Schoenen uit in huis?

07-07-2019 22:14 263 berichten
Laatst hoorde ik daar een discussie over. Zou liever ook geen schoenen in huis willen, maar vind dat zo'n gedoe om te handhaven. Wat doen jullie? En hoe doen jullie dat?

Schoenen uit in huis

Totaal aantal stemmen: 339

Ja (55%)
Nee (45%)
Ik volg iedere huisregel braaf op, maar ik heb er echt een hekel aan als ik mijn schoenen bij mensen uit moet doen. Ik ben nogal een schoenenfanaat en schoenen zijn een onderdeel van mijn outfit. Ik ben zelfs eens op een feestje geweest waar iedereen zijn schoenen uit moest doen. Stonden we daar in feestkleding op onze pantykousjes. Wat een afknapper zeg.

In mijn omgeving is schoenen uit ook niet gebruikelijk, hooguit als men kleine baby’s heeft die op hun buik op de grond liggen.

Ik heb zelfs weleens een waarschuwing ontvangen; als je naar X gaat, opletten, dat is een schoenen-uit-huis, haha! Dat je wel sokken draagt die dag, want anders loop je opeens ergens op blote voeten.

Je zit toch ook niet in je huispak bij een ander?
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 08:44
3.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij doen onze schoenen uit, bezoek hoeft dat niet. Hond brengt ons slippers en pantoffels als we thuiskomen en heeft dit uit gewoonte ook bij sommige bezoekers gedaan. Sommigen trokken daarna toch hun schoenen uit, terwijl het echt niet hoeft van mij. Gastenpantoffels heb ik nl. alleen voor mijn ouders (deze pakte de hond ook) en ik kan me voorstellen dat niet iedereen op zijn sokken wil lopen.

Bij een paar Japanse en Islamitische vrienden krijg ik, nadat ik mijn schoenen heb uitgedaan, een pantoffel of slipper. Zij hebben standaard een paar extra in de kast voor gasten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe thuis oook altijd schoenen uit, in de winter meteen pantoffels in de zomer blote voeten (nu wel pantoffels trouwens want had koude voeten). Niet wegens de hygiëne want ik ga ook naar buiten op blote voeten, maar gewoon omdat ik liever op blote voeten loop.
Heb trouwens nogal wat schippersfamilie en vroeger was het heel normaal dat die hun schoenen bij de deur lieten staan, hoewel mijn moeder zei dat dat niet hoefde. Deden ze ook nog toen ze aan de wal woonden, en er dus geen kans meer was dat ze olie uit de machinekamer mee de woonkamer in namen. Bij boeren was het ook gebruikelijk, klompen op de deurmat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
07-07-2019 22:19
Hier in huis in principe geen schoenen aan binnen. Bezoek mag ze aanhouden (liever niet), maar ik snap wel dat men dat liever doet. Ik ga zodra bezoek weg is wel altijd gelijk stofzuigen en dweilen. Maar als iemand naar boven gaat (bijvoorbeeld om iets te bewonderen), dan moeten ze uit. Op de trap ligt tapijt en onder schoenen zit toch vaak viezigheid.

Schoonfamilie probeerde dan nog wel eens stiekem zo naar boven te gaan en vermeldde dan trots dat ze lekker de schoenen niet uit hebben gedaan. Vriend durfde het dan niet te handhaven, dus ik moet nu mee om ze als een juffrouw erop te wijzen dat de schoenen uit moeten. :facepalm:

Ik zit te overwegen om een stapel slofjes aan te schaffen zodat bezoek die aan kan doen. Kunnen ze niet miepen over koude voeten of zo. Vrienden van mij hebben dat nl ook! :biggrin:

Dit is wel standaard aan mijn kant van de familie (binnenvaart).
Je kan ook overdrijven
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
07-07-2019 22:29
Ik vind het niet erg om als ik op bezoek ben mijn schoenen uit te doen, maar van die sloffen die allerlei andere mensen aan hebben gehad, vind ik dan weer niet fris.
En dit! 🤮
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
07-07-2019 23:09
Op zich is het niet lastig handhaven, enkel met monteurs of bezorgers van wasmachine/koelkast etc. Ik heb een doosje met schoenhoesjes maar daar wordt altijd zo vreselijk moeilijk over gedaan.
Zij zijn verplicht om werkschoenen te dragen. Stalen neuzen en goede profiel.
Met een schoenhoesje is het profiel natuurlijk weg.
Betaal jij zijn letselschade als hij zijn nek breekt omdat hij valt omdat hij van jou zo'n schoenhoesje aanmoest? :frusty:

Ik zou het apparatuur lekker op je stoep laten staan.
Ja die schoenen hoesjes zijn super glad en glij je zo mee uit. En als werklui uitglijden dan heb je de poppen aan het dansen. Want als blijkt dat die persoon die hoesjes aan had en daardoor is uitgegleden kan het zijn dat de verzekering niks uitkeert. En wie betaald er dan?! De klant waarbij de letselschade is opgelopen of diegene die de letselschade heeft opgelopen?! Werkgever betaald waarschijnlijk niet want die had duidelijke protocollen voor veiligheid die werknemer niet heeft opgevolgd.

Dus wat mij betreft zou je 2 opties krijgen als ik je wasmachine kom brengen: Of ik houd m'n schoenen aan, zonder hoesjes, of ik ben weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik Draag binnen nooit schoenen loop vooral thuis op mijn sokken en in de zomer op blote voeten. Als ik bij familie ben zelfde verhaal.

Bij vrienden doe ik het niet zo snel tenzij ik ze al jaren ken.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Schoenen hoeven bij mij thuis niet uit.
Zelf doe ik ze overigens wel altijd uit als ik thuis kom, maar dat is omdat ik het fijner vind lopen na een lange dag weg te zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
ik vind schoenen echt iets voor buiten, net als een jas.
Jas uit, schoenen uit en dan pas op de bank.
Heeft voor mij niet echt met hygiëne te maken, maar meer met gevoel.
Neemt niet weg dat ik (achteraf) not amused was nadat ons buurmeisje door het hele huis was gerend (ook op de slaapkamers) met poep onder haar schoen toen wij even wat naar binnen droegen. Dus bevestigt wel mijn idee om de schoenen in huis uit te hebben.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Oestra schreef:
08-07-2019 00:50
Zij zijn verplicht om werkschoenen te dragen. Stalen neuzen en goede profiel.
Met een schoenhoesje is het profiel natuurlijk weg.
Betaal jij zijn letselschade als hij zijn nek breekt omdat hij valt omdat hij van jou zo'n schoenhoesje aanmoest? :frusty:

Ik zou het apparatuur lekker op je stoep laten staan.
Je hoeft niet zo kattig te reageren hoor. Ik probeer overal rekening mee te houden maar ik geef enkel aan dat ik bepaalde dingen heel erg naar vind. Ik zeg ook waar dat door komt.
Alle reacties Link kopieren
man draagt meestal slippers thuis.
Ik heb nooit pantoffels/slippers gehad. Altijd op blote voeten gelopen, nu mag dat niet meer. Dus draag ik binnen Birkenstock-slippers.
Nog nooit aan iemand gevraagd om schoenen uit te doen tenzij ze in iets vies getrapt hebben... ;-D
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Ja schoenen uit behalve bezoek. Of ze moeten het zelf voorstellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier wel schoenen uit. Laatst had mijn vader op mijn dochter van 10 maanden gepast. Was ik vergeten te zeggen dat zijn schoenen uit moeten. Kwam ik thuis in de avond van werk zag ik zo’n vieze voet afdruk op de badmat staan. Bah! Volgende keer toch even zeggen :p
Alle reacties Link kopieren
_CarmiggelT_ schreef:
07-07-2019 23:09
Ik doe juist weer vaak schoenen aan in m’n eigen huis als er bezoek komt. :bonk:
Ik ook. Vind ik heel normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik loop het liefst op blote voeten/sokken, mijn man houdt altijd schoenen aan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Oestra schreef:
08-07-2019 00:50
Zij zijn verplicht om werkschoenen te dragen. Stalen neuzen en goede profiel.
Met een schoenhoesje is het profiel natuurlijk weg.
Betaal jij zijn letselschade als hij zijn nek breekt omdat hij valt omdat hij van jou zo'n schoenhoesje aanmoest? :frusty:

