijd ook mooi om te lezen want uiteindelijk is dat ieders doel lijkt me.

Allen,
Niet zo'n goede dag vandaag. Lang niet alles gedaan wat ik wilde doen. Veel bankhangen en in mijn hoofd zitten. Spanning op mijn kaken, angstig gevoel, moeite om te concentreren.
Het enige wat ik gedaan heb waar ik blij om ben is dat ik al mijn schoenen eens uitgezocht heb. Alles wat ik niet meer pas (ben van maat 42 naar 40 gegaan) heb ik in een bigshopper gedaan die zat bomvol. Nog even op zolder gestruind naar boeken die ik over heb en wat kleding die ik niet meer leuk vind. Kwam ook nog kinderpuzzels tegen waar mijn neefjes en nichtje inmiddels te groot voor zijn.
Alles zat dus in 2 flinke tassen en ik ben naar de kringloop gefietst en heb alles ingeleverd. Mijn man vind dat zonde want wellicht had ik het nog kunnen verkopen. Maar ik zag dat niet zitten. Foto's maken, advertentie maken, reageren op mensen, thuis zijn om mensen op te wachten. omgaan met mensen die willen afdingen en het blijft ruimte in beslag nemen.
Dus al met al is mij dat tientje ofzo niet waard.
Maar merk dus dat ikzelf wel tevreden ben over mijn gemaakte keuze maar vind het moeilijk dat ik mijn man dan teleurstel zo voelt dat wel. Alsof we nu geld mislopen omdat ik zo slecht in mijn vel zit.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik vind het zo knap hoe sommigen van jullie op iedereen kunnen reageren. Ik verlies steeds het overzicht van hoe en wat en dan geef ik het maar op. En dan denk ik dan reageer ik maar niet, anders vergeet ik iemand. Het is dus niet uit desinteresse!
@grietje blijf je bij hetzelfde medicijn maar dan minder? Ik ben nu het ene aan het afbouwen en het andere aan het opbouwen. En zo doe ik dat al maanden met steeds weer iets anders (niets werkt voldoende dus we blijven doorzoeken). @ hondenmens, ik herken het deels wel. Nu ik al die bijwerkingen heb ben ik meteen een beetje bang dat ik bij die hele zeldzame gevallen hoor die er een tia of een hartaanval door krijgen ofzo. Wat ook weer gek is, want ik voel me op dat soort momenten ook zo dat ik weinig 'lust for life' heb. En dan toch bang om dood te gaan. Het slaat allemaal nergens op.
Werd wakker en was te gespannen om weer te slapen. Dus uit bed gegaan, koffie gezet en ik ben wat gaan uitzoeken wat ik al tijden wilde.
Een paar dingen gaan weg, een paar dingen blijven op dezelfde plek liggen en 1 tas gaat naar zolder. Alleen naar zolder lopen enzo kan nu nog niet want mijn man ligt nog te slapen.

Ik ben nu een maand of 3 thuis van mijn vrijwilligerswerk en vandaag stopt een collega en is het bovendien de laatste opening van de zomer want komende 4 weken zijn we gesloten.
Heb dus aangegeven dat ik erheen ga en dat ga ik ook wel doen maar ervaar wel spanning. Ik werk echt met mensen die interesse tonen in anderen en dus ook in mij. Moet nog ff bedenken wat ik precies ga zeggen.
Voor een andere collega spaar ik altijd eierdozen en die staan nog klaar van de afgelopen maanden incl. eierdozen van een uitgebreide paaslunch dus flink wat dozen. Die neem ik mee dan ben ik daar ook weer van af. Ook een boek neem ik mee die ik geleend had van iemand.
Ik probeer een beetje rust in mijn hoofd te creëren door wat op te ruimen, weg te doen en iig uitzoeken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ibi: supergoed bezig. het geeft niet dat je niet altijd alles voor elkaar krijgt om te doen wat je wilt doen. Wat je doet geeft al rust. Goed dat je even naar je vrijwilligerswerk gaat. stukje afsluiten is ook goed!

cupakoffie: mee lezen is soms mee lijden in dit geval. Vaak ook mee leven. (diep ...heel diep ...) :biggrin: :biggrin:

chocje: fijn dat het een duidelijk gesprek was. wat een gedoe ook. onderschat worden is klote maar overschat zeker ook. er wordt dan gewoon te veel op je schouders gelegd wat dan weer leidt tot instorten.Cirkeltje weer rond

eerste dag op het werk was pfffff. :evil: ben er heel moe van. volgende week dinsdag heb ik een gesprek met HR mbt mijn toekomst binnen het bedrijf. Weer een stel afwijzingen binnen. helpt ook niet echt. ik denk dat ik mijn leeftijd maar uit de brieven ga laten. (6)

fade: we denken aan je!
@cupakoffie. Het lukt mij ook niet altijd op iedereen te reageren hoor. Zeker als ik wat achterloop, wat inderdaad niet wil zeggen dat ik niet mee leef met wat ik heb gelezen.

@ibi. Fijn dat je aan dat klusje toekwam. Wat fijn dat je met zulke fijne collega's werkt.
Ik heb ook vak spanning om naar mijn vrijwilligerswerk te gaan. Het is wel met de tijd minder geworden. Succes daarmee!

@meiroosje. Dat gaat dus niet zo lekker, wat vervelend. Het is toch te gek voor woorden dat je zonder leeftijd moet solliciteren.
Ik vind het vervelend voor je dat je weet dat het voor een groot deel door werk komt, maar snap ook dat je niet zomaar kan stoppen!
Wat denk jij zelf van je toekomst in het bedrijf?
Heel veel sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven