Schooladviezen
dinsdag 9 juli 2019 om 06:44
Beste ouders,
Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.
Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.
Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?
Ik hoor het graag!
Het is nu mijn tweede jaar als directeur van een basisschool en ik ben trots op wat we tot nog toe hebben neergezet. Tegelijkertijd is er 1 ding wat me dit jaar zwaar is gevallen en dat zijn de adviesgesprekken met ouders. Op onze school hebben de leerkrachten van groep 7 en 8 de belangrijkste rol in het formuleren van het eindadvies, maar ook de lk uit groep 5 en 6 worden gepolst. Probleem is dat er veel ouders zijn die zelf uitgaan van een vwo advies terwijl wij denken dat een havo vwo of mavo havo advies meer passend is. Nu is het zo dat wij ons niet laten ompraten, maar we hebben wel gemerkt dat gesprekken regelmatig escaleren. Denk aan schreeuwende (keurige) ouders, ouders die dreigen de school een slechte naam te bezorgen op sport of in de wijk of ouders die op andere onprettige manieren hun onvrede uiten. Dit gaat ten koste van het werkplezier van mijn collega s en is bovenal bijzonder onprettig voor de kinderen.
Ik heb daarbij ook gemerkt dat ouders denken dat het voor ons als school toch geen verschil uitnaakt welk advies wij geven, terwijl onze adviezen na een paar jaar wel degelijk worden getoetst op passendheid. Daarnaast gunnen wij kinderen uiteraard het beste onderwijs en dat is in eerste instantie het onderwijs dat aansluit bij hun niveau.
Welke tips hebben jullie voor ons? Is het handig als ik komend schooljaar bij alle adviesgesprekken zit? Wat zou je als ouder van school nodig hebben om het advies enigszins te kunnen accepteren? Heeft uitgebreide argumentatie zin of is het meer een gevoelskwestie?
Ik hoor het graag!
dinsdag 9 juli 2019 om 08:38
Dit is uit mijn hoofd, anders moet ik zwaar gaan zoeken, dus geheugendisclaimer: de grootste groep van die eenderde bestaat uit afzakkers, dus die een of meerdere niveau's naar beneden gaan in de eerste drie jaar na groep acht. Stijgers zijn er amper door de manier waarop ons onderwijssysteem is georganiseerd, over die groep zijn daarom lastiger uitspraken te doen. Er worden schattingen gedaan op basis van stapelaars, maar die worden maar deels meegenomen in die eenderde - dat komt ook doordat sommige kinderen laatbloeiers zijn en dus stapelen omdat dat past bij hun ontwikkeling, niet omdat ze een verkeerd schooladvies hebben gekregen. Echter, de kinderen die een te laag advies hebben gekregen zijn een groep die grotendeels onzichtbaar blijft. Kinderen met een te laag advies kunnen zich conformeren aan hun omgeving en dus passend worden. Ze kunnen gedemotiveerd raken en helemaal afhaken, waarmee laag advies passend leek. Of te hoog. Dus concluderend: die derde is grotendeels afzakkers, maar we weten niet of de verkeerde adviezen daartoe beperkt zijn.
dinsdag 9 juli 2019 om 08:43
Dank je. Duidelijk verhaal.Pandax schreef: ↑09-07-2019 08:38Dit is uit mijn hoofd, anders moet ik zwaar gaan zoeken, dus geheugendisclaimer: de grootste groep van die eenderde bestaat uit afzakkers, dus die een of meerdere niveau's naar beneden gaan in de eerste drie jaar na groep acht. Stijgers zijn er amper door de manier waarop ons onderwijssysteem is georganiseerd, over die groep zijn daarom lastiger uitspraken te doen. Er worden schattingen gedaan op basis van stapelaars, maar die worden maar deels meegenomen in die eenderde - dat komt ook doordat sommige kinderen laatbloeiers zijn en dus stapelen omdat dat past bij hun ontwikkeling, niet omdat ze een verkeerd schooladvies hebben gekregen. Echter, de kinderen die een te laag advies hebben gekregen zijn een groep die grotendeels onzichtbaar blijft. Kinderen met een te laag advies kunnen zich conformeren aan hun omgeving en dus passend worden. Ze kunnen gedemotiveerd raken en helemaal afhaken, waarmee laag advies passend leek. Of te hoog. Dus concluderend: die derde is grotendeels afzakkers, maar we weten niet of de verkeerde adviezen daartoe beperkt zijn.
dinsdag 9 juli 2019 om 08:51
En behoren tot die dalers dan (toevallig) ook de kinderen waarvan ouders een hoger advies hebben afgedwongen op school? Daar zou ik dan ook nog benieuwd naar zijn.Pandax schreef: ↑09-07-2019 08:38Dit is uit mijn hoofd, anders moet ik zwaar gaan zoeken, dus geheugendisclaimer: de grootste groep van die eenderde bestaat uit afzakkers, dus die een of meerdere niveau's naar beneden gaan in de eerste drie jaar na groep acht. Stijgers zijn er amper door de manier waarop ons onderwijssysteem is georganiseerd, over die groep zijn daarom lastiger uitspraken te doen. Er worden schattingen gedaan op basis van stapelaars, maar die worden maar deels meegenomen in die eenderde - dat komt ook doordat sommige kinderen laatbloeiers zijn en dus stapelen omdat dat past bij hun ontwikkeling, niet omdat ze een verkeerd schooladvies hebben gekregen. Echter, de kinderen die een te laag advies hebben gekregen zijn een groep die grotendeels onzichtbaar blijft. Kinderen met een te laag advies kunnen zich conformeren aan hun omgeving en dus passend worden. Ze kunnen gedemotiveerd raken en helemaal afhaken, waarmee laag advies passend leek. Of te hoog. Dus concluderend: die derde is grotendeels afzakkers, maar we weten niet of de verkeerde adviezen daartoe beperkt zijn.
.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:00
Ik snap dat het verleidelijk is om nu de conclusie te trekken dat er vooral te hoog geadviseerd wordt, maar het punt is: dat weten we niet. Er is een groep nauwelijks te onderzoeken omdat een niveau stijgen na een te laag advies vrij moeilijk is. En juist omdat dat het geval is, is het te verdedigen om beter te hoog te adviseren dan te laag. Een te laag advies is bijna niet meer aan te passen als het verkeerd blijkt, een te hoog advies wel. Als de ene fout niet te herstellen is, maar de andere wel, kun je beter die andere fout maken.
In mijn regio wordt gebruik gemaakt van de plaatsingswijzer. In deze plaatsingswijzer worden alle Cito scores vanaf groep 6 ingevuld. Hierdoor kunnen ouders goed zien op welk niveau hun kind zit. Bij ieder gesprek komt deze formulier er weer bij en telkens wordt er bij gezegd dat dit een voorlopig advies is en dat het nog alle kanten op kan.
Met het kind kan besproken worden waar hij zelf naar toe wil en waar hij eventueel nog aan zou kunnen werken om dit te behalen.
Doordat je het al vroeg bespreekt komen er geen rare verrassingen eind groep 7, ouders en kind zien de trend van de resultaten.
Met het kind kan besproken worden waar hij zelf naar toe wil en waar hij eventueel nog aan zou kunnen werken om dit te behalen.
Doordat je het al vroeg bespreekt komen er geen rare verrassingen eind groep 7, ouders en kind zien de trend van de resultaten.
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Vanaf groep 6 horen welke kant het op gaat lijkt mij heel goed. Iig stukken beter dan pas in groep 8. En als het te verwachten eindresultaat in groep 6 dan lager uitvalt dan wat de ouders denken dat kind kan, dan kunnen ouders altijd bedenken of ze thuis met kind aan de slag willen. Leraar kan goed aangeven waar de pijnpunten zitten en dan zou je bijvoorbeeld met kind tafels kunnen gaan stampen of meer lezen oid. Helpt dat niet, dan is dit wat het is en ziet ouder hopelijk in dat het er niet in zit.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:04
Veel ouders snappen nauwelijks wat de leerkracht verteld of ze willen het niet horen is mijn ervaring.
Zelf zit ik in het speciaal onderwijs.
"Kind, 10 jaar. Kind begint nu te lezen en te rekenen, erg fijn. Kind leest nu wat een kind uit groep 3 ook kan. Kind rekent op het niveau van midden groep 3. Erg knap, we hadden het niet meer verwacht dat kind zou gaan lezen en/of rekenen, school is zo moeilijk voor kind..
Vader: En straks? Kan het dan naar Mavo?"
"Meisje op basisschool, al jaren eigen leerlijnen, heeft minimaal een jaar tot 2 jaar achterstand. De eigen leerlijnen staan vermeld op het rapport, in het hp. Binnen de eigen leerlijnen haalt het meisje goede cijfers... Ouders verbaast en boos, dat ze niet naar het VWO kan, maar naar basis moet..."
Ik denk dat het belangrijk is om in de schoolgids te zetten, wat het verwijzingsbeleid is. Verder denk ik ook, dat leerkrachten veel duidelijker moeten zijn. De meeste leerkrachten zijn te aardig in een gesprek. Kind heeft een concentratie van een goudvis, waardoor het bij het werken constant de leerkracht nodig heeft, maar we zijn met zijn allen toch erg enthousiast, vinden het kind heel knap. Zonder concentratie en zonder goede werkhouding kan je niet profiteren van het onderwijs op je intelligentie niveau, maar is een niveau lager beter.
Kind is wel intelligent, IQ 120-130, maar enorme dyslexie, moeite met begrijpend lezen, faalangst enz. Wellicht is een HAVO/VWO brugklas dan beter, maar ja... er staat natuurlijk in zo'n IQ test bij een kopje meer begaafd... Dan moet je als school wel heel duidelijk zijn en ook in groep 5 en 6.
Zelf zit ik in het speciaal onderwijs.
"Kind, 10 jaar. Kind begint nu te lezen en te rekenen, erg fijn. Kind leest nu wat een kind uit groep 3 ook kan. Kind rekent op het niveau van midden groep 3. Erg knap, we hadden het niet meer verwacht dat kind zou gaan lezen en/of rekenen, school is zo moeilijk voor kind..
Vader: En straks? Kan het dan naar Mavo?"
"Meisje op basisschool, al jaren eigen leerlijnen, heeft minimaal een jaar tot 2 jaar achterstand. De eigen leerlijnen staan vermeld op het rapport, in het hp. Binnen de eigen leerlijnen haalt het meisje goede cijfers... Ouders verbaast en boos, dat ze niet naar het VWO kan, maar naar basis moet..."
Ik denk dat het belangrijk is om in de schoolgids te zetten, wat het verwijzingsbeleid is. Verder denk ik ook, dat leerkrachten veel duidelijker moeten zijn. De meeste leerkrachten zijn te aardig in een gesprek. Kind heeft een concentratie van een goudvis, waardoor het bij het werken constant de leerkracht nodig heeft, maar we zijn met zijn allen toch erg enthousiast, vinden het kind heel knap. Zonder concentratie en zonder goede werkhouding kan je niet profiteren van het onderwijs op je intelligentie niveau, maar is een niveau lager beter.
Kind is wel intelligent, IQ 120-130, maar enorme dyslexie, moeite met begrijpend lezen, faalangst enz. Wellicht is een HAVO/VWO brugklas dan beter, maar ja... er staat natuurlijk in zo'n IQ test bij een kopje meer begaafd... Dan moet je als school wel heel duidelijk zijn en ook in groep 5 en 6.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:06
dinsdag 9 juli 2019 om 09:09
Het is gewoon geen exacte wetenschap, waarbij je alle ingrediënten in een formule gooit en dan de toekomstige resultaten kunt voorspellen. Kinderen ontwikkelen zich enorm snel, de puberteit pakt voor de 1 goed uit, de ander doet niks meer, de 1 voelt zich perfect thuis op de middelbare school, de ander niet, etc. En middelbare scholen stellen heel verschillende eisen. De ene middelbare school is slecht georganiseerd en kent talloze opdrachten, naast de toetsen. De andere school gebruikt magister heel goed en vraagt veel minder organisatietalent van de kinderen.Pandax schreef: ↑09-07-2019 09:00Ik snap dat het verleidelijk is om nu de conclusie te trekken dat er vooral te hoog geadviseerd wordt, maar het punt is: dat weten we niet. Er is een groep nauwelijks te onderzoeken omdat een niveau stijgen na een te laag advies vrij moeilijk is. En juist omdat dat het geval is, is het te verdedigen om beter te hoog te adviseren dan te laag. Een te laag advies is bijna niet meer aan te passen als het verkeerd blijkt, een te hoog advies wel. Als de ene fout niet te herstellen is, maar de andere wel, kun je beter die andere fout maken.
Voor TS: hier leken de Cito-toetsen helemaal niet belangrijk, totdat het advies kwam. Heel vreemd vond ik dat. Bovendien had ik van school, ze kenden mijn kinderen echt wel goed, ook een advies verwacht welke school het beste zou passen (dus niet het niveau). De school van mijn jongste is heel chaotisch en mijn kind ook, dat is geen goede combi helaas. Ik heb nog wel gevraagd welke school het beste zou passen, maar daar kreeg ik geen antwoord op. Zoveel scholen zijn er niet met dat niveau, dus het heeft een grote meerwaarde als daar ook naar gekeken kan worden. Als ouders kun je dat aan de buitenkant gewoon niet zien.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:10
Dat lijkt mij ook onlogisch in het licht van wat hier besproken wordt. Op basis van wat ik hier lees zou ik juist verwachten dat scholen (te) voorzichtig zijn in het advies.
Zelf vwo gedaan na foutloze CITO in groep 8 (was toen nog de enige) en heb een zoon die nu naar groep 5 gaat. Aan schooladvies zijn we nog niet toe, maar eigenlijk verwacht ik nu al dat het geen vwo wordt. En dan baseer ik me op resultaten en het type kind (altijd de clown uithangen, niet zo'n serieuze werkhouding). Het zou kunnen dat hij in de aanloop naar groep 8 nog verandert, sommige kinderen zijn nu eenmaal laatbloeiers, maar ik probeer er zo realistisch mogelijk in te staan.
Wat ik wel lastig vind, is dat ik hem ergens wel zou willen stimuleren meer te oefenen en zijn resultaten op sommige punten wat op te krikken, maar zonder te veel te pushen.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:19
Lijkt mij ook inderdaad, misschien omdat het ook past bij mijn persoonlijke standpunt, gebaseerd op wat ik om me heen zie (geheel niet wetenschappelijk onderbouwd).Pandax schreef: ↑09-07-2019 09:00Ik snap dat het verleidelijk is om nu de conclusie te trekken dat er vooral te hoog geadviseerd wordt, maar het punt is: dat weten we niet. Er is een groep nauwelijks te onderzoeken omdat een niveau stijgen na een te laag advies vrij moeilijk is. En juist omdat dat het geval is, is het te verdedigen om beter te hoog te adviseren dan te laag. Een te laag advies is bijna niet meer aan te passen als het verkeerd blijkt, een te hoog advies wel. Als de ene fout niet te herstellen is, maar de andere wel, kun je beter die andere fout maken.
Ik zie hetzelfde met afstromen gebeuren trouwens.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:23
Hier vlakbij zit een heel fijn vmbo. Géén overschot aan leerlingen met een problematische sociale achtergrond. Onze dochter zit daar op kader en zit prima op haar plek.
Maar... ik weet dat in grote plaatsen hier in de omgeving de vmbo-scholen overspoeld worden met leerlingen die de nodige rottigheid uithalen. Daar wil je je minder-dan-gemiddeld-begaafd-kind niet tussen hebben. Dus wordt daar alles uit de kast gehaald om kind niet op 'die' school te krijgen. En ergens snap ik dat ook nog wel.
Maar... ik weet dat in grote plaatsen hier in de omgeving de vmbo-scholen overspoeld worden met leerlingen die de nodige rottigheid uithalen. Daar wil je je minder-dan-gemiddeld-begaafd-kind niet tussen hebben. Dus wordt daar alles uit de kast gehaald om kind niet op 'die' school te krijgen. En ergens snap ik dat ook nog wel.
...
dinsdag 9 juli 2019 om 09:27
Ik heb beroepshalve met kinderen te maken. Ik zie veel kinderen met stressklachten en faalangst, gerelateerd aan Cito en schooladvies. Kinderen uit groep zes die lijden onder de druk van hun ouders en klasgenoten, zich al zorgen maken over ‘hun niveau’ bij iedere toets die ze moeten maken. Kinderen uit groep zeven en acht die gepest worden en dom genoemd worden door hun klasgenoten omdat ze een VMBO advies hebben of kinderen die niet gepest worden maar zich wel minderwaardig voelen als persoon door het advies dat ze hebben gekregen ...
Fijn, zo’n maatschappij waar een kind geen kind meer mag zijn en waar je nauwelijks ruimte krijgt om jezelf te zijn.
Leuk dat je menszijn en je waarde voor de maatschappij gelijk geschakeld wordt met je ‘niveau’.
Ik vind het dieptriest. Misschien dat basisschool directeuren, leerkrachten en ouders ook eens stil moeten staan bij wat je aanricht in de psyche van een kind met dat gekrakeel over niveau.
Fijn, zo’n maatschappij waar een kind geen kind meer mag zijn en waar je nauwelijks ruimte krijgt om jezelf te zijn.
Leuk dat je menszijn en je waarde voor de maatschappij gelijk geschakeld wordt met je ‘niveau’.
Ik vind het dieptriest. Misschien dat basisschool directeuren, leerkrachten en ouders ook eens stil moeten staan bij wat je aanricht in de psyche van een kind met dat gekrakeel over niveau.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:33
Hier staan de uitslagen van het leerlingvolgsysteem elke keer op het rapport. Dus dan weet je als ouder wat je kunt verwachten. Kan me echt niet voorstellen dat je dan voor een verrassing komt te staan. Bovendien krijgen de kinderen in groep 6 en groep 7 ook nog een preadvies.
Schreeuwende en dwingende ouders zou ik als leerkracht links laten liggen. Ik schrik ervan dat een leerkracht hier zegt daaraan toe te geven. Dat vind ik echt een heel slechte zaak, sorry.
Schreeuwende en dwingende ouders zou ik als leerkracht links laten liggen. Ik schrik ervan dat een leerkracht hier zegt daaraan toe te geven. Dat vind ik echt een heel slechte zaak, sorry.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:54
Mijn ouders hebben nooit echt ruzie gemaakt op de adviesgesprekken, maar in groep 7 kreeg ik VMBO-advies. Helemaal prima vonden mijn ouders; die hadden het ook wel een beetje verwacht. Ik kreeg namelijk vaak straf op school en werd vaak aangesproken op mijn gedrag. In groep 8 scoorde ik bij de cito VWO-niveau, daar was iedereen erg van geschrokken. Mijn docent gaf aan me obv die score een havo advies te geven, mijn ouders hebben ervoor gekozen me in te schrijven bij havo-vwo, just in case.
Ik ben afgelopen week geslaagd voor mijn Master aan de universiteit, zonder enige vertraging vwo gedaan en daarna 4 jaar uni. Mijn ouders zijn dus achteraf wel boos dat ik in groep 7 vmbo-advies kreeg, wat ik ook snap.
Misschien voor leerkrachten een tip om erbij te vertellen waarop je een advies baseert. Als dat is obv gedrag kan het ook zo zijn dat leerlingen zich vervelen en zich daardoor minder goed gedragen. Als dat is obv resultaten, is het misschien wat duidelijker welk niveau leerlingen echt hebben. Blijft iets lastigs natuurlijk! En redeneer vanuit het belang van het kind. 'Uw kind gaat ongelukkig zijn op VWO' of 'uw kind zal structureel achterlopen bij VWO'. Misschien dat dat meer doordringt.
Ik ben afgelopen week geslaagd voor mijn Master aan de universiteit, zonder enige vertraging vwo gedaan en daarna 4 jaar uni. Mijn ouders zijn dus achteraf wel boos dat ik in groep 7 vmbo-advies kreeg, wat ik ook snap.
Misschien voor leerkrachten een tip om erbij te vertellen waarop je een advies baseert. Als dat is obv gedrag kan het ook zo zijn dat leerlingen zich vervelen en zich daardoor minder goed gedragen. Als dat is obv resultaten, is het misschien wat duidelijker welk niveau leerlingen echt hebben. Blijft iets lastigs natuurlijk! En redeneer vanuit het belang van het kind. 'Uw kind gaat ongelukkig zijn op VWO' of 'uw kind zal structureel achterlopen bij VWO'. Misschien dat dat meer doordringt.
dinsdag 9 juli 2019 om 09:59
Of je hebt geen hoogopgeleide ouders, of logisch kunnen redeneren is geen erfelijke component van intelligentie...
dinsdag 9 juli 2019 om 10:03
Francien2019 schreef: ↑09-07-2019 09:27Ik heb beroepshalve met kinderen te maken. Ik zie veel kinderen met stressklachten en faalangst, gerelateerd aan Cito en schooladvies. Kinderen uit groep zes die lijden onder de druk van hun ouders en klasgenoten, zich al zorgen maken over ‘hun niveau’ bij iedere toets die ze moeten maken. Kinderen uit groep zeven en acht die gepest worden en dom genoemd worden door hun klasgenoten omdat ze een VMBO advies hebben of kinderen die niet gepest worden maar zich wel minderwaardig voelen als persoon door het advies dat ze hebben gekregen ...
Toen ik in 1986 naar de middelbare school ging was dat ook al zo.
Ik ging naar het lbo, broer zat op het gymnasium.
Ik ben daar toen best onzeker door geworden. Gelukkig had ik de steun van mijn ouders en heb ik mij nooit minder gevoeld.
Triest dat de maatschappij je nog steeds anders bekijkt, afhankelijk van het advies wat je krijgt.
Regelmatig, als ik vertel dat mijn kinderen op het vwo zitten reageren de meeste toch heel anders dan de reacties die ik destijds kon verwachten op het lbo.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:18
IQ en schoolloopbaan staan los van elkaar. Je kan nog een torenhoog IQ hebben, als je niets doet voor school ga je geen havo-diploma halen
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:20
Intelligentie ( ook maar een van de factoren voor succes op schoolgebied, zij het een belangrijke ) is erfelijk via de vrouwelijke lijn.
Vaders staan erbuiten en je kunt hoger scoren dan je moeder omdat je meer vrouwelijke voorouders hebt in haar familie en zoals al gezegd intelligentie niet de enige factor is qua opleiding.
Mijn oma van vaderskant en mijn moeder zijn/waren intelligenter dan ik en ik heb mijn vwo gehaald, dat zat er voor hun gewoon niet in.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:20
Jawel hoor. Ik heb mijn vwo-diploma en ook hbo puur op gezond verstand gehaald. De universiteit werd een ander verhaal, daar moet je echt dingen voor leren.
Tegenwoordig is dat wel iets anders, met al die werkstukken en ellende. Gelukkig hebben mijn kinderen er meestal wel plezier in om zoiets in elkaar te knutselen.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 10:21
17.80% gewijzigd
dinsdag 9 juli 2019 om 10:21
nou iddMinkeDeWit schreef: ↑09-07-2019 10:15Och, als ik vertel dat mijn kind op het vmbo zit krijg ik meestal te horen dat ‘daar niets mis mee is’ en bakkers en metselaars ‘er ook moeten zijn’. Belachelijk, zeg gewoon oh, of zo. Waarom moet het überhaupt goedgepraat worden?
dinsdag 9 juli 2019 om 10:21
Wij 81ers hadden de mazzel van de nieuwe basisvorming. Dus inderdaad brede brugklassen waardoor je vaak zelfs nog twee jaar had om op je eigen niveau te komen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 9 juli 2019 om 10:23
Klopt, havo is echt veranderd sinds begin jaren 90.
Alleen gezond verstand en een beetje leren als het echt moet is niet meer voldoende, nu moet er gepland worden.