Blender, keukenmachine, staafmixer?

08-07-2019 10:29 64 berichten
Ik heb een zgn smoothiemaker en die gebruik ik mega vaak voor allerlei dingen behalve smoothies. Ik maak er soepen en sauzen in, pesto, humus en andere dips enz. Ik heb hem ooit cadeau gekregen, het is zeg maar zo’n blok met het motortje en daarop een plastic kan met mesjes onderin. Eerlijk gezegd staat er op dat je er geen hete vloeistoffen in mag doen maar ik maak er dus vaak soep mee en dat ging altijd prima, tot afgelopen weekend. Schep soep erin, beetje te heet nog, en pang er zat een barst in de kan. Hij lekt nog niet maar om te voorkomen dat m’n verse pastasaus bij de volgende blend-beurt op al m’n keukenmuren zit moet ik misschien toch op zoek naar een nieuw apparaat XD
Maar wat moet ik eigenlijk hebben? Een blender? Een keukenmachine? Of is een simpele staafmixer handig?
Ik bak nooit dus dingen met deeg hoeft hij niet te kunnen. Maar als er dit keer wél officieel hete dingen in mogen zou dat dus wel een voordeel zijn. Ik woon niet heel groot dus liefst geen machine die een heel eigen keukenkastje nodig heeft.

Wat gebruiken jullie thuis om sauzen en soepen en falafel en dat soort dingen te maken?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
08-07-2019 14:03
Ik zou ook iets meer uitgeven voor de staafmixer. Ik had er eentje van iets van 25 euro van de kijkshop die was helaas in no time kapot terwijl de Braun die ik daarvoor had ongeveer 5 jaar mee ging (en ik gebruik hem elke week meerdere keren). Ik ben dus nu ook weer terug naar de Braun.

https://www.bol.com/nl/p/braun-multiqui ... 6745/?s2a=

Deze hebben wij en we zijn er blij mee. Ik crush geen ijs, maar af en toen wel bevroren banaan. Dat gaat niet het allersoepelst, maar ik doe het zelden dus ik overleef het wel.
Die is maar 500 watt. Zou ik niet doen. Vandaar dat die banaan ook niet zo lekker gaat. En bevroren banaan is nog relatief zacht.
.
Jeetje die is duur. Die Braun hebben wij ook bevalt prima.
Mijn blender gebruik ik bijna dagelijks. Maar daar gaan geen hete dingen in.. max 70 graden zegt ie niet voor niks in de gebruiksaanwijzing.

Gladde soepen maak ik met een staafmixer. Al 16 jaar ofzo. Gewoon staaf in de pan en het is zo klaar. Die twee minuten win ik terug door niet heen en weer te scheppen en met de afwas.
Staafmixer dan wel met een metalen onderkant nemen. Je wilt geen plastic dat lekker zacht wordt in een pan hete soep.

Een kleine blender achting iets voor koude dingen en een staafmixer voor de hete dingen lijkt mij een goed idee. En dat zou een staafmixer met een hakbakje kunnen zijn.
Ik had een dure kitchenaid staafmixer. Ging stuk na de garantieperiode. Vervangend onderdeel was net zo duur als een hele nieuwe set van Braun. Die gebruik ik nu naar volle tevredenheid.

Naast de staafmixer, heb ik een kleine keukenmachine voor raspen en plakjes snijden. Dat scheelt veel tijd.

Smoothie: staafmixer in de beker zetten en mixen, meteen opdrinken. Voor falafel, pesto, soep enz.
gebruik ik altijd de staafmixer. Oh en de garde gebruik ik veel voor dun beslag, eiwitschuim en slagroom. De bijgeleverde bakjes alleen als ik noten of ijs wil hakken.
petra123456 schreef:
08-07-2019 14:15
Mijn blender gebruik ik bijna dagelijks. Maar daar gaan geen hete dingen in.. max 70 graden zegt ie niet voor niks in de gebruiksaanwijzing.

Gladde soepen maak ik met een staafmixer. Al 16 jaar ofzo. Gewoon staaf in de pan en het is zo klaar. Die twee minuten win ik terug door niet heen en weer te scheppen en met de afwas.
Staafmixer dan wel met een metalen onderkant nemen. Je wilt geen plastic dat lekker zacht wordt in een pan hete soep.

Een kleine blender achting iets voor koude dingen en een staafmixer voor de hete dingen lijkt mij een goed idee. En dat zou een staafmixer met een hakbakje kunnen zijn.
Voor koude dingen heb je ook geen blender nodig. Die gooi je in de hoge beker die je bij de staafmixer krijgt (of een grote maatbeker van jezelf) en staafmixen maar.
.
Ok ik ben dus kennelijk opzoek naar een staafmixer. Maar no way dat ik daar €300 aan uit ga geven 🙈
Ik zou voor een goede basis Braun gaan. Kun je zelf kijken of je direct een heel pakket koopt, of er later nog eens losse accessoires bij. Zie zelf nu een rvs kruidenhakmolen er bij, en tegenwoordig veren de blendervoeten mee, dat lijkt me handig. Persoonlijke ervaring maar qua duurzaamheid en bouwkwaliteit voor mij weer een braun als deze het ooit begeeft.
Een blender misschien? Action heeft ze heel goedkoop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik maak nooit gladde sauzen en soepen. Met een traploze staafmixer maakt ik wel banketbakkersroom, pudding, soezendeeg e.d. Dat zijn de enige gelegenheden dat ik iets glad moet maken. Gladde soep vind ik niet lekker. Net zalf.
https://www.youtube.com/watch?v=rdokQfRRgUI
impala schreef:
08-07-2019 14:19
Voor koude dingen heb je ook geen blender nodig. Die gooi je in de hoge beker die je bij de staafmixer krijgt (of een grote maatbeker van jezelf) en staafmixen maar.
Ik mik er rustig een kilo bevroren groente en fruit in, met een scheut water/melk/yoghurt/sap. Met een staafmixer kost dat 'een eeuwigheid' en de motor moet heel lang hard werken. Mijn blender is krachtiger, groter, spatvrij en kan ijs vermalen zonder oververhit te raken. Bovendien kan ik drie liter ineens maken in plaats van een halve liter hooguit.
Mijn staafmixer is niet zo goed met ijs.. en voor de levensduur ervan kies ik een los apparaat dat dat wel is.
Klopt, voor smoothies met ijs is een blender beter. Ik heb hekel aan ijs smoothies, dus ik heb dat niet nodig. Mango of nectarines zijn met staafmixer net zo snel gepureerd.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 20:44
0.58% gewijzigd
Daarom zeg ik: koop een staafmixer met voldoende vermogen die wél ijs kan crushen. Die goedkope dingen trekken dat niet nee. Maar toegegeven: ik heb nog nooit 3 liter bevroren fruit gestaafmixert. En dat ben ik ook niet van plan :D
.
Deze is het geworden overigens: https://www.bol.com/nl/p/princess-01-22 ... oductTitle
Er staat op dat je er geen ijs mee kan crushen maar dat doe ik eigenlijk toch nooit. Wat bevroren fruit ging moeiteloos. Ben er erg blij mee :high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven