Schoenen uit in huis?

maandag 8 juli 2019 om 09:35
Dat gevoel inderdaad. Doe dat maar lekker op al die andere avonden in het jaar, in je eigen huis. Ik vind het ook niet kunnen als iedereen wel in een leuke outfit komt (of desnoods gewoon spijkerbroek met sneakers) en wij zelf in joggingbroek en sloffen rondlopen. Alsof we liever die avond geen feestje hadden gegeven maar een relax-avond zoals die vele andere avonden.
Niet dat daar wat mis mee is op andere avonden, zo lopen we er geregeld bij. Maar bij die 2 feestjes per jaar... geeft het bezoek toch ook het gevoel dat je ze zit weg te kijken.

maandag 8 juli 2019 om 09:50
Ik wil geen schoenen in huis. M'n man en ik trekken schoenen uit bij de deur op de mat en als er visite komt vraag ik meestal of ze hun schoenen uit doen. Als het buiten nat is sowieso en bij droog weer niet altijd.
Maar als ik visite heb gehad ga ik daarna meestal stofzuigen en dweilen. Of ze nou hun schoenen uit hadden of niet. Ik ben vies van andermans voeten, ik ben sowieso snel vies van andere mensen.
Maar als ik visite heb gehad ga ik daarna meestal stofzuigen en dweilen. Of ze nou hun schoenen uit hadden of niet. Ik ben vies van andermans voeten, ik ben sowieso snel vies van andere mensen.

maandag 8 juli 2019 om 10:00
Maar vind je blote voeten en voeten in sokken dan geen viezer idee dan voeten in schoenen? Ik heb dat namelijk wel.Doubletree20 schreef: ↑08-07-2019 09:50Ik wil geen schoenen in huis. M'n man en ik trekken schoenen uit bij de deur op de mat en als er visite komt vraag ik meestal of ze hun schoenen uit doen. Als het buiten nat is sowieso en bij droog weer niet altijd.

maandag 8 juli 2019 om 10:05
Vanuit huis uit heb ik meegekregen dat mijn moeder alles best vond. Wilde je je schoenen uit dan doe je ze uit, zo niet dan hou je ze lekker aan. Het maakte haar niks uit. Broertje had een paar vriendjes die ze steevast uitdeden en een paar die ze altijd aanhielden. Mijn oom en tante nemen trouwens al zolang ik ze ken hun eigen sloffen mee als ze spelletjes komen doen bij ons thuis. Geen haan die er naar kraaide.
Als ik bij iemand langs ga houd ik ze meestal ook gewoon aan, tenzij me anders verteld word.
Als ik ze uit moet doen ook best hoor. Ik heb toch altijd wel simpele zwarte sokken aan want ik draag veel sneakers. Ik heb trouwens nog nooit op een verjaardag mijn schoenen uit moeten trekken.
Bij mij thuis mag iedereen lekker doen wat hij wil. Schoonzus vroeg het ook aan me de eerste keer dat ze hier binnenkwam, ik zei haar dat ze dat zelf mocht weten. Ik heb wel vloerbedekking liggen maar zo mooi is dat nou ook weer niet en het is toch maar tijdelijk want ik moet volgend jaar uit dit huis. Maar ook als ik hier permanent zou wonen zou het me niet uitmaken. Het is maar vloerbedekking.
Ik ben niet zo moeilijk. Maar ook zo niet opgevoed dus.
Bij mijn enige vriendinnetje thuis vroeger moesten wel altijd de schoenen uit. Als zij bij ons kwam deed ze dit ook altijd automatisch, net als broertje die dus bevriend was met mijn broertje.
Bij mijn opa en oma moesten we wel altijd schoenen uit, herinner ik me nu ineens. Maar als er dan een verjaardag was of iets dergelijks hoefde dat weer niet. Heel vreemd.
Ik nam trouwens ook wel eens mijn sloffen mee naar oom en tante want het was in dat huis altijd steenkoud en die vloer maakte het nog erger.
Als ik bij iemand langs ga houd ik ze meestal ook gewoon aan, tenzij me anders verteld word.
Als ik ze uit moet doen ook best hoor. Ik heb toch altijd wel simpele zwarte sokken aan want ik draag veel sneakers. Ik heb trouwens nog nooit op een verjaardag mijn schoenen uit moeten trekken.
Bij mij thuis mag iedereen lekker doen wat hij wil. Schoonzus vroeg het ook aan me de eerste keer dat ze hier binnenkwam, ik zei haar dat ze dat zelf mocht weten. Ik heb wel vloerbedekking liggen maar zo mooi is dat nou ook weer niet en het is toch maar tijdelijk want ik moet volgend jaar uit dit huis. Maar ook als ik hier permanent zou wonen zou het me niet uitmaken. Het is maar vloerbedekking.
Ik ben niet zo moeilijk. Maar ook zo niet opgevoed dus.
Bij mijn enige vriendinnetje thuis vroeger moesten wel altijd de schoenen uit. Als zij bij ons kwam deed ze dit ook altijd automatisch, net als broertje die dus bevriend was met mijn broertje.
Bij mijn opa en oma moesten we wel altijd schoenen uit, herinner ik me nu ineens. Maar als er dan een verjaardag was of iets dergelijks hoefde dat weer niet. Heel vreemd.
Ik nam trouwens ook wel eens mijn sloffen mee naar oom en tante want het was in dat huis altijd steenkoud en die vloer maakte het nog erger.

maandag 8 juli 2019 om 10:08
Ik vind het eigenlijk allebei vies

Waar ik me trouwens ook over verbaas: Ik zie wel eens in van die programma's zoals "ik vertrek" dat ze hun koffer aan het inpakken zijn en dan nemen ze schoenen mee en zetten die schoenen op hun schone kleding. Bah, ik vind dat zo vies he.
maandag 8 juli 2019 om 10:16
Bacteriën e.d. veeg je er niet allemaal af met een deurmat. Sterker nog, de kans dat je dan ook de bacteriën van je voorganger aan je schoenen krijgt is alleen maar groter...
Waarom je bezoek ook de schoenen uit moet doen
De meeste mensen lopen thuis het liefst op sokken. Om de voeten te ontlasten en om de boel een beetje schoon te houden. Bezoek vragen we echter zelden om de schoenen bij de deur te laten staan, maar uit onderzoek blijkt dat je dat maar beter wél kunt doen.
Onderzoekers van de universiteit van Housten ontdekten onder leiding van dr. Garey namelijk dat schoenzolen écht heel vies zijn en allerlei verschillende bacteriën met zich meedragen. De bacterie met de naam Clostridium is de minst frisse van allemaal, omdat deze kan leiden tot diarree en in extreme gevallen zelfs tot ontstekingen. Niet fijn: volgens de onderzoekers bevindt deze engerd zich op ruim een kwart van alle schoenzolen die je huis binnen komen wandelen.
Voetveeg
Om te voorkomen dat deze en andere bacteriën zich verspreiden in je huis, is het volgens de wetenschappers daarom het verstandigst om alle schoenen bij de deur te laten staan. Maar je veegt je voeten toch? Helpt niets, aldus Garey. “De kans is groot dat je de bacteriën van je voorganger juist áán je schoenzolen veegt.” Conclusie: je bent pas echt een held als je ook tijdens een bezoek aan vrienden of familie op sokken loopt.
We used to be friends...

maandag 8 juli 2019 om 10:25
Je trekt het nu wel een beetje in het absurde. Als je op blote voeten rondloopt kan de rest van je outfit nog steeds hartstikke leuk zijn. Het is niet: sokken of blote voeten, DUS ook meteen joggingbroek met gaten of huispak en ongekamd haar.NYC schreef: ↑08-07-2019 09:35Dat gevoel inderdaad. Doe dat maar lekker op al die andere avonden in het jaar, in je eigen huis. Ik vind het ook niet kunnen als iedereen wel in een leuke outfit komt (of desnoods gewoon spijkerbroek met sneakers) en wij zelf in joggingbroek en sloffen rondlopen. Alsof we liever die avond geen feestje hadden gegeven maar een relax-avond zoals die vele andere avonden.
Niet dat daar wat mis mee is op andere avonden, zo lopen we er geregeld bij. Maar bij die 2 feestjes per jaar... geeft het bezoek toch ook het gevoel dat je ze zit weg te kijken.

maandag 8 juli 2019 om 10:40
Vanwaar de beperking tot hondenbezitters? Katten die buiten lopen nemen net zoveel bacteriën e.d. van buiten mee.
We used to be friends...

maandag 8 juli 2019 om 10:41
Hier zelfs meerdere honden en toch team schoenen uit. Ik zie het probleem met die combi niet zo. De honden worden gekuisd voor ze naar binnen gaan en komen niet op het meubilair. Ik ga echter niet iedere keer mijn schoenen schoonmaken bij de voordeur en ik zit eigenlijk altijd met een been onder me, of ik nou op een stoel of op de bank zit. Dus mijn voeten komen wel op het meubilair.
Als het geregend heeft gaan de honden na een wandeling eerst op hun plaats liggen. Daar drogen ze dan op en dan valt het meeste zand er af, op hun plaats ligt altijd een kleedje of dekentje dat zo de was in kan.
Ja honden brengen viezigheid mee naar binnen maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook de viezigheid van schoenen wil. En dat ik schoenen buiten uit doe wil niet zeggen dat ik smetvrees heb en geen huisdieren wil. Ik zie echt de frictie niet.
Daarnaast vind ik schoenen niet lekker zitten, loop het liefst op sokken of blote voeten. Dus als ik bij iemand anders binnen ben en ik voel me op m’n gemak zal ik ook snel m’n schoenen uittrekken. Wat er dan weer vies is aan sokken snap ik niet. Zowel mijn voeten als mijn sokken worden gewoon gewassen.

maandag 8 juli 2019 om 10:48
Ik heb thuis en bij vriend thuis altijd mijn schoenen uit. Als kind moesten wij van ons moeder ook altijd schoenen uit in huis. Maar dat gold vooral voor de kinderen, volwassen visite mocht schoenen wel aan houden. De kinderen moesten de schoenen uit omdat die steeds in en uit renden, schoenen op de trap en hoop herrie maakten een vanwege de kale neuzen van het rond kruipen met schoenen..
Visite bij mij mag zelf weten of ze wel of geen schoenen aan hebben. Ik heb zelf nooit schoenen aan thuis. Als ik bij anderen ben hangt het af van de persoon of ik ze aan hou of uit doe. En de gelegenheid. Bij mijn ouders of goede vrienden trek ik ze al snel uit. Als er echt een feest met meer visite hou ik ze wel netjes aan. Een beetje naar de situatie.
Visite bij mij mag zelf weten of ze wel of geen schoenen aan hebben. Ik heb zelf nooit schoenen aan thuis. Als ik bij anderen ben hangt het af van de persoon of ik ze aan hou of uit doe. En de gelegenheid. Bij mijn ouders of goede vrienden trek ik ze al snel uit. Als er echt een feest met meer visite hou ik ze wel netjes aan. Een beetje naar de situatie.
maandag 8 juli 2019 om 10:54
Nope, ik gooi ze meteen uit als ik thuis ben. Sokken ook trouwens.
Mijn vader doet standaard overal zijn schoenen uit, ook bij mij, en andere visite houd ze gewoon aan.
Al had ik vroeger een vriendin die elke ochtend haar schoenen bij het opstaan al aan deed, al moest ze nog lang niet de deur uit. Ze stonden ook naast haar bed.
Dat vond ik ook nogal bijzonder.
Mijn vader doet standaard overal zijn schoenen uit, ook bij mij, en andere visite houd ze gewoon aan.
Al had ik vroeger een vriendin die elke ochtend haar schoenen bij het opstaan al aan deed, al moest ze nog lang niet de deur uit. Ze stonden ook naast haar bed.
Dat vond ik ook nogal bijzonder.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

maandag 8 juli 2019 om 10:56
Bacteriën maal ik niet om maar mijn katten zijn schoner dan mijn hond. Mijn hond is dol op stinken, lekker rollen in een kadaver of zo. Het enige wat de hond niet mag is in mijn bed.Met meerdere dieren in huis kun je maar beter je schoenen aanhouden. Of pantoffels met zool anders sta je nog een keer met je sok in kots of op een dode muis.CourtneyTT schreef: ↑08-07-2019 10:40Vanwaar de beperking tot hondenbezitters? Katten die buiten lopen nemen net zoveel bacteriën e.d. van buiten mee.

maandag 8 juli 2019 om 10:56
Mag je vinden, maar ik vind het wel vies. Ik zou het doen, wanneer iemand het van me vroeg, ik zou er waarschijnlijk ook niets van zeggen, maar de volgende keer zou ik mijn eigen sloffen meenemen als ik iemand leuk genoeg zou vinden om nog eens te bezoeken.Taralina schreef: ↑08-07-2019 08:51Altijd schoenen uit binnen, dat is niet meer dan logisch. Familie en vrienden ook. Hier ook de keuze of ze pantoffels aan willen of niet. Nog nooit gehoord dat iemand het ‘vies’ zou vinden om in een pantoffel te lopen waar een ander in gelopen heeft, wat een onzin.
Van mensen die thuis de hele dag hun schoenen aan hebben kan ik me nooit voorstellen hoe ze kunnen relaxen in hun eigen huis? Hoe kun je nu lekker knus chillen op de bank als je je schoenen nog aan hebt? Dan is het net of je in je eigen huis op bezoek bent.
maandag 8 juli 2019 om 11:03
Dat katten in jouw ogen "schoner" zijn dan honden doet verder niets af aan het feit dat het net zo goed bacteriehaarden zijn. Die lopen buiten net zo goed in van alles en nog wat te graven en met (al dan niet) dode beesten te spelen etc, etc.miekemv schreef: ↑08-07-2019 10:56Bacteriën maal ik niet om maar mijn katten zijn schoner dan mijn hond. Mijn hond is dol op stinken, lekker rollen in een kadaver of zo. Het enige wat de hond niet mag is in mijn bed.Met meerdere dieren in huis kun je maar beter je schoenen aanhouden. Of pantoffels met zool anders sta je nog een keer met je sok in kots of op een dode muis.
We used to be friends...
maandag 8 juli 2019 om 11:04
Het per se schoenen uit doen komt bij mij niet gastvrij over. Ik zou me opgelaten / hoogst ongemakkelijk voelen als ik ergens per se m'n schoenen uit zou moeten doen. Vooral na een lange dag werken heb ik last van zweetvoeten. Ik heb dan het gevoel alsof ik voor het blok gezet word.
En al heb ik gedoucht, het lijkt me hygiënischer om schoenen aan te houden dan om op blote voeten / sokken of van die slofjes te lopen. Ik vind het niet prettig om - of ik nou zweetvoeten heb of niet - in slofjes/pantoffels te lopen die niet van mij zijn. En wie zegt mij dat die slofjes voor- of nadat ik ze gebruik gewassen zijn of worden? Voor hetzelfde geld loopt de volgende na mij in dezelfde slofjes waar ik met mijn zweetvoeten in heb gezeten (over hygiëne gesproken). Ik zie het al helemaal voor me dat iemand iedere voetstap achter me met een dweil panisch weg staat te boenen
Bij mijn ouders thuis trok je je schoenen of laarzen (of wat je aan had) uit als ze vies waren. Voor de rest kon het mijn ouders niets schelen. Er werd regelmatig schoongemaakt, en van een paar bacteriën krijg je helemaal niets.
En bij ons thuis: het maakt mij echt niet uit of iemand wel of geen schoenen aan heeft, dat mag visite van mij helemaal zelf weten. Tenzij het onder de modder / poep zit, maar dat ben ik zelden tegen gekomen.
Wij hebben zelf een aantal katten. En of het nou honden of katten zijn (of andere huisdieren): ook beesten nemen viezigheid mee naar binnen. Wat dat betreft zie ik geen verschil tussen schoenen en de poten van huisdieren.
En al heb ik gedoucht, het lijkt me hygiënischer om schoenen aan te houden dan om op blote voeten / sokken of van die slofjes te lopen. Ik vind het niet prettig om - of ik nou zweetvoeten heb of niet - in slofjes/pantoffels te lopen die niet van mij zijn. En wie zegt mij dat die slofjes voor- of nadat ik ze gebruik gewassen zijn of worden? Voor hetzelfde geld loopt de volgende na mij in dezelfde slofjes waar ik met mijn zweetvoeten in heb gezeten (over hygiëne gesproken). Ik zie het al helemaal voor me dat iemand iedere voetstap achter me met een dweil panisch weg staat te boenen

Bij mijn ouders thuis trok je je schoenen of laarzen (of wat je aan had) uit als ze vies waren. Voor de rest kon het mijn ouders niets schelen. Er werd regelmatig schoongemaakt, en van een paar bacteriën krijg je helemaal niets.
En bij ons thuis: het maakt mij echt niet uit of iemand wel of geen schoenen aan heeft, dat mag visite van mij helemaal zelf weten. Tenzij het onder de modder / poep zit, maar dat ben ik zelden tegen gekomen.
Wij hebben zelf een aantal katten. En of het nou honden of katten zijn (of andere huisdieren): ook beesten nemen viezigheid mee naar binnen. Wat dat betreft zie ik geen verschil tussen schoenen en de poten van huisdieren.
In this mad house we must all survive
maandag 8 juli 2019 om 11:10
Hier ook schoenen uit, ook vanwege hygiëne. Ik snap dianaf wel. Ik vraag mijn bezoek niet om zijn schoenen uit te doen, omdat ik dat niet zo gastvrij vind, maar als je diep in mijn hart kijkt zou ik het het liefst wel willen of inderdaad slofjes willen aanbieden. Als de visite of het bezoek weg is, ga ik inderdaad ook stofzuigen/dweilen. Is misschien overdreven of licht smetvrezerig, dat klopt, maar ach, niemand heeft daar last van toch, ikzelf in ieder geval niet. Ik houd gewoon van een schoon huis, ook al weet ik rationeel best dat ‘er niet vd grond gegeten wordt’ en je ook niet doodgaat van wat bacteriën. En ach, ik heb wel meer rare gewoontes. Als er gedweild wordt, doe ik of mijn partner dat op badslippers die dan ook eerst schoongemaakt moeten worden. Ach, ik kan er zelf ook om lachen.
.

maandag 8 juli 2019 om 11:15
Dat schreef ik al, om bacteriën geef ik niet. Ik heb een jaar geen honden gehad en dat scheelde aanzienlijk in zandaanvoer bijvoorbeeld en met hond moet je vaker dweilen.CourtneyTT schreef: ↑08-07-2019 11:03Dat katten in jouw ogen "schoner" zijn dan honden doet verder niets af aan het feit dat het net zo goed bacteriehaarden zijn. Die lopen buiten net zo goed in van alles en nog wat te graven en met (al dan niet) dode beesten te spelen etc, etc.

maandag 8 juli 2019 om 11:25
Hoewel ik zelf niet geef om bacterien/ vuil etc, snap ik wel dat veel mensen geen sloffen aan willen die van een ander zijn/ door een ander gedragen zijn. Ik ben daar zelf ook niet zo happig op. Ik loop heel veel op blote voeten, ook buiten, en ik heb een hond die viezigheid mee in huis neemt. Voor ik naar bed ga duik ik wel onder de douche of was in ieder geval mijn voeten. Van een beetje vieze voeten zul je verder niets krijgen.
Voor mij is het leven en laten leven. Iedereen moet vooral doen waar hij zich zelf het prettigst bij voelt. Wel rekening houdend met een ander en een beetje aanpassen aan de situatie (fatsoen).
Voor mij is het leven en laten leven. Iedereen moet vooral doen waar hij zich zelf het prettigst bij voelt. Wel rekening houdend met een ander en een beetje aanpassen aan de situatie (fatsoen).
maandag 8 juli 2019 om 11:26
Ik woon in een Scandinavisch land en hier trekt iedereen (m.u.v. klusjesmannen) zijn schoenen uit. Vanwege het bedrijf van mijn man komen er regelmatig mensen langs die op dat moment hun beroep uitoefenen. Dus o.a. ons contactpersoon bij de bank en de accountant lopen hier altijd op sokken.
Zelf hebben we ook nooit schoenen aan in huis.
Zelf hebben we ook nooit schoenen aan in huis.
maandag 8 juli 2019 om 11:26
Merkwaardig dat je je drukker maakt om een beetje zand dan om bacteriën. Van een beetje zand wordt je niet ziek immers.
We used to be friends...

maandag 8 juli 2019 om 11:30
Ik vind dat ook een vies idee, om sloffen die door een ander gedragen zijn aan te moeten. Sowieso zijn mijn voeten heel gevoelig voor voetschimmels en daar moet ik erg mee oppassen. Maar een ander na mij dus ook.Betty_Slocombe schreef: ↑08-07-2019 10:56Mag je vinden, maar ik vind het wel vies. Ik zou het doen, wanneer iemand het van me vroeg, ik zou er waarschijnlijk ook niets van zeggen, maar de volgende keer zou ik mijn eigen sloffen meenemen als ik iemand leuk genoeg zou vinden om nog eens te bezoeken.
Maar ik zou het inderdaad wel braaf doen. Waarschijnlijk kom ik daarna minder vaak langs. Net als ik niet graag in huizen kom waar katten op het aanrecht lopen bijvoorbeeld. Maar ik ga sowieso niet graag bij mensen thuis langs. Ik spreek liever buiten de deur af.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 11:34
19.39% gewijzigd

maandag 8 juli 2019 om 11:34
Katten ookCourtneyTT schreef: ↑08-07-2019 10:40Vanwaar de beperking tot hondenbezitters? Katten die buiten lopen nemen net zoveel bacteriën e.d. van buiten mee.

maandag 8 juli 2019 om 11:39
Bij thuiskomst gelijk schoenen uit.
Heb een vriend die tegen bezoek zegt hun schoenen uit te doen (geen idee of hij dat ook aan ´vreemd´ bezoek vraagt.
Laatst ook een vriendin die die middag gedweild had en ons hetzelfde vroeg. Je zou maar laarzen aan hebben... (lastig om staand schoenen aan te doen)
Heb een vriend die tegen bezoek zegt hun schoenen uit te doen (geen idee of hij dat ook aan ´vreemd´ bezoek vraagt.
Laatst ook een vriendin die die middag gedweild had en ons hetzelfde vroeg. Je zou maar laarzen aan hebben... (lastig om staand schoenen aan te doen)