Ik zou het apparatuur lekker op je stoep laten staan.
Eens.
Altijd schoenen uit binnen, dat is niet meer dan logisch. Familie en vrienden ook. Hier ook de keuze of ze pantoffels aan willen of niet. Nog nooit gehoord dat iemand het ‘vies’ zou vinden om in een pantoffel te lopen waar een ander in gelopen heeft, wat een onzin.

Van mensen die thuis de hele dag hun schoenen aan hebben kan ik me nooit voorstellen hoe ze kunnen relaxen in hun eigen huis? Hoe kun je nu lekker knus chillen op de bank als je je schoenen nog aan hebt? Dan is het net of je in je eigen huis op bezoek bent.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een bordje bij de kapstok:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mensen met schoenen aan heb ik nooit viezigheid aan gemerkt, maar een hond op bezoek daarentegen....

Dus de schoenen-uit mensen, jullie hebben ook geen hond, denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Ja wij doen dat zelf wel, maar bezoek hoeft dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
08-07-2019 08:51
Altijd schoenen uit binnen, dat is niet meer dan logisch. Familie en vrienden ook. Hier ook de keuze of ze pantoffels aan willen of niet. Nog nooit gehoord dat iemand het ‘vies’ zou vinden om in een pantoffel te lopen waar een ander in gelopen heeft, wat een onzin.

Van mensen die thuis de hele dag hun schoenen aan hebben kan ik me nooit voorstellen hoe ze kunnen relaxen in hun eigen huis? Hoe kun je nu lekker knus chillen op de bank als je je schoenen nog aan hebt? Dan is het net of je in je eigen huis op bezoek bent.

Volgens mij trekt (bijna) iedereen hier in dit topic thuis de schoenen uit. Ik zelf ook. Ik kan inderdaad ook niet relaxed chillen met schoenen aan.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
08-07-2019 08:51
Altijd schoenen uit binnen, dat is niet meer dan logisch.
Dat is helemaal niet logisch. Het is ontzettend onbeleefd om aan je bezoek te vragen of ze hun schoenen willen uitdoen.

Als schoenen alleen maar de functie zouden hebben om onze voeten buiten te beschermen tegen straatvuil dan zouden we niet meerdere paren schoenen in verschillende vormen en kleuren hoeven te hebben

Schoenen maken je outfit af.

Als het goed is veegt het bezoek de schoenen op de deurmat bij je voordeur en wordt er dus geen viezigheid je huis in gelopen.
Bezoek dat de schoenen gaat uitdoen geeft mij altijd een ontzettend ongemakkelijk gevoel. Alsof ze teveel in de privé/intieme thuiszijn-sfeer zijn ofzo. En elk moment ook een dekentje erbij zullen pakken en opgekruld op de bank hun favoriete Netflix serie gaan kijken. Niks mis met zulke avonden tussen mij en mijn eigen partner, maar niet op een avond dat je een feestje houdt.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 09:29
0.13% gewijzigd
NYC schreef:
08-07-2019 09:09
Bezoek dat de schoenen gaat uitdoen geeft mij altijd een ontzettend ongemakkelijk gevoel. Alsof ze teveel in de privé/intieme thuiszijn-sfeer zijn ofzo. En elk moment ook een dekentjen erbij zullen pakken en opgekruld op de bank hun favoriete Netflix serie gaan kijken. Niks mis met zulke avonden tussen mij en mijn eigen partner, maar niet op een avond dat je een feestje houdt.
Ja inderdaad, what’s next? Bh uit en huispak aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven