Huis-verkopen-flauwekul

14-05-2019 13:22 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn in het proces om ons huis te verkopen.

Leuk allemaal, en nieuw voor ons.

1 ding begrijp ik echter niet, wind ik me over op, en (zie titel) vind ik flauwe kul.

De makelaar heeft een rondje door ons huis uit 1932 gelopen, een inschatting gemaakt can prijs en ons een paar tips gegeven om het huis aantrekkelijker te maak. Tor zo ver alle goed. Maar toen begin de makelaar ineens over schilderen...... huh?? Schilderen?

Het zit namelijk zo; obs huis is 4 jaar geleden van binnen geschilderd, vlak daarna zijn we gestopt met roken, en er lopen 2 kinderen van nog geen 10 door dit huis. En dan is je schilderwerk na 4 jaar niet nieuw meer. Voor de duidelijkheid, nergens bladert de verf af of is het kaal en versleten, maar wij leven wel in dit huis. Het is geen museum. Dus een deukje of krasje heb je wel eens te pakken.

Komt nog eens bij dat alles wat ik nu schilder, waarschijnlijk direct na de verkoop g3schuurt en overgeschilderd wordt omdat nieuwe eigenaren een andere kleur wensen. Lijkt me kapitaalvernietiging en alecht voor milieu.

Mijn vraag; is dit normaal?

Wat kapot en/of beschadigd is, repareer je, maar je hele huis schilderen vanwege gebruikssporen?

We heeft er suggesties?
jouw leven is een keuze
pipootje schreef:
08-07-2019 07:28
Ik vraag me weleens af wanneer dat begonnen is. Zelf denk ik vooral door die woonprogramma's.
Kan. En onder invloed van de crisis. Toen moest je huis echt perfect zijn om enige kans te maken op verkoop.
Maar ook wij zijn in aanloop tot verkoop dingen aan het opknappen. De plafonds witten, muren in een neutrale kleur doen etc. Niet om iets te verdoezelen, maar na 15 jaar is de boel toch groezelig en beschadigd. Als we niet zouden verhuizen, hadden we het ook wel gedaan.

Edit: en we gebruiken kwalitatief goede verf. Een recentelijk gewit plafond is wel een meerwaarde, want ik ken echt niemand die zijn plafond liever paars doet.
Nette, strakke muren met een lichte kleur vind ik ook fijn, want het scheelt veel opknapwerk en je kan er makkelijk met een ander kleurtje overheen.
Dus zo pakken wij het aan. Opknappen zodat het ook echt gemak oplevert voor een koper.
Ik ga echt niet mijn -eenvoudige- badkamer pimpen met nieuwe tegels. De oude tegels zijn gewoon nog goed. Maar ja, eenvoudig dus. Gewoon wit. Dus als een koper geen budget heeft voor een badkamerrenovatie is het ook niet erg want het is net en neutraal.
En als ze het eruit slopen vernietigen ze niet mijn harde werk.
-Darkside- schreef:
08-07-2019 07:34
Kan. En onder invloed van de crisis. Toen moest je huis echt perfect zijn om enige kans te maken op verkoop.
Maar ook wij zijn in aanloop tot verkoop dingen aan het opknappen. De plafonds witten, muren in een neutrale kleur doen etc. Niet om iets te verdoezelen, maar na 15 jaar is de boel toch groezelig en beschadigd. Als we niet zouden verhuizen, hadden we het ook wel gedaan.

Edit: en we gebruiken kwalitatief goede verf. Een recentelijk gewit plafond is wel een meerwaarde, want ik ken echt niemand die zijn plafond liever paars doet.
Nette, strakke muren met een lichte kleur vind ik ook fijn, want het scheelt veel opknapwerk en je kan er makkelijk met een ander kleurtje overheen.
Dus zo pakken wij het aan. Opknappen zodat het ook echt gemak oplevert voor een koper.
Ik ga echt niet mijn -eenvoudige- badkamer pimpen met nieuwe tegels. De oude tegels zijn gewoon nog goed. Maar ja, eenvoudig dus. Gewoon wit. Dus als een koper geen budget heeft voor een badkamerrenovatie is het ook niet erg want het is net en neutraal.
En als ze het eruit slopen vernietigen ze niet mijn harde werk.

Maar dan doe je toch gewoon exact wat die anderen ook doen; je afwerking van je huis verbeteren voor een betere verkoop. Jij maakt alleen weer andere keuzes omdat jij denkt dat jouw keuzes het beste gewaardeerd worden door kopers.

En het is gewoon heel logisch dat je dat doet. We kunnen met z'n allen wel heel hard roepen dat dat zonde is en dat we daar wel doorheen kunnen kijken, maar dat blijkt in praktijk gewoon niet zo te zijn. Je huis verkoopt gewoon beter/sneller/makkelijker met een strak wit plafonnetje. Het is gewoon een vorm van reclame/marketing. De ene is daar gevoeliger voor dan de andere, maar we zijn er wel allemaal in bepaalde mate gevoelig voor.

Het is geen hype vanuit de woonprogramma's. Het ligt aan het feit dat verkopers zich ervan bewust worden dat het zo werkt en dat is nog eens benadrukt tijdens de crisis.
Ja en?
En dus zouden mensen in dit topic niet zo spastisch moeten doen over mensen die hun huis 'verkoopklaar' maken.
SHIFTY schreef:
08-07-2019 08:21
Maar dan doe je toch gewoon exact wat die anderen ook doen; je afwerking van je huis verbeteren voor een betere verkoop. Jij maakt alleen weer andere keuzes omdat jij denkt dat jouw keuzes het beste gewaardeerd worden door kopers.

En het is gewoon heel logisch dat je dat doet. We kunnen met z'n allen wel heel hard roepen dat dat zonde is en dat we daar wel doorheen kunnen kijken, maar dat blijkt in praktijk gewoon niet zo te zijn. Je huis verkoopt gewoon beter/sneller/makkelijker met een strak wit plafonnetje. Het is gewoon een vorm van reclame/marketing. De ene is daar gevoeliger voor dan de andere, maar we zijn er wel allemaal in bepaalde mate gevoelig voor.

Het is geen hype vanuit de woonprogramma's. Het ligt aan het feit dat verkopers zich ervan bewust worden dat het zo werkt en dat is nog eens benadrukt tijdens de crisis.
Ik denk wel dat het ook door de woonprogramma's komt en ook door de eisen die mensen stellen.
In "mijn" tijd ging je geen dingen bezichtigen om het te "leren" . kocht je gewoon een huis en nam je gordijnen en vloeren mee. Keek je niet naar de inrichting. En ook de hypotheker was nog onafhankelijk en een aankoopmakelaar hadden wij niet.
In 1996 was er wel internet maar dat werkte ook niet zoals nu denk dat dat ook veel scheelt.
Je had namelijk geen idee hoe andere mensen huizen kochten
Doe ik ook niet. Alleen nieuwe vloeren/keukens/badkamers zijn gewoon doodzonde omdat dat allemaal best persoonlijk is. Ik koop liever een huis zonder keuken, want ik wil er toch iets naar eigen smaak inzetten.
Maar een vers gewit plafond of een opgeknapte muur is altijd een investering want een nieuwe bewoner moet dat toch doen en als het al gedaan is, bespaar je iemand werk = meerwaarde.
Ik heb niet mijn hele huis geschilderd maar wel stukken waar er duidelijke gebruikerssporen waren -- van mijn fiets in de gang bijvoorbeeld. Dat stoort mezelf niet zo maar als je binnen komt zag je zwarte strepen op de witte muur van de trappers en het stuur.

Een huis verkoopklaar maken is sowieso heel veel werk. Dit was maar een paar uur extra werk en had nog een potje verf. Ziet er stukken beter uit zo en ik voel me er beter bij. Of het nou wel of niet bijdraagt aan een betere verkoopprijs boeit me niet zo.
Lady_Day schreef:
08-07-2019 08:43
Ik heb niet mijn hele huis geschilderd maar wel stukken waar er duidelijke gebruikerssporen waren -- van mijn fiets in de gang bijvoorbeeld. Dat stoort mezelf niet zo maar als je binnen komt zag je zwarte strepen op de witte muur van de trappers en het stuur.

Een huis verkoopklaar maken is sowieso heel veel werk. Dit was maar een paar uur extra werk en had nog een potje verf. Ziet er stukken beter uit zo en ik voel me er beter bij. Of het nou wel of niet bijdraagt aan een betere verkoopprijs boeit me niet zo.
Nou dat ook. Ik voel me ook beter bij een net huis als er mensen doorheen gaan lopen.
Als ik foto's op Funda bekijk en ik zie een vies aanrecht denk ik toch: kon je daar nou echt niet even een doekje overheen halen?
-Darkside- schreef:
08-07-2019 08:39
Doe ik ook niet. Alleen nieuwe vloeren/keukens/badkamers zijn gewoon doodzonde omdat dat allemaal best persoonlijk is. Ik koop liever een huis zonder keuken, want ik wil er toch iets naar eigen smaak inzetten.
Maar een vers gewit plafond of een opgeknapte muur is altijd een investering want een nieuwe bewoner moet dat toch doen en als het al gedaan is, bespaar je iemand werk = meerwaarde.

Klopt, ik haalde jou aan omdat je als voorbeeld aan gaf wat wel een goeie reden is om ook cosmetische verbeteringen door te voeren. Voornamelijk als reactie op anderen die in een stuip schieten dat mensen er maar doorheen moeten kijken en dat het onzin / verspilling / zinloos is om dit te doen.

Dus ik bedoelde niet jou daar op aan te vallen.
SHIFTY schreef:
08-07-2019 09:32
Klopt, ik haalde jou aan omdat je als voorbeeld aan gaf wat wel een goeie reden is om ook cosmetische verbeteringen door te voeren. Voornamelijk als reactie op anderen die in een stuip schieten dat mensen er maar doorheen moeten kijken en dat het onzin / verspilling / zinloos is om dit te doen.

Dus ik bedoelde niet jou daar op aan te vallen.
Ik snap je. Ik vatte het niet direct als aanval op
dawncutler schreef:
14-05-2019 23:47
De eerste klap is een daalder waard, luidt toch het gezegde? Je kunt het niet doen en mocht het huis niet verkopen, het later toch doen. Maar dan staat het huis wel al even te koop en dan levert het minder op.

Ik heb het wel gedaan. De gang opnieuw geschilderd en de overige ruimtes wat bijgewerkt. Loszittende plintjes vervangen, tuin helemaal netjes, alles opgeruimd. Qua geld heeft het me ongeveer 100 euro gekost. Kapitaalvernietiging? Kom op nou! Wat kost een emmer latex! Het heeft me wel wat tijd gekost. Ik snap best dat je er geen zin in hebt.

Maar het was het qua verkoop echt waard. Ze buitelden over elkaar heen met de biedingen. Flink boven de vraagprijs verkocht.

Een huis wat er netjes uitziet, geeft de indruk dat het goed is onderhouden. Wij hebben ooit een bod op n huis gedaan waar alles uit moest omdat het niet onze smaak was. Maar alles zag er zo netjes uit. Dat gaf een goed gevoel. In die tijd een ander huis bezichtigd met ongeveer hetzelfde bouwjaar, maar dat was helemaal uitgeleefd. Niet eens de moeite genomen om viee vingers van de deuren te poetsen. Wellicht moest er voor evenveel aan veranderd worden, maar de klik is er dan toch veel minder snel.

Mensen die voor hun zelf een huis kopen, zitten er toch vaak emotioneler in. Die kijken wat minder makkelijk door troep en vuil heen. Ik snap dat als je zakelijk in vastgoed zit, zoals mammezel, je daar wél door heen kijkt.
Dit. Een schoon opgeruimd huis geeft vertrouwen dat het huis altijd goed is bijgehouden en onderhouden. Het hoeft niet veel te kosten maar als je door je huis loopt met de ogen van een koper zie je toch dingen waar je normaal blind voor bent geworden. Als je een nieuwe auto wilt kopen en je hebt de keus uit een glimmende die je toe staat te lachen of een auto waar het stof op zit en de vette vingers op de ramen geplakt zitten dan is de keus ook niet lastig.
pipootje schreef:
08-07-2019 08:39
Ik denk wel dat het ook door de woonprogramma's komt en ook door de eisen die mensen stellen.
In "mijn" tijd ging je geen dingen bezichtigen om het te "leren" . kocht je gewoon een huis en nam je gordijnen en vloeren mee. Keek je niet naar de inrichting. En ook de hypotheker was nog onafhankelijk en een aankoopmakelaar hadden wij niet.
In 1996 was er wel internet maar dat werkte ook niet zoals nu denk dat dat ook veel scheelt.
Je had namelijk geen idee hoe andere mensen huizen kochten

Nee. Je zet de huidige ontwikkelingen af tegen nostalgisch terugkijken. In principe geef je het feit dat we meer informatie hebben er de schuld van dat we beter weten wat er te koop is.

Dat we nu beter weten hoe andere mensen huizen kopen is exact de reden waarom we meer aandacht besteden aan het verkoopklaar maken van ons huis. Dat is geen modegril; dat is (marketing) informatie die we nu ter beschikking hebben gebruiken om het beste verkoopresultaat te gebruiken.
-Darkside- schreef:
08-07-2019 09:36
Ik snap je. Ik vatte het niet direct als aanval op

Check :high5:
Wat ik me wel afvraag: een huis dat 21.000 euro boven de vraagprijs wordt verkocht... Dat is heel veel

ben ik dan de enige die zich afvraagt of die makelaar nu werkelijk weinig verstand van zaken heeft om dat huis voor zoveel minder aan te bieden?
Een goede makelaar weet welke buurt er gewild is, wat een huis doet en weet precies hoe de markt is.
deze komt mij niet over als deskundig
pearle schreef:
08-07-2019 10:42
Wat ik me wel afvraag: een huis dat 21.000 euro boven de vraagprijs wordt verkocht... Dat is heel veel

ben ik dan de enige die zich afvraagt of die makelaar nu werkelijk weinig verstand van zaken heeft om dat huis voor zoveel minder aan te bieden?
Een goede makelaar weet welke buurt er gewild is, wat een huis doet en weet precies hoe de markt is.
Als je 14 biedingen hebt zit je echt wel in een heel oververhitte markt. Ik zit ook in een stad waar de markt krap is en op de eerste dag heb ik 1 bod gehad, een paar duizend boven de vraagprijs.
Het is wat de gek er voor geeft. En als je op een open dag 10 andere mensen ziet rondkijken dan wordt het heet onder je voeten als je het huis echt wil.
Dan doen mensen zomaar zo'n hoog bod om het maar te krijgen.
pearle schreef:

Een makelaar heeft helaas ook andere belangen, dan het huis zo duur mogelijk verkopen. Namelijk het huis zo snel mogelijk verkopen. Als hij er weinig werk aan heeft, levert hem dat netto meer op.

Makelaar courtage is gemiddeld zo'n 2%. Stel hij zet het huis duur in de markt, duurt het veel langer voordat het verkocht wordt en kost het meer werk voordat hij zijn geld krijgt.

2% van 20.000 euro levert een makelaar, slechts 400 euro extra op.

Ik snap überhaupt niet waarom iemand in deze markt zo'n 3000 voor een verkoopmakelaar aftikt. Ze doen nauwelijks wat en het verkoopt zichzelf wel. Je hoeft alleen maar op funda.
Niet alle berichten gelezen.. dus vast mosterd.
Mijn ervaring met verkoopmakelaars is dat ze adviseren het huis zo leeg mogelijk te maken en alles netjes te schilderen etc. Zo open mogelijk, zo licht mogelijk.

Vier van de vijf makelaars hebben ons zelfs aangeraden de badkamer nog snel even goedkoop en snel te verbouwen (we hebben echt nog een slechte badkamer..) Wat ik doodzonde vind.. want eigenlijk bedonder je de boel. Krijg je 10.000 euro meer voor het huis waarna de nieuwe eigenaar ontdekt dat het allemaal eigenlijk opnieuw moet omdat ze ook de leidingen willen vervangen en infresen, het materiaal te goedkoop is of ze liever een andere indeling willen. We gaan daarom ook maar niet doen. Dan maar niet de hoofdprijs bij verkoop.
Raar advies van het verbouwen van de badkamer... snel en goedkoop, in deze tijd. Ik kon al bijna niemand vinden die mijn kozijnen wilde schilderen. De meeste vakmensen zitten bomvol.
Dropdrop schreef:
08-07-2019 12:21
Een makelaar heeft helaas ook andere belangen, dan het huis zo duur mogelijk verkopen. Namelijk het huis zo snel mogelijk verkopen. Als hij er weinig werk aan heeft, levert hem dat netto meer op.

Makelaar courtage is gemiddeld zo'n 2%. Stel hij zet het huis duur in de markt, duurt het veel langer voordat het verkocht wordt en kost het meer werk voordat hij zijn geld krijgt.

2% van 20.000 euro levert een makelaar, slechts 400 euro extra op.

Ik snap überhaupt niet waarom iemand in deze markt zo'n 3000 voor een verkoopmakelaar aftikt. Ze doen nauwelijks wat en het verkoopt zichzelf wel. Je hoeft alleen maar op funda.

Exact dit dus. Makelaars werken op basis van de verkeerde belangen en zijn verschrikkelijk onprofessioneel. Zinloze beroepsgroep die meer kwaad dan goed doet.
pearle schreef:

Bij ons in de buurt staat 1 huis voor € 40.000,- meer te koop dat de andere huizen in dezelfde straat. Staat al maanden te koop terwijl de rest allemaal snel verkocht was.
Dan vraag ik me echt af of de makelaar wel weet wat hij doet. Hij heeft het in elk geval niet gekeken naar de verkoopprijzen van de rest van de straat. En nee, het huis is niet groter, beter afgewerkt of ligt beter.
Voor die vraagprijs kun je in de directe omgeving ook een ander huis kopen met een grotere tuin en een betere ligging.
Het blijft persoonlijk, maar als ik de vraagprijzen van de verkochte huizen in deze straat op Funda bekijk, dan zou ik als eventuele koper denken: ik zoek wel wat anders als ik per sé die 40.000 euro wil uitgeven.
Misschien hebben de verkopers geen haast en willen ze proberen het onderste uit de kan te halen?
Hier gaan de huizen redelijk snel weg maar nu staan er ook 2 voor 20k meer dan gebruikelijk. Ik volg het met belangstelling, want als dat lukt dan kan ik ook meer vragen. En als ze er nog zijn als ik ga verkopen, kan ik er mooi net onder gaan zitten.
Het is tegenwoordig niet goed meer te zien wat actuele prijzen zijn. Er zijn makelaars die op de nieuwe manier te werk gaan, en door een lagere vraagprijs in te zetten, veel kijkers willen genereren op een open dag, met de verwachting dat er ruim boven de vraagprijs geboden zal worden.

De ouderwetse makelaars, gaan er nog altijd vanuit dat het volgens de methode: hoge vraagprijs zodat je nog voldoende kunt zakken, gaat. Maar dat trekt dan weer minder kijkers.
pearle schreef:

Elke makelaar heeft z'n eigen strategie en een eigen berekening van de vergoeding. Zo had ik er één die een laag percentage vroeg over het bedrag tot aan de vraagprijs. Van de opbrengst boven de vraagprijs vroeg hij 7%. Dus een lage vraagprijs, veel kijkers, bieden en dan verkopen ver boven de vraagprijs zou in zo'n geval een goede tactiek zijn.
Aken als een kapotte trapleuning repareren en beschadigde muur bijwerken doe je om de koper zo weinig mogelijk ruimte te geven voor onderhandeling over de vraagprijs. Aldus ‘mijn’ verkoopmakelaar. De ‘staging’ dient dan om de woning zo goed mogelijk te presenteren: een gezellig zitje in de tuin of op het balkon, dat soort dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven