Afwasmachine of droger?

11-07-2019 11:10 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben een droger, maar gebruiken deze eigenlijk nooit (mijn man had er al 1 voor wij samen gingen wonen dus die is meegegaan). Op dit moment zijn mijn man en ik nog samen, maar ik ben 6 maanden zwanger dus binnenkort zijn we met baby. Wij hebben geen afwasmachine, maar deze missen we wel. Nu zitten we eraan te denken de droger te verkopen en een afwasmachine te kopen, alleen vraag ik mij af of dit wel een goed idee is aangezien we gezinsuitbreiding krijgen en ik eigenlijk niet weet of een droger juist handig is met een baby. Gaan we hem dan meer gebruiken? We hebben verder geen ruimte voor droger en afwasmachine dus het wordt 1 van de 2. Hebben jullie tips? Alvast bedankt!
Eze schreef:
11-07-2019 11:23
Gezin met drie kinderen en een afwasmachine en een droger. Als ik er maar eentje mocht houden, was het zonder twijfel de afwasmachine.

Je zegt dat je de droger nu bijna niet gebruikt. Dan is hij straks met een baby ook niet ineens onmisbaar. En mocht dat wel zo blijken te zijn, dan kun je nog overwegen de wasmachine te vervangen door een was/droogcombinatie.
Thanks, ook een hele goeie tip!!
Ik zou persoonlijk voor de vaatwasser kiezen (ik heb geen kinderen). Maar vrienden van mij hebben toen baby er was vrijwel direct een droger aangeschaft. Met 3x een bed volspugen per nacht bij ziekte was het toch wel handig om een droger te hebben zodat al het beddengoed weer snel te gebruiken was.
Misschien is een was-droogcombinatie wat voor jullie?
JoyeuxNoel schreef:
11-07-2019 11:22
Dank voor jullie reacties!

Ik vind het moeilijk haha. De was doen vind ik niet erg. Was ophangen dus ook niet. Wij hebben 1 kamer waar we alle was ophangen. De afwas daarentegen vind ik verschrikkelijk. Man en ik wisselen het af, maar blijf het elke keer niet leuk vinden. En na een halve dag staat aanrecht weer vol met afwas. Ik neig dus naar afwasmachine.

Als je de afwas doet bijhouden en na het ontbijt, de lunch en avondeten even de afwas doet kan dat toch niet zo veel worden met maar 2 personen?
https://www.keuken-prijs.nl/mini-vaatwasser/

Is voor 4 tot 6 couverts. Nou, dat is zat voor een klein gezin.
Je hebt tegenwoordig ook een 2in1, een wasmachine en droger in een apparaat.

"Een wasdroogcombinatie is – de naam zegt het al – een wasmachine en een droger ineen. Dat bespaart je niet alleen ruimte, maar ook tijd."

Met zo'n ding kan je dus wel een droger én een vaatwasser hebben als je dat wil.
*Kettricken* schreef:
11-07-2019 11:25
Nou, dan is de keuze toch helemaal niet moeilijk? Gewoon die afwasmachine aanschaffen.

Maar kan de droger niet gewoon in je waskamer staan dan? Zoveel ruimte neemt 't nou ook weer niet in beslag.
Ja eigenlijk heb je gelijk, wij worden blijer van een afwasmachine. Het komt omdat vrijwel iedereen in mijn omgeving zegt dat je met baby écht een droger gaat missen als je die niet hebt. Maar ik vind het dus helemaal niet erg om een paar extra wasjes op te hangen dan.

Droger moet ergens staan met een afvoer volgens mij (ben niet echt technisch aangelegd maar daardoor kon die niet ergens anders staan dan waar die nu staat is mij verteld). Zal dat nog eens uitzoeken, anders houden we ze gewoon allebei.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga me eens verdiepen in de wereld van de afwasmachines :-D
Ik zou bij echt geen plek voor de vaatwasser gaan, mits je een goede plek hebt om je was te drogen (al vraag ik me dan wel af, kan die droger dan niet op de plek waar je nu je was droogt?) :)

Ik moet wel zeggen dat ik onwijs blij was met de droger toen dochter in 1 nacht 4 keer haar bed had ondergespuugd. Bij de 3e keer waren de 2 sets beddengoed alweer droog en kon dat er weer op.

Kan de droger ook niet op de wasmachine? Dat heb ik hier thuis. Verbindingsplank ertussen en op elkaar gezet.
masatu schreef:
11-07-2019 11:28
Ik zou persoonlijk voor de vaatwasser kiezen (ik heb geen kinderen). Maar vrienden van mij hebben toen baby er was vrijwel direct een droger aangeschaft. Met 3x een bed volspugen per nacht bij ziekte was het toch wel handig om een droger te hebben zodat al het beddengoed weer snel te gebruiken was.
Misschien is een was-droogcombinatie wat voor jullie?
Voor babybeddegoed is een droger nog wel handig, maar mijn eigen beddengoed doe ik er niet eens in. Dat raakt alleen maar ontzettend in de knoop. Babykleding van de Hema is allemaal drogerproof, dus dat gooide ik er destijds wel in. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en dragen de kinderen net als hun ouders vooral kleding die niet in de droger kan. De droger wordt vooral gebruikt voor katoenen kinderondergoed, pyjama’s en handdoeken. Die laatste worden er lekker zacht van, maar zijn ook weer niet echt lastig op te hangen.

In de babytijd en de zindelijk wordt fase had ik zeker vijf sets beddengoed. Daarmee kom je zelfs bij virussen een heel eind.
JoyeuxNoel schreef:
11-07-2019 11:32
Ja eigenlijk heb je gelijk, wij worden blijer van een afwasmachine. Het komt omdat vrijwel iedereen in mijn omgeving zegt dat je met baby écht een droger gaat missen als je die niet hebt. Maar ik vind het dus helemaal niet erg om een paar extra wasjes op te hangen dan.

Droger moet ergens staan met een afvoer volgens mij (ben niet echt technisch aangelegd maar daardoor kon die niet ergens anders staan dan waar die nu staat is mij verteld). Zal dat nog eens uitzoeken, anders houden we ze gewoon allebei.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga me eens verdiepen in de wereld van de afwasmachines :-D

Je hebt drogers met of zonder afvoer. Een condensdroger of met warmtepomp kan je overal zetten.
Als je ruimte hebt om je was op te hangen zou ik voor de vaatwasser gaan. Ik vind het heerlijk om geen afwas op mijn keukenblad te hebben staan.

Was ophangen is zo gedaan en die kleine baby dingen zijn ook zo droog.

Maar je hebt toch geen afvoer nodig voor een droger? Er zijn verschillende soorten... condensdroger, warmtepomp droger etc.
Lady_Day schreef:
11-07-2019 11:36
Als je ruimte hebt om je was op te hangen zou ik voor de vaatwasser gaan. Ik vind het heerlijk om geen afwas op mijn keukenblad te hebben staan.

Was ophangen is zo gedaan en die kleine baby dingen zijn ook zo droog.

Maar je hebt toch geen afvoer nodig voor een droger? Er zijn verschillende soorten... condensdroger, warmtepomp droger etc.
Ze staart zich blind.
Wasdroogcombi vind ik echt een onding. Dan heb je veel was, want wassen kan tot bv 8kg. Maar drogen kan dan maar tot 6kg. Heb je dus 2kg waar je niks mee kan tussendoor. Moet je dat laten liggen ergens tot doe droger klaar is? En als de droger aan staat, kan je niet wassen. Ik doe vaak 1 was, gooi dat vast in de droger (nog niet aan). Doe dan nog een was (duurt 42 min) en gooi dat erbij in de droger en dan zet ik hem pas aan. Maar bij zo’n combi moet je dan dus die was eruit halen, ergens neerleggen, nieuwe was draaien, alles er weer in en dan drogen. En als er maar een kleinere hoeveelheid in de droger kan, werkt deze methode al niet. En als 1 van de 2 apparaten stuk gaat, moet je het hele ding vervangen.
Zeker voor een vaatwasser gaan, sinds hier een baby in huis is, is de afwas enorm veel meer geworden. Eerst kolfonderdelen en een paar flesjes, toen ik stopte met bv hele ladingen flessen en melktorens en nu dochter meer vast voedsel eet zijn de schaaltjes, bekers en bordjes niet aan te slepen. Droger nooit gehad en nooit gemist. In de kraamweek zag ik wasmanden vol voorbij komen, maar zodra kraamzorg weg was hadden we nooit meer zo veel was, ik weet nog steeds niet wat zij toen allemaal de hele dag aan het wassen was.
LAgirl82 schreef:
11-07-2019 11:28
Als je de afwas doet bijhouden en na het ontbijt, de lunch en avondeten even de afwas doet kan dat toch niet zo veel worden met maar 2 personen?
Ik ben alleen, heb een vaatwasser, normaal model, niet zo'n klein ding dat je wanneer er bezoek is geweest toch nog zelf af moet assen omdat de vaatwasser vol is. Mij lukte het bijhouden van de afwas ook nooit. Het ene moment vond ik het de moeite nog niet, het volgende moment overzag ik het niet meer. Dus TO als je er een koopt, neem een standaardmodel.niet zo'n klein ding, daar krijg je spijt van
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
JoyeuxNoel schreef:
11-07-2019 11:32

Dat hangt van je droger af. Als je een droger met afvoerslang hebt, heb je inderdaad een afvoer nodig. Als je een condensdroger hebt (of waterpomp) kan het ook in een intern reservoir opgevangen worden, en kan hij overal staan waar een stopcontact zit.

Ik zou niet zo snel kiezen voor zo’n 2-in-1 machine, dat zijn toch altijd net geen goede wasmachines en net geen goede drogers.

Ik heb beide en een baby. Ik zou niet zonder droger willen, maar ik heb een bloedhekel aan de was doen. En geen ruimte om was op te hangen, dus die hangt dan door het hele huis. Ik heb wel een plek voor wasmachine en droger, dus die staan niet in de weg of nemen ruimte in de keuken in.
Ik heb jarenlang geen vaatwasser gehad. Ben best blij met die ik nu heb, maar zonder vond ik ook geen enorm probleem.
Ik zou kiezen voor een vaatwasser, absoluut. Ik haat afwassen en ik wil geen aanrecht met troep. Superhandig dus een vaatwasser. We hebben ook een wasdroger, maar die gebruik ik alleen soms in de winter. Vind was ophangen ook niet erg.
Volgens mij verbruikt een wasdroger best veel stroom, zeker in vergelijking met een vaatwasser.
Cum non tum age
Team vaatwasser hier!

We hebben een gezin van 2 volwassenen en een kind. We hebben wel een vaatwasser en geen droger. Dat gaat prima; we hebben wel voldoende ruimte om de was op te kunnen hangen, dat scheelt wel natuurlijk.
Voordeel van de vaatwasser vind ik dat het aanrecht leeg blijft en je spaart er dagelijks veel tijd mee uit. En ik vind afwassen een stommer klusje dan de was doen ;)

Nog een tip: wij hebben wel een losstaande centrifuge gekocht via marktplaats. Dat scheelt echt veel in de droogtijd van je wasgoed! Ik gebruik 'm alleen als ik in korte tijd veel wil wassen (en dus snel weer ruimte op het droogrek nodig heb) of als iets (zoals beddengoed bij ziek kind) snel weer droog moet zijn.
het is wat het is
poldervrouw schreef:
11-07-2019 11:24
En die vaat ? Ach. Hoeveel heb je nou met 2?

Ik lees dit vaker, maar hier staat na één dag weleens het hele aanrecht vol. Scheelt ook wel of je vaak wat uitgebreider kookt of niet. Maar toch. Borden, schaaltjes, bekers, glazen, snijplanken, pannen.... ik ben nog elke dag megablij met mijn vaatwasser. Droger heb ik dan weer nooit echt gemist.

En vergeet niet dat een vaatwasser direct een extra opbergruimte is voor vuile vaat. Zonder vaatwasser zit je altijd met troep op het aanrecht of met zo'n afdruiprekje wat nooit helemaal opgeruimd is.
Toen ik mijn eerste kind kreeg had ik geen vaatwasser en ook geen droger.
Vele jaren later heb ik beiden.

De vaatwasser gebruik ik veel vaker en het voordeel is dat vieze vaat niet op het aanrecht hoeft te staan wachten tot ik ga afwassen.

Een droger is wel handig, maar vooral voor beddengoed en handdoeken. Kleding wordt er sneller lelijk in dan aan de waslijn. Bovendien meer kans op krimp. En textiel slijt er sneller van.

Als je ruimte hebt om je was op te hangen, zou ik voor de vaatwasser gaan.
Ik heb 4 kinderen dus best veel was om te drogen maar ik zou ook kiezen voor de vaatwasser. Ik heb wel een droger maar gebruik hem niet veel en kleding doe ik er sowieso nooit in, hang de was meestal gewoon even op. Pasgeleden ruim een half jaar zonder vaatwasser gezeten en dat vond ik echt afzien, zo blij dat ik er weer een heb. Het scheelt zoveel tijd en het ruimt makkelijk op dus geen rondslingerende vaat.
jellycups01 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 12:25
4.83% gewijzigd
Ik zou zonder twijfel voor een vaatwasser kiezen, mits je je was goed op kunt hangen. Wij hadden ook geen droger toen oudste kind klein was en dat ging prima. Ik had wasrekjes en het beddengoed ging over de balken in de (grote) slaapkamer. Soms wilde ik iets snel droog hebben en dan hing ik het over de verwarming in de badkamer. Kleren doe ik sowieso niet in de droger, zeker niet die kleine babypakjes. Die hang je zo even op aan een rekje. Maar goed, als je echt heel klein woont, is een droger misschien wel erg handig.

Aan afwassen heb ik een gruwelijke hekel, daarom zou ik voor het gemak zeker voor een vaatwasser kiezen. We hebben een keer een paar maanden zonder vaatwasser gezeten en dat vond ik echt heel vervelend. Zeker na een verjaardag met 25 man visite, de gruwel!
RégineFilange schreef:
11-07-2019 12:17
Ik lees dit vaker, maar hier staat na één dag weleens het hele aanrecht vol. Scheelt ook wel of je vaak wat uitgebreider kookt of niet. Maar toch. Borden, schaaltjes, bekers, glazen, snijplanken, pannen.... ik ben nog elke dag megablij met mijn vaatwasser. Droger heb ik dan weer nooit echt gemist.

En vergeet niet dat een vaatwasser direct een extra opbergruimte is voor vuile vaat. Zonder vaatwasser zit je altijd met troep op het aanrecht of met zo'n afdruiprekje wat nooit helemaal opgeruimd is.
Met z'n 2-en hebben wij elke dag een volle vaatwasser. Tot een paar jaar geleden had ik er geen, nu wil ik echt niet meer zonder.

En inderdaad je zit altijd met zo'n afdruiprek op het aanrecht als je geen vaatwasser hebt.
Wacht met de beslissing tot je baby er is! Dan weet je pas in hoeverre je die droger echt nodig hebt. Het hangt ook van je baby af.

Hier is de droger onmisbaar met baby.
Hydrofiele doeken worden veeeel zachter in de droger dan aan de lijn. En die gebruikte ik heel veel! Had er zeker 30 en dan moest de machine nog elke dag aan.
Daarnaast kun je met een spuugbaby enorm veel was hebben, daar kan geen wasrek tegenop. Niet alleen babywas, je zit er zelf (en je bed) ook steeds onder.
En tenslotte kreeg onze spuugbaby ook nog eens spruw, waardoor alles om de haverklap op 60 graden in de was moest om herbesmetting te voorkomen.

Ik heb ook een bloedhekel aan de afwas, maar met mijn baby was de droger toch echt belangrijker.

En zoveel extra afwas hebben we hier niet met baby. Zijn flessen was ik ivm kans op zeepresten nog steeds met de hand (doet man meestal).
Skippy85 schreef:
11-07-2019 12:31
Wacht met de beslissing tot je baby er is! Dan weet je pas in hoeverre je die droger echt nodig hebt. Het hangt ook van je baby af.

Hier is de droger onmisbaar met baby.
Hydrofiele doeken worden veeeel zachter in de droger dan aan de lijn. En die gebruikte ik heel veel! Had er zeker 30 en dan moest de machine nog elke dag aan.
Daarnaast kun je met een spuugbaby enorm veel was hebben, daar kan geen wasrek tegenop. Niet alleen babywas, je zit er zelf (en je bed) ook steeds onder.
En tenslotte kreeg onze spuugbaby ook nog eens spruw, waardoor alles om de haverklap op 60 graden in de was moest om herbesmetting te voorkomen.

Ik heb ook een bloedhekel aan de afwas, maar met mijn baby was de droger toch echt belangrijker.

En zoveel extra afwas hebben we hier niet met baby. Zijn flessen was ik ivm kans op zeepresten nog steeds met de hand (doet man meestal).
Die zachte doeken vind ik minder goed drogen dan luchtgedroogde doeken. Ook met handdoeken.
Ik had een groot wasrek op zolder, ging echt prima hoor, ook toen alle kinderen een kotsvirus hadden opgelopen.
Ik zou even wachten. Een nieuwe machine heb je zo, dus ik zou even afwachten tot jullie kindje er is. Dan wordt snel genoeg duidelijk wat je het hardst nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven