Muizen. Gatver!
vrijdag 5 juli 2019 om 23:32
Misschien kan iemand mij een beetje helpen relativeren en eventueel wat tips geven want ik zit er even doorheen.
Sinds 3 dagen vind ik muizenkeutels in huis. Meteen bij het ontdekken van de 1e keutels al het eten in afgesloten bakken gedaan en als een gek alles gepoetst.
2e dag slechts 1 of 2 keutels gevonden. Uiteraard alle kruimels van de dag weer weggestofzuigd etc.
Vandaag weer wat meer keutels gevonden achter het aanrechtkastje. En een achter de bank. Opvallend: ik vind tot nog toe geen aangevreten eten.
Zojuist zag ik tv te kijken op de bank en ja hoor, daar kwam hij onder de bank vandaan. Ik schrok me kapot en hij ook want hij rende gauw terug. Hij was best groot
Ik ben nu als de dood. Ik haat muizen en vind ze supervies.
Ook al een aantal vallen gezet met pindakaas. 2 klapvallen en 1 koepelkooitje. Tot nog toe trapt hij er niet in.
Ik ben nu als de dood dat hij misschien een nest heeft gemaakt in mijn nieuwe bank ( verse muizenkeutels net gevonden bij het hoofdeinde
) of dat hij achter de plint van het aanrecht zijn familie aan het uitbreiden is.
Ik wil ervan af, het liefst gisteren al.
Wat het extra moeilijk maakt is dat mijn buren weliswaar aardige mensen zijn maar dat ze het niet zo nauw nemen qua hygiëne. Ik bedoel, van wat ik zo kan zien. Het gras staat tot de knieën in hun tuin en ze hebben een schuurtje dat ramvol rommel staat. Ik vrees dat het binnen nog veel erger is. Aanspreken hebben andere buren meermaals gedaan maar zonder resultaat.
Iemand ervaring? En what to do?
Sinds 3 dagen vind ik muizenkeutels in huis. Meteen bij het ontdekken van de 1e keutels al het eten in afgesloten bakken gedaan en als een gek alles gepoetst.
2e dag slechts 1 of 2 keutels gevonden. Uiteraard alle kruimels van de dag weer weggestofzuigd etc.
Vandaag weer wat meer keutels gevonden achter het aanrechtkastje. En een achter de bank. Opvallend: ik vind tot nog toe geen aangevreten eten.
Zojuist zag ik tv te kijken op de bank en ja hoor, daar kwam hij onder de bank vandaan. Ik schrok me kapot en hij ook want hij rende gauw terug. Hij was best groot
Ook al een aantal vallen gezet met pindakaas. 2 klapvallen en 1 koepelkooitje. Tot nog toe trapt hij er niet in.
Ik ben nu als de dood dat hij misschien een nest heeft gemaakt in mijn nieuwe bank ( verse muizenkeutels net gevonden bij het hoofdeinde
Ik wil ervan af, het liefst gisteren al.
Wat het extra moeilijk maakt is dat mijn buren weliswaar aardige mensen zijn maar dat ze het niet zo nauw nemen qua hygiëne. Ik bedoel, van wat ik zo kan zien. Het gras staat tot de knieën in hun tuin en ze hebben een schuurtje dat ramvol rommel staat. Ik vrees dat het binnen nog veel erger is. Aanspreken hebben andere buren meermaals gedaan maar zonder resultaat.
Iemand ervaring? En what to do?
zaterdag 6 juli 2019 om 07:19
Bij mij kwamen ze in de keukenlades (keukenkastjes hebben nog geen achterkant). Daar heb ik losse kruidnagels in gelegd en dat hielp! Muizen houden niet van de geur van kruidnagels, misschien kun je daar iets mee
. Er zijn nog meer geuren waar ze niet van houden maar dan moet je even googelen.
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 06-07-2019 07:20
Reden: Ik kreeg een stomme smiley met :-)
Reden: Ik kreeg een stomme smiley met :-)
0.50% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:03
Toen ik een muis had, was het precies die gedachte die me gillend gek maakte. Gelukkig bleek het er bij ons echt maar 1; toen hij dood was, was het voorbij.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:31
Wij hadden ook last van muizen.
Gif geprobeerd: werkte eerst wel goed, maar dan ineens rook je een dode muis en dan moesten we op zoek waar hij lag
(of nou ja, m'n vriend dan). Na een tijd werkte dat niet meer, gif werd niet meer gegeten.
- daarna muizenlijm, vreselijk spul maar het enige wat werkte. Maar dan moet je inderdaad wel die muis uit z'n lijden verlossen
- tips als schoonmaken, eten wegstoppen etc hielpen hier niets. We woonden in een complex met een paar honderd buren waarvan sommige hele pannen rijst uit het raam gooiden dus die muizen zaten er toch. Kieren dichten was in zo'n oud huis echt niet te doen.
-toen kat in huis genomen, hielp fantastisch. Kat zat een week roerloos te staren naar een bepaald punt (achter de vriezer, achter de koelkast) en dan hoorden we op een gegeven moment een hoop herrie en dan wisten we dat ze er weer een had gevangen. Nadeel was wel dat er eerst nog mee gespeeld moest worden
Enige wat echt hielp was verhuizen.
Echt een naar probleem, muizen. En ik was als de dood voor die beesten. Ik ging, voor we de kat hadden, 's avonds echt niet meer de keuken in bijvoorbeeld. En later nam ik de kat mee, als die niet geïnteresseerd was wist ik dat ik rustig m'n tanden kon poetsen.
Gif geprobeerd: werkte eerst wel goed, maar dan ineens rook je een dode muis en dan moesten we op zoek waar hij lag
- daarna muizenlijm, vreselijk spul maar het enige wat werkte. Maar dan moet je inderdaad wel die muis uit z'n lijden verlossen
- tips als schoonmaken, eten wegstoppen etc hielpen hier niets. We woonden in een complex met een paar honderd buren waarvan sommige hele pannen rijst uit het raam gooiden dus die muizen zaten er toch. Kieren dichten was in zo'n oud huis echt niet te doen.
-toen kat in huis genomen, hielp fantastisch. Kat zat een week roerloos te staren naar een bepaald punt (achter de vriezer, achter de koelkast) en dan hoorden we op een gegeven moment een hoop herrie en dan wisten we dat ze er weer een had gevangen. Nadeel was wel dat er eerst nog mee gespeeld moest worden
Enige wat echt hielp was verhuizen.
Echt een naar probleem, muizen. En ik was als de dood voor die beesten. Ik ging, voor we de kat hadden, 's avonds echt niet meer de keuken in bijvoorbeeld. En later nam ik de kat mee, als die niet geïnteresseerd was wist ik dat ik rustig m'n tanden kon poetsen.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:44
Ik heb een paar jaar muizen gehad en van alles geprobeerd, en uiteindelijk werkte een combi van maatregelen het beste:
- alles wat ook maar enigszins eetbaar is in plastic bakken (dus ook pakken bloem, de bus met poedersuiker, de kruiden waar je mee kookt, enz).
- Alle gaatjes afdichten met muisproof afdichtspul (wij hadden een grote verbouwing waar het meeste al mee getackeld werd, maar de laatste gaatjes heb ik afgedicht met muizengaas, van heel fijn geweven staaldraad en muizenkit). Ze kwamen bij ons zelfs door een piepgaatje waar de tv-kabel doorheen getrokken was, en waarvan je dacht dat er geen plek voor wat dan ook zou zijn.
- Een levende muizenval gebruiken met pindakaas, en de inhoud daarvan minimaal 5KM (ja echt!) van je huis uitzetten. Het kan wel even duren voordat ze erin gaan want ze zoeken eerst de gebruikelijke plekken op voor voedsel. Als ze daar niks meer vinden, lopen ze alsnog in de val, en dan heb je er zo 3 per keer te pakken). Let wel even op dat je de val op de juiste manier en op de juiste plek neerzet, want anders doet het alsnog niks.
Wat niet werkt:
Gif. Dat is natuurlijk gevaarlijk voor de kat of hond van de buren, die een versuft muisje zou kunnen grijpen en daaraan kunnen overlijden. En wat nog vervelender is, is dat zieke muizen een veilig plekje om te sterven uitzoeken waar jij er niet bij kunt, zoals tussen de spouwmuren, in elektrabuis, in je plafond, enz. Gevolg; een vreselijke stank die weken aanhoudt, hele ranzige maden en vliegen, en niks wat jij er aan kunt doen zonder flink wat hak en breekwerk.
- alles wat ook maar enigszins eetbaar is in plastic bakken (dus ook pakken bloem, de bus met poedersuiker, de kruiden waar je mee kookt, enz).
- Alle gaatjes afdichten met muisproof afdichtspul (wij hadden een grote verbouwing waar het meeste al mee getackeld werd, maar de laatste gaatjes heb ik afgedicht met muizengaas, van heel fijn geweven staaldraad en muizenkit). Ze kwamen bij ons zelfs door een piepgaatje waar de tv-kabel doorheen getrokken was, en waarvan je dacht dat er geen plek voor wat dan ook zou zijn.
- Een levende muizenval gebruiken met pindakaas, en de inhoud daarvan minimaal 5KM (ja echt!) van je huis uitzetten. Het kan wel even duren voordat ze erin gaan want ze zoeken eerst de gebruikelijke plekken op voor voedsel. Als ze daar niks meer vinden, lopen ze alsnog in de val, en dan heb je er zo 3 per keer te pakken). Let wel even op dat je de val op de juiste manier en op de juiste plek neerzet, want anders doet het alsnog niks.
Wat niet werkt:
Gif. Dat is natuurlijk gevaarlijk voor de kat of hond van de buren, die een versuft muisje zou kunnen grijpen en daaraan kunnen overlijden. En wat nog vervelender is, is dat zieke muizen een veilig plekje om te sterven uitzoeken waar jij er niet bij kunt, zoals tussen de spouwmuren, in elektrabuis, in je plafond, enz. Gevolg; een vreselijke stank die weken aanhoudt, hele ranzige maden en vliegen, en niks wat jij er aan kunt doen zonder flink wat hak en breekwerk.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:49
Ohhh i feel you!! Ik had dit kunnen schrijven. Ik gruwel ook van muizen. Tijd geleden de eerste gezien. Muizenval trapte hij niet in. Sommige mensen zullen zeggen dat het niet werkt, maar sinds we zo’n apparaat in het stopcontact hebben zitten die hoge tonen laat horen waar ze niet tegen zouden kunnen, hebben we hem niet meer gezien. Na een tijd heb eruit gehaald, en jawel! Weer een muis. Ding er weer terug in en nu blijft hij erin. Geen muis meer gezien en ook geen muizenkeutels. We hebben dat gekocht bij een bouwmarkt
zaterdag 6 juli 2019 om 08:49
Purschuim kunnen ze doorheen vreten. Je hebt geluk als ze dat niet doen, maar als je er echt vanaf wil is muizenkit beter.Gatinmijnsok schreef: ↑06-07-2019 08:20Bij ons kwamen ze binnen via de afvoer van de gootsteen en vaatwasser onder de keuken. Dat hebben we afgesloten met purschuim. Geen muis meer gezien.
zaterdag 6 juli 2019 om 12:15
Vang nou maar eerst die ene muis onder de bank. Als je mazzel hebt is dat de enige en is je probleem opgelost.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zaterdag 6 juli 2019 om 12:54
Ligt aan het soort gif of het wel of niet gaat stinken.Maden en vliegen hoeft ook helemaal niet.Nummer*Zoveel schreef: ↑06-07-2019 08:44Gif. Dat is natuurlijk gevaarlijk voor de kat of hond van de buren, die een versuft muisje zou kunnen grijpen en daaraan kunnen overlijden. En wat nog vervelender is, is dat zieke muizen een veilig plekje om te sterven uitzoeken waar jij er niet bij kunt, zoals tussen de spouwmuren, in elektrabuis, in je plafond, enz. Gevolg; een vreselijke stank die weken aanhoudt, hele ranzige maden en vliegen, en niks wat jij er aan kunt doen zonder flink wat hak en breekwerk.
zaterdag 6 juli 2019 om 13:22
zaterdag 6 juli 2019 om 13:30
jumbootje schreef: ↑06-07-2019 13:22Heeft niets met hychiene te maken , Ik zag er laatst eentje "gewoon " door de achterdeur naar buiten lopen Je moet gewoon korrels bijvoorbeeld op een schoteltje in de meterkast zetten . Geen gevaar voor huisdieren en ruiken doe je ze ook niet ( ze drogen gewoon uit)
Yep, hier ook meegemaakt. Oud huis omringd door andere oude huizen en je hoort hier altijd wel ergens muizen lopen tussen de plafonds. Soms komen ze ook daadwerkelijk in zicht en dat is minder leuk.
Gelukkig wordt ons huis alleen als doorgangsroute gebruikt. Nooit aangevreten verpakkingen gehad en *klopt af* al jarenlang geen muizenkeutels gezien in huis.
zaterdag 6 juli 2019 om 22:47
Iedereen bedankt voor alle tips dusver.
Even een update na vandaag.
Vanmorgen inderdaad onder de bank een aantal keuteltjes gevonden.
Verder gegaan met schoonmaken / alles weer dweilen. Kasten nagekeken en veel overvodig spul weggegooid ( heeft ook nog voordelen zo'n muis
) Gaatjes rondom het huis afgedicht met staalwol / muizengaas. Twijfel wel of dat echt gaat werken omdat het een vrij oud huis betreft en ik mogelijk plekken over het hoofd heb gezien.
Man heeft 4 extra muizenvallen gekocht, van die ouderwetse houten. Plus 2 van die pestaway dingen met ultrasoon geluid. Morgen koop ik nog een extra voor de zolderverdieping.
Wat ik verder nog wil proberen: munt en kruidnagels. Baat het niet dan schaadt het niet. Gif eventueel maar ik heb kinderen, waaronder een avontuurlijke kleuter, dus liever niet.
[...]
Ik laat nog even weten wat hier het beste werkt.
Even een update na vandaag.
Vanmorgen inderdaad onder de bank een aantal keuteltjes gevonden.
Verder gegaan met schoonmaken / alles weer dweilen. Kasten nagekeken en veel overvodig spul weggegooid ( heeft ook nog voordelen zo'n muis
Man heeft 4 extra muizenvallen gekocht, van die ouderwetse houten. Plus 2 van die pestaway dingen met ultrasoon geluid. Morgen koop ik nog een extra voor de zolderverdieping.
Wat ik verder nog wil proberen: munt en kruidnagels. Baat het niet dan schaadt het niet. Gif eventueel maar ik heb kinderen, waaronder een avontuurlijke kleuter, dus liever niet.
[...]
Ik laat nog even weten wat hier het beste werkt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-07-2019 23:06
Reden: Verboden
Reden: Verboden
10.29% gewijzigd
zondag 7 juli 2019 om 08:13
Weet ik, maar gelukkig hebben ze dat nooit gedaan.Nummer*Zoveel schreef: ↑06-07-2019 08:49Purschuim kunnen ze doorheen vreten. Je hebt geluk als ze dat niet doen, maar als je er echt vanaf wil is muizenkit beter.
zondag 7 juli 2019 om 09:03
Onze kat brengt regelmatig een muis mee naar binnen (kattenluikje) en dan is het speel speel en dan eet eet oh wat kraakt dat leuk. En van binnen naar buiten en dan binnen 1 minuut weer terug komen met een muis gebeurd ook. Dus heel ver weg zijn ze nooit.
Wat trouwens voor de kat spelen is, is voor de muis keihard vechten, als je observeerd echt een muis in het nauw valt de kat aan.
En soms ontsnappen ze, hoera voor de muis natuurlijk. Verdwijnt dan onder een kast en die kat maar moeilijk doen. Muizen eigenlijk daarna verder nooit terug gevonden. Ja 1 keer toen lag er 1 te stinken achter het bed.
Wat ik ranziger vind zijn naaktslakken. Die blijken dus liefhebber van kattenvoer te zijn. Dus geen zak op de vloer maar bak op een plank. Daarna vrij snel geen slak meer gezien in de bijkeuken.
Wat trouwens voor de kat spelen is, is voor de muis keihard vechten, als je observeerd echt een muis in het nauw valt de kat aan.
En soms ontsnappen ze, hoera voor de muis natuurlijk. Verdwijnt dan onder een kast en die kat maar moeilijk doen. Muizen eigenlijk daarna verder nooit terug gevonden. Ja 1 keer toen lag er 1 te stinken achter het bed.
Wat ik ranziger vind zijn naaktslakken. Die blijken dus liefhebber van kattenvoer te zijn. Dus geen zak op de vloer maar bak op een plank. Daarna vrij snel geen slak meer gezien in de bijkeuken.
fietsen varen vrouwelijk doen
zondag 7 juli 2019 om 16:19
Super vies! Klassieke houten muizenvallen met (pinda)kaas werkten bij ons niet, geavanceerde muizenvallen ook niet. Uiteindelijk hebben wij muizen'gif' (granenmix) gekocht, van die rode korrels en het was bijna meteen klaar (kun je gewoon online of in de winkel kopen). Zou dat dus zeker proberen! En niet te lang wachten want ze vermenigvuldigen zich snel en voor je het weet heb je een hele muizenplaag. Succes!
dinsdag 9 juli 2019 om 20:49
Gisteren nog 4 nieuwe poepjes in totaal gevonden en vandaag niets meer.
Ik vermoed dat het om een veldmuisje gaat. Omdat er geen eten aangevreten was toen ik het nog niet afgesloten had. ( Zoals vruchtenhagel in een pak bijvoorbeeld )
Het lijkt ook wel of hij overdag afwezig is en in het donker naar binnen komt.
Hoe dan ook, het lijkt erop dat het afsluiten en de kastjes met ultrasoon geluid afdoende zijn geweest.
Ik vermoed dat het om een veldmuisje gaat. Omdat er geen eten aangevreten was toen ik het nog niet afgesloten had. ( Zoals vruchtenhagel in een pak bijvoorbeeld )
Het lijkt ook wel of hij overdag afwezig is en in het donker naar binnen komt.
Hoe dan ook, het lijkt erop dat het afsluiten en de kastjes met ultrasoon geluid afdoende zijn geweest.
donderdag 11 juli 2019 om 14:55
Er zijn ook diervriendelijke manieren hoor om muizen te vangen.
En omdat je 1x wat keutels vind wilt niet gelijk zeggen dat er een plaag is. Heb overlaatst ook een muisje gevangen in de garage en terug buiten gezet maar voor de rest geen last. Af en toe zie ik wat keutels in de garage maar kan er niet wakker van liggen.
En omdat je 1x wat keutels vind wilt niet gelijk zeggen dat er een plaag is. Heb overlaatst ook een muisje gevangen in de garage en terug buiten gezet maar voor de rest geen last. Af en toe zie ik wat keutels in de garage maar kan er niet wakker van liggen.
donderdag 11 juli 2019 om 15:47
Garage is ook wel wat anders dan in huis. Het is gewoon vies.Doubletree20 schreef: ↑11-07-2019 14:55Er zijn ook diervriendelijke manieren hoor om muizen te vangen.
donderdag 11 juli 2019 om 15:50
En er zijn echt mensen die die hoge toon wel horen. Ik behoor tot die groep. Om GEK van te worden.forsyth schreef: ↑06-07-2019 02:56Ik heb zo’n apparaatje dat een hele hoge pieptoon geeft. Onhoorbaar voor mensen, maar het verjaagt muizen. Hier werkt het als een tierelier. Je moet alleen geen knaagdieren als huisdier hebben natuurlijk, en ik weet niet zeker of honden en katten er ook last van zouden kunnen hebben.
vrijdag 12 juli 2019 om 04:25
Jep ik ook.vivapimpelmees schreef: ↑11-07-2019 15:50En er zijn echt mensen die die hoge toon wel horen. Ik behoor tot die groep. Om GEK van te worden.