Werken in de hitte
donderdag 25 juli 2019 om 10:19
Hoi allemaal,
Inmiddels ben ik 21+3 zwanger. Ik werk in de kinderopvang, waarbij er sprake is van tillen en een drukke groep kinderen. Aangezien er geen airco op de groepen aanwezig is en we ook naar buiten gaan met de kinderen was het de afgelopen dagen met de warmte behoorlijk afzien.
Vandaag ben ik vrij en mijn lichaam voelt aan alsof ik bij wijze van onder een vrachtwagen vandaan ben gekropen. Ik voel me echt op en elke beweging voelt teveel. Morgen moet ik weer aan het werk en ik zie er enorm tegenop.
Ik ben aan het overwegen om me ziek te melden, maar ben toch bang dat er wordt gedacht dat ik me aanstel. Begrip van collega's krijg ik namelijk ook niet echt.
Weet iemand wat de rechten zijn als er sprake is van tropisch weer? En wat is jullie mening?
Inmiddels ben ik 21+3 zwanger. Ik werk in de kinderopvang, waarbij er sprake is van tillen en een drukke groep kinderen. Aangezien er geen airco op de groepen aanwezig is en we ook naar buiten gaan met de kinderen was het de afgelopen dagen met de warmte behoorlijk afzien.
Vandaag ben ik vrij en mijn lichaam voelt aan alsof ik bij wijze van onder een vrachtwagen vandaan ben gekropen. Ik voel me echt op en elke beweging voelt teveel. Morgen moet ik weer aan het werk en ik zie er enorm tegenop.
Ik ben aan het overwegen om me ziek te melden, maar ben toch bang dat er wordt gedacht dat ik me aanstel. Begrip van collega's krijg ik namelijk ook niet echt.
Weet iemand wat de rechten zijn als er sprake is van tropisch weer? En wat is jullie mening?
kokorose wijzigde dit bericht op 25-07-2019 10:31
2.05% gewijzigd
donderdag 25 juli 2019 om 11:48
Ik ben afgelopen augustus bevallen... vorig jaar was het echt afzien. En ik sta de hele dag op mijn werk, loop veel en til veel.
Ja het was zwaar, op mn vrije dagen moest ik echt rusten en had ook al vanaf 22 weken harde buiken (niet pijnlijk) maar ik heb me nooit ziek gemeld!
Gewoon gezegd dat ik bepaalde dingen niet meer tilde, dat ik af en toe even een paar minuutjes moest zitten.
Jij kan op je werk vast wel regelen dat je niet continu hoeft te tillen, dat collega's dat eventueel voor jou zoveel mogelijk overnemen.
Jij kan (afhankelijk van de groep waar je op staat) brood klaar maken, flesjes maken/geven. Tussendoor dingen opruimen/afwassen/schoonmaken.
Heb je al overleg gehad met je leidinggevende en collega's?
Het is vaak de manier waarop je het zegt. Als je alleen maar loopt te klagen te puffen en te zuchten dan zou je bij mij heel snel in de irritatie zone zitten.
Maar als je gewoon zou zeggen: Vinden jullie het erg om dit en dit zoveel mogelijk van mij over te nemen, dan zou ik wat vaker dit en dit kunnen doen. Ik snap dat het niet altijd mogelijk is om dit allemaal voor mij te doen maar als jullie me erbij zouden willen helpen scheelt het al een hele hoop.
Denk ik oplossingen en niet in problemen of de makkelijkste uitweg.
Mijn voeten waren echt mega mega dik 5 maanden lang... en zeer dat het deed aan het einde van de dag. Maar elke dag erom gelachen met collega's, die noemden me Shrek.
Ja het was zwaar, op mn vrije dagen moest ik echt rusten en had ook al vanaf 22 weken harde buiken (niet pijnlijk) maar ik heb me nooit ziek gemeld!
Gewoon gezegd dat ik bepaalde dingen niet meer tilde, dat ik af en toe even een paar minuutjes moest zitten.
Jij kan op je werk vast wel regelen dat je niet continu hoeft te tillen, dat collega's dat eventueel voor jou zoveel mogelijk overnemen.
Jij kan (afhankelijk van de groep waar je op staat) brood klaar maken, flesjes maken/geven. Tussendoor dingen opruimen/afwassen/schoonmaken.
Heb je al overleg gehad met je leidinggevende en collega's?
Het is vaak de manier waarop je het zegt. Als je alleen maar loopt te klagen te puffen en te zuchten dan zou je bij mij heel snel in de irritatie zone zitten.
Maar als je gewoon zou zeggen: Vinden jullie het erg om dit en dit zoveel mogelijk van mij over te nemen, dan zou ik wat vaker dit en dit kunnen doen. Ik snap dat het niet altijd mogelijk is om dit allemaal voor mij te doen maar als jullie me erbij zouden willen helpen scheelt het al een hele hoop.
Denk ik oplossingen en niet in problemen of de makkelijkste uitweg.
Mijn voeten waren echt mega mega dik 5 maanden lang... en zeer dat het deed aan het einde van de dag. Maar elke dag erom gelachen met collega's, die noemden me Shrek.
donderdag 25 juli 2019 om 11:52
KokoRose schreef: ↑25-07-2019 11:45Klopt achteraf vond ik het ook een domme keuze. Voortaan zeg ik mijn collega's gedag en ga ik er vandoor.
Mijn fysieke problemen heb ik uiteraard kenbaar gemaakt, denk daarbij aan mijn bekken en andere fysieke kwalen. Betreft mijn angsten doel ik op mijn voorgaande topics over de rauwe eieren etc. Het lijkt me niet om dat met mijn werkgever te bespreken.
Je moet ze niet alleen gedag zeggen, je moet zeggen 'ik red het nu even niet, ik moet nu even gaan zitten met een glaasje water' of 'ik had nog graag even geholpen, maar ik kan geen fysieke klussen meer doen. Kan ik voor jullie iets overnemen waarbij ik me niet hoef in te spannen?' of 'ik heb heel erg last van mijn bekken en wil vandaag graag rustig werken. Ik heb dit ook zo besproken met leidinggevende'. Je geeft in je eerdere post aan je gekwetst te voelen. Daarmee leg je een hele hoop bij je omgeving neer, terwijl jij zelf te weinig over je klachten communiceert. Dat kan je je omgeving niet kwalijk nemen. En je kan je werkgever best op de hoogte stellen van mentale klachten, zonder in detail te treden. In elk geval: ga met iemand (wie dan ook) om de tafel vanwege die angsten, want die zijn echt problematisch. Oók (of misschien zelfs: juist) voor je kind, als je die angsten niet gaat aanpakken. Heb je inmiddels wel een gezond eetpatroon? Want daardoor kan je je tijdens deze hitte ook flink beroerd van voelen, als je niks durft te eten.
donderdag 25 juli 2019 om 11:59
Dankjewel voor je tips, die ga ik zeker gebruiken. Dat is dan ook gelijk heel duidelijk toe naar mijn collega's. Ik voelde me gekwetst omdat ik nooit zo met zwangere collega's omging in het verleden. Als ik met een zwangere collega op de groep stond, nam ik zoveel mogelijk van haar over. Kleine moeite vond ik het destijds. Maargoed iedereen is natuurlijk anders.Pergamon schreef: ↑25-07-2019 11:52Je moet ze niet alleen gedag zeggen, je moet zeggen 'ik red het nu even niet, ik moet nu even gaan zitten met een glaasje water' of 'ik had nog graag even geholpen, maar ik kan geen fysieke klussen meer doen. Kan ik voor jullie iets overnemen waarbij ik me niet hoef in te spannen?' of 'ik heb heel erg last van mijn bekken en wil vandaag graag rustig werken. Ik heb dit ook zo besproken met leidinggevende'. Je geeft in je eerdere post aan je gekwetst te voelen. Daarmee leg je een hele hoop bij je omgeving neer, terwijl jij zelf te weinig over je klachten communiceert. Dat kan je je omgeving niet kwalijk nemen. En je kan je werkgever best op de hoogte stellen van mentale klachten, zonder in detail te treden. In elk geval: ga met iemand (wie dan ook) om de tafel vanwege die angsten, want die zijn echt problematisch. Oók (of misschien zelfs: juist) voor je kind, als je die angsten niet gaat aanpakken. Heb je inmiddels wel een gezond eetpatroon? Want daardoor kan je je tijdens deze hitte ook flink beroerd van voelen, als je niks durft te eten.
Ik eet gewoon van alles en gezond, ik voel me momenteel mentaal ook veel beter en minder onzeker/angstig.
donderdag 25 juli 2019 om 12:01
Nou check haar topic geschiedenis even! Maar ik geef toe, in deze heeft ze gelijk! Daarom ook een aantal tips gegeven want ik ken het gevoel van werken in deze hitte in de kinderopvang!
donderdag 25 juli 2019 om 12:05
Als jij je niet uitspreekt over hetgeen jij verwacht van jouw collega 's kunnen zij zich ook net aanpassen. Zij kunnen geen gedachte lezen. door open te zijn over hoe het met je gaat en wat jij graag wil kunnen zij wellicht jouw helpen het werk aangenamer te maken. Wees duidelijk wat je wil en verwacht, naar je collega 's en werkgever.KokoRose schreef: ↑25-07-2019 11:59Dankjewel voor je tips, die ga ik zeker gebruiken. Dat is dan ook gelijk heel duidelijk toe naar mijn collega's. Ik voelde me gekwetst omdat ik nooit zo met zwangere collega's omging in het verleden. Als ik met een zwangere collega op de groep stond, nam ik zoveel mogelijk van haar over. Kleine moeite vond ik het destijds. Maargoed iedereen is natuurlijk anders.
Ik eet gewoon van alles en gezond, ik voel me momenteel mentaal ook veel beter en minder onzeker/angstig.
donderdag 25 juli 2019 om 12:13
Ik ga echt geen geschiedenis van deze TO lezen. Iedere vraag van welke TO dan ook verdiend een eerlijke kans op serieus lezen en ingaan op de vraag.
Zal me aan mijn reet roesten of deze TO regelmatig vragen heeft mbt haar zwangerschap. Als dat zo is is dat zo. Wie ben ik om daarop kritiek te uiten?
Iedereen beleefd anders.
En laten we eerlijk wezen....dit weer is voor een niet-zwangere ook al heftig.
Mijn tip: bespreek het met je LG en collega's. Geen mooi weer spelen, je mag onzeker zijn, vragen hebben en je minder lekker voelen.
Zal me aan mijn reet roesten of deze TO regelmatig vragen heeft mbt haar zwangerschap. Als dat zo is is dat zo. Wie ben ik om daarop kritiek te uiten?
Iedereen beleefd anders.
En laten we eerlijk wezen....dit weer is voor een niet-zwangere ook al heftig.
Mijn tip: bespreek het met je LG en collega's. Geen mooi weer spelen, je mag onzeker zijn, vragen hebben en je minder lekker voelen.
donderdag 25 juli 2019 om 12:17
KokoRose schreef: ↑25-07-2019 11:59Dankjewel voor je tips, die ga ik zeker gebruiken. Dat is dan ook gelijk heel duidelijk toe naar mijn collega's. Ik voelde me gekwetst omdat ik nooit zo met zwangere collega's omging in het verleden. Als ik met een zwangere collega op de groep stond, nam ik zoveel mogelijk van haar over. Kleine moeite vond ik het destijds. Maargoed iedereen is natuurlijk anders.
Je gekwetst voelen is echt niet nodig. Dat jij je niet uitspreekt en verkeerde verwachtingen hebt, kan je niet in hun schoenen schuiven. Werk daar aan. Dat jij dingen doet, betekent niet dat anderen dat automatisch ook voor jou doen. Ga communiceren.
donderdag 25 juli 2019 om 12:33
Als je in gesprek gaat met collega’s kun je ook gelijk voorstellen doen van dingen die jij juist wél kan doen:
- overdracht schrijven
- ouderportal bij houden
- flesjes geven
- activiteit aan tafel
- voorlezen
- brood smeren, fruit snijden, drinken klaarzetten
- overdrachten met ouders
Zorgen dat jij niet elke keer de schoonmaak ronde of verschoonronde doet. Juist een beetje afwisseling.
- overdracht schrijven
- ouderportal bij houden
- flesjes geven
- activiteit aan tafel
- voorlezen
- brood smeren, fruit snijden, drinken klaarzetten
- overdrachten met ouders
Zorgen dat jij niet elke keer de schoonmaak ronde of verschoonronde doet. Juist een beetje afwisseling.