Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Hier worden klokhuizen van appels en peren ook gewoon opgegeten.

Korstjes soms wel en soms niet. Hier geen speelgoed tijdens het eten. Dat mag ervoor en erna. Zijn auto's moeten Al altijd overal mee naartoe dus dat half uur eten kan wel zonder.
Korsten eet peuter alleen als hij barst van de honger. Ik had eens een tip gelezen dat je het geen ‘korstjes’ moet noemen maar gewoon brood. Dus ‘eet je brood op’ ipv het een andere naam geven. Werkt hier niet.

Maar toen peuter begon met brood eten bleek al snel dat hij maar 20% van zijn boterham at als er korsten op zaten. Dus snij ik de zijkanten er af en hij gebruikt de boven/onderkant als handvat. Zo doen ze het op het kdv ook.

Maar toch steekt hij steeds vaker achteloos de korsten ook in zijn mond. Misschien komt het ook omdat spieren meer ontwikkeld zijn en hij beter kan kauwen.

Al het groente en fruit eet hij met huid en haar op. Toen we van de herfst pompoenen gingen oogsten liep hij op een onbewaakt moment zelfs aan een courgette te knagen o_o Tomaten eet hij ook als appels op. Dus wij hebben van die dikke vleestomaten liggen die hij dan aan tafel rustig op zit te eten.
Ik ga trouwens geen strijd maken van korstjes. Als ik dan zo’n topic lees over ODD en daar op Google, ben ik erg dankbaar dat het ergste aan onze tafel de korstjes zijn.. :-[

ODD in een filmpje, niet kijken met je kind er bij: https://youtu.be/3PlUuD2cQ2A
Dochter eet qua groenten echt alles , fruit vindt ze ook lekker, ze is vooral gek op fetta kaas en indd ook olijven.
Wat ze minder lekker vindt is zoetigheid, koekje of cake eet ze niet echt.

Korsten eet ze ene keer wel andere keer niet, en vind het prima zo. Ik maak geen strijd van het eten , ze eet goed en lust bijna alles kan me niet druk maken om korsten. Denk dan bij mezelf waar heb ik het over, ieder zen ding maar ik heb echt nog nooit erover nagedacht dat ik dan een must vind.
Komt ook bij dat dochter een verschrikkelijk slecht kauwer is en de tijd niet neemt en dus nog wel een shalf stikt in de korsten; komt vanzelf wel ooit.

Pfff Glitter ik had het net ook gelezen, wat een ellende zeg. Ik heb echt wel een poos in de rats gezeten met dochter haar vervloekte pinda en ei allergie, en astma erbij, maar als je dan dit soort dingen leest denk ik stop maar met zeuren Quest.

De nacht ging redelijk ik had het erger verwacht.
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 09:27
Hier eet zoon geen korsten, ga me er niet druk om maken. Hij eet, dus dat vinden we al winst. Hij eet trouwens ook geen schillen (appel, komkommer, etc), dus hij in elk geval consequent :whistle:

Dochter eet alles. Als het aan haar ligt ook het klokhuis van de appel als je niet oplet.
Haha dat heeft zoon hier ook al zo vaak gedaan. Ineens die hele appel op.
Schil van komkommer moet ie ook niet. Maar een perzik eet ie dan wel weer met schil.
Wij zijn vanmorgen met de bus naar het museum geweest. Was een erg leuk en verkoelend uitje. Er was nog meer leuks maar ihkv herkenbaarheid post ik dat niet. We hebben ons iig van 10 tot half 1 kostelijk vermaakt. Nu ligt hij te slapen. Als je wilt weten waar en hoe leuk het museum was stuur me een prive berichtje want het is echt een giga aanrader.
Vanmiddag komt opa om met hem wat te doen want ik moet weer eens met dochter naar de huisarts. Moedeloos word ik er van.
pb ben wel rete benieuwd
Quest schreef:
24-07-2019 13:36
pb ben wel rete benieuwd
Ik zie nog niets. Gekut altijd met die pb.

Edit ontvangen en gereageerd
Ik denk dat ik je een pb gestuurd heb :-D
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 13:57
Ik denk dat ik je een pb gestuurd heb :-D
Haha ik zie niks. Ik denk dat ik jou er een heb gestuurd. :huh:
Teckeltje88 schreef:
24-07-2019 14:06
Haha ik zie niks. Ik denk dat ik jou er een heb gestuurd. :huh:
Ook niet, maar ik heb er nu zeker wel 1 gestuurd (hij staat in mijn postvak uit)

Piep-systeem
Maartje2016 schreef:
24-07-2019 14:09
Ook niet, maar ik heb er nu zeker wel 1 gestuurd (hij staat in mijn postvak uit)

Piep-systeem
Heb geantwoord!! Idd een systeem uit het begin tijdperk vh internet geloof ik... Wat een gek....
Teckeltje88 schreef:
24-07-2019 14:10
Heb geantwoord!! Idd een systeem uit het begin tijdperk vh internet geloof ik... Wat een gek....
Wel handig dat er tegenwoordig een melding van een nieuwe pb staat. :thumbsup:
Ik ben eigenlijk met peuter nog niet nar musea geweest. Ofja als baby is hij meegeweest naar Dino museum maar daar had ie nog niks aan.

Kreeg van de week als tip Louwman Museum maar dat is nog wel stukje rijden voor ons.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 24-07-2019 14:52
0.45% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
24-07-2019 14:25
Ik ben eigenlijk met peuter nog niet nar musea geweest. Ofja als baby is hij meegeweest naar Dino museum maar daar had ie nog niks aan.

Kreeg van de week als top Louwman Museum maar dat is nog wel stukje rijden voor ons.
Dan zou ik eerder naar het spoorwegmuseum gaan, dat is een stuk interactiever. Ik kan me niet herinneren dat je in het Louwman aan de auto's mag zitten, en er zit ook geen speeltuin bij. Niet dat je voor een speeltuin naar het museum gaat, maar het is wel even lekker om los te kunnen gaan.
Ach wat balen Teckel, weer met baby naar de huisarts. KMA-gerelateerd? Sterkte en beterschap :hug: !

@korst: hier wisselend succes. Als we samen eten en er staat veel brood, beleg e.d. op tafel, wil hij al wat anders uitkiezen voordat hij de korst op eet. Als er niets anders voor z'n neus staat, eet hij vaak wel de korsten op. Dus dan maar aan het aanrecht een paar boterhammen smeren en dan pas aan tafel.

@avondeten: heeft hij steeds vaker geen interesse in. We dwingen het ook niet af, maar ik vraag me wel af vanaf wanneer je kunt verwachten dat je kind wel aan tafel blijft zitten? Dat lukt nu nog niet echt :P .
happiness = reality - expectations
@aan tafel zitten: wij zijn nu net begonnen met aanleren dat hij het moet vragen als hij van tafel mag. Dat mag hij dan ook bijna altijd, dochter eet zoooo langzaam dat hij tussen het eten en het toetje altijd nog mag spelen, of dat we samen opruimen. Eerder aan het toetje beginnen heeft geen zin, want dan eet dochter gelijk ook niet meer.

Misschien had het wel eerder gekund, maar het stond niet op mijn prioriteitenlijst, dus ik had er nog niet eerder aan gedacht :$
Jeetje wat gaan jullie snel.

Eten hier is meestal mwa. Ze eet niet veel en wil weinig proberen. We laten maar. Ik haal er ook geen speelgoed bij, we willen zelf ook eten. Ze zit wel gewoon rustig aan tafel. T zal vanzelf wel komen..

Alles oké met je dochter Teckel?
Due-scimmie schreef:
24-07-2019 14:25

Kreeg van de week als tip Louwman Museum maar dat is nog wel stukje rijden voor ons.

o_o Ik zou echt niet met onze peuter naar het Louwman durven. En wij zijn enorme museumfanaaten.

In veel musea is er nog iets tussen mensen en stukken maar hier niet. Dus je bent de hele tijd bezig om je peuter vast te houden, te corrigeren en weg te halen. Onze peuter zou daar kwaad van worden.
Nou had een heel bericht getypt en toen werd ik uitgelogd :facepalm:

Maar alles is nog wel ok met dochter alleen uitdroging ligt op de loer.

Verder had ik nog meer getypt maar ik weet niet meer wat.
Korstjes worden de ene keer wel gegeten en de andere keer niet. Ik ben daar niet zo streng in. Wel krijgt ze niet iets anders als er nog korstjes op haar bord liggen.

Wij zijn laatst in het Nijntje museum geweest, dat was super leuk!
Ik heb een peuter die Nijntje niet leuk vindt :"-(
Ik vind het zo grappig om te lezen dat sommigen van jullie zeggen dat jullie niet streng zijn op de korstjes, maar dat ze pas een volgende boterham krijgen als ze de korstjes op hebben. Dat vind ik dus wel streng klinken, want anders zou je ze toch ook gewoon die volgende boterham kunnen geven? Ik heb zelf ook wel eens geen zin in mijn korstjes, maar dan smeer ik toch echt een volgende boterham voor mezelf. (En dus ook voor de kinderen)

En dit bedoel ik niet als aanval ofzo, maar het valt me gewoon op :huh:
He smeren jullie boterhammen na elkaar? Hier krijgt peuter een bord met een stapel gesmeerde boterhammen in meerdere smaken en eet die allemaal op.
GlitterCupcake schreef:
24-07-2019 19:57
He smeren jullie boterhammen na elkaar? Hier krijgt peuter een bord met een stapel gesmeerde boterhammen in meerdere smaken en eet die allemaal op.
Hier wil peuter ze zelf smeren. Per twee en dan op elkaar, dat dan wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven