Ergerlijk gedrag dochter
woensdag 10 juli 2019 om 12:49
Lieve mensen op dit forum,
Mijn volwassen dochter koopt vaak gezonde producten, zoals sla, avocado’s etc. Met het doel om deze op te eten, maar het gevolg is dat dit niet gebeurd. Vaak koopt ze ook heel veel in een keer. Ik spreek haar regelmatig op aan dat het eten in de koelkast ligt, en dat het opgegeten moet worden. Vervolgens gebeurd dit niet, en beland het in de vuilnisbak. Ik vind dit voedselverspilling, ook dat heb ik meerdere malen tegen haar gezegd, maar uiteindelijk heeft het geen effect.
Hoe kan ik dit patroon van mijn dochter doorbreken?
Mijn volwassen dochter koopt vaak gezonde producten, zoals sla, avocado’s etc. Met het doel om deze op te eten, maar het gevolg is dat dit niet gebeurd. Vaak koopt ze ook heel veel in een keer. Ik spreek haar regelmatig op aan dat het eten in de koelkast ligt, en dat het opgegeten moet worden. Vervolgens gebeurd dit niet, en beland het in de vuilnisbak. Ik vind dit voedselverspilling, ook dat heb ik meerdere malen tegen haar gezegd, maar uiteindelijk heeft het geen effect.
Hoe kan ik dit patroon van mijn dochter doorbreken?
donderdag 11 juli 2019 om 21:18
Hallo mensen,
Wat een boel reacties, dankjulliewel!
Ze betaald het inderdaad zelf.
Het vervelende is ook dat het haar zelf niet lijkt te deren (nog de kosten, nog het eten) wat ze weggooid.
En het gaat mij aan het hart, die voedselverspilling.
Wij zijn trouwens wel van gezond eten, maar zijn niet gediend van haar smaak maaltijden. (selderijsap, bah
)
Koken voor haar is geen optie, dat gaat 2 keer goed, en dan gooit ze het bijltje er bij neer.
Het vervelende is ook dat het haar zelf niet lijkt te deren (nog de kosten, nog het eten) wat ze weggooid.
Wij zijn trouwens wel van gezond eten, maar zijn niet gediend van haar smaak maaltijden. (selderijsap, bah
Koken voor haar is geen optie, dat gaat 2 keer goed, en dan gooit ze het bijltje er bij neer.
donderdag 11 juli 2019 om 21:35
anneke1971 schreef: ↑11-07-2019 21:18Hallo mensen,
Wij zijn trouwens wel van gezond eten, maar zijn niet gediend van haar smaak maaltijden. (selderijsap, bah)
Selderij sap als maaltijd? Ik zou voorstellen om samen te koken om de paar dagen. Zij haar maaltijden en jij die van jullie. Misschien is dat een stimulans. Anders zou ik er geen strijd van maken, haar geld, haar leven. Maar wel jouw koelkast! Ik zou geen bedorven voedsel in mijn koelkast willen van mijn volwassen dochter. Is een eigen koelkastje op haar kamer een optie? Anders afspraken maken over wanneer en hoe vaak je haar dingen weggooit.
donderdag 11 juli 2019 om 21:36
Serieus? Voor een volwassen kind dat nog thuis woont, is het heel normaal om wat meer in het huishouden mee te draaien. Daar maak je gewoon afspraken over. Als ze na twee keer al niet meer wil koken, regelt ze maar op een andere manier iets te eten voor jullie. Kom op zeg, op die leeftijd zijn je ouders niet meer je verzorgers. Wie is er bij jullie de baas? Wat doet ze wel in huis?
donderdag 11 juli 2019 om 21:38
yette schreef: ↑11-07-2019 21:36Serieus? Voor een volwassen kind dat nog thuis woont, is het heel normaal om wat meer in het huishouden mee te draaien. Daar maak je gewoon afspraken over. Als ze na twee keer al niet meer wil koken, regelt ze maar op een andere manier iets te eten voor jullie. Kom op zeg, op die leeftijd zijn je ouders niet meer je verzorgers. Wie is er bij jullie de baas? Wat doet ze wel in huis?
Ik vrees voor een aanstaande begpacker..
donderdag 11 juli 2019 om 22:24
donderdag 11 juli 2019 om 22:39
Hoe je wordt behandeld is afhankelijk van je gedrag. Zeer passend dus.handigmetgeld schreef: ↑11-07-2019 15:36Er is een heel verschil tussen iets 'moreel verwerpelijk' vinden, en gedrag van een volwassene afdwingen.
Een huisregel 'je zorgt ervoor dat er geen rottende meuk in de koelkast ligt', dat is een prima regel.
Maar hoe ga je een volwassen vrouw een 'boete' geven? Of 'laten meelopen bij de voedselbank'? Ze is volwassen. Je kunt preken wat je wil, maar voor opvoeding is het echt een beetje laat. Geef het goede voorbeeld en ga een keer het gesprek aan over je morele verontwaardiging, maar behandel een volwassen dochter alsjeblieft niet als een klein kind, daar wordt het echt niet beter van.
donderdag 11 juli 2019 om 22:41
Als mams het rotte goed wegflikkert , niet.
donderdag 11 juli 2019 om 22:48
Ik snap m niet. Ze koopt het zelf, maar kookt niet?
Hoe werkt t nu dan bij jullie thuis? Wie kookt er? Eten jullie apart?
Ik zou zeggen dat jij bijv altijd kookt en zij kostgeld betaalt. Of je spreekt af dat zij een paar dgn per week voor het eten zorgt, normaal eten (geen selderijsap.. dat is toch geen maaltijd?)
Ik zou zeggen dat jij bijv altijd kookt en zij kostgeld betaalt. Of je spreekt af dat zij een paar dgn per week voor het eten zorgt, normaal eten (geen selderijsap.. dat is toch geen maaltijd?)
tulpje21 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:05
1.77% gewijzigd
donderdag 11 juli 2019 om 23:01
tulpje21 schreef: ↑11-07-2019 22:48Ik snap m niet. Ze koopt het zelf, maar kookt niet?
Ik zou zeggen dat jij bijv altijd kookt en zij kostgeld betaalt. Of je spreekt af dat zij een paar dgn per week voor het eten zorgt, normaal eten (geen selderijsap.. dat is toch geen
(Vr)eten? Maak het maar even voor je af. Maar jouw idee vind ik ook een prima oplossing. Scheelt ook nog eens dubbele kosten qua boodschappen, koken, afwassen en een hoop ergernis.
donderdag 11 juli 2019 om 23:16
Hobbelster schreef: ↑11-07-2019 23:04Leg die rotte voedselwaren in haar kamer. Zeker met deze temperaturen zal de boodschap snel duidelijk zijn lijkt me. Wie niet horen wil moet maar ruiken.
Werkt gegarandeerd.